45 665 läst ·
315 svar
46k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
J Jarlsgård skrev:Varför?
J Jarlsgård skrev:Varför?
Vad jag undrar är vad ditt syfte är. Av de svar du skrivit i tråden de senaste 2 sidorna så verkar du enbart vara ute för att provocera personer? Antingen så tar du åt dig av att en hel del personer kan sätta företag på sin "svarta lista" pga deras körning. Om så är fallet så kanske du ska se över din körning?
Vad jag undrar är vad ditt syfte är. Av de svar du skrivit i tråden de senaste 2 sidorna så verkar du enbart vara ute för att provocera personer? Antingen så tar du åt dig av att en hel del personer kan sätta företag på sin "svarta lista" pga deras körning. Om så är fallet så kanske du ska se över din körning?
Om inte det är fallet, utan att du helt enkelt inte är samma åsikt som en del andra här så är det helt okej. Som sagt, det är inviduellt och bara var mans sak hurvida man dömer "hunden" efter håren.
Jo, lite flashback-varning känns det som...
Ja ute i trafiken så finns det en stor mängd hantverkaridioter som inte drar sig för att riskera andra människors liv. Och jag kan garantera dog att det är ingen fördom...det är fakta som jag själv samlat in.C Calore skrev:
Som sagt, det finns många scenarion där den bakre bilen har gjort fel. Exempelvis kört in i rondellen för tidigt eftersom man har väjningsplikt mot fordon i båda filerna i rondellen.P Putte 9497 skrev:Min son var med om exakt samma sak. En bil i innerfilen svänger ut framför sonen som kör i ytterfilen för att den i innerfilen ska köra ut ur rondellen. Kollisionen är ett faktum och polisens dom är att de i ytterfilen ska lämna de i innerfilen företräde eftersom bilen i innerfilen var först i rondellen. Helt sjukt kan tyckas
Det ger aldrig den främre bilen rätt att köra vårdslöst. Rätt att svära hela det extra varvet man får köra i rondellen, men aldrig rätt att utsätta andra för fara genom vårdslöshet.
Från mestmotor.se:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: förtydligat, lagt till länk och bild.
Redigerat:
Nu dömmer aldrig poliser i Sverige. Men det låter konstigt att ens polisen skulle ha den uppfattningen, om din beskrivning stämmer.P Putte 9497 skrev:Min son var med om exakt samma sak. En bil i innerfilen svänger ut framför sonen som kör i ytterfilen för att den i innerfilen ska köra ut ur rondellen. Kollisionen är ett faktum och polisens dom är att de i ytterfilen ska lämna de i innerfilen företräde eftersom bilen i innerfilen var först i rondellen. Helt sjukt kan tyckas
En applåd till dig som orkade svara på frågorna.C Calore skrev:
Får jag fråga vilken typ av frågor det var? Eller det var "all over the place"?
Jag jobbar på en statligmyndighet och när vi gör upphandlingar så måste vi vara detaljerade eftersom vi har ju ingen konsumentköplag som hjälper oss och LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) ställer en del krav (plus en del statlig styrning tycker en del också). Men har nog aldrig varit med om och gjort ett underlag med 150 frågor, hehe.
Det värsta jag varit med om var en chef som inte kunde tänka genom underlaget först och gick ut med i princip samma underlag 3 gånger, till slut slutade företagen att svara, vilket jag förstår helt. Vi hade ganska mycket intern kritik på chefens hantering av det hela och jag tyckte vi skulle gå ut med en ursäkt och betala för företagarnas tiid att sätta ihop svaren på upphandlingen. Det blev tyvärr inte så. Vansinneshantering finns tyvärr inom myndigheter också.
Om någon annan råkar läsa detta (långa svaret) så är det från mitt arbete jag dels fått att följar lagar mycket bosktavligt och här jag lärt mig diskutera med motparten om udda krav/frågor man vill ha med i underlag innan man skickar ut det. Man kollar upp hur de skulle reagera och vad de skulle tycka om det speciella man vill ha med, för att förutsäga hur det kan påverka upphandlingen. Ett skallkrav jag ville ha med en gång fick jag veta att inget företag vågade svara ja på den och då skulle hela upphandlingen falla om det kravet var med.
Dessa frågor berörde kylteknik, ackumulatortankar, hur man kopplar tankar, varför man kopplar dem si och varför man kopplar dem så. Varför sjunker förångningen med lägre flöde på KB, och är inte den inbyggda CP i värmepumpen för liten?
Denna typ av frågor och varje svar jag gav, genererade minst 2 nya
Egentligen gillar jag frågor, men ibland är det lite tungt.
Kommunala upphandlingar är helt vansinniga, dessa exkluderar de mest kunniga ( för dem är oftast enmans eller småföretagare) då man ställer omsättningskrav mmm . Min kollega tex uppfyller inte omsättningskraven men har i 2 års tid åkt runt efter de stora företagen som vann upphandlingen och byggt om deras felaktiga installationer. På riktigt så här han sparat in flera miljoner kwh varje år, extra, med samma värmepumpar och köldbärare enbart genom att koppla grejerna som man borde.
Denna typ av frågor och varje svar jag gav, genererade minst 2 nya
Egentligen gillar jag frågor, men ibland är det lite tungt.
Kommunala upphandlingar är helt vansinniga, dessa exkluderar de mest kunniga ( för dem är oftast enmans eller småföretagare) då man ställer omsättningskrav mmm . Min kollega tex uppfyller inte omsättningskraven men har i 2 års tid åkt runt efter de stora företagen som vann upphandlingen och byggt om deras felaktiga installationer. På riktigt så här han sparat in flera miljoner kwh varje år, extra, med samma värmepumpar och köldbärare enbart genom att koppla grejerna som man borde.
Man kan fråga myndigheten varför de har ett visst krav, de måste inte svara. Man har också möjligheten att överklaga underlaget om man tycker det är konstigt/udda frågor. Det är förvaltningsrätten som tittar på sådana frågor.
Omsättningskrav brukar man har med för att se att företaget är stabilt och inte riskerar gå i konkurs inom de närmaste X antal åren, och/eller för att försäkra sig om att man kan få hjälp inom vad de tycker är rimplig tid genom att titta på företagets storlek.
Mitt tips är att man frågar och om det är för att visa att företaget inte går i konkurs inom X antal år, så kanske det räcker med att visa att man funnits i Y antal år med stabil ekonomi istället. Annars kanske han och några andra mindre gå ihop i ett slags konsortium bildat för just detta ändamålet och genom det uppfylla kraven.
Sedan har tillämpningen av LOU inte blivit som skaparna av den tänkte sig. De skrev den för att försöka gynna just mindre och lokala företag, men det har blivit de stora nationella företagen som lyckats få fördelar istället. Jag träffade en av personerna bakom lagen för några år sedan och han beklagade sig över hur det blivit.
Omsättningskrav brukar man har med för att se att företaget är stabilt och inte riskerar gå i konkurs inom de närmaste X antal åren, och/eller för att försäkra sig om att man kan få hjälp inom vad de tycker är rimplig tid genom att titta på företagets storlek.
Mitt tips är att man frågar och om det är för att visa att företaget inte går i konkurs inom X antal år, så kanske det räcker med att visa att man funnits i Y antal år med stabil ekonomi istället. Annars kanske han och några andra mindre gå ihop i ett slags konsortium bildat för just detta ändamålet och genom det uppfylla kraven.
Sedan har tillämpningen av LOU inte blivit som skaparna av den tänkte sig. De skrev den för att försöka gynna just mindre och lokala företag, men det har blivit de stora nationella företagen som lyckats få fördelar istället. Jag träffade en av personerna bakom lagen för några år sedan och han beklagade sig över hur det blivit.
Även om det var hantverkare som vi diskuterade, tycker jag tråden kan handla om alla yrkeskategorier som med bil tar sig till mitt hem. Grävmaskinist, absolut. Skogsarbetare ja varför inte. Jag kan ju hyra in en skogsarbetare för att röja min enorma tomt från skog och/eller sly. Bergsprängare samma sak. Landskapsarkitekter med.M marikristin skrev:
Då får jag inga jobb av dig.C carthago skrev:
Risig anonym bil fungerar som inbrottsskydd.
Kör en billig hatchback med besiktad krockskada efter rådjur. Är ofta tvungen att stå en natt inne i Stockholm inför monteringar. Brukar ha upplägget att vara på plats kl 0700 och börja riva. Någon/några timmar senare dyker en till montör upp med portarna.
Fin hantverkarbil full med Festool och HILTI är nästan garanterat inslagna rutor och allt borta några gånger varje år. Min pundarlook lockar ingen tjuv
Tipsar om att titta viken ordning hantverkare har på sina verktyg istället för hu flashig bil de har. Det säger troligen mer.
Mvh Findus
@findus42 Ang din tag längst ner, även folk med tummen mitt i handen inser det (läs jag).
(Eller borde inse det.)
För min del så bryr jag mig inte om hurdan bil de har, bara hur de kör med den. Men annars tycker jag du har en mycket bra poäng, kolla vilken ordning de har på sina verktyg. Är man noga med polishen, eller det man ska göra, typ.
För min del så bryr jag mig inte om hurdan bil de har, bara hur de kör med den. Men annars tycker jag du har en mycket bra poäng, kolla vilken ordning de har på sina verktyg. Är man noga med polishen, eller det man ska göra, typ.
@AndersMårtensson
Tack. Skrev dit taggen efter en diskussion om huruvida goda råd i forat sågade av grenen som kunniga sitter på. Som om avslöjande av ”yrkeskunskaper” leder till att uppdragen blir färre.
En annan verklighet är att många kunskaper dör med min generation om de inte sprids nu. Det är mer bråttom än vad många inser.
Coronakrisen kanske leder till att företag inser värdet av kompetens inom landets gränser. Det är inte självklart längre att alla murare och andra hantverkare skall komma från Baltikum eller andra EU- länder.
Dags att vakna och inse hur den nya verkligheten ser ut.
Mvh Findus
Tack. Skrev dit taggen efter en diskussion om huruvida goda råd i forat sågade av grenen som kunniga sitter på. Som om avslöjande av ”yrkeskunskaper” leder till att uppdragen blir färre.
En annan verklighet är att många kunskaper dör med min generation om de inte sprids nu. Det är mer bråttom än vad många inser.
Coronakrisen kanske leder till att företag inser värdet av kompetens inom landets gränser. Det är inte självklart längre att alla murare och andra hantverkare skall komma från Baltikum eller andra EU- länder.
Dags att vakna och inse hur den nya verkligheten ser ut.
Mvh Findus
Byggahus skitnödigaste tråd 

Bor man i Stockholm o jobbar som hantverkare gäller följande.
Följer man inte ovan nämnda steg kan man glömma att man får nåt gjort den dagen

Bor man i Stockholm o jobbar som hantverkare gäller följande.
- Alla andra i trafiken är per definition idioter, dem är ju ivägen.
- Jobbar man i stan parkerar man där det går.
- Störst går först.
Följer man inte ovan nämnda steg kan man glömma att man får nåt gjort den dagen
Jag tolkar ditt inlägg som ironi. En varning för att många inte förstår ens uppenbara ironier så det kan hända att du tvingas besvara en massa protester nuE erikjakan skrev:
För övrigt glömde du regel
nr 4: Bästa lacken väjer.
Mvh Findus
Jag själv tittar mer på vad det är för bil hantverkarna kommer i och i vilken invändig status bilen har. Kommer personen som skall titta på jobbet de i en maxad v90 crosscountry med beige läderinredning, en tesla eller en amerikansk pickup så är det troligt att jag inte väljer dem. Dyker de däremot upp i en vanligt utrustad v90 eller dito utrustad bil alternativt skåpbil som inte är allt för bucklig eller skitig så känns det bättre och det är troligare att det blir affär.findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.
Frågan till forat är då...
Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?
Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.
Hur ser ni på saken?
Mvh Findus
PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Att de sedan har tre porsche och en ferrari på firman skiter jag i, men kom för fasiken i en vettig bil.
Samma sak gäller mäklare som kommer i tesla, panamera och amg-mercedes, så omdömeslöst. Leasa en vid golf eller audi a3 på firman och åkt till kund. Ser bedrövligt när de glider i flådiga bilar och har visning.
Väldigt tunga stenar är de säkert också bra på att köra runt med.Johannes Carlsson skrev: