21 628 läst ·
297 svar
22k läst
297 svar
Varför är ROT och RUT negativt?
Tja, har du en vara du säljer så är det klart att du kan sänka priset på denna om du ökar mängden du säljer. Om inte hanteringen av varan ökat markant, vilket kostar pengar.D Derbyboy skrev:
Inte riktigt samma sak när det är en tjänst man säljer. Ökar efterfrågan så ökar antalet anställda, bilar, verktyg, kläder, lokaler, administration. Listan blir lång. Sen följer man förhoppningsvis löneavtalen och att hålla nere priserna då får nog snickarna cykla till jobb med sin hammare och låda med spik.
Så tankevurpa? Nä, kanske bara en annan vinkel att se det hela från.
Jag förstår väl att kostnaderna ökar om du får fler tjänstejobb. Du missar dock att inkomsterna ökar mer än konstanserna.....iaf i normalfallet.M MPinje skrev:Tja, har du en vara du säljer så är det klart att du kan sänka priset på denna om du ökar mängden du säljer. Om inte hanteringen av varan ökat markant, vilket kostar pengar.
Inte riktigt samma sak när det är en tjänst man säljer. Ökar efterfrågan så ökar antalet anställda, bilar, verktyg, kläder, lokaler, administration. Listan blir lång. Sen följer man förhoppningsvis löneavtalen och att hålla nere priserna då får nog snickarna cykla till jobb med sin hammare och låda med spik.
Så tankevurpa? Nä, kanske bara en annan vinkel att se det hela från.
Det normala är väl att först få fler jobb och sen öka antalet anställda inte tvärtom.
”vi har så mycket jobb att vi fått anställa tre nya rörmokare så nu har vi gått i konkurs”
Hmm, du pratar här om folk som betalar "jättemångamycket" pengar så att det blir 52% i skatt. Jag tror knappast att du betalar 52 % i skatt på hela din lön, däremot har du en marginalskatt som kan vara 52 %. Dvs den översta delen av din lön blir skattad till 52 %. Den kan även vara högre, i min kommun är den 54 %.
Men om man är intelligent så förstår man kanske varför skattesatsen finns och vad de vill med den. Då kan man också förstå hur man ska göra för att undvika den. T.ex. jobba lite mindre...
Då hinner du putsa dina fönster också. Och så kanske någon annan stackare kan göra ditt jobb. Den stackarn kommer förmodligen inte få någon marginalskatt...
win win win, men tyvärr måste du putsa dina fönster då... abooo.
Jobba är inte allt, du ska ju hinna leva lite i ert fina hus också. Det ser verkligen ut att bli tjusigt. Kämpa!

Men om man är intelligent så förstår man kanske varför skattesatsen finns och vad de vill med den. Då kan man också förstå hur man ska göra för att undvika den. T.ex. jobba lite mindre...
Jobba är inte allt, du ska ju hinna leva lite i ert fina hus också. Det ser verkligen ut att bli tjusigt. Kämpa!
Så är man framgångsrik i företaget ska man sänka priserna tycker du? Riskera mer men inte tjäna mer? Vilken morot.D Derbyboy skrev:Jag förstår väl att kostnaderna ökar om du får fler tjänstejobb. Du missar dock att inkomsterna ökar mer än konstanserna.....iaf i normalfallet.
Det normala är väl att först få fler jobb och sen öka antalet anställda inte tvärtom.
”vi har så mycket jobb att vi fått anställa tre nya rörmokare så nu har vi gått i konkurs”
Nu betalar jag inte 50-nåntinginärheten% eftersom jag är låginkomsttagareT tobbbias skrev:Hmm, du pratar här om folk som betalar "jättemångamycket" pengar så att det blir 52% i skatt. Jag tror knappast att du betalar 52 % i skatt på hela din lön, däremot har du en marginalskatt som kan vara 52 %. Dvs den översta delen av din lön blir skattad till 52 %. Den kan även vara högre, i min kommun är den 54 %.
Men om man är intelligent så förstår man kanske varför skattesatsen finns och vad de vill med den. Då kan man också förstå hur man ska göra för att undvika den. T.ex. jobba lite mindre...Då hinner du putsa dina fönster också. Och så kanske någon annan stackare kan göra ditt jobb. Den stackarn kommer förmodligen inte få någon marginalskatt...
Jobba är inte allt, du ska ju hinna leva lite i ert fina hus också. Det ser verkligen ut att bli tjusigt. Kämpa!![]()
Såhär resonerar en sosse.T tobbbias skrev:Hmm, du pratar här om folk som betalar "jättemångamycket" pengar så att det blir 52% i skatt. Jag tror knappast att du betalar 52 % i skatt på hela din lön, däremot har du en marginalskatt som kan vara 52 %. Dvs den översta delen av din lön blir skattad till 52 %. Den kan även vara högre, i min kommun är den 54 %.
Men om man är intelligent så förstår man kanske varför skattesatsen finns och vad de vill med den. Då kan man också förstå hur man ska göra för att undvika den. T.ex. jobba lite mindre...Då hinner du putsa dina fönster också. Och så kanske någon annan stackare kan göra ditt jobb. Den stackarn kommer förmodligen inte få någon marginalskatt...
Jobba är inte allt, du ska ju hinna leva lite i ert fina hus också. Det ser verkligen ut att bli tjusigt. Kämpa!![]()
1.
Om du tjänar 65 000 före skatt så tycker arbetsgivaren att tjänsten du utför är värd 85 423 kr. Av detta får du behålla knappt hälften. Dvs en skatt på hela lönen på över 50%.
Lägg där till all moms man betalar.
2.
Det är en sosse-illusion att någon annan tar över ett jobb bara för man jobbar lite mindre. Visst vore det bra, men det händer helt enkelt inte att man tar in en arbetslös som ersättare när någon går ner i tid.
Verkligheten är istället att man tar jobbet från fönsterputsaren (som i ditt exempel).
Samhället går alltså miste om både skatt och arbetstillfällen om någon tar ledigt för att utföra arbete isf för att anlita någon annan.
3.
Marginalskatten i din kommun är inte 54%. Den beror på hur mycket du tjänar.
4.
Alla har marginalskatt.
Jag betalar 113kr för att få fönsterna putsade varannan månad. Hade inte gjort det utan RUT. Inte för att 226kr är mycket men 113kr är väldigt lite, och jag slipper asa fram stegen, osv osv.
Om en hantverkare får fler kunder så kan de såklart höja priset.D Derbyboy skrev:
M Micke_xyz skrev:
Klart de kan, de kan göra precis va de vill med priset. TS skrev dock ”måste” vilket inte är sant. Det framstod som att ett företag MÅSTE höja priset till följd av ökad efterfrågan eftersom kostnaderna ökar. Det resonemanget är dock bara snurrigt.M MPinje skrev:
Det är sant. Men poängen är densamma, priserna har höjts pga att efterfrågan har ökat pga RUT/ROT.D Derbyboy skrev:
Med det sagt har säkert priserna höjts även för att det blir billigare för kunderna.
Då kommer vi in i en annan sosse-illusion.
Nämligen den att företagen står för alla skattekostnader.
Självklart pressar t.ex. momsen i båda leden. Priset ökar för kunden, marginalen minskar för företaget.
Kan utveckla detta om någon inte förstår.
Att priserna per timme känns ”höga” beror på att vi har en tung skattebörda, man täljer inte direkt guld som snickare, det kan ja intyga som både snickare och egen företagare.
Sen ska man ju ha i beaktning att företagaren även behöver ha avanser för att klara stillestånd, en eventuell semester (fick en sovmorgon iår) verktyg bilar försäkringar arbetskläder etc etc ska täckas in. rot/Rut är väldigt bra, skapas massor av jobbtillfällen. Vilken annan marknadspolitisk åtgärd tycker ni skulle ersätta Rut/rot isf ? Skippa den helt? De skulle resultera i tusentals konkurser och arbetslöshet, vilket knappast gynnar ekonomin
Sen ska man ju ha i beaktning att företagaren även behöver ha avanser för att klara stillestånd, en eventuell semester (fick en sovmorgon iår) verktyg bilar försäkringar arbetskläder etc etc ska täckas in. rot/Rut är väldigt bra, skapas massor av jobbtillfällen. Vilken annan marknadspolitisk åtgärd tycker ni skulle ersätta Rut/rot isf ? Skippa den helt? De skulle resultera i tusentals konkurser och arbetslöshet, vilket knappast gynnar ekonomin
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det märkliga tycker jag är att man, så vitt jag förstår, som svensk även kan få ROT-avdrag även för jobb gjorda på tex ett semesterhus i Danmark, Spanien eller Grekland, dvs hela EU.A ArneTW skrev:
Varför skall vår skatt, som vi betalar i Sverige på inkomster tjänade i Sverige, minskas för att vi betalar för arbete utfört i ett annat land?
Nu ligger inte Jante i Sverige, utan troligen i Danmark.pelle plåttak skrev:
Begreppet janteloven är uppfunnet av den dansk-norska författaren Aksel Sandemose.
Läs t.ex. hans bok En flykting korsar sitt spår (på norska En flyktning krysser sitt spor)!
Mycket läsvärd!!!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
PS
Jantelagen på originalspråket:
Jantelovens 10 bud lyder som følger:
Jantelagen på originalspråket:
Jantelovens 10 bud lyder som følger:
- "Du skal ikke tro, du er noget."
- "Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os."
- "Du skal ikke tro, at du er klogere end os."
- "Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os."
- "Du skal ikke tro, at du ved mere end os."
- "Du skal ikke tro, at du er mere end os."
- "Du skal ikke tro, at du dur til noget."
- "Du skal ikke le ad os."
- "Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig."
- "Du skal ikke tro, at du kan lære os noget."
Därför politikerna hanterar skattepengar som om de är gratis... och lagarna är tattigt skrivna och de som har hus i Spanien är om sig och kring sig.KnockOnWood skrev:
Det märkliga tycker jag är att man, så vitt jag förstår, som svensk även kan få ROT-avdrag även för jobb gjorda på tex ett semesterhus i Danmark, Spanien eller Grekland, dvs hela EU.
Varför skall vår skatt, som vi betalar i Sverige på inkomster tjänade i Sverige, minskas för att vi betalar för arbete utfört i ett annat land?
Nu ligger inte Jante i Sverige, utan troligen i Danmark.
Begreppet janteloven är uppfunnet av den dansk-norska författaren Aksel Sandemose.
Läs t.ex. hans bok En flykting korsar sitt spår (på norska En flyktning krysser sitt spor)!
Mycket läsvärd!!!
/ATW
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Nu är det nog rätt ofta så att vi som "jobbar för mycket", har arbeten som inte kan utföras av så många andra. Jag sitter ex. just idag och försöker hjälpa till att få ihop bemanningen till ett nytt projekt. Den här gången kommer vi inte att lyckas, så vi får tacka nej till uppdraget. Det saknas en nyckelkompetens, finns några stycken runt om i världen, men vi får inte loss någon av dem. För mig spelar det ingen roll, jag har uppdrag ändå, men det här projektet hade varit lite extra roligt. För uppdragsgivaren handlar det om typ 10 000 arbetstillfällen (inte i Sverige), minst. Då lägger man gärna lite extra tid på att få ihop det.T tobbbias skrev: