7 928 läst ·
42 svar
8k läst
42 svar
Varför är PVC så mycket billigare?
Ja inte vet jag. Sprack gjorde de iaf. Man skulle knacka ner monteringsbleck i en skena. Skenorna sprack trots att jag gjorde precis enligt instruktionen. Men det löste ju sig ändå.
det konstigaste med fönstren tycker jag nog ändå är att man gör en konstruktion där man tillåter vatten rinna in och förlitar sig på att det ska rinna ut genom två minimala hål. Vad händer den dag då hålen är igentäppta av skräp eller vid väderomslag och hålen är igentäppta av is (om fönstren sitter i kallutrymme)?
Men visst, underhållet är ju minimalt så jag ändrar säkert uppfattning i framtiden.
det konstigaste med fönstren tycker jag nog ändå är att man gör en konstruktion där man tillåter vatten rinna in och förlitar sig på att det ska rinna ut genom två minimala hål. Vad händer den dag då hålen är igentäppta av skräp eller vid väderomslag och hålen är igentäppta av is (om fönstren sitter i kallutrymme)?
Men visst, underhållet är ju minimalt så jag ändrar säkert uppfattning i framtiden.
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det finns ju bra och dåliga PVC fönster som med allt annat.öringen skrev:Får nog säga att jag inte riktigt tycker om pvc. Köpte två st pvc till min lada och satte in förr några veckor sedan. Ingen hit med kyla och plast. Samtliga fönsterbågarna sprack i den lilla skenan man skall fästa monteringsbeslagen i. Slutade med att jag fick borra hål igenom stålprofilen och sätta fönstren med skruv. Dessutom har jag märkt att det rinner in vatten ner i fönstret som visserligen skall rinna ut igen genom två dräneringshål. Häromdagen kärvade det ena fönstret och det visade sig då att det bildats isklumpar inne i fönstret då allt vatten inte runnit ut.
Men dom var ju iaf billiga och fyller väl sin funktion i en ladugård, men jag skulle inte valt pvc till huset.
Jag har hört om träfönster som är slut efter bara ett par år också men det betyder inte att alla träfönster är dåliga.
Jag har billiga PVC fönster i garaget, satte in dom förra helgen så jag vet inte ett smack om hur dom ser ut och fungerar i långa loppet men är nöjd än så länge.
Blir dyrare PVC i huset till våren.
Ja, nu är vi inne på hårklyverier, men det är fortfarande inte billigare än nödvändigt. Dvs, det är nödvändigt att sälja produkterna med förlust (eller i alla fall lägre vinst) för att slå sig in på en marknad. Sen, när man minskat utbudet genom att man slagit ut konkurrenterna och ökat efterfrågan på den egna produkten genom att den blivit populär, då kommer också priset att stiga. Man tänker inte sälja produkterna till det låga priset för all framtid.bobas skrev:
De är inte gjorda för att tillåta vatten rinna in mer än träfönster är.öringen skrev:det konstigaste med fönstren tycker jag nog ändå är att man gör en konstruktion där man tillåter vatten rinna in och förlitar sig på att det ska rinna ut genom två minimala hål. Vad händer den dag då hålen är igentäppta av skräp eller vid väderomslag och hålen är igentäppta av is (om fönstren sitter i kallutrymme)?
Läcker det in vatten är det fel på dem.
Träfönster har samma funktion med en lutande båga i nederkant med en list över.
Detta är för att ta hand om kondens och utifall tätheten skulle kärva.
Så har jag uppfattat det. Jag kan ha fel men blir säkert rättad i så fall
Men i så fall måste väl det betyda att inåtgående träfönster har samma konstruktion?öringen skrev:
Och tänker jag efter en gång till så borde det betyda 95% av alla träfönster.
Jag har aldrig upplevt att det trängt in vatten på vare sig träfönster eller plastfönster.
Det sitter ju en list som skall förhindra detta?
Förstår inte riktigt vad du menar?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
De är inte felmonterade och saknar heller inga lister. Finns väl hel enkelt olika fabrikat av pvc. Fler verkar upplevt samma fenomen som jag
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/215411-pvc-fonster-lacker-vatten.html
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/215411-pvc-fonster-lacker-vatten.html
thomas33 skrev:Jag förstår inte heller, varför det skulle komma in en massa vatten i ett inåtgående PVC-fönster. Troligen är det felmonterat eller saknas en tätningslist.
[media][/QUOTE
Bara för att där sitter en tätningslist betyder det inte att det är tätt. På bilden syns tydligt att om vatten tar sig in mellan karm och båge måste det kunna ta sig ut genom hål i bottenstycket på karmen.
Ett inåtgående träfönster har inte samma konstruktion som ett inåtgående i PVC.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Men om fönstret är RÄTT justerat, skall tätningslisten trycka så hårt mot karmen att det inte tränger in något vatten. Mitt söderfönster är utsatt för både kraftigt regn och blåst. Ändå håller det vattnet på utsidan av fönstret, trots att det öppnas inåt.
då är det väl så att du har schyssta fönster då.thomas33 skrev:
Om du börjar lägga till flera moment i tillverkningen så blir de inte billigare än trä med aluminiumklädd utsida och då kanske stora delar av marknaden inte ser några fördelar med att välja PVC om de inte blir billigare.vectrex skrev:
Mycket är en fråga om kvalité på material, konstruktion, vilket underhåll krävs och livslängd.
Finns många plastmaterial att välja på och som är olika sammansatta, vissa har speciella ytskikt för att inte missfärgas och inte solblekas. Många plastmaterial är inte täta i ytan utan smuts, mm, kan tränga in och man får en yta som inte kan rengöras, det kan se ut som svartmögelfläckar och även få gråton om det gäller vit plast.
Så för att veta vilka PVC-fönster som är sämre eller bättre måste man veta vilket material de är gjorda av.
Samma med trämaterial och dess ytbehandling, där man nu använder aluminium för att ge en bättre hållbarhet och minimera underhåll.