Hej,

Vill ha lite på fötterna känner jag.

Precis flyttat in i en relativt nyproducerad lägenhet.
Det är för mig personligen fruktansvärt varmt (24-25C), trots att det är kallt ute.
Alla radiatorer är avstängda.

Har felanmält till bostadsbolagets rapporteringssystem, men bara fått det avslutat utan återkoppling.

Det verkar komma in uppvärmd luft ifrån en ventil i taket. Det verkar inte som om jag har något sätt att reglera den tilluftstemperaturen.

Är det här vanligt? I alla mina tidigare lägenheter hag jar själv haft kontroll på hur varmt det ska vara i lägenheten.
Går det här reglera? Öppnar man fönstret kommer absolut ingen luft in över huvud taget.

Tacksam för tips/info.

• Gilla
Niood
  • Laddar…
RoTe
Det är FTXen som pumpar ut värmen från ventilen i taket.

Låter som felinställd eftervärmare i FTX-aggregatet. Konsumerar mycket el i onödan och blir dyrt.

Tilluften kan knappast värma hela lgh till 24-25 grader ensam. Bor du långt upp i huset?

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tilluften kan knappast värma hela lgh till 24-25 grader ensam. Bor du långt upp i huset?
Min lgh ligger på 22-23 grader och elementen är iskalla mest hela tiden. Inte förrän det blir kallare än minus 10 ute börjar det bli lite värme från elementen... Våning 4 av 6.

K Kenneth SI skrev:
Precis flyttat in i en relativt nyproducerad lägenhet.
Det är för mig personligen fruktansvärt varmt (24-25C), trots att det är kallt ute.
Alla radiatorer är avstängda.
Var i huset ligger lägenheten?
Botten/mitten/längst upp, ytterväggar/mitten?

Bor en "äldre" i lägenheten under?

När vi bodde i bostadsrättslägenhet så behövde vi knappt ha någon värme på första åren fastän hörnlägenhet, men anledningen var att det bodde en äldre person under oss och den brassade pä full värme.
Men när det flyttade in en barnfamilj så behövde vi höja värmen på radiatorerna.

Troligen felaktigt injusterad ventilation. Uppvämd tilluft ska inte vara så varm så att enbart den värmer lgh. 18-19 grader i tilluftstemperatur brukar vara lämligt på vintern

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är FTXen som pumpar ut värmen från ventilen i taket.
Brukar man som hyresgäst kunna reglera värmen på den?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1a våningen.

Tilluften ska ju vara något kallare än rumstemperatur för att luften ska blanda sig ordentligt (om det är takdon), så kan ju inte vara meningen att värma via den

• Gilla
Fjällgossen och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tilluften ska ju vara något kallare än rumstemperatur för att luften ska blanda sig ordentligt (om det är takdon), så kan ju inte vara meningen att värma via den
Tilluften ligger på 22 grader, enligt min egna mätning

Jo, i FTX i hus med fjärrvärme värms vanligtvis även tilluften med fjärrvärme.

I hus med eluppvärmning, dvs värmepump, finns ofta en eftervärmare på tilluften för att inte den inte ska ha för låg temperatur på vintern när det minusgrader.

Någonting är fel med FTX:ens tilluftstemperstur

S
Om de inte återkopplar kanske du kan skriva att det är så varmt att du måste vädra med öppet fönster. Då kanske de kollar på det.

B Boende45 skrev:
Jo, i FTX i hus med fjärrvärme värms vanligtvis även tilluften med fjärrvärme.

I hus med eluppvärmning, dvs värmepump, finns ofta en eftervärmare på tilluften för att inte den inte ska ha för låg temperatur på vintern när det minusgrader.

Någonting är fel med FTX:ens tilluftstemperstur
Tilluften värms, men rummen kan inte värmas via tilluften eftersom den ska vara svalare än luften i rummet

Ligg på bolaget.
Har du en temperatursensor i lägenheten som de läser av? Det är inte ovanligt att lägenheter har det så att bostadsbolaget har bra underlag för att justera temperaturen i centralerna för bättre driftekonomi. Dessutom används det i kundtjänst för att förklara att tant Agda absolut inte har 10 grader utan att det faktiskt ser ut att ligga på 21.

Håller helt med @sinuslinus ovan. Säg att du blir tvungen att ha fönstret öppet för att få det drägligt, och DET är ju inte så ekonomiskt för dom. Får du ut någon gubbe, se till att inte ventilera innan så det är rejält varmt när han kommer dit.

RoTe RoTe skrev:
Min lgh ligger på 22-23 grader och elementen är iskalla mest hela tiden. Inte förrän det blir kallare än minus 10 ute börjar det bli lite värme från elementen... Våning 4 av 6.
Hej, du bor troligtvis i en modern lght med modernt lågtemperaturssystem för värmen. Dina element är tjocka och avger mycket värme trots att de bara är några grader varmare än rummet. Kom ihåg att 20 graders metall känns ganska kallt, så om de känns ljumna är de kanske 25 eller uppåt 30 grader. Dessa system har låga förluster och är särskilt lämpade för värmepumpar men används ockaå för fjärrvärme mm.

Gamla högtempsystem har radiatorer med dålig värmeavgivning vilket var OK då de drevs med olja och hade skithög framledningstemperatur.

Jag känner igen detta från en modern BRF där alla äldre bestämt hävdade att deras element ”inte blev varma”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.