84 232 läst ·
256 svar
84k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Jag tycker det är en utmärkt tråd som TS har skapat. Jag har själv länge tänkt starta något liknande, men inte kommit till skott.
Jag tycker TS har fått ta alldeles för mycket skit, jag kan t.ex. inte alls se någon tendens till att framhålla något speciellt märke, så varför skulle TS vara säljare för något märke?
Och för att klargöra några saker. Ljusbågar behöver inte väldigt hög spänning för att uppstå eller fortlöpa. Men lägre spänning betyder dock att ljusbågen måste starta med kortare överslagsavstånd, har svårare att upprätthållas, och ljusbågens längd begränsas och energin blir som regel lägre då även ljusbågar utvecklar energi enligt effektlagen P = U *I
Och ljusbåge eller inte, problemet i dessa spänningsnivåer är egentligen endast energiutvecklingen samt hur ett instrument man håller i sin hand tar hand om denna om det händer något.
Och det är sant att den mätarsäkring i porslin som vi för det mesta har på max 25A i bostadshus och lägenheter är oerhört snabb på att bryta höga överströmmar och begränsa tillgängliga kortslutningseffekter efter säkringen. Det är detta som främst gör mätningar i hemmiljö relativt harmlösa, dock inte helt ofarliga.
Men TS beskrev vad IEC 61010 klassningarna betyder i praktiken. Att de cat I, cat II etc egentligen är vilken kortslutningsenergi instrumentet klarar att skydda användaren ifrån är en sak. Men den vidare tolkningen av var varje kategori ska användas är vida spridd och accepterad,
dvs cat I = mäta i elektronik och avsäkrade apparater
cat II = uttag och strömställare etc i hushåll
cat III = mätarskåp, lite kraftigare matningar i verkstad/industri
Och detta tycker jag faktiskt att man ska hålla sig till. Dvs köper man ett instrument hem som man tänker sätta mot diverse 230V inom hemmet så köper man naturligtvis ett instrument märkt minst 300V cat II.
Instrumentet (och klassen cat II) är säkerligen överdimensionerat gentemot den kortslutningseffekt man i praktiken kommer erhålla vid en klantig felmätning.
Men så är det helt enkelt, IEC61010-klasserna är så, varför inte helt enkelt rätta sig efter det.
Det är väl så inom alla områden. När kranbilsföraren lyfter med lyftstroppar måste han använda vissa klasser på sina grejer. Visst kan han protestera och ha sig och säga att det visst går att använda 1/4 så stark lyftstropp och det håller. Och det gör det säkert.
Men själv ser jag gärna att han använder de grejer som bestämts, för sin egen och andras skull.
Jag tycker TS har fått ta alldeles för mycket skit, jag kan t.ex. inte alls se någon tendens till att framhålla något speciellt märke, så varför skulle TS vara säljare för något märke?
Och för att klargöra några saker. Ljusbågar behöver inte väldigt hög spänning för att uppstå eller fortlöpa. Men lägre spänning betyder dock att ljusbågen måste starta med kortare överslagsavstånd, har svårare att upprätthållas, och ljusbågens längd begränsas och energin blir som regel lägre då även ljusbågar utvecklar energi enligt effektlagen P = U *I
Och ljusbåge eller inte, problemet i dessa spänningsnivåer är egentligen endast energiutvecklingen samt hur ett instrument man håller i sin hand tar hand om denna om det händer något.
Och det är sant att den mätarsäkring i porslin som vi för det mesta har på max 25A i bostadshus och lägenheter är oerhört snabb på att bryta höga överströmmar och begränsa tillgängliga kortslutningseffekter efter säkringen. Det är detta som främst gör mätningar i hemmiljö relativt harmlösa, dock inte helt ofarliga.
Men TS beskrev vad IEC 61010 klassningarna betyder i praktiken. Att de cat I, cat II etc egentligen är vilken kortslutningsenergi instrumentet klarar att skydda användaren ifrån är en sak. Men den vidare tolkningen av var varje kategori ska användas är vida spridd och accepterad,
dvs cat I = mäta i elektronik och avsäkrade apparater
cat II = uttag och strömställare etc i hushåll
cat III = mätarskåp, lite kraftigare matningar i verkstad/industri
Och detta tycker jag faktiskt att man ska hålla sig till. Dvs köper man ett instrument hem som man tänker sätta mot diverse 230V inom hemmet så köper man naturligtvis ett instrument märkt minst 300V cat II.
Instrumentet (och klassen cat II) är säkerligen överdimensionerat gentemot den kortslutningseffekt man i praktiken kommer erhålla vid en klantig felmätning.
Men så är det helt enkelt, IEC61010-klasserna är så, varför inte helt enkelt rätta sig efter det.
Det är väl så inom alla områden. När kranbilsföraren lyfter med lyftstroppar måste han använda vissa klasser på sina grejer. Visst kan han protestera och ha sig och säga att det visst går att använda 1/4 så stark lyftstropp och det håller. Och det gör det säkert.
Men själv ser jag gärna att han använder de grejer som bestämts, för sin egen och andras skull.
Nu hade jag ingen aning om de olika klasserna. Jag har själv denna multimeter:
Den kostar 120 kr och det endaste jag kollade var att den hade ett större mätområde än 230V (med tanke på 3-fas borde jag kanske ha kollat om den funkar för 400V.
Att komma i närheten av 750 V som i youtube filmen borde vara helt omöjligt för mig. Att komma i närheten av 400V är ingenting som jag vill, men det kan förstås hända eftersom det finns i huset.
Nu till min fråga: finns det öht class1 multimetrar att köpa i Sverige? och hur tydlig är det då att de inte är lämpligt att använda i normala vägguttag? Jag kan tycka att alla multimätare som går att köpa i alla fall ska klara av de situationer som vanliga konsumenter kan komma i kontakt med (och det innebär då class 2 om jag förstår er rätt.
Att det finns kvalitativa skillnader mellan olika fabrikanter och prisklasser är självklart, men om någon tycker att billiga multimätare vid normal konsumentanvändning (alltså inkl. alla fel de kan begå) är livsfarligt, och att de inte uppfyller de ställda säkerhetskrav, ska man så klart informera återförsäljaren, producent och lämplig myndighet.
TS varningstråd är lite 'over the top' och att jag nu öht börjar fundera omkring säkerhet och elmätare är framförallt pga alla kloka svar TS fick och inte pga TS domedagshistorier
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att komma i närheten av 750 V som i youtube filmen borde vara helt omöjligt för mig. Att komma i närheten av 400V är ingenting som jag vill, men det kan förstås hända eftersom det finns i huset.
Nu till min fråga: finns det öht class1 multimetrar att köpa i Sverige? och hur tydlig är det då att de inte är lämpligt att använda i normala vägguttag? Jag kan tycka att alla multimätare som går att köpa i alla fall ska klara av de situationer som vanliga konsumenter kan komma i kontakt med (och det innebär då class 2 om jag förstår er rätt.
Att det finns kvalitativa skillnader mellan olika fabrikanter och prisklasser är självklart, men om någon tycker att billiga multimätare vid normal konsumentanvändning (alltså inkl. alla fel de kan begå) är livsfarligt, och att de inte uppfyller de ställda säkerhetskrav, ska man så klart informera återförsäljaren, producent och lämplig myndighet.
TS varningstråd är lite 'over the top' och att jag nu öht börjar fundera omkring säkerhet och elmätare är framförallt pga alla kloka svar TS fick och inte pga TS domedagshistorier
Ja den där är märkt cat II 600V, så den ska enligt norm vara säker att använda på typ allt inom ett hushåll. Jag skulle själv inte känna mig det minsta osäker.
Du har rätt att det är väldigt ovanligt med märkning mindre än cat II, jag tror jag har sett det någon gång.
Denna norm är inte så jättegammal, så det finns gott om högkvalitetsinstrument ute på marknaden som helt saknar märkning, men som säkert skulle klara en bra klass idag.
Sen det där med ev fuskmärkta skitmätinstrument. Ja det förekommer troligtvis. Men det är ändå liksom det mesta vi köper, vi måste lita på det vi kan se och bedöma och hoppas att myndigheter och test och undersöknings-freaks håller nere det rent kriminella på en acceptabel nivå.
Om jag aldrig litade på en märkning, hur skulle det vara då, tänk bara på CE-märkning, krav och rättvisemärkt märkning, ursprungslands-märkning, livslängsangivelser osv osv.
Vi får nog helt enkelt ge upp och lita på en mängd märkningar, livet går liksom inte att leva annars.
Du har rätt att det är väldigt ovanligt med märkning mindre än cat II, jag tror jag har sett det någon gång.
Denna norm är inte så jättegammal, så det finns gott om högkvalitetsinstrument ute på marknaden som helt saknar märkning, men som säkert skulle klara en bra klass idag.
Sen det där med ev fuskmärkta skitmätinstrument. Ja det förekommer troligtvis. Men det är ändå liksom det mesta vi köper, vi måste lita på det vi kan se och bedöma och hoppas att myndigheter och test och undersöknings-freaks håller nere det rent kriminella på en acceptabel nivå.
Om jag aldrig litade på en märkning, hur skulle det vara då, tänk bara på CE-märkning, krav och rättvisemärkt märkning, ursprungslands-märkning, livslängsangivelser osv osv.
Vi får nog helt enkelt ge upp och lita på en mängd märkningar, livet går liksom inte att leva annars.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Njae, det kan väl iofs tåla att sägas (även om det sades lite "flåsigt"), men jag tycker att det lite fokuserats på fel saker. Att mätinstrument i sig skulle gå sönder och orsaka olyckor i någon omfattning det har jag inte sett i statstiken öht. Och för varje gång det hänt så tror jag att "skit bakom spakarna" orsakat tio eller hundra problem.Mikael_L skrev:
Så även om rätt verktyg är bra, och jag är verktygsnörd själv, så är nog ett bättre fokus ändå på rätt användning av instrument bättre utnyttjad tid och energi. Så jag hade hellre sett en diskussion om de fällor som finns vid användningen av multimetrar än ett fokus på CAT-X klasserna som sådana.
Meningen med cat n -klassningen är just att användaren inte ska leva farligt även när denne gör fel.lars_stefan_axelsson skrev:
Det borde väl du veta som i din yrkesgärning delvis har fokus på olika säkerhetssystem ...
Kanske någon kunnig kunde plocka ihop en liten elmätskola med praktiska tips och en liten lista på saker men bör se upp med (typ resistensmäta utan att först göra strömlöst, osv)?lars_stefan_axelsson skrev:Njae, det kan väl iofs tåla att sägas (även om det sades lite "flåsigt"), men jag tycker att det lite fokuserats på fel saker. Att mätinstrument i sig skulle gå sönder och orsaka olyckor i någon omfattning det har jag inte sett i statstiken öht. Och för varje gång det hänt så tror jag att "skit bakom spakarna" orsakat tio eller hundra problem.
Så även om rätt verktyg är bra, och jag är verktygsnörd själv, så är nog ett bättre fokus ändå på rätt användning av instrument bättre utnyttjad tid och energi. Så jag hade hellre sett en diskussion om de fällor som finns vid användningen av multimetrar än ett fokus på CAT-X klasserna som sådana.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som Steamboy skrev för 100 inlägg sedan:
Det liknar mest en tvist om påvens skägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvist_om_påvens_skägg
Visst är det väl så att elrelaterade olyckor/dödsfall är mycket sällsynta, för att inte säga obefintliga?
Förutom då korkade tonåringar klättrar upp på järnvägsvagnar och dylikt.
Så vad driver er att fortsätta denna diskussion om ett ickeproblem?Steamboy skrev:
Det liknar mest en tvist om påvens skägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvist_om_påvens_skägg
Visst är det väl så att elrelaterade olyckor/dödsfall är mycket sällsynta, för att inte säga obefintliga?
Förutom då korkade tonåringar klättrar upp på järnvägsvagnar och dylikt.
Jag kan inte riktigt släppa den här tråden. Men jag läser den mer och mer ur ett socionomiskt perspektiv. Hur kan TS artikel uppröra så djupt? Varför provocerar den vissa? Tolkas det som ett angrepp/pekfinger på amatörens rätt att hålla på med el?
Varför ser vi inte en liknande tråd i tak-avdelningen? Det är fler som omkommer i fallolyckor än i trafiken. Stegar finns också i alla prisklasser och med säkerhetsmärkningar. Så också takskydd av olika slag. Men det dyker inte upp någon sådan tråd och jag tror inte att det kommer att göra det heller. Och om det gör det så skulle den inte provocera på samma sätt.
Varför ser vi inte en liknande tråd i tak-avdelningen? Det är fler som omkommer i fallolyckor än i trafiken. Stegar finns också i alla prisklasser och med säkerhetsmärkningar. Så också takskydd av olika slag. Men det dyker inte upp någon sådan tråd och jag tror inte att det kommer att göra det heller. Och om det gör det så skulle den inte provocera på samma sätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det låter orimligt. har för mig att det totalt föolyckas < 50 personer per år i arbetsplatsolyckor, och det finns ju fler kategorier än fallolyckor. Sedan förolyckas säkerligen en del människor i fallolyckor som inte är arbetsrelaterade, men att det skulle vara typ 10 - 20ggr fler än de som råkar ut för sådana olyckor i arbetet låter osannolitk
Intressant fråga. Det finns dock flera diskussioner (inte nödvändigtvis på Byggahus) som provocerar på liknande sätt.Pen skrev:Jag kan inte riktigt släppa den här tråden. Men jag läser den mer och mer ur ett socionomiskt perspektiv. Hur kan TS artikel uppröra så djupt? Varför provocerar den vissa? Tolkas det som ett angrepp/pekfinger på amatörens rätt att hålla på med el?
Ett exempel är vaccinationer. (Bara att skriva det här kan leda till en lång och intensiv diskussion)
ett annat är försäkringsbolagens kampanj för användning av cykelhjälm.
Mycket beror på om det blir en riktig diskussion där alla får möjlighet att framlägga sina synpunkter och där dessa synpunkter diskuteras på riktigt, eller om vissa synpunkter inte får läggas fram och där de inte diskuteras öppet.
I den här tråden var problemet att TS inte riktigt svarade på frågorna han fick men bara kom med mer av samma argument för att 'bevisa' sin hypotes (Billiga multimätare är skit)
Att sen TS expertis inte var helt tydligt och att det fanns vis begreppsförväxling från hans sida, gjorde saken inte bättre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja. Det gör jag ju naturligtvis. Men nu är ju dagens i-landsproblem (och iofs i andra länder också) att man inte kan lita på märkningen om man handlar billigt på nätet. Eller ens med nödvändighet om man handlar dyrt i butik. Och jag tolkade en stor del av tråden (t ex första videon på exploderande mätinstrument) som att man berör just det.Mikael_L skrev:
Men jag tror som sagt inte att det är ett stort problem oavsett om märkningen är rätt eller inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det är ju inte orimligt att tycka. Men enligt MSB så var det 1662 personer som dog i fallolyckor 2013 med 70000 inlagda för sluten sjukhusvård och 270000 besök på akuten. Det är den ledande orsaken till alla tre av dessa.hempularen skrev:Det låter orimligt. har för mig att det totalt föolyckas < 50 personer per år i arbetsplatsolyckor, och det finns ju fler kategorier än fallolyckor. Sedan förolyckas säkerligen en del människor i fallolyckor som inte är arbetsrelaterade, men att det skulle vara typ 10 - 20ggr fler än de som råkar ut för sådana olyckor i arbetet låter osannolitk
Men unga friska människor är den grupp som drabbas minst. Så det är kanske därför man förleds att tro att det inte är så farligt som det är.