Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Halloj!
Jag bygger just nu en Attefallare på tomten, 30 kvm med stomme från ByggMax. Pulpettak.
Den är byggd enligt följande:
Golv= Trossbottenskivor med tätning-isolering 3x50 mm, golvspån
Väggar= Panel-luftläkt-vindduk-isolering 2 x 50 mm-plast-installationsskikt 50 mm-gips.
Plasten är inte punkterad utan elinstallation innanför plasten.
Tak= Plåttak-bärläkt-ströläkt-råspontluckor-luftspaltskivor-isolering 170 mm-plast.
Jag närmar mig slutet nu när jag skall tillverka enklare "takstolar" för att kunna skruva innertak som består av gipsskivor.
Innertakstolarna kommer ligga på hammarbandet. Vill inte ha dem så långa så de punkterar plasten.
Jag har inte gipsat ända upp mot tak på höga sidan eftersom detta hamnar ovanför innertaket och inte kommer synas.
Jag har nu noterat kondens på två-tre platser på den korta väggsidan, precis där vägg övergår till tak.
Misstänker att det har att göra med att kall luft kommer in mellan takstolarna och fram till plasten där kondens då bildas på insidan. Vill åtgärda detta innan jag gör innertaket förstås.
På utsidan, mellan takstolarna har jag en glipa upp mot taket på ca 60 mm. Luftspaltskivorna är ca 35 mm så lite luft passerar under luftspaltskivan. Tänkte att detta inte borde vara något bekymmer, kanske hade jag fel.
Likaså går ju vindduken upp till hammarbandet, men inte ovanför detta - alltså inte "mellan takstolarna". Blir detta också ett bekymmer?
Som jag tänker rent spontant så kanske jag skall ta bort panelen mellan takstolarna - montera vindduk bakom dem - se om det går att få in mer isolering - återmontera men enbart ha en öppning mot taket på 1 cm? Räcker det? Är det något annat som spökar?
Kan tillägga att jag har symboliskt med värme inne nu (två små element och jag har ännu inte monterat friskluftsventil och frånluftsfläkt.
Tacksam för alla tips! Om jag har uttryckt mig oklart, så förklarar jag gärna, hojta till i sådana fall.
Jag bygger just nu en Attefallare på tomten, 30 kvm med stomme från ByggMax. Pulpettak.
Den är byggd enligt följande:
Golv= Trossbottenskivor med tätning-isolering 3x50 mm, golvspån
Väggar= Panel-luftläkt-vindduk-isolering 2 x 50 mm-plast-installationsskikt 50 mm-gips.
Plasten är inte punkterad utan elinstallation innanför plasten.
Tak= Plåttak-bärläkt-ströläkt-råspontluckor-luftspaltskivor-isolering 170 mm-plast.
Jag närmar mig slutet nu när jag skall tillverka enklare "takstolar" för att kunna skruva innertak som består av gipsskivor.
Innertakstolarna kommer ligga på hammarbandet. Vill inte ha dem så långa så de punkterar plasten.
Jag har inte gipsat ända upp mot tak på höga sidan eftersom detta hamnar ovanför innertaket och inte kommer synas.
Jag har nu noterat kondens på två-tre platser på den korta väggsidan, precis där vägg övergår till tak.
Misstänker att det har att göra med att kall luft kommer in mellan takstolarna och fram till plasten där kondens då bildas på insidan. Vill åtgärda detta innan jag gör innertaket förstås.
På utsidan, mellan takstolarna har jag en glipa upp mot taket på ca 60 mm. Luftspaltskivorna är ca 35 mm så lite luft passerar under luftspaltskivan. Tänkte att detta inte borde vara något bekymmer, kanske hade jag fel.
Likaså går ju vindduken upp till hammarbandet, men inte ovanför detta - alltså inte "mellan takstolarna". Blir detta också ett bekymmer?
Som jag tänker rent spontant så kanske jag skall ta bort panelen mellan takstolarna - montera vindduk bakom dem - se om det går att få in mer isolering - återmontera men enbart ha en öppning mot taket på 1 cm? Räcker det? Är det något annat som spökar?
Kan tillägga att jag har symboliskt med värme inne nu (två små element och jag har ännu inte monterat friskluftsventil och frånluftsfläkt.
Tacksam för alla tips! Om jag har uttryckt mig oklart, så förklarar jag gärna, hojta till i sådana fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Tack för svar! Okay - jag bör alltså slita loss panelen strax under taket och häfta fast vindduk bakom dessa panelbrädor. (Så denna nya vindduk lappar över den befintliga i nederkant och ansluts till luftspalskivorna.)Matti_75 skrev:
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Kommer inte använda vindsutrymme. Fick tag på stommen till ett okay pris. Behöver ha ett "symetriskt" innertak och inte ett "lutande" innertak på grund av flertalet takhögtalare och för att få till en korrekt ljudbild. 😀 (Vill även ha lite utrymme ovanför för att kapsla in högtalare och spotlights.)V varpan1 skrev:
Jag har haft samma problem med ett attefallshus där jag vistas ofta. Har inte riktigt fattat varför. Kondens på fönster när det är kallt ute, (ok, rimligt ). Men även kondens på ytterdörr, dörrlåset. Även i 2 av hörn rummen, på golvet. Förklaringen var att det skapas värme i huset genom luftvärmepump och element, men värmen blev kvar, och därmed genererar fukt. Jag hade luft utblås i varje rum, men bara ett automatiskt, i badrummet. Lösningen blev att sätta en automatisk fläkt i allrummet,samma som fanns i badrummet. Löste sig nästan direkt. Blev mycket bra. Rekommenderar verkligen samma lösning. Lycka till
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Tack för tips och för att du delar med dig!S Sven Snickare skrev:Jag har haft samma problem med ett attefallshus där jag vistas ofta. Har inte riktigt fattat varför. Kondens på fönster när det är kallt ute, (ok, rimligt ). Men även kondens på ytterdörr, dörrlåset. Även i 2 av hörn rummen, på golvet. Förklaringen var att det skapas värme i huset genom luftvärmepump och element, men värmen blev kvar, och därmed genererar fukt. Jag hade luft utblås i varje rum, men bara ett automatiskt, i badrummet. Lösningen blev att sätta en automatisk fläkt i allrummet,samma som fanns i badrummet. Löste sig nästan direkt. Blev mycket bra. Rekommenderar verkligen samma lösning. Lycka till
🙏
Du har inte plastat tillräckligt noga.Alla klammer ska vara tejpade.Desutom har du använt fel tejp.Läs bygg beskrivningen till plasten och börja om.R regelkonstruktion skrev:Halloj!
Jag bygger just nu en Attefallare på tomten, 30 kvm med stomme från ByggMax. Pulpettak.
Den är byggd enligt följande:
Golv= Trossbottenskivor med tätning-isolering 3x50 mm, golvspån
Väggar= Panel-luftläkt-vindduk-isolering 2 x 50 mm-plast-installationsskikt 50 mm-gips.
Plasten är inte punkterad utan elinstallation innanför plasten.
Tak= Plåttak-bärläkt-ströläkt-råspontluckor-luftspaltskivor-isolering 170 mm-plast.
Jag närmar mig slutet nu när jag skall tillverka enklare "takstolar" för att kunna skruva innertak som består av gipsskivor.
Innertakstolarna kommer ligga på hammarbandet. Vill inte ha dem så långa så de punkterar plasten.
Jag har inte gipsat ända upp mot tak på höga sidan eftersom detta hamnar ovanför innertaket och inte kommer synas.
Jag har nu noterat kondens på två-tre platser på den korta väggsidan, precis där vägg övergår till tak.
Misstänker att det har att göra med att kall luft kommer in mellan takstolarna och fram till plasten där kondens då bildas på insidan. Vill åtgärda detta innan jag gör innertaket förstås.
På utsidan, mellan takstolarna har jag en glipa upp mot taket på ca 60 mm. Luftspaltskivorna är ca 35 mm så lite luft passerar under luftspaltskivan. Tänkte att detta inte borde vara något bekymmer, kanske hade jag fel.
Likaså går ju vindduken upp till hammarbandet, men inte ovanför detta - alltså inte "mellan takstolarna". Blir detta också ett bekymmer?
Som jag tänker rent spontant så kanske jag skall ta bort panelen mellan takstolarna - montera vindduk bakom dem - se om det går att få in mer isolering - återmontera men enbart ha en öppning mot taket på 1 cm? Räcker det? Är det något annat som spökar?
Kan tillägga att jag har symboliskt med värme inne nu (två små element och jag har ännu inte monterat friskluftsventil och frånluftsfläkt.
Tacksam för alla tips! Om jag har uttryckt mig oklart, så förklarar jag gärna, hojta till i sådana fall.[bild][bild][bild][bild][bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Förhoppningsvis så är det där bara byggfukt, då kommer det lösa sig själv efter en värmesäsong.