Förresten, jag kan ju lägga till att Oskarshamn står still för tillfället. Det innebär att vi inte har någon större energiproduktion alls i söder i Sverige (odlaren med växthuset odlar ingenting alls), vilket gör att SE4 importerar alla elpriser från Tyskland med ännu större hävstång än vanligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Förresten, jag kan ju lägga till att Oskarshamn står still för tillfället. Det innebär att vi inte har någon större energiproduktion alls i söder i Sverige (odlaren med växthuset odlar ingenting alls), vilket gör att SE4 importerar alla elpriser från Tyskland med ännu större hävstång än vanligt.
Jag har sett det, detta händer på alla marknader och den förutseende kunden kan ju minska effekterna själva. Om man regelbundet köper en vara med starkt fluktuerande pris så är det naturligt att hålla sig med ett litet handlager, jag tror många gör det med andra varor, tex att man köper något extra paket kaffe vid de återkommande extrapriserna.

På sommaren är det ju enkelt som kund, några solpaneler och ett batteri så kan man själv välja när man köper.

D djac skrev:
Jag har sett det, detta händer på alla marknader och den förutseende kunden kan ju minska effekterna själva. Om man regelbundet köper en vara med starkt fluktuerande pris så är det naturligt att hålla sig med ett litet handlager, jag tror många gör det med andra varor, tex att man köper något extra paket kaffe vid de återkommande extrapriserna.

På sommaren är det ju enkelt som kund, några solpaneler och ett batteri så kan man själv välja när man köper.
Att köpa en till frysbox, eller en till kyl kostar också pengar. De drar dessutom ström och åldras. Frågan är om man någonsin tjänar in dem bara för att man kan göra större inköp när det är billigt.

Personligen så tror jag att marknaden kommer att jämna ut elpriserna med batterifarmer så snart de är billiga nog, så då är det enbart egen produktion av el vs det momentana elpriset, samt att man sparar in elskatten (och transportavgifter/effekttariffer) som är det som skall betala för det. Här pratar vi då om väldigt små marginaler som skall betala för panelerna och för batteriet så pratar vi om en bit under 1 kr/kWh. Kan man räkna hem det så är det bra, men jag kan inte göra det när jag har tittat på inköpskostnaderna. Men priserna på batterier sjunker...

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Att köpa en till frysbox, eller en till kyl kostar också pengar. De drar dessutom ström och åldras. Frågan är om man någonsin tjänar in dem bara för att man kan göra större inköp när det är billigt.

Personligen så tror jag att marknaden kommer att jämna ut elpriserna med batterifarmer så snart de är billiga nog, så då är det enbart egen produktion av el vs det momentana elpriset, samt att man sparar in elskatten (och transportavgifter/effekttariffer) som är det som skall betala för det. Här pratar vi då om väldigt små marginaler som skall betala för panelerna och för batteriet så pratar vi om en bit under 1 kr/kWh. Kan man räkna hem det så är det bra, men jag kan inte göra det när jag har tittat på inköpskostnaderna. Men priserna på batterier sjunker...
Ja, det där förblir i mina ögon en lite individuell fråga, förutsättningarna spelar stor roll, det kan nog vara bägge delar, för egen del är jag ganska övertygad om att det har varit en bra affär men jag tappade ganska snabbt intresset för detaljerad uppföljning och nöjde mig med att konstatera att -det här går ju bra.

Fortsätter elnätspriserna uppåt i samma takt så kostar det snart 2kr/kWh och snabbt därefter 4kr men det får vi se såklart.

Så här ser mina elräkningar ut, det inkluderar drift av hela villan, två bilar och pool. Hur man inte kan gå plus på solceller fattar jag inte?
Normalt system med ett batteri.
Även räkningarna till nätägaren är ju mindre då jag har effekttariff.
Skärmdump av elräkningar för hela 2024, alla betalda med beloppet 0 kr, kopplat till inlägg om solceller och effektiva kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Så här ser mina elräkningar ut, det inkluderar drift av hela villan, två bilar och pool. Hur man inte kan gå plus på solceller fattar jag inte?
[bild]
Det beror ju helt på vad du har betalt för anläggningen och hur stor den är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Mars 2025 445,- kr inkl allt
April till August kommer vara 0,- eller mindre (inkl allt). September '24 var det 29 sek.

Inkl allt menas nätavgifterna, skatt, abonnemang och elhandel.

Att ha 0 in January till Mars är omöjligt för mig, då jag behöver så oerhört mycket mer försäljning av el än inköp. Juni hade vi 68 kWh inköp och 2250 kwh försäljning. 33 gånger mer.

Har inget batteri och tror inte, att jag räknar hem det. På 12 månader rullande år ligger elkostnad på 5.500 sek/år. (allt inkl)

Så ett batteri måste i så fall tjänar sina pengar på arbitrage.

G
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Kom tillbaka i Jan 2027 och visa din elfaktura för december 2026 ..

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kom tillbaka i Jan 2027 och visa din elfaktura för december 2026 ..
Varför skulle en av 12 månader vara symtomatiskt, för vilket syfte?

Är i stadiet att installera solceller.Tanken är att sätta solceller i år men köpa el-bil nästa år så nu frågade jag installatören om det gick att sälja överskottet men installatören säger att det går fram till årskiftet?Någon som vet vad som gäller?

V växelventil skrev:
Är i stadiet att installera solceller.Tanken är att sätta solceller i år men köpa el-bil nästa år så nu frågade jag installatören om det gick att sälja överskottet men installatören säger att det går fram till årskiftet?Någon som vet vad som gäller?
Vid årsskiftet försvinner bidraget på 60 öre/kWh som staten betalar för solel. Efter det så får man bara spotpris på elen, vilket oftast är mycket lågt när solen producerar som bäst.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vid årsskiftet försvinner bidraget på 60 öre/kWh som staten betalar för solel. Efter det så får man bara spotpris på elen, vilket oftast är mycket lågt när solen producerar som bäst.
Okej tack

V växelventil skrev:
Det går bra att sälja överskottet. Även efter årsskiftet. Om det är inte något speciellt med just din nätägare.

60 öringen kommer försvinna så som pacman 42 skrev.

Jag har såld överskottet för ca 30 öre/kwh under det senaste 3 sommarmånaderna. Under vår och höst blir det oftas mer.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att nyansera det lite, priset kan vara noll men lika gärna något annat, jag har i år sålt för i genomsnitt 42,84 öre, förra året 36,86, och året innan det 63,86, så det varierar absolut, detta året är ju inte slut än så där vet vi inte riktigt såklart.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
D djac skrev:
Bara för att nyansera det lite, priset kan vara noll men lika gärna något annat, jag har i år sålt för i genomsnitt 42,84 öre, förra året 36,86, och året innan det 63,86, så det varierar absolut, detta året är ju inte slut än så där vet vi inte riktigt såklart.
Ja, det är bra info för alla som funderar på att installera solcellsanläggning nu. Det skall räknar med realistiska priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.