raveper raveper skrev:
Intressant är även att alla dessa bilar hänger utanför bolaget på fredagar. Räknas sådant som resa i tjänsten eller privat?
Jag har min loggade skåp bil som förmånsbil och betalar förmånsvärde precis som alla andra....

Redigerat:
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Igår kom vintern på besök av igen i Stockholmnubder natten. Det var -7 när jag gick upp 6:30 så alla som inte hade kupevärmare fick skrapa rutan. När jag åkte mötte jag en VW Caddy (på 70-väg) där allt som föraren hade orkat skrapa var en yta stor som ett A4-papper, precis framför sig. Hade hen svängt upp så utanför mitt hus för att göra ett jobb så hade jag sagt nej, du är inte välkommen. Om hen är duktig på sitt jobb eller inte är ointressant, jag vill inte ha såna idioter körandes i mitt område.
Denna bil var vit, utan reklam för något företag, vilket nog var bra.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sådana ska inte ha körkort, och då blir det svårt att jobba som hantverkare...

Edit: hur många stötte du på som hade sommardäck på.?

M MagHam skrev:
Blev omkörd av en elfirmabil på motorvägen för en stund sedan. Hen körde minst 30 km över hastighetsbegränsningen.
Då undrar man om samma risktagande gäller vid kundåtagande?
Den här hantverkaren hade jag ringt direkt ifall jag behövt, beteendet tyder ju på att h*n inte drar benen efter sig i onödan, vilket så klart skulle komma mig till del.

• Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Sådana ska inte ha körkort, och då blir det svårt att jobba som hantverkare...

Edit: hur många stötte du på som hade sommardäck på.?
Jag misstänker att om polisen sett hen så hade nog körkortet rykte. Jag hoppas det iallafall.

Hur många med sommardäck jag mötte vet jag inte. Det är svårt att se om man inte står stilla, men nog är det rätt många som bytt skulle jag tro. Jag som ofta kör tidiga morgnar och sena kvällar och dessutom vet att snö i april inte är ovanligt avvaktar.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Undrar hur många som bytte i helgen när den här köldknäppen redan fanns i prognosen.
Bara på vår gata i Uppsala såg jag 4 bilar som fick nya däck...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Mycket här beror nog på "point af view" I min värld tid = pengar! Så en som kör som att han har all tid i världen (typ 111km/tim) i vänster fil i flera kilometer för att han kör ändå för fort, vill jag absolut undvika lika dan med dom som anser att dom har tid till allt, jag känner igen typen framför allt när jag betalar hans timlön!
Men som sagt, vad vet jag alla väljer egna bedömningar. :)

Jag tolkar ditt svar som att du undviker att anlita firmor som har ett beteende som avviker ifrån hur du själv tycker att de borde köra.

Då är det rimligt att anta att det är klokare att ha en omärkt bil om man vill jobba åt dig men inte stressa i trafiken.

Mvh Findus

• Gilla
Jeantaxfree och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I eftermiddags skrev Älvsjö Rör in sig på listan av företag jag inte kommer anlita. En lång fin, sakta rullande kö i högerfilen så svänger av var tydligen inget för föraren av den reklampelaren. Nej kör förbi kön och träng dig in längst fram.

Jag vet att jag skrivit tidigare i tråden att alla filer skall användas vid köbildning och det står jag för, men det gäller när två (eller flera) filer går ihop till en. Om en fil svänger av och övriga inte gör det så innebär en omkörning för att tränga sig in längst fram dels att man anser att man är viktigare än andra, dels en riktigt farlig situation. Det är inte alls ovanligt att bilen inte kommer in längst fram utan tvingas stanna i en fil där övrigt trafik färdas i 70 km/h eller mer. Den situationen ser man väldigt ofta, allt för att komma hem 1-2 minuter tidigare.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Ingen byggfirma men alla anlitar väl flyttgubbar i bostadsaffärerna, förr el senare. Jag höll 110 ca söder om Umeå vid Nordmaling för ett par år sedan. Då kommer en flyttbil, stor logga ”lika som bär” och kör om mig i ytterfilen i140-150 km/h och fortsätter i den farten. Ingen bra reklam. Vet att det är 2 bröder i Västerås eller om det var Örebro som starta firman och fick första pris för sitt fyndiga företagsnamn i nån tävling. På E4an vann de fortkörartävling för tyngre trafik.

Fairlane Fairlane skrev:
I eftermiddags skrev Älvsjö Rör in sig på listan av företag jag inte kommer anlita. En lång fin, sakta rullande kö i högerfilen så svänger av var tydligen inget för föraren av den reklampelaren. Nej kör förbi kön och träng dig in längst fram.

Jag vet att jag skrivit tidigare i tråden att alla filer skall användas vid köbildning och det står jag för, men det gäller när två (eller flera) filer går ihop till en. Om en fil svänger av och övriga inte gör det så innebär en omkörning för att tränga sig in längst fram dels att man anser att man är viktigare än andra, dels en riktigt farlig situation. Det är inte alls ovanligt att bilen inte kommer in längst fram utan tvingas stanna i en fil där övrigt trafik färdas i 70 km/h eller mer. Den situationen ser man väldigt ofta, allt för att komma hem 1-2 minuter tidigare.
Kanske kan vara bra och läsa på vad som gäller?

Blixtlåsprincipen

Blixtlåsprincipen, även kallad kugghjulsprincipen, ska tillämpas när det är tät trafik och två körfält eller två körbanor går samman till en körbana eller ett körfält. Blixtlåsprincipen innebär att varannan bil kör och det är ett ömsesidigt samspel som gäller.

Och faktum är att dom flesta i den här högra filen kanske borde ta någon extra lektion för att fräscha sina elementära kunskaper vad som gäller i trafik, då hade vi som kan det kanske inte behövd offra extra tid tak vare det, eller tycker du att vi som kan trafik reglar ska anpassa oss till dom som tycker att det är deras sätt som borde råda?

• Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Jeantaxfree Jeantaxfree skrev:

Blixtlåsprincipen

Blixtlåsprincipen, även kallad kugghjulsprincipen, ska tillämpas när det är tät trafik och två körfält eller två körbanor går samman till en körbana eller ett körfält. Blixtlåsprincipen innebär att varannan bil kör och det är ett ömsesidigt samspel som gäller.

Och faktum är att dom flesta i den här högra filen kanske borde ta någon extra lektion för att fräscha sina elementära kunskaper vad som gäller i trafik, då hade vi som kan det kanske inte behövd offra extra tid tak vare det, eller tycker du att vi som kan trafik reglar ska anpassa oss till dom som tycker att det är deras sätt som borde råda?

Fast nu var det väl inte det saken handlade om. Det var ett körfält som svänger av till höger och ett körfält som fortsatte rakt fram.
Nissen i reklambilen kör alltså hela vägen fram i körfältet som ska framåt för att längst fram tränga sig in i körfältet för svängande.
Det var alltså inga körfält eller körbanor som gick ihop till ett/en vilket alltså gör att blixtlåsprincipen inte är applicerbar.
Det var helt enkelt en idiot som bytte fil bara.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jeantaxfree Jeantaxfree skrev:
Kanske kan vara bra att läsa innan man kommenterar?

• Gilla
  • Haha
Putt och 3 till
  • Laddar…
som i alla andra medier så spårar det alltid ur och sakfrågan glöms bort. Jag har yrkesmässigt haft med många entreprenörer att göra. Det första jag lärde mig var att se hur det ser ut hos firman det säger mycket om kvaliten,om de verkar yrkesmässiga , har alla papper godkända, kan de inte trafikreglerna så kan de säkert inte de flesta andra regler heller. Endast min åsikt den behöver inte diskuteras.kram alla därute i coronan.

• Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Vadå, inte diskutera?
Det är ett diskussionsforum!
Jag hade en gång en Duett, som var mer eller mindre ihoppoppnitad med aluminiumplåtar på alla oviktiga ställen. Vid besiktningen medföljde tvenne geseller. Handledaren gnuggade händerna och sade: -Nu grabbar skall ni få se... Efter tjugo minuters idogt hackande och brytande fick jag ett rent protokoll i min hand.

Sensmoralen är ...

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.