Hej,

vi har lånelöfte på 1,9 miljoner. Vi vill bygga ett hus där vi kommer göra det mesta själva, med tomt och lösvirke hamnar vi på 1 000 000 kr (avgift för, el, vatten och avlopp inkluderat). Sen tillkommer en del för installation av el (som vi först drar själv) samt avlopp. Vår förhoppning är att hamna under 1,9 miljoner och eftersom vi bygger i ett attraktivt område (en fjälldestination) så kommer vårt hus att värderas till 2,4 miljoner när det är färdigt (förhandsbesked enligt mäklare men kan så klart ändras åt båda hållen).

Min fråga är vad som händer med kontantinsatsen om vi har byggt ett hus för 1,9 miljoner men när det är färdigt värderas till 2,4 miljoner. Behöver vi fortfarande en kontantinsats eller kan banken räkna med den högre värderingen som kontantinsats (vilket är över 15%).

Mvh Helena

M
Banken får bara bevilja lån på 85% av slutvärderingen. Resterande 15% behöver ni lösa med egna kontanter. Om ni i slutändan hamnar på en högre värdering än det ni har lånat så minskar det ju behovet av kontanter eftersom belåningsgraden sjunker under 85%.

Ni kan dock inte på förhand räkna med att låna mer än att ni har råd med en kontantinsats på 15% med motiveringen att ni räknar med att göra vinst genom att ro iland en högre värdering än ni betalat för bygget. Det är ren spekulation och brukar inte lira hos banken.

Precis, ni klarar er teoretiskt utan insats i värsta fall men inför bygget gör banken en rimlighetsbedömning och bygge i egen regi är hög risk så räkna med att ni behöver 25% av totala byggkostnaden i eget kapital

Ok! Tack för bra svar :)

M
Hur fungerar värderingen på nybygge? Jag tänker då på en befintlig fastighet som belånas och omfattas av amorteringskravet, där låses ju värderingen i 5 år (vill jag minnas). Jag tänkte då på TS situation där huset på förhand värderas till en siffra men vid färdigställandet så är den egentliga siffran betydligt högre. Men om TS nybygge omfattas av amorteringskravet så..ja omfattas även nybyggnation av låst värde som befintliga fastigheter?

Jag skulle även försöka räkna väldigt lågt på värdet på huset när det gäller slutliga lånet.

När det är osäkra tider på bistadsmarknaden är det lätt att man bara får en värdering på ett motsvarande fastighet på orten. Det är rätt vanligt att det kan bli en relativt låg värdering om tomt inte är färdigställd med mera.

Om ni har ett lånelöfte på 1,9 miljoner så är det det som jag skulle utgå ifrån (plus den egna insatsen på 15%) som värde på huset när jag gör min kalkyl.
Då är allt som värderingen är utöver detta en bonus.

Det är verkligen inte kul om ni hamnar i sitsen med en låg värdering och hade tänkt låna mer och tänkt använda det utökade låneutrymmet till förbättringar på fastigheten.

M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar värderingen på nybygge? Jag tänker då på en befintlig fastighet som belånas och omfattas av amorteringskravet, där låses ju värderingen i 5 år (vill jag minnas). Jag tänkte då på TS situation där huset på förhand värderas till en siffra men vid färdigställandet så är den egentliga siffran betydligt högre. Men om TS nybygge omfattas av amorteringskravet så..ja omfattas även nybyggnation av låst värde som befintliga fastigheter?
Jag skulle anta att det är den bankvärdering som sker när bygget är färdigt som är det första värdet. Innan det är det ju bara ett byggkreditiv.
Sen får man alltså värdera om tidigast fem år efter färdigställandet.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
För övrigt så vill jag önska TS all lycka till. Nu när du varit här och skrivit förvåntar vi oss en projekttråd under "Socialt" :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Värderingen innan är bara en rimlighetsbedömning för byggkreditivet. När allt är klart och man omvandlar byggkreditivet till bostadslån är det den värderingen som gäller

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.