Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ett snabbt inhopp innan tråden stängs.

När jag, som helt tydligt INTE är elbehörig, ställer en fråga här på el-delen av forumet så gör ju jag det för att jag vill utbilda mig själv till att vara en insatt "beställare" mot den som ska utföra arbetet.

Dvs, jag vill veta hur saker och ting hänger ihop i mitt eget hus och även veta om det är något speciellt som jag ska tänka på innan jag tex river eller bygger upp en vägg. Eller i planeringsstadiet väljer vart diverse uttag och lampknappar ska vara med grundval om vad som är möjligt/brukligt.

Skulle jag springa med dessa frågor till min lokala elektriker så skulle dels tiden för bygget öka mångdubbelt i bara väntan på att han "kommer förbi och tittar" och jag skulle också bli "en jobbig kund" till slut.

Men det är "mitt" syfte med att fråga. Frågar jag inte så får jag inget svar och förblir okunnig.

Det bästa är väl att jag som frågeställare definerar mitt syfte när jag ställer frågan så att svaret kan anpassas efter detta?

Men det finns personer som ställer en fråga om hur något ska kopplas där själva frågan i sig bevisar att personen tänker koppla själv (eller redan har kopplat) och det samtidigt är tydligt att personen inte ens vet vad den gör. I sådana fall måste personen faktiskt hållas kort (dock på ett vänligt sätt) och upplysas om att det finns utbildade personer som kan uföra detta snabbt och på rätt sätt.

Min slutsats är alltså, om jag talar om varför jag frågar så får jag bättre svar och slipper förhoppningsvis uppröra någon med min fråga.

Om man påtar sig ansvaret att hjälpa till och utnyttja sin kunskap i olika frågor så måste man ju faktiskt ta med det i beräkningen att i ett forum som detta så kommer ju frågor av alla dess slag, för vissa har denna fråga har ett självklart svar men för frågeställaren som inte kanske förstår detta svar då ställer följdfrågor skall ju inte behöva betyda att denne skall ha några nedlåtande svar.

Har man den inställningen och dåligt tålamod skall man inte svara på frågor på ett forum utan syssla med något annat anser jag, det finns massor av duktiga och kompetenta människor här som tålmodigt och utan att vara nedlåtande mot andra ofta svarar på samma frågor eller nästintill, tycker faktiskt några här borde lära sig av dom och bli lite mer ödmjuka i sin framtoning.

Forumet är som det är och det som har skrivits har skrivits. Lyft blicken i stället och gå vidare.

Tydliga frågor
Tydliga svar
Hövlighet
Ödmjukhet
Håll er till ämnet

Ev. meningsskiljaktigheter el. dylikt i PM.

Behöver vi göra det svårare?

för att besvara din fråga: Nej.

Det var dessutom en lysande sammanfattning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.