84 242 läst ·
256 svar
84k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det finns faktiskt forskning som talar för det. Problemet med automatisering av säkerhetssystem (av den typen som vi ser allt mer inom flyget) är att det gör människan betydligt sämre på att hantera de situationer där automatiseringen fallerar.Bo.Siltberg skrev:
Så "för mycket" upplevd säkerhet reducerar otroligt nog faktisk säkerhet.
Därmed inte sagt att det är bra att använda uppenbart dåliga multimetrar.
En halvkass kan vara sweetspotten.
Jag tyckte att det skulle bli spännande att se resultatet av ditt experiment. Hur har det gått?-MH- skrev:Det är väl ändå mätinstrumentet ev. explosion som är den minst allvarliga riskkällan? Det är ju när man fipplar och mäter på fel ställe, eller glömmer mäta och tar i tårarna, eller kortsluter något med proverna eller tappar skiftnyckelnå batteripolerna som är det farliga.
Filmer på Youtube klassar jag VÄLDIGT långt ner vad gäller seiositet. Där finns verkligen allt.
För dryga 10 år sedan fick jag en gratis multimeter av tidningen Götdetsjälv. Nu har jag en något bättre den Biltema.
Skall jag försöka få dem gamla att explodera och filma? Jag kan offra den.
Om du hade läst alla inlägg som jag skrivit så ska folien simulera att man håller sin oskyddade hand där.KnockOnWood skrev:
Det föreskrivs normalt i standarden att det är så man ska göra om höljet är gjort av isolerande material.
Även vid läckströmsmätning brukar man göra så, där brukar det dock sägas att gränsen är en foliebit som är 10x10 cm eller nåt sånt. Man mäter normalt med större folie, om det är ok då så är det ok med mindre. Men är det över gränsvärdena med hela apparaten i folie så provar man med en 10x10 cm bit och ser om det är ok då.
Jehu, läs vad lars_stefan_axelsson skrev om avvägning.
Det är väl självklart att man ska försöka minska riskerna där det är relativt enkelt att göra det? Eller menar du att det ska vara fritt fram att sälja saker som är livsfarliga att använda om man är lekman?
När det gäller elsäkerhetsstandarder så är standardiseringen i grunden internationell, det är alltså inte nåt svenskt påfund. Och det är tack vare denna standardisering som elolyckorna är nästintill obefintliga.
Det är väl självklart att man ska försöka minska riskerna där det är relativt enkelt att göra det? Eller menar du att det ska vara fritt fram att sälja saker som är livsfarliga att använda om man är lekman?
När det gäller elsäkerhetsstandarder så är standardiseringen i grunden internationell, det är alltså inte nåt svenskt påfund. Och det är tack vare denna standardisering som elolyckorna är nästintill obefintliga.
Vad blir slutsatsen av detta för oss amatörer som mäter småbatterier, kollar bilen och ibland kollar om ett uttag eller liknande är spänningssatt eller ej? Köpte en ny billig multimeter från Classe igår. I stil med de 4-5 jag använt genom för några hundralappar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Du kan lugnt fortsätta använda billiga multimetrar för de ändamål du räknar upp. Men om du lägger ihop kostnaden för alla fem så hade du kunnat ha ett bättre instrument som både är säkrare och har bättre livslängd.
OK! Jag räknade bara upp de som jag använt under min livstid och två av dem ärvde jag av farsan. En av dem la av nu och den andra ligger i torpet, därav inköpet igår.
Bo.Siltberg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det enda du skall ge ordentlig akt på det är att instrumentet (och sladdarna) inte står i strömmätningsläge när du tänkt du skall mäta spänning. Ett bilbatteri har exv. en korslutningsström på 1500A eller så, så med "osäkra" DMMer så kan det smälla ganska otäckt om du kortsluter.nikasp skrev:
Det skall som sagt ganska mycket till för att de skall gå sönder på ett farligt sätt om du bara mäter spänning på de källor du nämner. Men strömmätning är förknippat med större risker.
Och flest multimetrar när han dör vinner!
Det räcker med en ström på ungefär 150 A för att "shunten" för 10 A-området i en billig multimeter i princip ska "förångas" med en hög smäll.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har provat (i tjänsten).
Även billiga mätsladdar kan bete sig "intressant" vid för höga strömmar (om multimetern inte är korrekt avsäkrad).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag äger en billig UNi-T jag köpte för att felsöka våra spottar tidigare då de krånglade. Men idag har jag även en Metrawatt, vilket håller lite högre byggkvalité, den känns mer förtroendeingivande både avseende mätnings- och säkerhetsmässigt.
Men mätning med multimeter lärdes ju ut reda. på högstadiet, om man nu inte hade lärt sig tidigare
Men mätning med multimeter lärdes ju ut reda. på högstadiet, om man nu inte hade lärt sig tidigare
Köp ett strömtångsinstrument, så passar det perfekt till att mäta i starkströmsanläggningen med.
Ganska riskfritt att använda, då det inte finns något strömmätningsläge som i princip kortsluter över mätobjektet.

Finns billiga som är hyggligt bra och användbara:
http://www.biltema.se/sv/verktyg/matverktyg/matinstrument/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...nstrument/uni-t-ut210a-stromtang-200-a-p48435
Behöver man kunna mäta llikström (i bil t.ex.) krävs det annan (dyrare) typ.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ni-t-ut210d-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48436
edit: såg nu att bilteman jag länkade till mäter DC.
Ganska riskfritt att använda, då det inte finns något strömmätningsläge som i princip kortsluter över mätobjektet.

Finns billiga som är hyggligt bra och användbara:
http://www.biltema.se/sv/verktyg/matverktyg/matinstrument/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...nstrument/uni-t-ut210a-stromtang-200-a-p48435
Behöver man kunna mäta llikström (i bil t.ex.) krävs det annan (dyrare) typ.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ni-t-ut210d-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48436
edit: såg nu att bilteman jag länkade till mäter DC.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
”Problemet” med tångamperemeter är väl att man måste ha tillgång till separata ledare, på en kabel med Nolla+Fas får man inget utslag? Ty summan blir noll?
Jag har för övrigt fått ”ärva” två tångamperemeters från far, men inte testat dessa än. Den ena var dock bara för likström.
Jag har för övrigt fått ”ärva” två tångamperemeters från far, men inte testat dessa än. Den ena var dock bara för likström.