Vi flyttade in för 2,5 år sedan i vårt hus och såg då att det var imma på 4 st fönster, vilket i praltiken betyder att dom är punkterade. Trots att i objektsbeskrivningen stod det att ingen imma upptäkts ubnder denne ägares tid i huset. Går det att dra detta mot föregående ägares försäkringsbolag då dolda fel ansvaret är 10 år?

Om det upptäcks efter 2.5 år tror jag det är svårt att få igenom. Det är ju ingen garanti ni har att huset ska fungera felfritt i tio år..

NyKarin NyKarin skrev:
Om det upptäcks efter 2.5 år tror jag det är svårt att få igenom. Det är ju ingen garanti ni har att huset ska fungera felfritt i tio år..
Hej, det upptäcktes vid inflytt

Om ni såg något som ni tyckte var ett fel med fönstren, varför då vänta i 2,5 år med att reagera? Låter som en uppförsbacke.

Är det fastställt att imma uppträder inuti isolerglaskassetten? Eller rör det sig om imma på in- eller utsida fönster?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Du kan vanligtvis inte komma dragandes med ett så gammalt fel. Alla reklamationer jag läst på om skall "anmälas skyndsamt". Dessutom har du ju ett jobb att bevisa att säljaren ljög för långt över två år sedan.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om ni såg något som ni tyckte var ett fel med fönstren, varför då vänta i 2,5 år med att reagera? Låter som en uppförsbacke.

Är det fastställt att imma uppträder inuti isolerglaskassetten? Eller rör det sig om imma på in- eller utsida fönster?
Hej, det är imma i kasetten så argonen har läckt ut

Du kommer aldrig få igenom det på dolda fel försäkring. Dels för att det inte är "dolt", för lågt värde samt tiden.
Det enda jag tänker skulle kunna funka är om det finns garanti på fönstren.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Man får räkna med sådant om fönstren har ålder. Dessutom skulle detta ha meddelats vid inflytt, precis som andra har påpekat.

Hade väl kunnat upptäckas med en IR termometer ?

Det finns ju ett antal problem med att få detta som ett dolt fel.

Det första och troligen direkt avgörande problemet, är att man måste anmäla ett dolt fel direkt när man upptäcker det. Väntar man ett halvår så kan det vara gränsfall. Väntar man 2,5 år med att anmäla det så skall det vara helt kört.

Men det finns fler problem. Nu framgår det ju inte hur gamla de här fönstren är. Men om vi förutsättwr att de är äldre, så är detta en typ av problem som man får räkna med. Ett dolt fel är ett fel man INTE har anledning att räkna med. Får man den här typen av fel på fönster som ex. är 4 år gamla, så kan man se det som oväntade fel.

OM det skulle räknas som ett dolt fel, så behöver det "vara värt" en väsentlig summa i förhållande till priset man betalar för huset. Det finns rättsfall där fel för 40 000 i ett hus som jag tror kostande 2,5 milj. var för "billigt" för att kvala in. Och här fr man då räkna med åldersavdrag för felet också.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niclas Jergard skrev:
Hej, det upptäcktes vid inflytt
Hur gamla var fönstren då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.