Hejsan, har turen att kunna beställa lite prylar från USA och få de hemtransporterade som personligt bagage, hittills har inte tullen sagt något till mina kollegor som haft mina prylar i sitt bagage men.....varför denna enorma prisskillnad???
Beställde 2 spickpickor från Amazon.com med lev. address i USA och de kostade mig 1560 kronor,,,,,motsvarande hemma i Sverige skulle kostat mig 5600 kronor, är detta på något sätt försvarligt eller förklarligt? Se bifogade bilder på prytlarna!!
Beställde 2 spickpickor från Amazon.com med lev. address i USA och de kostade mig 1560 kronor,,,,,motsvarande hemma i Sverige skulle kostat mig 5600 kronor, är detta på något sätt försvarligt eller förklarligt? Se bifogade bilder på prytlarna!!
Vet ej om samma sak gäller DeWalt, men Sencos pickor som säljs i USA är iaf inte CE-märkta, vilket kan vara en liten anledning till prisskillnaden, men ändå, det är ju grym skillnad!!!!! Vilket vi tackar och tar emot med öppna armar 
Jag beställde 2 och fick dem billigare än en av dem hemma i sverige(!) och det inkl. frakt från staterna :
/AB
Jag beställde 2 och fick dem billigare än en av dem hemma i sverige(!) och det inkl. frakt från staterna :
/AB
CE märkning säger inte så mycket. Den märkningen görs av tillverkaren självt, inte av ett separat företag som S-märkning exempelvis. Det har diskuterats tidigare om CE och den är bra bara företag följer regler. En del märker bara för att få sälja även om produkten inte är ok.
Iallafall, USA är en nåååågot större marknad än pytte Sverige, vilket ger andra priser. Samma enorma skillnad gäller för Makita och Bosch, iallafall vad jag sett och köpt. Köper en del från USA, både hämtar hem och låter skeppa över. För en del verktyg så går det jämnt upp att köpa en t.o.r biljett San Francisco, köpa verktyget, vända i butiken och åka hem. Resten är bonus... Knasigt eller hur... :
Iallafall, USA är en nåååågot större marknad än pytte Sverige, vilket ger andra priser. Samma enorma skillnad gäller för Makita och Bosch, iallafall vad jag sett och köpt. Köper en del från USA, både hämtar hem och låter skeppa över. För en del verktyg så går det jämnt upp att köpa en t.o.r biljett San Francisco, köpa verktyget, vända i butiken och åka hem. Resten är bonus... Knasigt eller hur... :
För batterimaskiner så kan man köpa en omvandlare för ett par hundra eller så har man redan en batterimaskin av det märke man vill köpa i USA. Då fungerar det också, förutsatt att tillverkaren använder samma standard i som utanför Sverige gällande batterier, infästningar och annat.
En kompis köpte några Husqvarna 346 XPG från USA, priset var ganska precis det halva mot i sverige, dock var det lite väntetid eftersom handlaren hade svårt att få leveranser då det visst hade blivit mycket stormfälld skog i sverige........och därmed väldig efterfrågan på sågar ;D ;D ;D
Sågen tillverkades alltså i sverige med 16 eller 18 tums svärd, den transporterades nästan till LasVegas, packades och skickades till sverige (inkl lite reklamdetaljer) och kostade här hälften mot en svensksåld med CE-märkning och 13-tums svärd :-?
Om dom tullades eller ej kan jag inte svara på.
Sågen tillverkades alltså i sverige med 16 eller 18 tums svärd, den transporterades nästan till LasVegas, packades och skickades till sverige (inkl lite reklamdetaljer) och kostade här hälften mot en svensksåld med CE-märkning och 13-tums svärd :-?
Om dom tullades eller ej kan jag inte svara på.
Egentligen är det ju logiskt...
Om jag som tillverkare i Sverige får tillverka 1,000,000 enheter till USA så måste jag ge lägre pris per enhet än att tillverka 1,000 enheter för en lokal distributör.
Fast det svider iallafall att köpa i Sverige
Om jag som tillverkare i Sverige får tillverka 1,000,000 enheter till USA så måste jag ge lägre pris per enhet än att tillverka 1,000 enheter för en lokal distributör.
Fast det svider iallafall att köpa i Sverige
Och tyvärr verkar CE-märkningen vara en förutsättning för att garantin skall gälla i Europa.elof skrev:
http://62.146.25.231/warranty.asp?mktid=8&lid=11&sid=2
Det är bara att konstatera att vi blir blåsta, när vi handlar i SVERIGE. Förmodar att det är den svenska agenten som stämmer av marknaden och att staten lägger moms och skatt på det beloppet.
Det är därför billigare att handla från t ex USA, som är stora på verktyg och bilar.
Jag tycker även att jag slipper allt annat strul som brukar uppstå vid köp hemma, när jag handla direkt från USA.
Skickar man efter något här hemma, kan det ta veckor innan lådan dyker upp, beroende på att säljaren här inte har något större intresse för affären eller Dig som kund, ibland skall varan även beställas av denne från någon annan o s v.
I USA, Kina; Japan m fl skickar man samma dag ordern kommer in, då man här vet hur viktigt det är; att kunden inte hinner ångra sig ;D
Naturligtvis får man komma upp i lite summor om det skall löna sig att skicka efter verktygen från andra sida Atlanten.
Bäst är när man ta med prylar hem, när man ändå är där.
Därför blir det ofta "julafton" hemma, när lådorna dyker upp=
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/trimdelarsummit2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/BBKheaders.jpg
Det är därför billigare att handla från t ex USA, som är stora på verktyg och bilar.
Jag tycker även att jag slipper allt annat strul som brukar uppstå vid köp hemma, när jag handla direkt från USA.
Skickar man efter något här hemma, kan det ta veckor innan lådan dyker upp, beroende på att säljaren här inte har något större intresse för affären eller Dig som kund, ibland skall varan även beställas av denne från någon annan o s v.
I USA, Kina; Japan m fl skickar man samma dag ordern kommer in, då man här vet hur viktigt det är; att kunden inte hinner ångra sig ;D
Naturligtvis får man komma upp i lite summor om det skall löna sig att skicka efter verktygen från andra sida Atlanten.
Bäst är när man ta med prylar hem, när man ändå är där.
Därför blir det ofta "julafton" hemma, när lådorna dyker upp=
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/trimdelarsummit2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/BBKheaders.jpg
Och tyvärr verkar CE-märkningen vara en förutsättning för att garantin skall gälla i Europa.Konsulten skrev:
http://62.146.25.231/warranty.asp?mktid=8&lid=11&sid=2
[/quote]
;D Jo det verkar som att man är nervös, av den svenska representantens information att döma.
kan berätta följande, en del till en HD-motor gick sönder, jag skickade delen till USA som omgående sände tillbaka en ny, men den svenska tullen ville ha moms och tull för delen. Jamen va fan, det här är en reklammation/garanti på en vara jag tidigare köpt.
Men det gick inte enligt tullen...ALLT skall förtullas, från 3-land :-[ :-[
Min USA-köpta Dewalt-dyckertpicka - utan CE-märkning - lagades UTAN knorr på garanti.
Jag hade råkat paja den fjäderbelastande prylen som trycker fram dyckerten.
Jag vet inte om DeWalt Sverige har skärpt reglerna sen dess (1 år sen), pga den ökande mängden direktimporterade maskiner.
En viktig förutsättning för reparation var att jag kunde visa upp inköpskvittot från den amerikanska webshopen.
Jag hade råkat paja den fjäderbelastande prylen som trycker fram dyckerten.
Jag vet inte om DeWalt Sverige har skärpt reglerna sen dess (1 år sen), pga den ökande mängden direktimporterade maskiner.
En viktig förutsättning för reparation var att jag kunde visa upp inköpskvittot från den amerikanska webshopen.
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nja, det uttrycket stämmer lite iallafall. Ser man bara till produkter i USA så är enkla produkter billiga medans riktigt bra produkter är dyrare (fast billigare än i Sverige).Leif... skrev:
Å andra sidan så är inte Hilti dubbelt så bra bara för att den kanske skulle vara dubbelt så dyr som Makita. Fast både Hilti och Makita är ljusår bättre än MeecTools för 99:-. Prissättning är ett relativt begrepp, det är liksom summan av fysisk kvalitet, märkes image och målgrupp. Säkert andra saker också.
Det kostar faktiskt litegrand att tillverka med bra grundmaterial, hårda specar och tuffa tester...