3 948 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Varför denna prisskillnad??
Haagbard skrev:En kompis köpte några Husqvarna 346 XPG från USA, priset var ganska precis det halva mot i sverige, dock var det lite väntetid eftersom handlaren hade svårt att få leveranser då det visst hade blivit mycket stormfälld skog i sverige........och därmed väldig efterfrågan på sågar ;D ;D ;D
Sågen tillverkades alltså i sverige med 16 eller 18 tums svärd, den transporterades nästan till LasVegas, packades och skickades till sverige (inkl lite reklamdetaljer) och kostade här hälften mot en svensksåld med CE-märkning och 13-tums svärd :-?
Om dom tullades eller ej kan jag inte svara på.
Vart köpte han den? Har du någon länk?
Andreas_Hansson skrev:
Vart köpte han den? Har du någon länk?[/quote]
Jobbar du på Husqvarna måntro
Har för mig att jag hört att amerikanska återförsäljarna "skrivit på" om att inte sälja Husqvarnas produkter till europa.
Nej jag har ingen länk, eventuellt tog han kontakt på plats under tjänsteresa.....vet att en mindre modell av Husqvarna följde med i handbagaget en gång
Är det sant att dom förbundit sig att inte sälja hit så är nog personlig kontakt kanske en förutsättning för att handla >
Edit:
Letade lite och fann:
http://www.usa.husqvarna.com/
Där går det väl att söka på postkod
Annat intressant:
http://www.homedepot.com/
En bra idé för att inte riskera att behöva tulla är väl att någon i USA köper varan, packar upp och skickar som privat paket UTAN ATT BIFOGA NÅGOT KVITTO
Hade du tullat ut din tel?MagnusS skrev:[quote author=saturnus2 link=1140382128/0#12 date=1140426904]
kan berätta följande, en del till en HD-motor gick sönder, jag skickade delen till USA som omgående sände tillbaka en ny, men den svenska tullen ville ha moms och tull för delen. Jamen va fan, det här är en reklammation/garanti på en vara jag tidigare köpt.
Men det gick inte enligt tullen...ALLT skall förtullas, från 3-land :-[ :-[
Man måste deklarera varuutförsel, för att få ta in dem igen[/quote]
Nej det hade jag inte, så laglydig är jag inte. Det var en axel det gällde 150x30mm, så jag stoppade den i ett fodrat kuvert, och tyckte därmed att saken var ur världen.
Men visst, det var en miss av mig :
En bra idé för att inte riskera att behöva tulla är väl att någon i USA köper varan, packar upp och skickar som privat paket UTAN ATT BIFOGA NÅGOT KVITTO ./.
Nix Haagbard, ingen bra lösning, på problemet med att behöva betala moms o tull ;D
ALLT som kommer från 3-land skall förtullas, att tullen sedan själv sätter en gräns på ca 500:- p g a tid och kostnader med att öppna och kolla alla paket som numera väller in ;D ;D är ingen garanti att paket under detta belopp undgår förtullning.
obs att även gåvor skall förtullas = moms o tull.
Men det här du skriver; att skicka utan kvitto= don`t worry, tullen uppskattar priset :-[
Ett knep som användes är att avsändaren skriver ett annat belopp på fraktsedeln, låt säga att den köpta spikpickan kostar $287 och säljaren skriver $187 på kvittot= inget tullen förstår. Men om paketet skulle försvinna, då får du ersättning med $187, för det var ju det du hade betalt..eller hur.
Nix Haagbard, ingen bra lösning, på problemet med att behöva betala moms o tull ;D
ALLT som kommer från 3-land skall förtullas, att tullen sedan själv sätter en gräns på ca 500:- p g a tid och kostnader med att öppna och kolla alla paket som numera väller in ;D ;D är ingen garanti att paket under detta belopp undgår förtullning.
obs att även gåvor skall förtullas = moms o tull.
Men det här du skriver; att skicka utan kvitto= don`t worry, tullen uppskattar priset :-[
Ett knep som användes är att avsändaren skriver ett annat belopp på fraktsedeln, låt säga att den köpta spikpickan kostar $287 och säljaren skriver $187 på kvittot= inget tullen förstår. Men om paketet skulle försvinna, då får du ersättning med $187, för det var ju det du hade betalt..eller hur.
Jag har köpt en hel del saker från USA, både verktyg och annat och kan se följande mönster..
Om det skickas med USPS och gift-rutan kryssas i glider paketet igenom svenska tullen hur fint som helst (hittills har minst 20 paket - stora som små - lyckats)..
Om paketet däremot skickas med t.ex. UPS, DHL, FedEx etc. fastnar det säkert som amen i kyrkan i tullen, detta beror väl på att de bolagen själva sköter om tullrutinerna och pappersarbetet i samband med detta. Dessutom verkar det som om bolagen är mycket noggrannare när avsändaren lämnar in paketet med att det som står på verkligen stämmer..
USPS är ju motsvarigheten till svenska GAMposten så de bryr sig nog inte så mycket om vad som står på paketet - bara frankeringen är rätt...
Mitt tips är alltså - be avsändaren använda sig av USPS och fylla i "gift"-rutan...
Har du någon bra länk? Är trött på att skinnas varje gång man vill köpa märkes maskiner......Styx skrev:Jag har köpt en hel del saker från USA, både verktyg och annat och kan se följande mönster..
Om det skickas med USPS och gift-rutan kryssas i glider paketet igenom svenska tullen hur fint som helst (hittills har minst 20 paket - stora som små - lyckats)..
Om paketet däremot skickas med t.ex. UPS, DHL, FedEx etc. fastnar det säkert som amen i kyrkan i tullen, detta beror väl på att de bolagen själva sköter om tullrutinerna och pappersarbetet i samband med detta. Dessutom verkar det som om bolagen är mycket noggrannare när avsändaren lämnar in paketet med att det som står på verkligen stämmer..
USPS är ju motsvarigheten till svenska GAMposten så de bryr sig nog inte så mycket om vad som står på paketet - bara frankeringen är rätt...
Mitt tips är alltså - be avsändaren använda sig av USPS och fylla i "gift"-rutan...
Tvivlar på att Styx vet vad han talar om, när det gäller försändelser från utlandet.
Finns ingen skillnad när paketet anländer med USPS (United States Postal Service), det förtullas då av svenska posten.
De flesta firmor vill använda UPS DHL eller FedEx, då dessa tar över ansvaret för paketet från företagets dörr.
Det förekommer att det missas någon försändelse av tullverket. Min spikpicka kom med FedEx, och jag har ännu inte erlagt någon moms eller tull, vet inte vad det beror på, men jag får väl glädjas så länge det varar.
Handlar man på ebay, som jag förmodar att Styx gör, så får paketen en mer personlig/privat avsändare, vilket kan öka chansen till att det undgår förtullning, men det brukar mest bero på att priset är lågt och/eller att varan är begagnad.
Den här lådan http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/byggsatser.jpg dök upp för någon månad sedan, och skickades med USPS, och svenska posten förtullade innehållet.
Men nu får vi vänta och se om Styx kan vägleda köpsugna att handla tull o momsfritt,
genom att hänvisa till firmor som skickar på speciellt sätt, lycka till.
Finns ingen skillnad när paketet anländer med USPS (United States Postal Service), det förtullas då av svenska posten.
De flesta firmor vill använda UPS DHL eller FedEx, då dessa tar över ansvaret för paketet från företagets dörr.
Det förekommer att det missas någon försändelse av tullverket. Min spikpicka kom med FedEx, och jag har ännu inte erlagt någon moms eller tull, vet inte vad det beror på, men jag får väl glädjas så länge det varar.
Handlar man på ebay, som jag förmodar att Styx gör, så får paketen en mer personlig/privat avsändare, vilket kan öka chansen till att det undgår förtullning, men det brukar mest bero på att priset är lågt och/eller att varan är begagnad.
Den här lådan http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/byggsatser.jpg dök upp för någon månad sedan, och skickades med USPS, och svenska posten förtullade innehållet.
Men nu får vi vänta och se om Styx kan vägleda köpsugna att handla tull o momsfritt,
Jag vet egentligen inget om den saken, var en kollega som berättade detta, han köpte några (i.a.f i sverige) svindyra crosskydd på det viset via släktingar i USA, funkade bra för honom i.a.f.saturnus2 skrev:
....men förvisso torde det ju vara enklare för tullen att uppskatta värdet på verktyg än på crosskydd.
TULL, TULL!!!(som nån i solstollarna alltid sa)
"Gåvor" från privatpersoner är moms och tullfria upptill ett värde av 500kr(inkl.frakt), "gåvor" från företagsavsändare är bara tullfria upp till 250 kr. Allt enligt tullkvinnan jag tyvärr kom i kontakt med mot min vilja...
Hör er gärna för om avsändaren kan skicka det som en privat gåva istället för ett företagspaket, vissa kan gå med på detta medan vissa inte är speciellt samarbetsvilliga.
Motsäger sedan mig själv:
Som privatperson kan man ju tycka vad man vill om tull och momspåslag på importerade varor men i slutändan är dessa handelshinder endast till för att värna om våra företag och våra jobb. Utan dessa hade många av oss varit utan jobb idag då svenska industriföretag aldrig någonsin kommer att kunna konkurrera med tex. asiatiska företag på en helt öppen marknad utan handelshinder. Tyvärr. Fast jag vet att detta är lätt att glömma när som privatperson har chansen att få en DeWalt till halva priset!
/jeppe
P.s Kan annars rekommendera tyska ebay www.ebay.de då man definitvt slipper både moms och tull. Sparade 3000kr på att köpa mina slalomskidor där. Verktyg o maskiner har jag inte kollat upp ännu. D.s
"Gåvor" från privatpersoner är moms och tullfria upptill ett värde av 500kr(inkl.frakt), "gåvor" från företagsavsändare är bara tullfria upp till 250 kr. Allt enligt tullkvinnan jag tyvärr kom i kontakt med mot min vilja...
Hör er gärna för om avsändaren kan skicka det som en privat gåva istället för ett företagspaket, vissa kan gå med på detta medan vissa inte är speciellt samarbetsvilliga.
Motsäger sedan mig själv:
Som privatperson kan man ju tycka vad man vill om tull och momspåslag på importerade varor men i slutändan är dessa handelshinder endast till för att värna om våra företag och våra jobb. Utan dessa hade många av oss varit utan jobb idag då svenska industriföretag aldrig någonsin kommer att kunna konkurrera med tex. asiatiska företag på en helt öppen marknad utan handelshinder. Tyvärr. Fast jag vet att detta är lätt att glömma när som privatperson har chansen att få en DeWalt till halva priset!
/jeppe
P.s Kan annars rekommendera tyska ebay www.ebay.de då man definitvt slipper både moms och tull. Sparade 3000kr på att köpa mina slalomskidor där. Verktyg o maskiner har jag inte kollat upp ännu. D.s
Kanske enklare att läsa själv på Tullverkets hemsida om regler helt allmänt. Ser nu att man har en ny sida med färgglada paket från utlandet, där man berättar om hur frikostiga man blivit på skattedepartementet, då man nu tillåter presenter upp till 500, som nämns ovan. http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/gava_fran_utlandet.htm
annars är det som vanligt= tull o moms och då även moms på fraktkostnaden, är dessutom försändelsen försäkrad, tja då blir det moms på den med. ;D
Det bästa är, när man ändå är där, att lasta väskorna fulla, och gå på grönt, när man kommer hem.
slutsnackat i ämnet
annars är det som vanligt= tull o moms och då även moms på fraktkostnaden, är dessutom försändelsen försäkrad, tja då blir det moms på den med. ;D
Det bästa är, när man ändå är där, att lasta väskorna fulla, och gå på grönt, när man kommer hem.
slutsnackat i ämnet
Hmm.. Det enda jag vet vad jag talar om är det som jag själv varit med om och de slutsatser jag kan dra av detta. Om det är rätt eller fel vet jag givetvis inte eftersom jag vare sig arbetar på posten, UPS eller tullverket... Det är möjligt att du drar andra slutsatser av det du varit med om...saturnus2 skrev:Tvivlar på att Styx vet vad han talar om, när det gäller försändelser från utlandet.
Då får jag väl ändå modifiera mitt påstående ang. USPS till att det verkar som om svenska posten är slarvigare med tullrutinerna än vad fraktbolagen är - inte vet jag. Faktum kvarstår i mitt fall - det som kommer med USPS kommer tullfritt, det som inte kommer med USPS åker på tull (just FedEx har jag i och för sig aldrig fått något med så hur det är där vet jag inte). Saturnus2 har rätt i att mycket kommer via ebay - men det är exakt samma sak ändå - går det via fraktbolag så blir det tull, annars inte..
När det gäller vilka firmor som kryssar "gift"-rutan kan jag som exempel nämna
http://www.nphpowertools.com/ (väntar på ett paket därifrån nu med USPS, värde ca 4.000kr - får se hur det går med det)..
http://www.jacksonlures.com/
http://www.muskyshop.com/modules/web/index.php/id/1
Det är nog någon verktygsbutik jag missat men minns inte just nu, jag har dock ställt frågan till ett par, vissa vill inte göra så - fast för vissa butiker är det inga som helst problem..
Det är ju bara att fråga dem - vill de inte finns det fler affärer...
Icke att förglömma dock - allt behöver inte stå och falla med att få det moms- och tullfritt.. Ofta tjänar man mängder med guld även om det läggs på tull och moms...
Mig veterligen skall väl även begagnade produkter momsas och tullas, så det kan det ju inte bero på att de slipper tull i så fall... När det gäller priset är det också samma regler som gäller oavsett om det är köpt från en butik eller från någon på ebay så det lär ju heller inte spela någon roll för tullen...saturnus2 skrev:
Nej - nyckeln är USPS och ikryssad "gift"