45 665 läst ·
315 svar
46k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Du har helt rätt, men nu är detta hatahantverkare.sepelle plåttak skrev:
Är hantverkare och kör märkt bil.
Kör som jag vill , om nån annan inte trivs med det så får dom tuta, jag tycker det tutas alldeles för lite i Sverige . Själv tutar jag minst 10 ggr om dagen på nötter som kör för sakta , för snabbt , håller på med sin telefon, svänger utan att blinka osv.
Om nån har bråttom och vill köra snabbare än lagligt så får dom göra det . Jag drar inga slutsatser hur dom är som hantverkare.
Ni som väljer bort hantverkare efter hur man kör bil , vill man nog inte ha som kund i alla fall. I mitt yrke lever jag på mitt renome och kunnande samt nöjda kunder.
Välj hantverkare efter rekommendationer istället så blir det nog bra .
Mest troligen likadant som en kund skulle reagera på att få en klausul som gör att kunden får böter för varje dum fråga.A AndersMårtensson skrev:
Jag kan inte hjälpa att det kanske verkar löjligt för dig, men jag funderar allvarligt på en sådan klausul när jag någon gång kommer så långt som till husbygge och vill veta av en yrkesman vad de skulle tycka om en sådan klausul. Det hör till god sed att man diskuterar udda saker innan man inför dem. Fortkörning är ett lagbrott, spelar ingen roll vad man tycker om det.L Lutte skrev:
Men du tycker kanske det är ok om man begår inbrott, snor saker från affärer eller andra mindre lagbrott? Om du inte tycker det, varför tycker du då det är ok att man kör för fort? Fortkörning kan få långt mycket mer allvarliga konsekvenser än inbrott och lite stöld. Folk kan bli förlamade för livet, livslånga smärtor eller dö om någon olycka händer. Men det är kanske ok, bara för de så sällan inträffar?
Ställa dumma frågor är bara ett tecken på att kunden vill lära sig, anser jag, som jobbar i ett serviceyrke själv. Jag har fått många, vad man skulle kunna tycka var dumma frågor. Eller dumma påståenden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, många som kör fort fort är dåliga på att hålla avståndet, men det är de långt ifrån ensamma om. Jag kör nästan dagligen på en trefilig motorväg med hastighetsbegränsningen 100 km/h. I mittfil ligger bilarna med 15-20 meters avstånd i 80-90 km/h, dvs det är ett klassiskt fel av de flesta bilister.A AndersMårtensson skrev:
Kanske är det så i Skåne. På några minuter växer köerna till km-långa i Stockholmsområdet om en olika sker på fel ställe vid fel tidpunkt. Man försöker stänga av filer (med röda kors) i båda riktningarna, men att man ska ha personal att hantera småvägar runt om, nej det finns inte. Ligger samtliga bilar i kö i högerfil, så kan det bero på att det är en olycka längre fram, men minst lika ofta beror det på att det är ett vägarbete längre fram och att folk ser en skult om att vänsterfil försvinner om 700 m och då snabbt som ögat måste in i den stillastående högerfilen.A AndersMårtensson skrev:
jag agerar efter hur man uppför sig, även risiga fordon , hur det ser ut utanför verksamhetenfindus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.
Frågan till forat är då...
Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?
Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.
Hur ser ni på saken?
Mvh Findus
PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Byt ut hantverkare mot valfri bransch om det känns bättre. Alla som har en firmabil som talar om företagets namn riskerar att göra dålig reklam för sitt företag om de kör som dårar. Det spelar inte någon roll om det är en elektriker, en rörmokare, en budbilsfirma, en cateringfirma, ett IT-bolag etc. Körskolebilen som vinglade över E4 med en förare med, vad jag uppfattade som en telefon i näven, gav inte positiv reklam för den körskolan. Tydligen var det en servicekille från verkstaden som var ute och körde och kanske kollade värden i något instrument. Dottern ska börja övningsköra om några år och jag lovar att den körskolan inte fick plus (troligen felaktigt). Så du behöver inte känna att det är frågan om att hata hantverkare.C Calore skrev:
/ IT-konsult som uppskattar de flesta hantverkare som jag träffat
Tror du kommer få det väldigt tufft, för kan nog tänka mig att många kommer se dig som en kuf och en potentiellt jobbig kund.A AndersMårtensson skrev:Jag kan inte hjälpa att det kanske verkar löjligt för dig, men jag funderar allvarligt på en sådan klausul när jag någon gång kommer så långt som till husbygge och vill veta av en yrkesman vad de skulle tycka om en sådan klausul. Det hör till god sed att man diskuterar udda saker innan man inför dem. Fortkörning är ett lagbrott, spelar ingen roll vad man tycker om det.
Men du tycker kanske det är ok om man begår inbrott, snor saker från affärer eller andra mindre lagbrott? Om du inte tycker det, varför tycker du då det är ok att man kör för fort? Fortkörning kan få långt mycket mer allvarliga konsekvenser än inbrott och lite stöld. Folk kan bli förlamade för livet, livslånga smärtor eller dö om någon olycka händer. Men det är kanske ok, bara för de så sällan inträffar?
Ställa dumma frågor är bara ett tecken på att kunden vill lära sig, anser jag, som jobbar i ett serviceyrke själv. Jag har fått många, vad man skulle kunna tycka var dumma frågor. Eller dumma påståenden.
Så ja min högst personliga åsikt är att du verkar vara en paragrafryttare och hade valt bort dig som kund för inget gott kan komma min väg.
Men utöver det,gäller det bara under instämplad tid hos dig eller vill du inkräkta på hantverkarens privatliv också? eller är det bara då han kör i sin firmabil eller hur hade du tänkt?
Ptja jag anser att fortkörning är en smärre överträdelse och beroende på plats/tid och rådande förutsättningar så skiter jag blankt i om någon kör 100 på 90 väg, en fin sommardag i Norrbottens inland. Det borde du också göra.
Vidhåller att bötfälla dumma frågor ligger i samma kaliber som din tilltänkta klausul.
Fast, har kunden anlitat en målare som skall måla? Eller har anlitat en lärare som skall lära honom måla ? Jag har haft kunder, som skrivit Excel ark med över 150 frågor. Måste jag svara på alla dem ?A AndersMårtensson skrev:Jag kan inte hjälpa att det kanske verkar löjligt för dig, men jag funderar allvarligt på en sådan klausul när jag någon gång kommer så långt som till husbygge och vill veta av en yrkesman vad de skulle tycka om en sådan klausul. Det hör till god sed att man diskuterar udda saker innan man inför dem. Fortkörning är ett lagbrott, spelar ingen roll vad man tycker om det.
@Fairlane Stockholm, usch. Har upplevt köerna i Sthlms området. Besöker en vän i Norrtäljetrakten ibland och kommer in via E4 och ska sedan byta till E18 mot Norrtälje. Gigantiska köer. En sak som är bra med det är ju dock att hastigheten är inte speciellt hög vilket gör att olyckor inte blr så allvarliga. Men annars så håller jag med dig. Skulle ha mardrömmar om jag jobbade på räddningstjänsten där uppe.
Måste säga att de har inte mycket tålamod för en som vill hålla hastigheten där. det har jag fått erfara några gånger. MEN förarna där uppe är snällare när det gäller att lämna lucka för filbyte, än om man jämför med trafiken i Malmö t.ex. Iaf gäller det när jag måste byta filer några gånger för att inte hamna på Arlanda eller Uppsala.
Hör du om en vilsen skåning som kört någon i sidan vid försök till filbyte, kan det vara jag.
Jag längtar till förbifart Stockholm blir klar.
Måste säga att de har inte mycket tålamod för en som vill hålla hastigheten där. det har jag fått erfara några gånger. MEN förarna där uppe är snällare när det gäller att lämna lucka för filbyte, än om man jämför med trafiken i Malmö t.ex. Iaf gäller det när jag måste byta filer några gånger för att inte hamna på Arlanda eller Uppsala.
Hör du om en vilsen skåning som kört någon i sidan vid försök till filbyte, kan det vara jag.
Har lärt mig att om man inte kan vad paragrafen säger kan man råka illa ut. Livet är en grym lärare.L Lutte skrev:
En mycket bra fråga, så långt har jag inte tänkt än faktiskt. Rent spontant skulle det vara när helst jag råkar se det och det kan ju vara när som helst. Men en mycket bra fråga som jag inte funderat på.L Lutte skrev:
Om någon kör för fort där bryr jag mig inte om, för jag är aldrig där. Men generellt så tycker jag illa om det oavsett var och när det sker just p.g.a. vad det kan orsaka om något går fel. Jag kände en ett tag som hade just livslånga nacksmärtor efter en bilolycka (påkörd bakifrån) och det var inget roligt liv, du har svårt att sova, du msåte ta smärtstillande för att kunna behålla förståndet, du har nästan inget socialt liv för det orkar du inte med. Allt för att någon inte tänkte efter före.L Lutte skrev:Ptja jag anser att fortkörning är en smärre överträdelse och beroende på plats/tid och rådande förutsättningar så skiter jag blankt i om någon kör 100 på 90 väg, en fin sommardag i Norrbottens inland. Det borde du också göra.
Vidhåller att bötfälla dumma frågor ligger i samma kaliber som din tilltänkta klausul.
Visst det kan ju hända ändå, men riskerna minskar med lägre hastigheter.
Nä, riskerna är för stora för något som är så skitenkelt att göra något åt. Du skulle nog fundera en gång till eller kanske rösta för att avkriminalisera saker som bara ger mindre böter i straffskalan. För de brotten är mildare än konsekvenserna av en olycka med en fortkörare.
Jag skulle anlitat dom omedelbart, om det var det enda man kunde gå påFario skrev:
Jag tar intryck av hur personal uppför sig i trafiken och annat de gånger jag funderar på hantverkare.
En målarfirma -som jag väl ändå knappast skulle anlita- i Malmö kommer inte jag ringa om offert efter att de gav mig fingret när jag gick över gatan och de var tvungna att sakta in en smula.
Och en annan firma som har dekalen med "Fuck Greta" kommer aldrig gynnas av mig. Inte för att de bryr sig...
Jag menar, de kan ha vilken åsikt de vill om klimatfrågor och olika talespersoner men skyltar de på firmabil eller kontor så är de körda hos mig.
Enligt en åkare jag pratade med är en sådan dekal bara en fördel att ha när man söker jobb i hans branch... Det får mig att önska att jag kunde välja bort hela transportbranchen!
Måste kolla var man kan köpa dem
Min son var med om exakt samma sak. En bil i innerfilen svänger ut framför sonen som kör i ytterfilen för att den i innerfilen ska köra ut ur rondellen. Kollisionen är ett faktum och polisens dom är att de i ytterfilen ska lämna de i innerfilen företräde eftersom bilen i innerfilen var först i rondellen. Helt sjukt kan tyckastveksamt skrev:
Nej, oavsett vilket så får man inte svänga ut framför en annan bil så att den måste tvärnita. Det finns absolut scenarion där den tvärnitande bilen kan ha gjort fel, men det betyder ändå inte att den framförvarande får agera medvetet vårdslöst.
Är du av annan åsikt får du gärna återkomma med ett specifikt exempel på när sådan vårdslös körning är tillåten.