45 666 läst ·
315 svar
46k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Verkar inte finnas en gräns på vad man kan hitta på och gnälla i detta forum. Upplever man att en förare kört så pass trafikfarligt att det stör en (så pass att man tom orkar göra gnälltrådar om det för att framstå lite bätre). Så kan man med fördel faktiskt ringa till företaget och framföra sin åsikt. Ett företag kan inte veta vad en enskild person gör bakom ratten.
Dvs detta har inget med ett företag att göra, utan en person. Och det är den personen som skall få ett utvecklingssamtal.
Dvs detta har inget med ett företag att göra, utan en person. Och det är den personen som skall få ett utvecklingssamtal.
Man får tolka fritt, Ironi såklart, men funkar även som manualfindus42 skrev:
Håller med om regel 4.
@ItWasntMe
Gnäll säger du...
Skall jag tolka det som att du tycker att det är okej att köra illa i en företagsbil och att den som tar intryck av beteendet är överkänslig?
Det var vad TS handlade om.
Diskussionen i detalj om vad rätt sätt att köra är, är OT och egentligen ointressant för frågeställningen. Oavsett vad som irriterar någon är lika Illa ur reklamsynpunkt. Det kan också vara att köra långsamt.
Att trådar kan betraktas som gnälltrådar händer jämt och är inget att fästa sig vid. Vill du styra upp debatten gör du det bäst genom att du själv är saklig.
Är du inte intresserad av att hålla dig till ämnet är du lika mycket troll som de som bara går in för att störa.
Mvh Findus
Gnäll säger du...
Skall jag tolka det som att du tycker att det är okej att köra illa i en företagsbil och att den som tar intryck av beteendet är överkänslig?
Det var vad TS handlade om.
Diskussionen i detalj om vad rätt sätt att köra är, är OT och egentligen ointressant för frågeställningen. Oavsett vad som irriterar någon är lika Illa ur reklamsynpunkt. Det kan också vara att köra långsamt.
Att trådar kan betraktas som gnälltrådar händer jämt och är inget att fästa sig vid. Vill du styra upp debatten gör du det bäst genom att du själv är saklig.
Är du inte intresserad av att hålla dig till ämnet är du lika mycket troll som de som bara går in för att störa.
Mvh Findus
Redigerat:
Då, är nog din beskrivning inte riktigt korrekt. Om någon i innerfil byter ut utan att ha uppsikt är det den som är vållande. Det är den som gör ett filbyte. De som finns i den angränsande filen måste naturligtvis underlätta.
Min beskrivning är rätt och du har bara svårt att ta in det eftersom du är så bombsäker på din sak och jag trodde med att det var som du säger men ickeD Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Kan du inte rita en bild över hur olyckan gick till? Jag har också svårt att ta in hur det gick till ..P Putte 9497 skrev:
Jag har dock en egen upplevelse i rondell, jag kör ganska ofta i en rondell som är tvåfilig genom nästan hela, men som som har en avdelare, som gör att när man kommer från ett håll (grön linje) alltid kommer ut i ytterfil ... det är en liten väg, och "nerifrån" kommer det ofta bilar från en större tvåfilig "motorväg" och försöker klippa en i sidan (rött streck) .. I så fall kan jag fatta att det blir den "röda" bilens fel, även om den är i ytterfil ....
Helt korrekt enligt lagen!D Daniel 109 skrev:
Dock finns det rondeller där det före rondellen är två filer med pilar på var man bör ligga om man ska höger, fram, vänster. Dessa "bör" man följa men det finns ingen lag som hindrar en från att ligga i högerfilen hela varvet runt (speciellt om man kör något speciellt ekipage). Problemet med dessa är att FÖRSÄKRINGSBOLAGEN ofta hanterar skador i rondeller på annorlunda vis än lagen. Man anser helt enkelt båda som vållande om man inte följt pilarnas rekommendation. Ofta spelar det ju mindre roll vem som gjort felet, det är försäkringsbolagets bedömning i slutändan som spelar roll för stackaren som legat i högerfilen med sin halvförsäkrade bil, blivit nermejad av någon annan som kört ut och sen inte får ersättning för sin egen bil...
Givetvis har denna praxis tillkommit av försäkringsbolagen eftersom det verkar hyfsat rimligt att man ska följa linjerna och i bästa fall slipper de betala ut en ersättning (och i värsta fall slipper man åtminstone två självrisker).
Ska fixa en skiss när jag kommer till datornDan_Johansson skrev:
Kan du inte rita en bild över hur olyckan gick till? Jag har också svårt att ta in hur det gick till ..
Jag har dock en egen upplevelse i rondell, jag kör ganska ofta i en rondell som är tvåfilig genom nästan hela, men som som har en avdelare, som gör att när man kommer från ett håll (grön linje) alltid kommer ut i ytterfil ... det är en liten väg, och "nerifrån" kommer det ofta bilar från en större tvåfilig "motorväg" och försöker klippa en i sidan (rött streck) .. I så fall kan jag fatta att det blir den "röda" bilens fel, även om den är i ytterfil ....
Exakt, men konstigt då att polisen gjorde samma bedömning på plats som försäkringsbolagen senare gjorde.Tomtom79 skrev:
Helt korrekt enligt lagen!
Dock finns det rondeller där det före rondellen är två filer med pilar på var man bör ligga om man ska höger, fram, vänster. Dessa "bör" man följa men det finns ingen lag som hindrar en från att ligga i högerfilen hela varvet runt (speciellt om man kör något speciellt ekipage). Problemet med dessa är att FÖRSÄKRINGSBOLAGEN ofta hanterar skador i rondeller på annorlunda vis än lagen. Man anser helt enkelt båda som vållande om man inte följt pilarnas rekommendation. Ofta spelar det ju mindre roll vem som gjort felet, det är försäkringsbolagets bedömning i slutändan som spelar roll för stackaren som legat i högerfilen med sin halvförsäkrade bil, blivit nermejad av någon annan som kört ut och sen inte får ersättning för sin egen bil...
Givetvis har denna praxis tillkommit av försäkringsbolagen eftersom det verkar hyfsat rimligt att man ska följa linjerna och i bästa fall slipper de betala ut en ersättning (och i värsta fall slipper man åtminstone två självrisker).
Normalt sett åker inte polisen ut på liknande ärenden om det inte finns personskador. I det här fallet blev det bara plåt. Men de hade en bil i området.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
https://www.mestmotor.se/automotors...-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/
6. BYTA FIL.
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Hitta en annan hantverkare skulle jag säga då.A AndersMårtensson skrev:
Mig anlitar du för mina kunskaper i plåtslageri.
Inte hur jag kör bil.
Nästa fråga...
Ni som vet att ni ibland hetsar upp er och kanske pressar lite i trafiken.
Varför väljer ni inte att köra en omärkt bil?
Det är en så enkel grej som skulle göra det möjligt att köra hur svinigt man vill utan att släpa sitt varumärke i rännstenen.
Det är klart att man kan ha inställningen att om kunder vill ha min kompetens så får de finna sig i min frånstötande personlighet. Jag lägger egentligen ingen värdering i det. Händer att jag tar hjälp av folk jag av olika orsaker bara skulle vilja gå och pissa med om vi umgicks privat. Professionalism handlar ibland om att bortse från sina personliga åsikter.
Men... varför?
De
Ni som vet att ni ibland hetsar upp er och kanske pressar lite i trafiken.
Varför väljer ni inte att köra en omärkt bil?
Det är en så enkel grej som skulle göra det möjligt att köra hur svinigt man vill utan att släpa sitt varumärke i rännstenen.
Det är klart att man kan ha inställningen att om kunder vill ha min kompetens så får de finna sig i min frånstötande personlighet. Jag lägger egentligen ingen värdering i det. Händer att jag tar hjälp av folk jag av olika orsaker bara skulle vilja gå och pissa med om vi umgicks privat. Professionalism handlar ibland om att bortse från sina personliga åsikter.
Men... varför?
De
Låt oss säga, att du likt många andra oansvariga och vårdslösa personer, kör din märkta firmabil upp i aktern på bilen framför. Hög fart och kort avstånd är en livsfarlig kombination. Ditt inkompetenta körsätt riskerar att skada en helt oskyldig människa.pelle plåttak skrev:
Så Pelle Plåttak: Varför skall jag anlita en oansvarig hantverkare/person, som helt uppenbart riskerar andras liv?
För i det sammanhanget är din yrkeskompetens helt irrelevant, eftersom din arrogans för andra helt överskuggar allt annat.
Staffan