buspojken buspojken skrev:
exakt, iq har inget med högskolestudier att göra, vissa har lättare för vissa ämnen(ex matte) men alla kan klara av de, men med olika insats. ja själv har mycket erfarenhet av berg, Sten, mineraler vilket underlättar mycket i mina studier till bergsingenjör.
men herr Putte ansåg sig ha högre iq än de som studerade på högskola, (står i inlägg högre upp)
Vilket inlägg?

Violina Violina skrev:
Vilket inlägg?
69

69
Måste vara jobbigt att vara så allmänbildad :cool:

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
@MPinje

Ah ok, du har en egen definition av ”fusk”, visste inte att utländsk arbetskraft innebar att man fuskade.

ah ok, “Det är inte bara lönen som vinsten på ett projekt ska täcka.” lön är en kostnad för ett företag. Vinst beräknas efter att lön har betalats ut.

Du saknar grundläggande kunskap om ekonomiska och företagsekonomiska begrepp.

D
@MPinje

Det är ORIMLIGT att vi andra ska behöva gissa vad du menar. Jag tror egentligen inte dina inlägg beror på okunskap I ämnet utan jag tror du slarvar med begreppen. Det, i kombination med din sannings-säger-attityd, blir bara......svammel

P Putte 9497 skrev:
Tog argumentationen slut:D
*host* *host*

J
Violina Violina skrev:
Har också ett heltidsjobb och studerar 100% (alltså heltid) på distans på högskolan..
Men jag lägger nog sällan mer än 15 timmar i veckan på mina studier..
Varför skulle inte det räknas som heltidsstudier?
C cpalm skrev:
Innebörden av heltidsstudier brukar vara att man läser minst ett visst antal poäng per vecka. Har alltså nödvändigtvis inget att göra med hur många timmar om dagen man ägnar åt studier. Vissa är effektivare än andra, och vissa utbildningar erbjuder väl också i ärlighetens namn mer lättförtjänta poäng än andra.
Nu börjar det vara väldigt många år sen jag pluggade, men när jag började plugga (Teknisk Fysik) så tyckte jag poängen var orättvisa, en tenta på 2p kunde kräva väldigt mycket jobb och ofta kunde de som läste kursen "fristående" få 5p för samma kunskap. Jag jobbade stötvis parallellt med studierna första åren och missade några poäng, och tog sen uppehåll och läste lite ekonomi när jag tog omtentorna och kurserna jag missat de första åren. När jag sen började jobba som anställd till 100% läste jag en termin på distans, heltid, parallellt. Det var, som buspojken skriver, ganska mycket jobb - eller snarare man fick vara villig att lägga stor del av sin fritid. Det hade inte (för min del) funkat om jag haft barn vid det tillfället och jag skulle inte vilja läsa en helt examen på det sättet. Man kan nog också säga att man kan ha mycket varierande ambitionsnivå när man studerar. De flesta utbildningarna ger nog, för en normalbegåvad, utrymme att göra lite annat - fritid eller jobb. En del utbildningar har dock ganska mycket schemalagd tid så där tror jag det är svårare att jobba 100% då man måste närvara och prestera på tex laborationer. Att "klara" tentorna och ta examen kan nog många göra utan att lägga 100% av tiden. Men att bli riktigt bra på det man läser, skriva höga betyg. Ja, det är det många som verkligen lägger 100% som inte ens klarar. Att jämföra intelligens mellan de som läser på högskola och de som inte gått en högre utbildning är ju bara löjligt. Klart det finns stolpskott på universiteten och att det finns supersmarta som aldrig läser vidare. Däremot tror jag att många som har lätt för sig dras till högre utbildningar - och högre utbildningar även "lär ut hur man lär sig". Det finns mängder av skitvassa, smarta människor som aldrig läst på universitet. Universitetet är ju trots allt bara 5 av kanske 50 "aktiva" år, så det vore underligt om det inte gick att ta till sig information på annat sätt under sitt liv.

Så, mycket strongt av er som har familj, hus och jobb och dessutom läser in en utbildning vid sidan av. Även om heltid "bara är 10-20h / vecka är det mycket om man ska kunna leva ett vanligt liv och jobba 100%.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@MPinje

Ah ok, du har en egen definition av ”fusk”, visste inte att utländsk arbetskraft innebar att man fuskade.

ah ok, “Det är inte bara lönen som vinsten på ett projekt ska täcka.” lön är en kostnad för ett företag. Vinst beräknas efter att lön har betalats ut.

Du saknar grundläggande kunskap om ekonomiska och företagsekonomiska begrepp.
Nej, men betalar man för låga löner, vilket jag skrev, så är det "fusk". Bättre formulering är väl att ta den lättare vägen till snabba pengar..

Nej, företagets vinst räknas efter att lönekostnaderna räknats bort. Går inte att räkna så med projektets vinst. Enkelt sett så borde lönen räknas som en kostnad som ska belasta projektet, ja. Beroende på hur många timmar man fakturerar.. Övriga timmar som inte är fakturerbara ska täckas av vinsten från projektet. Dom timmarna brukar vara många.

Jag må sakna kunskap om företagsekonomiska begrepp. Tydligen kan man klara sig ganska bra ändå i verkliga livet..

Redigerat:
JLyck JLyck skrev:
Nej, jag skrev att de skulle betala fullt pris ifall de ville ha det svart. Svårt att läsa?
snåljåp

D Derbyboy skrev:
men herre jävlar va du lever runt @Putte 9497

Det går att plugga heltid och jobba heltid. Studerar du tex 20 timmar per vecka så har du rätt till fullt studiemedel, dvs du studerar heltid.

Arbetar du ca 40h per vecka så arbetar du heltid.

En vecka innehåller 168h. Lägg upp tiden hur fan du vill. Det går säkert klämma in något mer på heltid.
Sicken kombo av dagens 24 timmar jobbar man 9, pluggar 4, skriver på BH 3, äter middag 1, är på muggen 1 och är familjefar 1 och sover 5. Det livet kan bara sluta på ett sätt:thinking:

*host* *host*
Rökning är inte bra:crysmile:

M MPinje skrev:
Nej, men betalar man för låga löner, vilket jag skrev, så är det "fusk". Bättre formulering är väl att ta den lättare vägen till snabba pengar..

Nej, företagets vinst räknas efter att lönekostnaderna räknats bort. Går inte att räkna så med projektets vinst. Enkelt sett så borde lönen räknas som en kostnad som ska belasta projektet, ja. Beroende på hur många timmar man fakturerar.. Övriga timmar som inte är fakturerbara ska täckas av vinsten från projektet. Dom timmarna brukar vara många.

Jag må sakna kunskap om företagsekonomiska begrepp. Tydligen kan man klara sig ganska bra ändå i verkliga livet..
Ännu ett fel av dig, finns inget som heter låga löner. Du kan betala 1 kr för en timmes jobb om arbetaren godtar det. Löner styrs av kollektivavtal idag men finns ingenting som säger hur låg lönen kan vara

J
P Putte 9497 skrev:
Sicken kombo av dagens 24 timmar jobbar man 9, pluggar 4, skriver på BH 3, äter middag 1, är på muggen 1 och är familjefar 1 och sover 5. Det livet kan bara sluta på ett sätt:thinking:
Har man tur kanske man har ett jobb med mkt ställtid och kan plugga, skriva på bh, gå på muggen på arbetstid, utan att slacka. Utan att veta tror jag tex spärrvakt på SL skulle kunna hinna hitta några minuter att plugga under lågtrafikerade timmar? Finns nog 1000 andra exempel på jobb som innehåller situationer med mindre arbete, även om många arbetsgivare då börjar lägga in att man ska städa, underhålla utrustning etc den tiden.

P Putte 9497 skrev:
Ännu ett fel av dig, finns inget som heter låga löner. Du kan betala 1 kr för en timmes jobb om arbetaren godtar det. Löner styrs av kollektivavtal idag men finns ingenting som säger hur låg lönen kan vara
Fast bara för arbetaren godtar att ha en timlön på 1kr/h, så kan det ändå vara en låg lön. Ja, löner styrs av kollektivavtal. Ifall arbetsplatsen är ansluten till det.

J JohanLun skrev:
Har man tur kanske man har ett jobb med mkt ställtid och kan plugga, skriva på bh, gå på muggen på arbetstid, utan att slacka. Utan att veta tror jag tex spärrvakt på SL skulle kunna hinna hitta några minuter att plugga under lågtrafikerade timmar? Finns nog 1000 andra exempel på jobb som innehåller situationer med mindre arbete, även om många arbetsgivare då börjar lägga in att man ska städa, underhålla utrustning etc den tiden.
personen ifråga driver eget och pluggar heltid efter ett heltidsjobb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.