84 242 läst ·
256 svar
84k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Får man verkligen överslag genom en skarv i höljet, eller vid en omkopplare? Där trodde jag det var plast i så pass god kontakt att det inte kunde räknas som fri luft? Eller letar sig överslaget fram? (Transistortestsockeln är ju "öppen" så den köper jag).Nerre skrev:
Det är ingen retorisk fråga, jag är genuint intresserad. I min elutbildning så ingick inte mycket plasmafysik...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Min lilla multimeter, en Amprobe, har auto även på funktion (resistans, AC, DC etc) så det finns även om autorange nog är vanligare.etompau skrev:
/J
Redigerat:
Det letar sig fram.lars_stefan_axelsson skrev:
När vi t.ex. provar spänningshållfasthet så lindar vi in multimetern i aluminiumfolie och lägger sen på provspänning mellan mätsladdarna och folien. Då får det inte bli överslag eller gå ström. Vanligaste stället det slog på var nog vid displayen, men det kunde även slå på lite alla möjliga ställen på simplare multimetrar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Där ser man. Ungefär hur jämför det sig med ren luft? Gör plasten ingenting, eller blir det lite bättre iaf?Nerre skrev:Det letar sig fram.
När vi t.ex. provar spänningshållfasthet så lindar vi in multimetern i aluminiumfolie och lägger sen på provspänning mellan mätsladdarna och folien. Då får det inte bli överslag eller gå ström. Vanligaste stället det slog på var nog vid displayen, men det kunde även slå på lite alla möjliga ställen på simplare multimetrar.
Överslaget letar sig oftast fram kortaste vägen, även om den är snirklig. Så man kan tillverka höljesskarvar som gör att avståndet blir tillräckligt stort, men för 15 år sen var det i alla fall ovanligt på billigare grejer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Någon måtta på domedagsscenarierna får det väl vara?
Vem använder multimetern inlindad i al-folie?
Jag går inte ens ut och läser av elmätaren omlindad med aluminiumfolie.
Tillbaka till generalfrågan:
Har det hänt något allvarligt olycksfall då en hemanvändare använt sin multimeter hemma?
Upp till bevis nu!
Har det hänt något allvarligt olycksfall då en hemanvändare använt sin multimeter hemma?
Upp till bevis nu!
Så länge man ligger under 327V får man inte ett normalt överslag vid något avstånd enligt Paschen's lag. Under 327V är luft en mycket bra isolator - överslagsspänningen är inte proportionell mot avståndet vid låga spänningar. Det behövs en transient för att det ska slå över (som om den har tillräcklig energi kan tända en ljusbåge som kan förbli tänd vid låg spänning).lars_stefan_axelsson skrev:
Däremot får du fälteffekter vid riktigt små avstånd (vi pratar mikrometer nu), men framför allt blir nersmutsning kritisk om man har korta avstånd - detta och transienter gör därför att man i praktiken inte utnyttja så korta avstånd.
Men detta betyder att risken för överslag ut från multimeters hölje är måttlig även om den är uselt konstruerad så länge man håller sig till hushållsel - isolationsproblem på labbsladdarna är en mycket mer reell fara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Nu tycker jag att du inte ska vara fånig, utan läs istället vad Nerre skriver om vad aluminiumfolien används till - den simulerar en handflata som greppar instrumentet.KnockOnWood skrev:Någon måtta på domedagsscenarierna får det väl vara?
Upp till bevis nu!
Att det sker få olyckor behöver inte betyda att den nivå på säkerhet som standarden anger för hushållsapparater och mätinstrument är för hög, utan det kan lika gärna betyda att den är lagom.
Måste erkänna, jag trodde aldrig att en tråd om multimetrar skulle få 15 sidor :O
Men elsäkerhet handlar inte bara om cat- eller CE märkningar på instrument, utan eget omdöme och hög medvetenhet vid allt elarbete.
Tar alla av sig ringar och armband när ni jobbar under huven på bilen t ex?
Men elsäkerhet handlar inte bara om cat- eller CE märkningar på instrument, utan eget omdöme och hög medvetenhet vid allt elarbete.
Tar alla av sig ringar och armband när ni jobbar under huven på bilen t ex?
En intressant och lärorik tråd.Bo.Siltberg skrev:
Och det där med säkerhetsstandarder får mig att tänka på en som skrev en argsint insändare om att det är alldeles för tramsigt höga krav på restauranger (det var under debatten om hamburgare med rött kött) etfersom det nästan inte finns någon som drabbats av salmonella och ehec-bakterier.
Lite självmål tycker jag...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Njae, poängen att man alltid måste göra en avvägning är bra att den kommer fram i sammanhanget. Att lösa säkerhetsproblem är nämligen trivialt enkelt. Är man rädd för att gemene man kommer skada sig vid mätning med multimetrar, så är det bara att förbjuda dessa. Är man rädd för matförgiftning på restauranger så är det bara att stänga dessa, eller inte gå på restaurang. osv. osv.Fario skrev:En intressant och lärorik tråd.
Och det där med säkerhetsstandarder får mig att tänka på en som skrev en argsint insändare om att det är alldeles för tramsigt höga krav på restauranger (det var under debatten om hamburgare med rött kött) etfersom det nästan inte finns någon som drabbats av salmonella och ehec-bakterier.
Lite självmål tycker jag...![]()
(Vi har här alltid en spännande konflikt mellan det gamla och det nya, både företeelser och personer. Vi "gamla" har ju klarat oss bra, tycker vi, utan företeelsen, så vid minsta tecken på problem så höjs rösterna för förbud. De yngre däremot, vill sällan leva livet utan, och stretar emot för att vad tygeln håller. Och om sedan företeelsen är "internet", "facebook", "instagram", "drönare", eller "telefon", "stålpennor", "elektricitet" för att ta exempel som var aktuella för längre sedan, det spelar mindre roll.)
Så, tl;dr: man måste alltid göra en avvägning, eftersom säkerhetsfunktioner/krav osv. alltid kommer att inskränka på användningen. Och frågan om precis hur en sådan avvägning skall göras är inte alltid enkel. (Vi envisas ju t ex fortfarande med tre-punktsbälte i bilarna, trots att vi vet att fyr- och fem-punkts-bälte skulle vara ett betydande fall framåt. Du får inte ha tre-punktsbälte i racingsammanhang...)
Hur många som faktiskt drabbas av någonting är alltid intressant i sammanhanget, eftersom det kostar mycket att eliminera rent teoretiska risker, utan någon bäring på "verkligheten". Så även om antalet skador/incidenter inte är det enda som avgör, så är det definitivt en datapunkt att ha med i beslutet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jo alla skulle behöva lite lagom och regelbunden dos ström i fingrarna och ehec i magen för att hålla sig skärpta !