Halloj!
Jag bygger just nu en Attefallare på tomten, 30 kvm med stomme från ByggMax. Pulpettak.
Den är byggd enligt följande:

Golv= Trossbottenskivor med tätning-isolering 3x50 mm, golvspån

Väggar= Panel-luftläkt-vindduk-isolering 2 x 50 mm-plast-installationsskikt 50 mm-gips.
Plasten är inte punkterad utan elinstallation innanför plasten.

Tak= Plåttak-bärläkt-ströläkt-råspontluckor-luftspaltskivor-isolering 170 mm-plast.

Jag närmar mig slutet nu när jag skall tillverka enklare "takstolar" för att kunna skruva innertak som består av gipsskivor.
Innertakstolarna kommer ligga på hammarbandet. Vill inte ha dem så långa så de punkterar plasten.
Jag har inte gipsat ända upp mot tak på höga sidan eftersom detta hamnar ovanför innertaket och inte kommer synas.

Jag har nu noterat kondens på två-tre platser på den korta väggsidan, precis där vägg övergår till tak.
Misstänker att det har att göra med att kall luft kommer in mellan takstolarna och fram till plasten där kondens då bildas på insidan. Vill åtgärda detta innan jag gör innertaket förstås.
På utsidan, mellan takstolarna har jag en glipa upp mot taket på ca 60 mm. Luftspaltskivorna är ca 35 mm så lite luft passerar under luftspaltskivan. Tänkte att detta inte borde vara något bekymmer, kanske hade jag fel.
Likaså går ju vindduken upp till hammarbandet, men inte ovanför detta - alltså inte "mellan takstolarna". Blir detta också ett bekymmer?

Som jag tänker rent spontant så kanske jag skall ta bort panelen mellan takstolarna - montera vindduk bakom dem - se om det går att få in mer isolering - återmontera men enbart ha en öppning mot taket på 1 cm? Räcker det? Är det något annat som spökar?

Kan tillägga att jag har symboliskt med värme inne nu (två små element och jag har ännu inte monterat friskluftsventil och frånluftsfläkt.

Tacksam för alla tips! Om jag har uttryckt mig oklart, så förklarar jag gärna, hojta till i sådana fall. Röd Attefallshusvägg med vita detaljer, svart stuprör och övervakningsskylt under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett rött Attefallshus med markeringar av en öppning i takfotskonstruktionen och text på väggen: "Ute låga sidan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd byggnad med ljust takfot och svart plåt taklist. Text "Ute höga sidan" skriven på väggen. Tydlig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett tak och gipsvägg som möts, markerat med "problem" där kondens uppstår. Isolering och byggplast syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygget av ett Attefallshus med synliga innertakstolar, takisolering och gipsväggar, med markeringar i blå text på material och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinduken behöver gå upp och anslutas till luftningen i taket. Det skall alltså vara vindtätt för all isolering. Sedan misstänker jag att du har ett liggande hammarband som agerar köldbrygga där också.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vinduken behöver gå upp och anslutas till luftningen i taket. Det skall alltså vara vindtätt för all isolering. Sedan misstänker jag att du har ett liggande hammarband som agerar köldbrygga där också.
Tack för svar! Okay - jag bör alltså slita loss panelen strax under taket och häfta fast vindduk bakom dessa panelbrädor. (Så denna nya vindduk lappar över den befintliga i nederkant och ansluts till luftspalskivorna.)
 
Japp. Du skall inte ha luftrörelser isoleringen
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Japp. Du skall inte ha luftrörelser isoleringen
Okay - jag förstår, tack. Glipan ovanför panelen som släpper in luft till luftspalten - kan den vara mindre än vad jag har idag? 1 cm? 2 cm? (Luftspaltskiva från Bauhaus / BEWI som är korrugerad och 30 mm hög)
 
Ja så liten som möjligt skulle jag rekommendera. För mycket luftningen är inte bra
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja så liten som möjligt skulle jag rekommendera. För mycket luftningen är inte bra
Tack för det! 🙏

Skönt, då har jag lite att arbeta med imorgon på Nyårsafton!
 
Undrar bara varför du vill ha ett vindsutrymme? Själv hade jag valt att ha högre i takhöjd och lägga innertakkonstruktionen mot byggplasten.
 
V varpan1 skrev:
Undrar bara varför du vill ha ett vindsutrymme? Själv hade jag valt att ha högre i takhöjd och lägga innertakkonstruktionen mot byggplasten.
Kommer inte använda vindsutrymme. Fick tag på stommen till ett okay pris. Behöver ha ett "symetriskt" innertak och inte ett "lutande" innertak på grund av flertalet takhögtalare och för att få till en korrekt ljudbild. 😀 (Vill även ha lite utrymme ovanför för att kapsla in högtalare och spotlights.)
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
Jag har haft samma problem med ett attefallshus där jag vistas ofta. Har inte riktigt fattat varför. Kondens på fönster när det är kallt ute, (ok, rimligt ). Men även kondens på ytterdörr, dörrlåset. Även i 2 av hörn rummen, på golvet. Förklaringen var att det skapas värme i huset genom luftvärmepump och element, men värmen blev kvar, och därmed genererar fukt. Jag hade luft utblås i varje rum, men bara ett automatiskt, i badrummet. Lösningen blev att sätta en automatisk fläkt i allrummet,samma som fanns i badrummet. Löste sig nästan direkt. Blev mycket bra. Rekommenderar verkligen samma lösning. Lycka till
 
  • Haha
Dellbrant
  • Laddar…
S Sven Snickare skrev:
Jag har haft samma problem med ett attefallshus där jag vistas ofta. Har inte riktigt fattat varför. Kondens på fönster när det är kallt ute, (ok, rimligt ). Men även kondens på ytterdörr, dörrlåset. Även i 2 av hörn rummen, på golvet. Förklaringen var att det skapas värme i huset genom luftvärmepump och element, men värmen blev kvar, och därmed genererar fukt. Jag hade luft utblås i varje rum, men bara ett automatiskt, i badrummet. Lösningen blev att sätta en automatisk fläkt i allrummet,samma som fanns i badrummet. Löste sig nästan direkt. Blev mycket bra. Rekommenderar verkligen samma lösning. Lycka till
Tack för tips och för att du delar med dig!
🙏
 
Ett miniftx kanske är en bra lösning så man får ekonomi i det med, finns från 3000 kr.
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
R regelkonstruktion skrev:
Halloj!
Jag bygger just nu en Attefallare på tomten, 30 kvm med stomme från ByggMax. Pulpettak.
Den är byggd enligt följande:

Golv= Trossbottenskivor med tätning-isolering 3x50 mm, golvspån

Väggar= Panel-luftläkt-vindduk-isolering 2 x 50 mm-plast-installationsskikt 50 mm-gips.
Plasten är inte punkterad utan elinstallation innanför plasten.

Tak= Plåttak-bärläkt-ströläkt-råspontluckor-luftspaltskivor-isolering 170 mm-plast.

Jag närmar mig slutet nu när jag skall tillverka enklare "takstolar" för att kunna skruva innertak som består av gipsskivor.
Innertakstolarna kommer ligga på hammarbandet. Vill inte ha dem så långa så de punkterar plasten.
Jag har inte gipsat ända upp mot tak på höga sidan eftersom detta hamnar ovanför innertaket och inte kommer synas.

Jag har nu noterat kondens på två-tre platser på den korta väggsidan, precis där vägg övergår till tak.
Misstänker att det har att göra med att kall luft kommer in mellan takstolarna och fram till plasten där kondens då bildas på insidan. Vill åtgärda detta innan jag gör innertaket förstås.
På utsidan, mellan takstolarna har jag en glipa upp mot taket på ca 60 mm. Luftspaltskivorna är ca 35 mm så lite luft passerar under luftspaltskivan. Tänkte att detta inte borde vara något bekymmer, kanske hade jag fel.
Likaså går ju vindduken upp till hammarbandet, men inte ovanför detta - alltså inte "mellan takstolarna". Blir detta också ett bekymmer?

Som jag tänker rent spontant så kanske jag skall ta bort panelen mellan takstolarna - montera vindduk bakom dem - se om det går att få in mer isolering - återmontera men enbart ha en öppning mot taket på 1 cm? Räcker det? Är det något annat som spökar?

Kan tillägga att jag har symboliskt med värme inne nu (två små element och jag har ännu inte monterat friskluftsventil och frånluftsfläkt.

Tacksam för alla tips! Om jag har uttryckt mig oklart, så förklarar jag gärna, hojta till i sådana fall.[bild][bild][bild][bild][bild]
Du har inte plastat tillräckligt noga.Alla klammer ska vara tejpade.Desutom har du använt fel tejp.Läs bygg beskrivningen till plasten och börja om.
 
Det blir väldigt mycket kondens under ett plåttak. Har du något tätskikt på råsponten?
 
Förhoppningsvis så är det där bara byggfukt, då kommer det lösa sig själv efter en värmesäsong.
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.