J
I ItWasntMe skrev:
Håller precis med !
Plåtslagare kanske är fel kategori att fråga eller uttala sig ang risken för bucklor i trafiken. Lite som att låta räven vakta hönshuset...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Låt oss säga, att du likt många andra oansvariga och vårdslösa personer, kör din märkta firmabil upp i aktern på bilen framför. Hög fart och kort avstånd är en livsfarlig kombination. Ditt inkompetenta körsätt riskerar att skada en helt oskyldig människa.
Så Pelle Plåttak: Varför skall jag anlita en oansvarig hantverkare/person, som helt uppenbart riskerar andras liv?
För i det sammanhanget är din yrkeskompetens helt irrelevant, eftersom din arrogans för andra helt överskuggar allt annat.

Staffan
Kommer jag ut till en kund och skall titta på tak ,och det första han säger

- du får gärna göra om mitt tak , men kör du olagligt så får du betala mig pengar .

Låter det rimligt tycker du ?
Gör du så mot alla hantverkare du anlitar , och har hantverkarna accepterat ditt upplägg?

Arrogans , du kanske tycker det , inte jag .
För övrigt håller du själv en ganska otrevlig ton.
Gillar man inte svaret , så låt bli att svara istället .
Trevlig helg

• Gilla
Elektriker F och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
I ItWasntMe skrev:
Håller precis med !

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Kommer jag ut till en kund och skall titta på tak ,och det första han säger

- du får gärna göra om mitt tak , men kör du olagligt så får du betala mig pengar .

Låter det rimligt tycker du ?
Gör du så mot alla hantverkare du anlitar , och har hantverkarna accepterat ditt upplägg?

Arrogans , du kanske tycker det , inte jag .
För övrigt håller du själv en ganska otrevlig ton.
Gillar man inte svaret , så låt bli att svara istället .
Trevlig helg
"Otrevlig ton"?

Jag beskrev ett hypotetiskt scenario!
Låt mig komma med ett nytt:
Jag är på väg hem för att släppa in hantverkaren. strax före hemkomsten blir jag omkörd av en vilt tutande arbetare som tvingar sig förbi mig på den smala vägen, och för att förhindra en kollision, måste mötande bil tvärbromsa. -"Vilken dönick", tänker jag. Kort därefter svänger token in på min uppfart.
Finns det någon som inte skulle sagt -"far och flyg"?
Något "kontrakt" skulle jag aldrig komma på att skriva.

Det är inte en för mig främmande tanke, att en person med så dåligt omdöme och impulskontroll när det gäller bilkörning, agerar på samma sätt i sitt yrke.

Trevlig helg på dig också.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
carthago och 4 till
  • Laddar…
sen i nästa tråd som skapas, så är det nytt gnäll.....
" hantverkaren tog en timme på sig att åka och handla " ! Bör jag betala den tiden? Borde max få ta 30 minuter !. Finns nog inget annat forum i hela sverige där det görs så mycket trådar där alla har rätt och ingen gör fel.
Självklart skall och bör alla köra trafiksäkert. Men vi vet nog alla att de flesta kör 120-130 på 110motorvägen. Ibland känns det som att det bara skapas trådar för att få gnälla på det mest omöjliga sätt. Jag brukar hålla mig undan i de flesta trådar för det tycks sällan finnas någon rim och reson i dem. Efter ett tag dyker det alltid upp samma nick där man märker att tonen i de felsta fall bara är negativ och agressiv.
Diskussioner är bra, men det bör finnas en substans i dem som faktiskt leder någonstans.
Ser jag en firmabil som kör som en galning, kontaktar jag firman och tar ett samtal med vd eller receptionen. Det handlar om personligt ansvar.
Jag går inte ur facket bara för att jag ser en av fackets förhandlare kör som ett pucko.
Behöver jag lägga om ett plåttak, så vill jag ha den bästa plåtslagaren, inte den bästa körskolläraren.
Men ja, i de bästa världar vill jag ha en person med både ansvar, empati, och kunskap i alla led.

• Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
Tack!

I ItWasntMe skrev:
" hantverkaren tog en timme på sig att åka och handla " ! Bör jag betala den tiden? Borde max få ta 30 minuter !. Finns nog inget annat forum i hela sverige där det görs så mycket trådar där alla har rätt och ingen gör fel.
Självklart skall och bör alla köra trafiksäkert. Men vi vet nog alla att de flesta kör 120-130 på 110motorvägen. Ibland känns det som att det bara skapas trådar för att få gnälla på det mest omöjliga sätt. Jag brukar hålla mig undan i de flesta trådar för det tycks sällan finnas någon rim och reson i dem. Efter ett tag dyker det alltid upp samma nick där man märker att tonen i de felsta fall bara är negativ och agressiv.
Diskussioner är bra, men det bör finnas en substans i dem som faktiskt leder någonstans.
Ser jag en firmabil som kör som en galning, kontaktar jag firman och tar ett samtal med vd eller receptionen. Det handlar om personligt ansvar.
Jag går inte ur facket bara för att jag ser en av fackets förhandlare kör som ett pucko.
Behöver jag lägga om ett plåttak, så vill jag ha den bästa plåtslagaren, inte den bästa körskolläraren.
Men ja, i de bästa världar vill jag ha en person med både ansvar, empati, och kunskap i alla led.
Dessutom tycker jag att det gnälls mycket på att hantverkare är dyra med. Men då har jag ett tips till gnällspikarna, gör jobbet själva men de flesta som gnäller har själva tummen mitt i handen

P Putte 9497 skrev:
Dessutom tycker jag att det gnälls mycket på att hantverkare är dyra med. Men då har jag ett tips till gnällspikarna, gör jobbet själva men de flesta som gnäller har själva tummen mitt i handen
Jo, fast följer man trådarna, så märker man att det nästan alltid är samma personer som svarar i de trådarna, eller startar trådarna.
Jag har som sagt inget emot att det frågas och diskuteras fakturor, pris, tidsåtgång osv osv. Vad som är rimligt eller inte. Men tyvärr så urartar diskussionen relativt tidigt och blir polariserad.
Hade varit trevligt om det någon gång kunde hållas rent och snyggt och till själva poängen.

Som snickare gick jag med här för att hjälpa folk med fakta, kunna hjälpa till och svara på vad som är rimligt eller orimligt. Tyvär verkar det sällan gå hem på ett sätt som det är tänkt.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:

Men det är svårt att låta bli att läsa, eller hur?

• Haha
  • Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ja det har jag gjort ett bra tag. När hantverkaren inte dyker upp på avtalad tid bara så där eller lägger på kostnader i efterhand och hävdar "men din fru skrev ju på" osv osv så undviker jag i möjligaste mån att anlita sk. "professionella" hantverkare. Seriösa hantverkare verkar vara ganska sällsynta.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
L Lazzeman skrev:
Men det är svårt att låta bli att läsa, eller hur?
jajjamen det är det =) man är juh masochist

L Lazzeman skrev:
Ja det har jag gjort ett bra tag. När hantverkaren inte dyker upp på avtalad tid bara så där eller lägger på kostnader i efterhand och hävdar "men din fru skrev ju på" osv osv så undviker jag i möjligaste mån att anlita sk. "professionella" hantverkare. Seriösa hantverkare verkar vara ganska sällsynta.
Vad brukar du betala i timmen för en hantverkare?

Fairlane
Jag bryr mig inte så mycket om något kör 120-130 km/h på motorvägen (det gör jag själv också). Däremot vill jag inte anlita, eller jobba med folk som jag saknar förtroende för och det kan vara dumskallar som kör in och tvärnitar framför mig, som kör 50 km/h i villaområdet etc. Sen spelar det ingen som helst roll om det är en hantverkare som jag tänkte anlita eller en IT-företag eller vad det kan vara.

Sena kan vi alla bli. Jag blir det alldeles för ofta och man kan ärligt talat inte köra in särskilt mycket tid genom att köra som en blådåre om det inte är lång sträcka, så det är en dålig ursäkt. Kör någon hantverkare så inne i vårt område så är hen inte välkommen. Kanske är han sen nästa dag också och kör på ett barn som cyklar. Det är bättre att ringa och säga att man är sen och göra en rimlig uppskattning av när man kommer. Då kan jag slappna av och slå på lite kaffe och hantverkaren kan också slappna av. Vår säljchef brukar säga "Vi blir alla sena ibland. Ring kunden så fort ni vet att ni blir sena och säg när ni kommer. Då vet de och kan göra något vettigt under tiden. Ska man vara hos kunden 09.00 och är sen och känner att 9.15 är troligt, ring och säg 9.20 eller 9.30. Tro absolut inte att du kan ta ikapp tiden. Säger du 9.30 och kommer 9.15 så blir ingen irriterad. Säger du 9.10 och kommer 9.20 så ligger du på minus."

• Gilla
Richard Beiron och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Jag har en svartlista på beställare som inte har uppfört sig, men den handlar mer om nedlåtande attityd mot hantverkare i allmänhet. Någon som vill ha den?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E Elektriker F skrev:
Jag har en svartlista på beställare som inte har uppfört sig, men den handlar mer om nedlåtande attityd mot hantverkare i allmänhet. Någon som vill ha den?
Jag har några firmor som jag tycker är oseriösa (både i trafiken och med jobb) så du kan sätta upp mej på din lista...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Har flera gånger hört av mig till företag vars anställda utmärkt sig i trafiken på negativa sätt. Mejlade en gång en körskola efter att ha bevittnat ett väldigt hetsigt beteende med hastighetsöverträdelser, ligga nära bakom, omkörning på olämpliga ställen och så vidare. Det hände en lördag så jag antog att lektion åtminstone ej pågick. :rofl:
Lustigt nog har även jag fått några telefonsamtal och mejl skickat till mitt företag. Lite ironiskt har det nästan utan undantag varit tillfällen då jag på olika sätt markerat mitt missnöje med deras egna märkliga beteende.

• Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.