45 665 läst ·
315 svar
46k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Med 39 år bakom ratten kanske det börjar bli dax att lämna in körkortet och skaffa sig en riktig hobby istället för att kasta skit på hantverkare som kanske har bråttom mellan jobben.M MagHam skrev:
Dessutom kanske du upplevdes som en stoppkloss i trafiken
Beror helt på vem som var först i rondellentveksamt skrev:
Absolut inte. Men jag avgör vilka som får göra arbeten för mig, det är helt och hållet upp till mig så vill jag avstå en viss firma pga deras körning så kan jag det och det är ingen annans ensak än min egnaP Putte 9497 skrev:
Gött för mig, med den valmöjligheten eller hur?
Kort och gott, det finns inget rätt eller fel i denna tråden. Allt baseras på personliga åsikter och vad de gör med den. Valfrihet utan dess like!
Tänk om den firman du istället anlitar ändå gör ett dåligt jobb för att den är hustrumisshandlare som du inte har en aning omJ Jarlsgård skrev:Absolut inte. Men jag avgör vilka som får göra arbeten för mig, det är helt och hållet upp till mig så vill jag avstå en viss firma pga deras körning så kan jag det och det är ingen annans ensak än min egna
Gött för mig, med den valmöjligheten eller hur?
Kort och gott, det finns inget rätt eller fel i denna tråden. Allt baseras på personliga åsikter och vad de gör med den. Valfrihet utan dess like!
Varför?P Putte 9497 skrev:
Jag tar de valen jag vill. Punkt. Vad jag baserar de på i sådana här sammanhang är min ensak.
Vill du tycka att det är ett sjukligt beteende så gör det, jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre om din åsikt i frågan.
Vad jag undrar är vad ditt syfte är. Av de svar du skrivit i tråden de senaste 2 sidorna så verkar du enbart vara ute för att provocera personer? Antingen så tar du åt dig av att en hel del personer kan sätta företag på sin "svarta lista" pga deras körning. Om så är fallet så kanske du ska se över din körning?
Om inte det är fallet, utan att du helt enkelt inte är samma åsikt som en del andra här så är det helt okej. Som sagt, det är inviduellt och bara var mans sak hurvida man dömer "hunden" efter håren.
Ja, den laglydiga kanske är hustrumisshandlare, man vet aldrig. Kan Lika gärna vara den som kör olagligt. Jag känner inte att du kommer någon vart med det argumentet och jag väljer nu av min egna fria vilja att ignorera kommande kommentarer från dig. Återigen, min valmöjlighet
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Är hantverkare och kör märkt bil.
Kör som jag vill , om nån annan inte trivs med det så får dom tuta, jag tycker det tutas alldeles för lite i Sverige . Själv tutar jag minst 10 ggr om dagen på nötter som kör för sakta , för snabbt , håller på med sin telefon, svänger utan att blinka osv.
Om nån har bråttom och vill köra snabbare än lagligt så får dom göra det . Jag drar inga slutsatser hur dom är som hantverkare.
Ni som väljer bort hantverkare efter hur man kör bil , vill man nog inte ha som kund i alla fall. I mitt yrke lever jag på mitt renome och kunnande samt nöjda kunder.
Välj hantverkare efter rekommendationer istället så blir det nog bra .
Kör som jag vill , om nån annan inte trivs med det så får dom tuta, jag tycker det tutas alldeles för lite i Sverige . Själv tutar jag minst 10 ggr om dagen på nötter som kör för sakta , för snabbt , håller på med sin telefon, svänger utan att blinka osv.
Om nån har bråttom och vill köra snabbare än lagligt så får dom göra det . Jag drar inga slutsatser hur dom är som hantverkare.
Ni som väljer bort hantverkare efter hur man kör bil , vill man nog inte ha som kund i alla fall. I mitt yrke lever jag på mitt renome och kunnande samt nöjda kunder.
Jaha, någon missade Findus i en rondell, alt. körde om Findus.
Findus blev jättekränkt. Vips så är det en av de längre trådarna i det här forumet. Som har absolut ingenting med husbyggen att göra. Förutom att Findus är kränkt.
Findus blev jättekränkt. Vips så är det en av de längre trådarna i det här forumet. Som har absolut ingenting med husbyggen att göra. Förutom att Findus är kränkt.
Så hur beter du dig mot de som håller hastigheten och avstånd. Säg 70 och den framför håller 70. Trycker du dem i röven och stressar dem?pelle plåttak skrev:
Är hantverkare och kör märkt bil.
Om du inte gör det och inte utgör en fara för någon trots du vill köra lite snabbare så är det okej.
Om du är en rövtryckare och stressar framförvarande så är du ju en usel och farlig förare
Hemma på min gata i stan, där finns...
Hemma på vår 70-väg mot jobbet ser vi sällan någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastighet. Inte ens i tät dimma och mörker med temperatur just under nollan och med blöta vägbanor. Älg, rådjur och vildsvin brukar vi se på dessa 11 km, även cyklister och folk på promenad med barn eller hund Det senaste året har vi haft en bil som voltat och en som "bara" smäckt rätt in i en stadig björk två meter utanför vägen. Men hej, varför bry sig om hastighetsbegränsningen?
Hemma på vår 70-väg mot jobbet ser vi sällan någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastighet. Inte ens i tät dimma och mörker med temperatur just under nollan och med blöta vägbanor. Älg, rådjur och vildsvin brukar vi se på dessa 11 km, även cyklister och folk på promenad med barn eller hund Det senaste året har vi haft en bil som voltat och en som "bara" smäckt rätt in i en stadig björk två meter utanför vägen. Men hej, varför bry sig om hastighetsbegränsningen?
Nej, oavsett vilket så får man inte svänga ut framför en annan bil så att den måste tvärnita. Det finns absolut scenarion där den tvärnitande bilen kan ha gjort fel, men det betyder ändå inte att den framförvarande får agera medvetet vårdslöst.P Putte 9497 skrev:
Är du av annan åsikt får du gärna återkomma med ett specifikt exempel på när sådan vårdslös körning är tillåten.
OM de hade gjort så att räddningsfordon hade kommit fram, så hade jag inte klagat (inte lika mycket iaf), men det gjorde de inte. De tänkte bara på sigsjälva. Sak som bidrog till problemet var att när det väl tog stopp i vänsterfilen också, så hade de inte hållt avstånd till varandra så de kunde köra undan lätt och smidigt när väl utryckningsfordonen kom. Av mina iaktagelser en sak som är mycket klassisk för fortkörare.Fairlane skrev:
Varför ska de inte använda båda filerna så länge de ser till att släppa igenom räddningsfordon?
Om alla lägger sig i högerfilen och bildar en jättekö där så kanske det får bieffekter på andra påfarter och avfarter, som i sin tur bidrar till att det mindre vägnätet korkar igen och kanske fastnar ambulansen i de köerna? Om båda filerna används och man håller lite avstånd till framförvarande och har kolla på backspegeln så är det enkelt att släppa fram räddningsfordon.
I dettta fallet så är det inget teoretiskt, det var en händelse som hände och jag återger konsekvenserna av valen som folk gjorde.
Men, låt oss säga att folk bara höll sig till högerkörfält så tillfartsvägar hade stoppat upp, det hade polisen kunnat hantera. Genom att stänga av mötande körfält så räddningsfordon kunde köra där istället.
För ca 2 år sedan så stängdes först E20 av och sedan E6an av p.g.a. olika vägarbeten, båda gångerna leddes trafiken om in i Lund som då blev igenkorkad. Då tillämpade polisen och räddningsfordonen den taktiken för att komma fram. De körde i motsatta körfältet helt enkelt. Så den situationen har uppstått flera gånger med stoppade tillfartsvägar (tror det var 2x3 veckor det var kaos här nere) och då fick räddningstjänsten bra övning på det tillvägagångssättet.
I de fallen kunde de köra fort fram (stod en gång i en kö och där var det normalt 40km/h och de körde fortare än det när de for förbi. De körde inte i 40km/h eller mer på den igenproppade motorvägen.
@pelle plåttak En nyfiken fråga, hur skulle du reagera på/tycka om, om den som vill anlita dig kräver en klausul i kontraktet/avtalet som säger att det blir vite om du påträffas med att t.ex. köra för fort?