82 373 läst ·
256 svar
82k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
------------------------------------------dan_norstedt skrev:När jag skrev inlägget försökte jag påpeka just att det inte var min tolkning av vad du skrev, utan att hur någon annan kunde tolka ditt inlägg rörande farligheten av elchock.
Du skrev andra saker som tyder på att du förstår allvaret, problemet var att det du skrev gick att tolka åt olika håll. Speciellt det faktum att du beskriver att du råkat ut för det flera gånger kan lätt feltolkas som att det inte är så allvarligt.
Jag har bekantas bekanta som avlidit av elchock, just för att de inte förstått vilka risker de tagit.
Jag ber om ursäkt för om du tycker jag hoppade på dig, men min stora poäng är att riskerna med elchock är extremt allvarliga, och jag vill inte att någon ska förolyckas.
Jag delar din poäng med att elchock är extremt allvarligt.
Hoppas därför att du kan ställa upp på att om det finns instrument, inkl testkabel/pinne där det finns risker för el-chock förtjänar frågan att diskuteras. (Jag har haft ett farligt själv så att det finns vet jag. Omfattningen vet jag inte)
Ursäkten accepterad !
Däremot har jag svårt att se att det ska gå att tolka åt olika håll om man läser vad som står.
Går det att göra ett tillägg så gör jag det.
Därför har jag svårt att förstå att det är allsång kring att TS har fel i att lyfta ämnet. Att bemöta inlägg som ifrågasätter allt måste vara näst intill omöjligt för en TS.
Installations-el på olika spänningsnivåer med olika energikapacitet= totalt max uttagen energi har varit ganska väl reglerat. Tillverkarna av instrument med målgruppen yrkesanvändare följer bla CAT klassning. Jag är inte uppdaterad på det men jag skulle tro att det ingår i arbetsmiljö området.
När det gäller multimetrar som sålts med målgruppen privatpersoner har det nog slunkit igenom ett och annat mindre säkert instrument. Åtminstone har jag köpt ett och sett ett antal.
I grundläget måste det finnas viss kompetens för att använda mät-pinnar i elcentraler eller annat. Jag har för stor respekt för riskerna och det har ryst i mig när jag läser om mätningar och kopplingar som görs av personer som inte verkar förstå sin egna begränsningar. I vissa trådar har jag på allvar undrat om någon driver med oss men samtidigt skrivs saker som indikerar att personen gör detta i praktiken.
Jag är rätt säkerhetsmedveten kring el och elektronik och har antagligen mer vana av att använda multimetrar och oscilloskop än genomsnittet.
Jag har portabla tång-amperetrar, multimetrar som idag nya kostar från 400 kr till 8000kr. Just nu är det en tångamperemeter som även har de vanliga multimeter funktionerna och en multimeter jag tror jag betalade 15-1700kr för som används mest. Samma multimeter finns under andra märken för 3-4 gånger det priset.
Det går inte att sätta ett pris på vad en säker multimeter kostar däremot har jag genom åren öppnat ett några som hade undermålig byggkvalitet och på en saknades tom säkringshållare trots att den var inritad på kretskortet. Den var ersatt med en bygel i metall.
Jag såg tråden igår och tyckte ämnet är var relevant. Multimetrar är som många andra verktyg dvs det finns bra och mindre bra. Priset är inte avgörande för säkerhet. I synnerhet inte utifrån hur marknaden utvecklats de senaste åren.
Jag tror att vi sett en förbättrad kvalitetssäkring senaste åren. Hur långt tillbaka är jag inte inläst på. Jag har tittat lite på "kedjornas" multimetrar och importerar de själva till EU så måste skriva under ett intyg som garanterar att deras produkter uppfyller CE krav enligt tex viss IEC standard.
Jag använde för många, många år sedan multimetrar hela dagarna.Priset på dem gjorde det "omöjligt" att köpa en för hemmabruk. I den perioden började det massproduceras och säljas billigare digitala multimetrar och sedan har det tillverkats enorma mängder av varierat kvalité och varierad el-säkerhet.
Jag minns mycket väl hur min första digitala multimeter såg ut inuti. Ingångs-kontakterna satt på kortet alldeles för tätt och var dåligt infästa för de rörde på sig. Det saknades gap som isolation skydd på kretskortet och det fanns inget skydd byggt med elektroniska komponenter. Funktionsomkopplaren var "rapplig" och det fanns metall alldeles för nära skarven till funktionsomkopplaren. Likadant med mätkablar och mätpinnarna. Säker isolation runt ledaren var det definitivt inte utan det krävdes inte mycket för att orsaka sprickor.
Så här i efterskott anser jag den inneburit risk för el-chock för de flesta "tänkta användarna" men även för mig som då använde instrument dagligen.
Den multimetern var dessutom rätt dyr för jag köpte tidigt. Det spelar ingen roll för utifrån min erfarenhet idag skulle en sådan multimeter inte finnas i mitt hus. Hade den funnits kvar och skulle slängas hade jag slagit hammaren i den först. För att ingen på återvinningen skulle komma på iden att återanvända dem.
Utifrån det kan jag inte säga att alla sålda senaste 35 åren varken är säkra eller osäkra.
Att säga att alla multimetrar sålda i Sverige är säkra baserat på att inläggsskrivare inte fått el-chock inte blir en säker referens för alla multimetrar i en viss prisnivå. Då får man nog titta på faktiska modeller.
Man bör känna sina verktygs för och nackdelar. Det gäller alla verktyg men när det gäller verktyg eller arbetsmoment som kan innebära el-chock är det nog viktigare än att veta om en skiftnyckel är lite glapp.
Säkra instrument behöver inte vara dyra. Däremot ska man nog som köpare göra ett medvetet val vid inköp. Jag har googlat lite under skidskyttet och titta lite på kedjornas multimetrar och det finns billiga där jag tror man kan utgå från att CAT klassen stämmer. Jag vill ändå föreslå att man ska kontrollera innan köp. Google och youtube kan vara bra källor om man är man källkritisk och vet att det finns en hel del "inkompetens" på nätet som ger sken av expertis-kunskap. Jag tror att det går skapligt fort hitta förslag från flera källor på säkra multimetrar. Köper man sedan av en svensk återförsäljare som förstår vad du menar om du frågar om säkerhetsklassning bör det bli rätt bra.
För att uppdatera mig i ämnet har jag titta lite på kedjornas "multimetrar" på nätet. Flera har lagt ut såväl manual som ett intyg på att det uppfyller några krav som jag inte fördjupade mig i. Jag har inte verifierat det men det jag såg billiga instrument där det är rimligt att tro på att säkerhetsklassning kan stämma.
Jag har sett 230V som är livsfarliga trots att de är inköpta inom EU. Jag vill inte nämna länder men det kan vara bra att veta att bara för man kan köpa på ALIBABA med godkända märken så innebär inte det att produkten är säker. Det är importören till EU som ansvarar för säkerheten. Ett CE intyg är ett "självbedömningsdokument" och det skulle förvåna mig om alla som säljer el-produkter på nätet har tillräcklig kunskap för att göra detta korrekt.
Jag har sett några andra inlägg jag reflekterat över och jag får se om det finns tid att göra det i text.
Guldstjärna till dig, Äntligen bilder.GK100 skrev:
Med dåliga ögon ser det att vara rätt typ av säkringar. Bilder på kretskortets båda sidor ger mer ledtrådar vi kan reflektera över.
Ibland blir det hett av bara farten. Jag tycker att det är rimligt att vi håller en viss artighet medlemmar emellan.Steamboy skrev:Hela den här tråden är trams!
Det enda jag undrar är vem ayay85 är och varför hen helt plötsligt en torsdagkväll kände sig tvungen för att rädda världen från ett icke-problem. Jag har en Uni-T från Jula jag köpte för 129:- och en Amprobe jag plockade upp på Home Depot för $35. Båda är billiga och jag tvekar inte en sekund att använda dem för vanligt husbehov upp till 400VAC. Visst har jag råkat koppla in dem fel någon gång och bränt säkringen men att den skulle explodera är rena fantasierna.
Om du motiverar varför du har en annan uppfattning eller ställer konkreta frågor så ökar förutsättningarna för dialog.
Jag har ingen avsikt till att skapa friktion med dig. Det kan inte vara lätt att vara TS när så många säger att han har fel.
Att förklara och visa underlag är svårt. Svårare än att ifrågasätta.
För mig är frågan om det finns säkra eller osäkra multimetrar hos mig eller andra byggahus medlemmar relevant.
Även om det är länge sen har jag själv haft som jag idag skulle betraktat som farligt att använda..Idag törs jag nog säga att jag är trygg med säkerheten kring mina instrument.
När det gäller dina mätinstrument så kanske det är intressant och relevant att det är FLUKE som äger Amprobe
Det gör att att jag anar att det finns modeller med gemensam teknik men i olika utvändig design. Åldern på ditt instrument framgår inte och är inte viktigt för mig heller. Nämnde det för jag vet inte hur de styr utveckling, produktion etc och hur länge Fluke ägt Amprobe.
Det har på senare år kommit fabrikat till bra pris som ska klara rimlig säkerhetsstandard. UNI-T är ett fabrikat som fler och fler "kedjor" säljer och ett skäl kan vara säkerhetsaspekten. Jag kan inte deras produktsortiment även om jag har ett av deras instrument i vad mina vänner kallar min instrumentpark. Min UNI-T fungerar bra för det jag använder den till. Den är i gott sällskap med en varierad samling av instrument varav vissa är från ett fabrikat som verkar blivit ett rött skynke i tråden.
Jag har skrivit inlägg och förklarat att instrument inte behöver vara dyra för att vara säkra.
Jag har sett ett antal av annan produkttyp som tex varit IP65 klassade(230V) och haft alla "stämplar" och jord-tråden i produkten har hängt lös och i något fall har det inte ens funnits en anslutningspunkt. Det finns asiatiska tillverkare som uppenbarligen som är noggrannare med märkena än produkten uppfyller säkerhetskraven.
Vissa tillverkare har också haft olika "säkerhetsnivå" på multimetrar för olika geografiska marknader som sedan sålts på internet och levererats till andra geografiska marknader.
Jag har redan skrivit något liknande men det tål kanske att upprepas. En säker multimeter behöver inte vara särskilt dyr men det innebär inte att alla multimetrar som sålts under årtionden är säkra eller osäkra.
När man pratar om el-chock så kan en gång vara en gång för mycket dvs oerhört farligt. Därför är kunskap om mätning i kombination med ett säkert instrument, slump, tankefel faktorer som påverkar risknivån. Med slump menar jag tex att en mätpinne kanar.
Intressant läsning. Får mig att tänka på när jag köpte en ny billig mätare på Clas&Ohlson och tyckte sladdarna kändes lite klena. Tänkte dock att märkningen CATII 600V verkade trygg (utan att ha en aning om vad som menas med den).
Men jag känner mig efter att ha läst inläggen ändå rätt trygg med att använda mätaren hemma. Frågan är då var på skalan min äldre mätare (CATII 300V) ställer sig, är det en "billig" sämre mätare?
Men jag känner mig efter att ha läst inläggen ändå rätt trygg med att använda mätaren hemma. Frågan är då var på skalan min äldre mätare (CATII 300V) ställer sig, är det en "billig" sämre mätare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har någon en rekommendation på kvalitetsmultimeter på upp till 1500 kr (konkreta modelltips)?
Tänker mig mätningar för hushållsbruk alltså växelspänning upp till 400V, likspänning minst 50V och det vanliga med lite strömmätning (10-20A) och "pipläge" vad det nu heter, när man mäter att koppling finns mellan två punkter.
Tänker mig mätningar för hushållsbruk alltså växelspänning upp till 400V, likspänning minst 50V och det vanliga med lite strömmätning (10-20A) och "pipläge" vad det nu heter, när man mäter att koppling finns mellan två punkter.
Vill du kunna mäta ström i den storleken så rekommenderar jag en strömtång. Säkrare och enklare. Att behöva koppla in sig i kretsen är både omständigare och kräver bättre instrument. Även bra multimetrar med inlinemätning av ström brukar vara begränsade till mellan 10-15A medan en strömtån kan mäta betydligt mer utan problem.tompaah7503 skrev:
Här är mina två förslag:
Budgetval:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ni-t-ut256b-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48437
Fluke:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ultimetrar/fluke-t5-600-tangmultimeter-p48030
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Detta får man se lite annorlunda. Paschen's lag kan ändå inte användas vid spetsiga elektroder.dan_norstedt skrev:Paschen's lag är användbar även för beräkningar på elektroder för spetsverkan, man får bara räkna mera.
Visst kan det gnistra även under 327V, men vad den i praktiken säger är att du måste över det initialt (med t.ex. en reaktor och tändare) för att få ljusbåge, och i en multimeter finns i praktiken inte komponterna för att tända en ljusbåge.
När jag undersökte temperaturen i SF6-ljusbågar på universitetet på 80-talet hade jag som referens en kolelektrod-ljusbåge (ungefär samma som man hade i gatlyktor på 1890-talet) som brann stabilt med en oerhörd värmeutveckling vid 70-90 V dc. Om en ljusbåge uppstår efter en initial överslagständning beror mest på bakomliggande effekt från strömkällan.
Eftersom det diskuterades tidigare i tråden... Här är vad jag hittade i lådan med instrument.
Det vi ser är från vänster:
Innandöme 1) Uni-T
Innandöme 2) Powerfix
10A mätområde utan säkring. Den säkring som finns är till mA-området och är på 250mA/250V.
Innandöme 3) Biltema 15-122
Glassäkring till mA-området. 10A-området utan säkring.
Innandöme 4) Biltema 17-238
Kretskort märkt EX505A. Rejäla säkringar, även för 10A-området. Stabila terminaler.
Vad säger forumet? Verkar som att man iallafall får vad man betalar för... även så på Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vi ser är från vänster:
- Uni-T UT203 tångamperemeter. Märkt CAT II/Cat III. Pris ca 500:-
- Powerfix (Lidl) PDM 250 A1. Märkt CAT II. Pris ca 100:-
- Biltema 15-122. Märkt CAT III. Pris ca 100:- (15 år sen)
- Biltema 17-238. Märkt CAT IV Pris ca 700:-
Innandöme 1) Uni-T
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innandöme 2) Powerfix
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10A mätområde utan säkring. Den säkring som finns är till mA-området och är på 250mA/250V.
Innandöme 3) Biltema 15-122
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glassäkring till mA-området. 10A-området utan säkring.
Innandöme 4) Biltema 17-238
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort märkt EX505A. Rejäla säkringar, även för 10A-området. Stabila terminaler.
Vad säger forumet? Verkar som att man iallafall får vad man betalar för... även så på Biltema.
Fast nu pratar du om spänningen i en ljusbåge, och där har formen avgörande betydelse, Paschen's lag beräknar överslagsspänningen (men modellen stämmer inte riktigt för SF6-gas.)Thomas_Blekinge skrev:Detta får man se lite annorlunda. Paschen's lag kan ändå inte användas vid spetsiga elektroder.
När jag undersökte temperaturen i SF6-ljusbågar på universitetet på 80-talet hade jag som referens en kolelektrod-ljusbåge (ungefär samma som man hade i gatlyktor på 1890-talet) som brann stabilt med en oerhörd värmeutveckling vid 70-90 V dc. Om en ljusbåge uppstår efter en initial överslagständning beror mest på bakomliggande effekt från strömkällan.
Den till höger säljs fortfarande, finns att köpa för 25:- från Kina. Har sådana liggande i bilarna för att kunna göra enklare mätningar vid problem.Fario skrev:Intressant läsning. Får mig att tänka på när jag köpte en ny billig mätare på Clas&Ohlson och tyckte sladdarna kändes lite klena. Tänkte dock att märkningen CATII 600V verkade trygg (utan att ha en aning om vad som menas med den).
Men jag känner mig efter att ha läst inläggen ändå rätt trygg med att använda mätaren hemma. Frågan är då var på skalan min äldre mätare (CATII 300V) ställer sig, är det en "billig" sämre mätare?[bild]
I Fluke's testlabb kommer den säkert att brinna, skulle definitivt rekommendera att man låter bli att mäta på 690V-system med den. Isolationsavstånden duger inte för att klara någon standard, men i inomhusmiljö bör den normalt fungera bra för att mäta 230V, så länge man ser till att inte böja plåten/ledaren för Common när man byter batteri. I så fall riskarer man att kortsluta ingången, vilket sannolikt kostar en ny säkring och en ny multimeter.
Kort sagt, precis en sådan multimeter som TS varnar för. Och som jag hävdar inte är någon allvarlig risk i normal hushållsmiljö.
Denna, och snarlika kopior av den, finns sannolikt ute i miljonantal, mycket möjligt den mest sålda modelltypen på marknaden. Sannolikheten att hitta en i någon vrå i ett gammalt labb är ganska hög.
Jag har aldrig hört om något allvarligt tillbud med en sådan utöver någon som skruvat upp den (eller om det var någon liknande modell) och försökt byta batteri inne i den med testpinnarna inkopplade till nätspänning (något som är farligt på en Fluke också).
Den vänstra heter UNI-T T120A och verkar ha diskuterats TS favoritforum (EEV forum). Där nämns några små brister men de verkar på det stora hela rätt nöjda med den och ingen har föreslagit att folk kommer dö om de använder den:
http://www.eevblog.com/forum/testgear/uni-t-ut120c-review-and-tear-down/
http://www.eevblog.com/forum/testgear/uni-t-ut120c-review-and-tear-down/
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Ja jag har inga invändingar.. har en Biltema-mätare själv. Tänkte mest på att Schneider Electric är ett märke för proffs/installatörer så jag är lite förvånad att de håller sig med en multimeter av uppenbar kinakvalitet.gasto skrev:

