Hur vet du att det är Kina kvalité? Finns en anledning företag flytta till Kina..är Volvo skit bara för dom flytta till Kina? Finns en värld utanför Ali och ebay i Kina också :)
 
Redigerat:
hsd
Var är Din mobil tillverkad ??
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
OM instrumentet är märkt med ex. CAT II och inköpt från en någorlunda känd svensk firma (typ Biltema, Jula, CO osv). Då är det enda rimliga att man litar på att märkningen är korrekt. I lika hög grad som man litar på annan materiel med liknande bakgrund.

Alla de här importörerna har med jämna mellanrum haft produkter med mer eller mindre allvarliga säkerhetsbrister, och de får försäljningsförbud. Men huvuddelen av de produkter de importerar och säljer uppfyller ju faktiskt säkerhetsnormerna.

Sedan så kan ju sådana här produkter vara mer eller mindre känsliga säkerhetsmässigt. Jag skulle ex. inte frivilligt sätta mig i en pool som värms med en poolvärmare från ex. Jula.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Ganska komisk tråd om ingenting, man kan ju undra lite vad TS syfte, eller agenda var när han skapade och skrev tråden. Några frågor som uppkommer är:
1. Vem köper ett mätverktyg för 300.000 kr som till synes ger samma svar för en hemmabyggare som ett för ett par hundralappar.
2. Det finns inget syfte med tråden. Förutom att kanske göra reklam för Fuke, vilket är det du gör, medvetet eller omedvetet.
3. Varför ens ta upp ett icke-existerande problem, har du någon statistik på hur många det är som skadas på grund av undermåliga mätinstrument?
4. Om försäljningen är tillåten i Sverige, tror du inte att det instrumentet är testat?
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
O
Låter som media.... :D
 
Jag tackar för responsen om mina två mätare. Uppskattar att ni tar er tid.
UNI-T T120A köpte jag på Clas&Ohlson för några månader sedan eftersom den är mindre och tunnare än min gamla Elro M-940 (som jag inte minns när jag köpte). Smidigare att ha i fickan helt enkelt de få fånger jag mäter något.
 
Märkes tomtar finns de i alla branscher. Bara ta det med en nypa salt :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tycker att TS har fått en del oförtjänt kritik. Och inlägg med "lustiggörande" över att en multimeter kan explodera.

Självklart kan den det. Även om en inkoppling med fel mättyp oftare bara förstör instrumentet.

Men om man tror att den värsta smäll som kan uppstår, är en ren kortslutning, så behöver man läsa på sin ellära lite. En "nästan" kortslutning över en apparat som släpper igenom lagom mycket ström kan ge väldigt dramatiska effekter.

Nu misstänker jag att den dåliga multimeter som figurerade i Youtube klippet var noga utvald för sin dåliga kvalitet, och den utsattes också för avsevärt högre spänning än det rimligen blir aktuellt för både hempulare och "vanliga" elektriker.

Men det är inget konstigt med att en elapparat som används felaktigt skulle explodera.

Bara som ett exempel på worst case:

Antag att du i ena fallet råkar lägga ihop två ledare så du får en jättebra kortslutning. Kortslutningsströmmen begränsas till (som exempel) 2000A, det bestäms av matningsimpedansen i elnätet och hur långa ledningar du har från centralen till stället där du råkar kortsluta. ANtag vidare att din kortslutning håller en milliohm. 2000A i en milliohm, du får en effektutveckling på 4kW i din kortslutning. Det är en hel del, men det varar bara någon 10 dels sekund innan säkringen bryter.

Om du istället får fel i en apparat, det blir nästan kortslutning, den håller en resistsans på 0,1 ohm, den resistansen kommer att hjälpa till med att begränsa strömmen så det blir bara, säg. 1000A. Den strömmen genom 0,1 ohm, ger en effektutveckling på 100kW, vilket är väldigt mycket mer än 4kW, även om det bara varar i 0,4s.

Ännu värre blir det om strömmen begränsas till typ 100A eller lite mindre, då kan säkringen hålla i 10 tals sekunder, visserligen med en avsevärt lägre effektutveckling.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
dan_norstedt skrev:
Den till höger säljs fortfarande, finns att köpa för 25:- från Kina. Har sådana liggande i bilarna för att kunna göra enklare mätningar vid problem.
Ha! En sådan har jag liggande i lådan! :) Inköpt på Göfab (någon som kommer ihåg dem?) här i Göteborg för sisådär (nästan) trettio år sedan. Mäter fortfarande acceptabelt, men jag har iofs inte kollat kalibreringen.

Var kan man köpa den för 25:-? Har du någon länk? Vore kul att skruva isär en "ny" och min gamla och se hur mycket som är samma.
 
hempularen skrev:
Jag tycker att TS har fått en del oförtjänt kritik. Och inlägg med "lustiggörande" över att en multimeter kan explodera.
Ja, men lite vett måste man ju ha. Vem har råd att köpa det dyraste av ALLT. Kommer ni ihåg tjejen som köpte en limpistol som sprängdes i handen på henne, eller varför inte iphonen eller galaxyn. Det jag vill komma till är att det egentligen inte spelar någon större roll vad du köper, vilket märke eller modell. När det väl kommer till kritan är nästan allt gjort i samma fabrik i Kina.. Ja, även Fluke (vissa modeller) är "Made In China"! Så vad är skillnaden?

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/till-akuten-efter-julpyssel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11958781.ab
https://www.msn.com/sv-se/video/vis...ung-galaxy-s7-mitt-i-lärarens-hand/vi-AAiPoD1
http://www.nsk.se/2016/02/17/elskap-exploderade-plat-flog-13-meter/
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
MultiMan
henkop skrev:
Ja, men lite vett måste man ju ha. Vem har råd att köpa det dyraste av ALLT. Kommer ni ihåg tjejen som köpte en limpistol som sprängdes i handen på henne, eller varför inte iphonen eller galaxyn. Det jag vill komma till är att det egentligen inte spelar någon större roll vad du köper, vilket märke eller modell. När det väl kommer till kritan är nästan allt gjort i samma fabrik i Kina.. Ja, även Fluke (vissa modeller) är "Made In China"! Så vad är skillnaden?

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Både konstruktion och komponentkvalitet skiljer avsevärt. Dessutom varierar byggkvaliteten beroende på vilka krav som ställts på tillverkaren. Mycket görs i Kina men det skiljer trots det väldigt mycket mellan olika tillverkare av samma typ av pryl.

Det räcker att jämföra en original Apple-laddare för 200kr eller en kopia för 25kr som ser identisk ut, där den senare oftast är helt undermåligt konstruerad och med billigast möjliga komponenter som ger mycket kortare livslängd och sämre prestanda. Det gör att kopian både kan störa andra apparater i hemmet, rippla kraftigt i strömmatningen (skadligt för ansluten utrustning) och inte klara isolationskraven vid transienter på elnätet som kan både vara farligt för person och apparater (genomslag till sekundärsidan och även risk för brand) som några exempel på nackdelen med att köpa billigast möjliga.

En Fluke har helt andra (multipla) skydd på ingångarna och sprängsäkert hölje (som håller inne eventuella tråkigheter vid katastrofala överslag), som blott två skillnader mellan en budgetmultimeter för en hundralapp som bara har CE-märkning (som inte säger något egentligen eftersom det är tillverkaren själv som bedömer om säkerhetskraven uppfyllts, gäller allt CE-märkt) och en välbyggd för en tusenlapp. Jag har själv en Appa för 2' och har aldrig ägt en Fluke, men det förändrar inte att mycket av det som trådskaparen påpekar har bäring i verkligheten.
 
  • Gilla
GDS-Fassan och 2 till
  • Laddar…
Chaly skrev:
Eftersom det diskuterades tidigare i tråden... Här är vad jag hittade i lådan med instrument.
[media]
Det vi ser är från vänster:

  1. Uni-T UT203 tångamperemeter. Märkt CAT II/Cat III. Pris ca 500:-
  2. Powerfix (Lidl) PDM 250 A1. Märkt CAT II. Pris ca 100:-
  3. Biltema 15-122. Märkt CAT III. Pris ca 100:- (15 år sen)
  4. Biltema 17-238. Märkt CAT IV Pris ca 700:-
------------------------------------------------------------------------------

Trevligt med bilder !

Din egen summering ligger väldigt nära min spontana reaktion när jag såg bilderna.
Jag vill understryka att jag inte gör en bedömning mot olika CAT eller på något sätt gör en teknisk bedömning utan bara reflekterar spontant över vad jag ser.

UNI-T tång-ampermetern är jag lite jävig till då jag har en likadan som trivs bra ihop med mina övriga multimetrar. Bilden talar lite för sig själv men värt att kommentera är att terminalerna är separerade med en "plastflik" och röd kabel är lödd på kortet har kvar isoleringen nedanför den separerande "plastfliken". Luftgapet och plastfliken bör ge bra isolation. Ett annat positivt tecken är att kretskortslayout ser genomarbetad ut och att komponenter ser ut att vara industriellt byggda.

Jag låter bilderna på Powerfix och en Biltema vara utan kommentarer. Det innebär inte att jag påstår att de inte är säkra,

Nedre Biltema
Nu är Kineserna fenor på att kopiera men utifrån layouten på fronten i kombination med hur tex terminalerna är infästa får mig att gissa att det är ett CEM instrument. Vem som äger vem i elektronikvärlden verkar variera men kombinationen EX505 på kortet stärker den gissningen.

Värt att reflektera över är att ni vid terminalerna ser flera komponenter jag sett snarlika på andra med högre CAT klass. Jag låter bli att nämna komponentkategorier så slipper vi värmeutveckling på forumet i den frågan.

Jag vill betona denna modell då företag som viss sätter egna varumärken på produkter kan köpa från olika tillverkare parallellt och även byta över åren.

Det var utmärkt att du la upp bilderna och att det blev några dessutom blev olika åldrar och märken.

Instrument ska nog ändå köpas av en seriös gärna svensk återförsäljare och undvika att köpa via okända säljare på nätet om man det minsta osäker på vad man köper.

Anledningen till att jag skriver svenska återförsäljare är jag sett en del rysare säkerhetsmässigt när jag köpt andra typer av produkter på nätet. De jag tänker på köpte jag ändå av ett företag i Tyskland dvs inom EU men det hjälper inte om företaget kan produkterna de säljer och tror att CE märkning och andra standarder är uppfyllda bara för att produkterna har rätt märken inpräntade.

Varumärken används minst sagt kreativt även om min väns inköp av en FUKE i Kina var väl uppenbart. :)

OBS jag säger inte att instrumenten i mitten inte uppfyller sin angivna säkerhetsnivå för det kan jag inte avgöra.

Jag bortser från explosioner och annat på youtube. Det ämnet överlåter jag gärna till andra.

Däremot kan bilder kanske illustrera vad TS ville uppmärksamma forumets medlemmar på.

För att TS ska slippa moteld så skriver jag något jag berört i tidigare inlägg.

Att man inte fått en el-chock av ett instrument är inget bra mått på ett instruments säkerhetsnivå.

När jag bränt säkringar och förstört ett instrument har det berott på klantigt användande.

Med instrument menar jag även mätsladdar/pinnar och någon har gett det goda rådet att kontrollera mätsladdarna och pinnarna.

Idag verkar det gå att köpa instrument med automatisk skaljustering, säkra och rätt snabba för rimliga pengar. Jag tittade av bara farten i några manualer hos några kända "kedjor" och utvecklingen har utan tvekan tagit kliv i positiv riktning.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
Kalle_A skrev:
Nedre Biltema
Nu är Kineserna fenor på att kopiera men utifrån layouten på fronten i kombination med hur tex terminalerna är infästa får mig att gissa att det är ett CEM instrument. Vem som äger vem i elektronikvärlden verkar variera men kombinationen EX505 på kortet stärker den gissningen.

Värt att reflektera över är att ni vid terminalerna ser flera komponenter jag sett snarlika på andra med högre CAT klass. Jag låter bli att nämna komponentkategorier så slipper vi värmeutveckling på forumet i den frågan.

Jag vill betona denna modell då företag som viss sätter egna varumärken på produkter kan köpa från olika tillverkare parallellt och även byta över åren.

Det var utmärkt att du la upp bilderna och att det blev några dessutom blev olika åldrar och märken.

Instrument ska nog ändå köpas av en seriös gärna svensk återförsäljare och undvika att köpa via okända säljare på nätet om man det minsta osäker på vad man köper.
Kul med liten analys och kommentarer!

Jag köpte den nyare bilteman efter att jag sett en teardown av just EX505 på nätet och kände igen den. Gick hem och skruvade isär och jämförde efter bästa förmåga med tanken att lämna tillbaka om det inte såg rätt ut. Att köpa "originalet" var ca 500:- dyrare och mig stör det inte att det står biltema på mina prylar (bara jag som ser dom ändå...).

Skulle du säga att den nyare biltema-multimetern iallafall håller adekvat säkerhet för en hemmapulare?
 
hempularen skrev:
Antag att du i ena fallet råkar lägga ihop två ledare så du får en jättebra kortslutning. Kortslutningsströmmen begränsas till (som exempel) 2000A, det bestäms av matningsimpedansen i elnätet och hur långa ledningar du har från centralen till stället där du råkar kortsluta. ANtag vidare att din kortslutning håller en milliohm. 2000A i en milliohm, du får en effektutveckling på 4kW i din kortslutning. Det är en hel del, men det varar bara någon 10 dels sekund innan säkringen bryter.

Om du istället får fel i en apparat, det blir nästan kortslutning, den håller en resistsans på 0,1 ohm, den resistansen kommer att hjälpa till med att begränsa strömmen så det blir bara, säg. 1000A. Den strömmen genom 0,1 ohm, ger en effektutveckling på 100kW, vilket är väldigt mycket mer än 4kW, även om det bara varar i 0,4s.

Ännu värre blir det om strömmen begränsas till typ 100A eller lite mindre, då kan säkringen hålla i 10 tals sekunder, visserligen med en avsevärt lägre effektutveckling.
Wow. Det är inte många hem som är avsäkrade med säkringar som har ett I2t på 400000... 250A-anslutning? (2000A i 0,1 sekund)

Om man antar 25A DII-säkring så ligger I2t på 3000 (eller för en 10A-säkring på 300) så bör utlösningstiderna för 2000A bli runt millisekunden, om du nu har så låg förimpendans att det går att uppnå.

En 25A-säkring som utsätts för 100A ska på samma sätt gå på några tiondels sekunder, en 10A några hundradels sekunder.

Realistiskt har du din huvudsakliga brandrisk om apparaten går sönder på ett sätt som inte utlöser säkringen. Löser säkringen ut för rejäl överström så fyller den sin funktion. .

Som en jämförelse kan man ta när en vanlig glödlampor blåser säkringen. Vad som brukar ha hänt då är att glödtråden gått av efter att strömmen börjat flyta och genom att avbrottet genereras tillräcklig tändspänning för att lyckas tända en ljusbåge med resultat av att man får rå-kortis. Detta är en ledtråd till de maximala energier man kan förvänta sig om man kortsluter hushållselen. Till saken hör att just överslag i en glödtråd som går av är ett av ett fåtal fall där en rejäl oavsiktlig ljusbåge faktiskt har hög sannolikhet i ett 230V-system..

Till skillnad från detta så är en öppen ljusbåge i ett 690V-system en högst reell risk, och till skillnad från i ett 230V-system så kan den lätt upprätthållas, och därför har en kortis i ett sådant system en helt annan riskbild.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ha! En sådan har jag liggande i lådan! :) Inköpt på Göfab (någon som kommer ihåg dem?) här i Göteborg för sisådär (nästan) trettio år sedan. Mäter fortfarande acceptabelt, men jag har iofs inte kollat kalibreringen.

Var kan man köpa den för 25:-? Har du någon länk? Vore kul att skruva isär en "ny" och min gamla och se hur mycket som är samma.
Här finns ett antal varianter av samma grundkonstruktion: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-lcd-multimeter.html?SortType=price_asc

Detta är inte en rekommendation av dessa multimetrar - tvärtom vill jag avråda från att använda dem till något mer än mätningar av hushålls- och bilel, samt låt dem ligga på golvet eller bordet när man mäter med dem. Samt tänk efter 2 ggr om man ska göra DC strömmätning med dem, de har inga säkringar som räddar instrumentet på det sätt som lite dyrare instrument har. Å andra sidan kostar hela instrument inte mycket mer än en säkring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.