Håller på med stora glaspartier som behöver kärlek. När det är slipat så får det ung den gulbruna färgen som vi önskar ha.

Men när jag oljar in det med teakolja så blir det rött, rödbrunt.

Är det bara att acceptera läget för att det beror på träet. Eller finns det någon olja som inte färgar på det sättet sas?

Första bilden längst till höger helt behandlad en gång. Den bredvid delvis som man kan se.

Sista bilden exempel på
Hur vi hade tänkt oss att det skulle se ut.

• Träplankor med olika nyanser, oljeeffekt synlig. En planka oljad och rödbrun, en delvis oljad, och en raklinjig slipad yta utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädor av trä ligger på ett klinkergolv inomhus, placerade nära ett fönster med utsikt över en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Träbearbetningsprojekt med stora glaspartier, delvis slipade och oljade, med utsikt över en trädgård; inomhusmiljö med verktyg och arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Träfönster med glasdelande spröjs, vy mot träd utanför, delvis behandlat med olja.
    Skapa konto
Hej!
Teakolja innehåller nästan alltid färgpigment så försök med en ofärgad träolja istället.

Lasse

Det gjorde jag men det blev ingen skillnad. Träet har den färgen. Nu har vi vant oss och kan inte tänka oss att ha det på annat sätt.

• Rymligt rum med stora fönster, som släpper in mycket ljus, utsikt mot en grön trädgård och modern inredning med fåtöljer och en matta.
    Skapa konto
Satsuki
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det gjorde jag men det blev ingen skillnad. Träet har den färgen. Nu har vi vant oss och kan inte tänka oss att ha det på annat sätt.
Jättesnyggt!!!
Teak är ju rött och när man oljar förstärks den naturliga rödheten även om oljan är ofärgad.

Tack. Precis det är ju så. Det var bara att vi hade sett teakfönster som var ljusare lite mer åt det ek-aktiga hållet och var det vi var inställda på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.