C
Min erfarenhet är definitivt att svenska posten är minst lika bra som alla andra på att kräva in tull och moms. Egentligen finns det inget incitament för dem att slarva eftersom de, som sagt, kapar åt sig en förtullningsavgift som sannolikt överstiger deras kostnader för hanteringen. Rena förtjänsten alltså.

Vidare så har jag märkt att paket som är märkta på utsidan med någon "känd" postorderfirmas namn tveklöst åker dit. Ju anonymare paket desto större sannolikhet att det slipper igenom. Enligt en kille jag pratade med som jobbat som "tullare" på posten så används sedvanlig julklappsundersökning för att välja ut de paket som skall öppnas, dvs klämma, känna, skaka och t.o.m lukta på paketen samt bedöma dess storlek och form. Tydligen är det lite av en sport tullarna emellan att kunna pricka rätt på ett pakets innehåll.

Själv beställer jag nästan aldrig något från USA längre. När man räknat in frakten så kan man oftast hitta samma prylar till samma eller bättre pris i Tyskland, Frankrike och ibland Storbritannien. Då får man prylarna snabbt, slipper risk för tullproblem, har ett bättre konsumentskydd (känns det iallafall som), och inte minst om man beställer elektriska prylar från Ty/Fr, grejor som passar i ett normalt vägguttag. Nackdelen är förstås språkbarriären och det faktum att det är förhållandevis få företag än så länge som skeppar till Sverige.

Visst ok..

Jag har väl haft supertur då eftersom det bara är paket som gått via USPS som inte fastnat för min del.

CE-märkningen är inget att ha, ingen kan speca vad den egentligen innebär, mer än att den enbart gäller personsäkerhet. I USA är alla leverantörer livrädda för att bli stämda på några megadollar om du bryter en nagel på deras grejer. Säkert är de därför mera noga med kvaliten där av denna orsak. Priskillnaden: tja, kolla in H&M-Persson. 2,9 miljarder till i brödburken. Köper enkla paltor från Kina för en femma, säljer i väst för hundrafemtio. Ta bort moms och frakt så lägger han ändå på 2000 %. Han skulle fortfarande tjäna pengar om slutpriset var 15 spänn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.