84 242 läst ·
256 svar
84k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Japp.richardtenggren skrev:
Problemet med strömmätning på en kabel med en vanlig multimeter är att man måste få fram ena ledaren (typ mittuppskala på samma vis som med en tångamperemeter) och sen måste man klippa av ledaren och koppla in multimetern mellan.
Dvs minst dubbelt så jobbigt som med strömtången.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jo precis, tänkte mer att det var bra att förtydliga för de som är mindre bevandrade i fysik(el)Mikael_L skrev:
Redigerat:
Exakt så.
Tar man både fasledaren och nolledaren genom tånggapet så mäter den noll, ja.
Strömmarna tar ut varandra (eller egentligen, magnetfälten tar ut varandra).
Men en annan rolig grej är att man kan vira ledaren t.ex. 10 varv genom tånggapet och därmed mäta 10 ggr så noggrant.
Om tången då visar 1,03A så är det 0,103 A i ledaren, dvs man vinner en decimal i upplösning på visningen.
Tar man både fasledaren och nolledaren genom tånggapet så mäter den noll, ja.
Strömmarna tar ut varandra (eller egentligen, magnetfälten tar ut varandra).
Men en annan rolig grej är att man kan vira ledaren t.ex. 10 varv genom tånggapet och därmed mäta 10 ggr så noggrant.
Om tången då visar 1,03A så är det 0,103 A i ledaren, dvs man vinner en decimal i upplösning på visningen.
Läser igenom denna `gamla´ tråd om billiga (farliga) multimetrar för användning i hemmamiljö och slås av att att fabrikatet Fluke återkommer som någon högre stående kvalitetstandard. (produktplacering??)
Vi hobbyister som har användning av en multimeter i hemmamiljö förväntas inte lägga 2-3 tusen på en märkes-multimeter utan det går utmärkt med något för 700:- förutsatt att vi håller oss just i hemmamiljö och ytterst skyddas av elcentralens 16-25A säkringar.
Dock, har ni ingen insikt i 3-fassystemet MÄT INTE STARKSTRÖM!
Varför? Jo, de flesta multimetrar har områden för strömmätning samt ett 10A-område med egen anslutningsterminal, denna är allt som oftast o-säkrad på enklare (billigare) multimetrar.Om ni vid spänningsmätning AC 0-1000V ansluter mätkabeln felaktigt till !0A-ingången kommer multimetern beroende av kretsens avsäkring explodera i ansiktet på brukaren. Läser i tråden att mer än en kommenterar att de inte känner till dessa problem och det är nog så, hemmets säkring räddar oss var gång vi gör bort oss. I elverk-industri däremot har mer än en avlidit-bränt sig på grund av helt andra effekter.
Så mitt råd blir om man ändå tänker använda sin multimeter till starkströmsmätning = Välj en multimeter med samtliga strömmätområden avsäkrade och då en keramisk högeffektsäkring på 10A-ingången.Vid respektive ingång anges max tillåten anslutning samt om strömingångar är avsäkrade.
Bifogar bild på en multimeter av säkerhetstyp (ej Fluke) som hindrar felanslutning genom att ingångar spärras som inte får anslutas relaterat till inställt mätområde.
Vi hobbyister som har användning av en multimeter i hemmamiljö förväntas inte lägga 2-3 tusen på en märkes-multimeter utan det går utmärkt med något för 700:- förutsatt att vi håller oss just i hemmamiljö och ytterst skyddas av elcentralens 16-25A säkringar.
Dock, har ni ingen insikt i 3-fassystemet MÄT INTE STARKSTRÖM!
Varför? Jo, de flesta multimetrar har områden för strömmätning samt ett 10A-område med egen anslutningsterminal, denna är allt som oftast o-säkrad på enklare (billigare) multimetrar.Om ni vid spänningsmätning AC 0-1000V ansluter mätkabeln felaktigt till !0A-ingången kommer multimetern beroende av kretsens avsäkring explodera i ansiktet på brukaren. Läser i tråden att mer än en kommenterar att de inte känner till dessa problem och det är nog så, hemmets säkring räddar oss var gång vi gör bort oss. I elverk-industri däremot har mer än en avlidit-bränt sig på grund av helt andra effekter.
Så mitt råd blir om man ändå tänker använda sin multimeter till starkströmsmätning = Välj en multimeter med samtliga strömmätområden avsäkrade och då en keramisk högeffektsäkring på 10A-ingången.Vid respektive ingång anges max tillåten anslutning samt om strömingångar är avsäkrade.
Bifogar bild på en multimeter av säkerhetstyp (ej Fluke) som hindrar felanslutning genom att ingångar spärras som inte får anslutas relaterat till inställt mätområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock ingen garanti för felhavande, man kan ju både låta mätområdet stå kvar på ström och testpinnarna i dåligt valda hål för spänningsmätning.S SOOTO skrev:
Risken minskar dock, absolut.
Men att alla mätingångar är avsäkrade och med en bra och säker säkring (som inte kan underhålla ljusbåge vid nätspänning och högre effekter) är väl kanske det viktigaste, samt ganska hyggligt bra mätsladdar. Men då har vi lämnat de billigaste multimetrarna bakom oss.
Men MultiMan visar ju på den perfekta lösningen, en strömtång-multimeter, kan aldrig gå fel.
Denna från Jula för pyttiga 300 spänn är den perfekta partnern för hobbyelektrikern.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/
Och vad gäller fluke, de har konkurrens från Benning, Testo, Duspol, Elma, och sen en massa andra mindre kända/mindre dyra fabrikat.
Själv skulle jag vara sugen på en Elma X one ifall min Fluke pajade. Den verkar dock sakna test av JFB, annars har den allt, och lite mer än fluke T150 (som jag kör med mest idag) och är ändock något billigare också.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Sen kan säkringarna vara dyra och svåra att hitta. Min Fluke 1503 som jag köpte här på forumet begagnad till isolationsprovning av värmegolv var "doa", (dead on arrival) i området säkringen skyddar (resistansmätning) och det tog ett tag innan jag hittade rätt säkring (315mA/1000V) hos Farnell i England. Jag köpte två på en gång för att slå ut fraktkostnaden. Jag är försiktig med inkopplingen för jag vill inte bränna säkringen i onödan.
Redigerat:
Det är ju svårt att veta exakt vad som händer, men då jag i tjänsten faktiskt har provat detta så kan jag ge lite konkreta fakta.S SOOTO skrev:Varför? Jo, de flesta multimetrar har områden för strömmätning samt ett 10A-område med egen anslutningsterminal, denna är allt som oftast o-säkrad på enklare (billigare) multimetrar.Om ni vid spänningsmätning AC 0-1000V ansluter mätkabeln felaktigt till !0A-ingången kommer multimetern beroende av kretsens avsäkring explodera i ansiktet på brukaren.
Dessa gäller ju då bara de modeller av multimetrar som jag provade på, vilket jag dels inte minns (eftersom det nog är närmare 15 år sen), och dels troligen inte heller hade fått avslöja på grund av sekretessen.
Jag hade tillgång till 10 likadana multimetrar att prova på, och provade multimeter och mätsladdar separat.
Det var alltså 10 A-området som provades, genom att dels ansluta direkt till olika spänningar och dels köra olika ström igenom. De hade som "shunt" för 10 A-området en tråd som var kanske 2 mm i diameter och 2-3 cm lång direkt mellan 10 A och COM.
Vid 30 A så tog det några minuter och sen hade lödtennet smält så "shunten" ploppade ur hålet i ena änden. Jag är inte så säker på att detta var en inbyggd skyddsfunktion dock!
Vid anslutning direkt till 63 A uttag så löse uttaget säkring innan nåt hände.
Det blev mer intressant när vi tog ett bilbatteri och anslöt via olika serieresistanser (vi hade en stod dekadresistor som stod på en lastpall, den hade alltså lika stor golvyta som en lastpall och var cirka en meter hög. Kopplades om mellan olika resistans genom att skruva fast rejäla metallbleck mellan olika bultar. Vissa av "resistorerna" var typ plåtband som var 15 mm breda och 2-3 mm tjocka och lindade i spiral.
Jag minns nu inte exakta strömmarna (men jag vill minnas att vi körde cirka 50, 100, 150 och 200 A (mätt med en DC-tångamperemeter med peak-låsning), men det mest intressanta som hände var faktiskt att det small till och när man öppnade multimetern fanns inget kvar av "shunten". Den hade helt enkelt förångats.
Med mätsladdarna var det lite roligare. När man körde 30 A genom dem så smälte nästan isoleringen och sen sa det "pjuff" och så sköt sladden ut ur proben.
Som sagt var, detta var resultatet på de multimetrar jag provade, det finns ingen garanti för att andra multimetrar beter sig lika kontrollerat. Om shunten inte hade ploppat bort från lödningarna hade troligen höljet smält. Och den exploderande shunten kunde nog mycket väl ha blivit värre.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det måste vara roligt att jobba på testlabb med förstörande prov på konsumentprodukter.N Nerre skrev:Det är ju svårt att veta exakt vad som händer, men då jag i tjänsten faktiskt har provat detta så kan jag ge lite konkreta fakta.
Dessa gäller ju då bara de modeller av multimetrar som jag provade på, vilket jag dels inte minns (eftersom det nog är närmare 15 år sen), och dels troligen inte heller hade fått avslöja på grund av sekretessen.
Jag hade tillgång till 10 likadana multimetrar att prova på, och provade multimeter och mätsladdar separat.
Det var alltså 10 A-området som provades, genom att dels ansluta direkt till olika spänningar och dels köra olika ström igenom. De hade som "shunt" för 10 A-området en tråd som var kanske 2 mm i diameter och 2-3 cm lång direkt mellan 10 A och COM.
Vid 30 A så tog det några minuter och sen hade lödtennet smält så "shunten" ploppade ur hålet i ena änden. Jag är inte så säker på att detta var en inbyggd skyddsfunktion dock!Det var kanske mer tur.
Vid anslutning direkt till 63 A uttag så löse uttaget säkring innan nåt hände.
Det blev mer intressant när vi tog ett bilbatteri och anslöt via olika serieresistanser (vi hade en stod dekadresistor som stod på en lastpall, den hade alltså lika stor golvyta som en lastpall och var cirka en meter hög. Kopplades om mellan olika resistans genom att skruva fast rejäla metallbleck mellan olika bultar. Vissa av "resistorerna" var typ plåtband som var 15 mm breda och 2-3 mm tjocka och lindade i spiral.
Jag minns nu inte exakta strömmarna (men jag vill minnas att vi körde cirka 50, 100, 150 och 200 A (mätt med en DC-tångamperemeter med peak-låsning), men det mest intressanta som hände var faktiskt att det small till och när man öppnade multimetern fanns inget kvar av "shunten". Den hade helt enkelt förångats.
Med mätsladdarna var det lite roligare. När man körde 30 A genom dem så smälte nästan isoleringen och sen sa det "pjuff" och så sköt sladden ut ur proben.
Som sagt var, detta var resultatet på de multimetrar jag provade, det finns ingen garanti för att andra multimetrar beter sig lika kontrollerat. Om shunten inte hade ploppat bort från lödningarna hade troligen höljet smält. Och den exploderande shunten kunde nog mycket väl ha blivit värre.
Ett billigt nybörjaralternativ Uni-T UT125C class III, 600V
Fasta sladdar kan inte anslutas fel (i multimetern).
De flesta har nog koll på att ställa in rätt mätområde.
Fasta sladdar kan inte anslutas fel (i multimetern).
De flesta har nog koll på att ställa in rätt mätområde.
blackarrow skrev:
En sån har jag och det passar en sån klant som mej.blackarrow skrev:
Igår hjälpte den mig att inse att jag för 25 år sen satte PÅ och AV lapparna fel på strömbrytaren till värmekabel ut till stallet.
Ledningen frös för första gången i torsdags trots relativt mild vinter
Hur som, så har jag alltså haft den av på vintern och på, på sommaren i ett kvarts sekel
Kul tråd. Pappsen kollade alltid en sak när jag tittade på multimeter: Den ska klara minst 30A så man kan mäta en de mesta i en bil.
-Vi har alla olika kravbilder.
Att man skulle välja att mätverktyg som medvetet klarar mindre passar inte mig, och bevisligen inte alla här heller.
Dessutom, hur tusan mäter man ripple över DC men ett enklare verktyg?
Eller DC komponenten över växelspänningen?
Det senare är ju inget extremt ovanligt numera med solpaneler och online-inverters.
-Vi har alla olika kravbilder.
Att man skulle välja att mätverktyg som medvetet klarar mindre passar inte mig, och bevisligen inte alla här heller.
Dessutom, hur tusan mäter man ripple över DC men ett enklare verktyg?
Eller DC komponenten över växelspänningen?
Det senare är ju inget extremt ovanligt numera med solpaneler och online-inverters.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Relevant tråd fortsatt tycker jag.
Jag har tre elmätningsprylar, förutom någon enkel grunka typ ”faspenna” som kan indikera litet grovt om det är fas i närheten utan kontakt (att användas med förstånd), någon typ regeldetektor med liknande funktion att få reda på var elledningar går i väggar.
1. En för svagström, multimeter. Voltcraft VC-170. Autorange, smidig men endast klass III 250V - bra till det mesta men inte något jag mäter starkström med även om det går.
2. En strömtång-multimeter, Uni-T UT210D. Autorange, Cat III 300V och Cat II 600V. Många trevliga funktioner inte minst detta med synnerligen enkel mätning av just ström, växel- / likström. Bra till bilen inte minst och går att använda till det mesta skulle jag tro.
3. Absoluta favoritverktyget när man ska kolla upp uttag, Perilex-uttag, doskopplingar, kolla kontinuitet: ett gammalt instrument jag fått av en elektrikerpolare för länge sedan i samband med att de uppgradera till nyare prylar på hans firma. Känns fantastiskt säkert att arbeta med, Cat-klassning oklar men känns bombsäker:
Jag har tre elmätningsprylar, förutom någon enkel grunka typ ”faspenna” som kan indikera litet grovt om det är fas i närheten utan kontakt (att användas med förstånd), någon typ regeldetektor med liknande funktion att få reda på var elledningar går i väggar.
1. En för svagström, multimeter. Voltcraft VC-170. Autorange, smidig men endast klass III 250V - bra till det mesta men inte något jag mäter starkström med även om det går.
2. En strömtång-multimeter, Uni-T UT210D. Autorange, Cat III 300V och Cat II 600V. Många trevliga funktioner inte minst detta med synnerligen enkel mätning av just ström, växel- / likström. Bra till bilen inte minst och går att använda till det mesta skulle jag tro.
3. Absoluta favoritverktyget när man ska kolla upp uttag, Perilex-uttag, doskopplingar, kolla kontinuitet: ett gammalt instrument jag fått av en elektrikerpolare för länge sedan i samband med att de uppgradera till nyare prylar på hans firma. Känns fantastiskt säkert att arbeta med, Cat-klassning oklar men känns bombsäker:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mina privata instrument. Typ och min användning
Spänningsprovare T130 spänningslöshetskontroll
Tång 325 mätning av strömmar.
Multimeter 177 diverse felsökning
Installationsprovare 1653B test av installationer och felsökning.
Nu kanske jag har ett större intresse för el än många. Och har valt dyrare instrument.
Jag är ingen flukeförsäljare och har själv andra märken i gömmorna.
Hemma i villan eller lägenheten är det inte någon större risk att det går illa med instrument från de stora köpladorna. Men egen importerat från Kina kanske man inte ska peta in i uttagen.
Man kan dock tänka sig för innan man mäter på inkommande säkringselement i mätarskåpet/mätartavlan.
I nätägarens kabelskåp mm har vanliga villaägaren inget att göra. Och de som arbetar på elnätet utanför villan har inga instrument från köpladorna...
Har själv noterat att billiga instrument kan bete sig konstigt och mäta fel, och därför har jag valt ett fabrikat som jag är bekväm med och jag kan lita mer på mätresultat och det är guld värt vid mätning och speciellt vid felsökning.
Finns många bra märken. Och bra mätsladdar är ett måste.
Har något instrument från Biltema och det används mest till motorer mm då de har varvtalsmätning, temperatur mm.
Sedan vid mätning är det viktigt att förstå vad man mäter samt hur man ska göra och vad man förväntar sig att få för resultat.
Och vet man inte det då spelar det ingen roll om det står Flu*e eller Bil**ma på instrument.
Ganska säker på att vanliga villa/lägenhetsägaren klarar sig med ett bättre instrument från exempelvis Bil**ma
Bra att du tar upp ämnet med billiga multimetrar, mätte idag med min multimeter från U**ared 99kr, den har fungerat i flera år. Är mycket van att använda multimetrar då jag jobbar med felsökning av bilar.A ayay85 skrev:Tråkigt att du inte förstår syftet med inlägget, jag tycker inte det verkar så svårt att förstå.
Men en snabb slutsats är att en multimeter är inte det enklaste verktyget att mäta med för nybörjaren, det finns många fallgropar. Skulle man hamna i en sådan fallgrop kan det gå illa om det är en billig multimeter man mäter med.
Trots detta exploderar multimetern i min hand och med en kraftig ljusbåge, insidan av multimetern är en kolbit, Den var helt rätt inställd på växelspänning. Mätte på ett eluttag i huset innan skyddskåpan skulle monteras.
Är väldigt tacksam att jag inte fick ström i mig för kunde gå riktigt illa inser jag.