Jag ska installera ny diskbänk, blandare och diskmaskin i kök i lägenhet i bostadsrättsförening. Har en kompis som hjälper mig med det. Han har dock inget vvs-företag. Kan det bli något försäkringsproblem om det senare skulle bli en vattenskada, om det inte är ett vvs-företag (fackman) som gjort installationen?

Vad står det i försäkringsvillkoren?

useless useless skrev:
Vad står det i försäkringsvillkoren?
Föreningen har vattenskadeförsäkring men villkoren har inte lämnats till lägenhetsinnehavarna. I min hemförsäkring finns inte vattenskada med pga att föreningen har den försäkringen.

A AndersMartin skrev:
Föreningen har vattenskadeförsäkring men villkoren har inte lämnats till lägenhetsinnehavarna. I min hemförsäkring finns inte vattenskada med pga att föreningen har den försäkringen.
Är det vanligt att vvs-företag lämnar försäkring på deras jobb?

BirgitS
A AndersMartin skrev:
Menar du att föreningen betalar en bostadsrättsförsäkring för varje lägenhet eller bara den vanliga fastighetsförsäkringen?

I det första fallet bör föreningen/försäkringsbolaget kunna ge dig villkoren för den. Det förekommer då att försäkringsbolaget ställer krav på det ska vara en behörig (eller liknande) person, åtminstone när det gäller badrum.

I det andra andra fallet anses det att du ska ha en egen bostadsrättsförsäkring.
A AndersMartin skrev:
Är det vanligt att vvs-företag lämnar försäkring på deras jobb?
Då är det konsumenttjänstlagen som gäller och den innehåller rätt att reklamera fel i utförandet i ett antal år.

Jag har använt LF stockholm på en skada i en toa för ca 3 år sen. I mitt fall saknades intyg och den inbyggda toaletten som läckte mellan tank och toa vid spolning var felaktigt byggd och 9år gammal.

Fick totalt 25% avdrag på ersättning.

Varje medlem bör ha egen hemförsäkring och ett bostadsrättstillägg! Ibland så tecknas detta tillägg av föreningen som en del av fastighetsförsäkringen för den fastighet som bostadsrättsföreningen äger!

En brf har fastighetsförsäkring för huset och medlem med lgh har hemförsäkring ned brf tillägg. Medlem ansvarsr för inredning och synliga vattenledn och avloppsrör inll inredning som tvättställ, toastol, diskbänk mm inkl dessas vattenlås och holvbrunnsr ned vattenlås. Om medlemmens eller ngn pä medlemmens uppdrag installerar tex diskbänk eller diskmaskin som sedan läcker ut vatten och skadar både lgh ytskikt och inredning samt huskroppen och tom grannars lgh, kommer båda försäkringarna att reglera skadan. Medlemmens försäkr bolag kan göra avdrag för ovarsam hantering av medlem för deras ers och brf kan kräva skadestånd för vållande av skada pga vårdslös installation sv medlemmen… särskilt om medlem brutit mot regler i stadgarna i sitt inkompetenta installerande. Kan bli dyrt att som icke fackman installera vatten och avlopps ansluten utrustning felaktigt.

Lyssna nu. Om säljaren till det huset ni vill köpa har tecknat doldafelförsäkring med a-mex. Köp bara huset om de säger upp avtalet.

BirgitS
J Jones69 skrev:
Lyssna nu. Om säljaren till det huset ni vill köpa har tecknat doldafelförsäkring med a-mex. Köp bara huset om de säger upp avtalet.
Fel tråd?
Den här handlar inte om hus, försäljning eller dolda fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.