R Richard Beiron skrev:
Det du skriver har naturligtvis goda poänger, däremot kan man tycka och tro att det går att köra ganska fort utan att utsätta medtrafikanter för fara. Det handlar om att anpassa fart efter situation, det finns ganska många tillfällen då det är lämpligare att hålla 80 på 110-sträcka även om det alltså är tillåtet att hålla 110. Omdöme och rutin gör sitt liksom förmågan att hålla i minnet att mången trafikant inte har en susning om vad de håller på med. Vad tycks tex om den bilist som km efter km blockerar ytterfilen på motortrafikled eller motorväg i hastighet avsevärt under den högst tillåtna? Jag tror inte ens de fattar att de begår ett regelbrott. Exemplen på dåligt omdöme bland trafikanter är legio, oftast är det inte hastigheten som är det stora problemet utan saker som bristande uppmärksamhet, underlåtenhet att använda backspeglar, att inte använda blinkers, att inte hålla avstånd, droger i olika former osv. Nej, jag kör aldrig i 160, inte ens på en tom motorväg, däremot överstiger jag aldrig någonsin 30,40, eller 50 där det är högsta tillåtna hastighet. I övrigt fart efter trafiksituation och väglag. Jag har, ta i trä, dryga 35 olycksfria år på vägar över hela Norden bakom mig. De sista 12 åren har jag kört 85000 mil..........
Jag förstår din poäng och ja, det finns avsevärt mycket värre saker att göra kanske.

Men faktum kvarstår att det är en hastighetsgräns, så även om man vunnit tid på att köra fortare så är det fortfarande ett brott hur mycket tid man än sparar eller hur många mil du än kört.

Ja, det sticker mig lite i ögonen om jag ser en stripad bil ligga långt över över hastighetsgränsen så hajar jag till. Men håller de avstånd och visar sina avsikter osv. Så glömmer jag dem snabbt igen. De som däremot ligger och sniffar andra i röven, slänger sig ut framför utan förvarning och så blir illa kvickt ett irritationsmoment.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Just hastighetsöverträdelser berömmer jag (och delvis staten) olika beroende på var det är. På 30-väg utanför en skola är det värre än på motorväg.

För fort på en 30-väg utanför skolan 7:30 en vardag är för mig (men inte för staten) är värre än en lördagkväll mitt i sommaren.

Vissa motorvägar har en hastighetsbegränsning på 70 km/h för att trafiken ofta är tät på platsen. Om det är tomt på bilar så är jag mer överseende om någon kör 100 km/h där.

Däremot långtradare som körde fortare än all övrig trafik på Essingeleden för någon månad sen gjorde att jag funderade på att ringa polisen, särskilt som han vinglade mellan filerna. Svenskreggad, med reklam för något småländskt åkeri på sidorna.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P
Om de kör farligt mot mig så är de verkligen inte välkomna att göra jobb hos mig heller. Har till och med skällt ut yrkesfolk som kört som svin och mycket farligt, han skulle nämligen till mitt dåvarande jobb och jag parkera bredvid honom :P

Fairlane Fairlane skrev:
Svar på #130

Tyvärr har du fel. Med ditt sätt att tänka borde hela motorvägen göras om till enfilig direkt om det finns en del längre fram där en fil försvinner.

Ett extremt exempel (de kan vara bra för att belysa). I somras var det vägarbete på E4/E20 vid Södertälje. Det var tvåfiligt hela vägen fram, men om det nu är så dåligt så borde man väl stänga vänster filen redan vi Nyköping, eller kanske vid Norrköping, eller varför inte vid Jönköping?
Resultatat hade blivit att bilar som ska av långt tidigare får stå i onödiga köer. Problemet med ryckighet beror på att folk byter fil precis varsomhelst.
Vid en olycka som jag kom till precis efter den hänt, hade massa bilar och lastbilar bilat kö i en fil säkert 700m före olyckan. Vänster filen var i princip tom. Sen kommer det ett gäng som tänker precis som du gör och korkade igen väsnterfilen. Resultat? Utryckningsfordon (ambulans, brandkåren, polis) ochh bärgare hade mycket, mycket svårt att komam fram och allting tog mycket längre tid.

Bara för vissa idioter tyckte de skulle före alla andra och det var ju en tom fil där de kunde göra före alla andra, utan att tänka 2 sekunder extra på varför den var tom.

Nä, ditt sätt att tänka är en trafikfara, kan ju leda till dödlig utgång också bara för ambulanser inte kan komma fram. Alla de som körde i vänsterkörfält borde blivit av med körkortet tycker jag.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alternativet är ju att nyttja båda körfälten men köra åt sidan, som i Tyskland...

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Alternativet är ju att nyttja båda körfälten men köra åt sidan, som i Tyskland...
Sant, men det gör inte folk. En del märker inte ens att utryckningsfordon kör bakom dem och försöker få dem att flytta sig så de kan komma fram. Detta har jag också sett, en ambulans som fick bromsa in för bilen framför inte hade koll bakåt, detta också på motorväg och bilen som inte vejde undan var en fortkörare.

Varför inte följa regelverket som finns?

Att skapa egna regler torde vara kontraproduktivt för vår framfart och säkerhet i trafiken.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A AndersMårtensson skrev:
Vid en olycka som jag kom till precis efter den hänt, hade massa bilar och lastbilar bilat kö i en fil säkert 700m före olyckan. Vänster filen var i princip tom. Sen kommer det ett gäng som tänker precis som du gör och korkade igen väsnterfilen. Resultat? Utryckningsfordon (ambulans, brandkåren, polis) ochh bärgare hade mycket, mycket svårt att komam fram och allting tog mycket längre tid.

Bara för vissa idioter tyckte de skulle före alla andra och det var ju en tom fil där de kunde göra före alla andra, utan att tänka 2 sekunder extra på varför den var tom.

Nä, ditt sätt att tänka är en trafikfara, kan ju leda till dödlig utgång också bara för ambulanser inte kan komma fram. Alla de som körde i vänsterkörfält borde blivit av med körkortet tycker jag.
Om du läser vad jag skriver så har jag tvärtom varit tydlig med att ambulans etc ska släppas fram. Finns det röda kryss över en fil så ska den lämnas fri. Finns inget sådant system så får man släppa fram ambulans etc. Annars kan man ju hårddra ditt argument till att du förespråkar att en fil konstant ska vara fri eftersom det finns vissa förare som inte kan använda backspegel och ratt. Men vi kanske ska hålla oss till vad man skriver istället.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Om en hantverkare eller byggare eller vem det nu kan vara, inte kör för fort och inga sådana krav finns, borde det leda till ett bättre liv för dem också. Inte stressa runt till alla överallt. För mig känns det som ett sätt att värna om deras hälsa också. Är man stressad i trafiken, så är irritation aggrisivitet inte alltid långt borta och då presterar man sämre som människa, oavsett vad man gör.

• Gilla
pve
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du läser vad jag skriver så har jag tvärtom varit tydlig med att ambulans etc ska släppas fram. Finns det röda kryss över en fil så ska den lämnas fri. Finns inget sådant system så får man släppa fram ambulans etc. Annars kan man ju hårddra ditt argument till att du förespråkar att en fil konstant ska vara fri eftersom det finns vissa förare som inte kan använda backspegel och ratt. Men vi kanske ska hålla oss till vad man skriver istället.
Bara vill visa vad det leder till om man har det tankesättet du förespråkar (dvs att köra i båda filerna oavsett). I mitt exempel borde de som kom till en lång kö i höger körfält och helt tom vänsterkörfält tänka efter "varför är det så?" och hållt sig undan. Detta var på E6an utanför Landskrona södra, ett känt ställe där olyckor ofta inträffar här nere i Skåne.

Du blandar ihop de 2 exempel jag hade (kanske mitt fel som inte var tydlig med att det var olika tillfällen), men ett var olyckan där räddningsfordon fick svårt att ta sig fram, sedan var det ett annat fall där det kan ha varit en ambulanstransport (sker här nere då och då t.ex. mellan Helsingborg och Lund/Malmö) kan också vara att den var på väg till en olycka, jag vet inte. Jag såg bara konsekvenserna. I detta fallet var det alltså fortkörare som klart visade vad de tycker.

findus42 findus42 skrev:
Nästa fråga är om det är tillåtet enligt forumreglerna att namnge särskilt flagranta exempel ?

Om så... kan nämnda företag få möjlighet att se ett problem som de uppenbart inte tänker på.

Den där rörkrökaren som från vänsterfilen i en rondell svängde rätt ut framför nosen på mig så att jag endast med en hårsmån lyckades hindra en olycka. Han kanske vill veta att de som han ofredar har ögon och minne.

Om problemet blir synligt så kan de ändra sig, vilket i förlängningen kan leda till en något bättre trafikmiljö.

Mvh Findus
Om han blinkade innan filbytet och låg före dig i rondellen var det du som inte visade hänsyn och hamna i din egen svarta lista

Nej, även om du byter fil i en rondell måste du göra det med ett sådant avstånd till bakomvarande att de inte behöver ställa sig på bromsen. Du kan inte från vänsterfil byta till högerfil bara för att du ligger en halvmeter framför bilen bakom.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Den är svårare då hälsan tiger still. När allt flyter tenderar vi tänka på annat.

Det har dock hänt att jag förföljt bilar ända in på en parkering. När jag kliver ut och går mot föraren så liksom hukar de som om de förväntar sig en smocka.
När jag öppnar käften och säger att det var ett sant nöje att ligga bakom dem i två mil då de kört exemplariskt. Då kan man riktigt se en person bli en halvmeter längre.

Roligt att göra någons dag.

Mvh Findus
Verkar vara ett sjukligt beteende att följa efter bilar i flera mil bara för att leka polis.

Tror nog att du ligger etta på hantverkares svarta lista.

Fairlane
A AndersMårtensson skrev:
I mitt exempel borde de som kom till en lång kö i höger körfält och helt tom vänsterkörfält tänka efter "varför är det så?" och hållt sig undan. Detta var på E6an utanför Landskrona södra, ett känt ställe där olyckor ofta inträffar här nere i Skåne.
Varför ska de inte använda båda filerna så länge de ser till att släppa igenom räddningsfordon?
Om alla lägger sig i högerfilen och bildar en jättekö där så kanske det får bieffekter på andra påfarter och avfarter, som i sin tur bidrar till att det mindre vägnätet korkar igen och kanske fastnar ambulansen i de köerna? Om båda filerna används och man håller lite avstånd till framförvarande och har kolla på backspegeln så är det enkelt att släppa fram räddningsfordon.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag utgår lite utifrån hur stor företeelsen är. Att köra 10km/h för fort är ingenting jag hakar upp mig på i regel.. händer ju att man gör det själv. Men ligger de i 30km/h över så är det klart att man hajar till. Är det dessutom av den karaktären så de ska slicka alla i röven så är det många ggr man velat slå ett samtal till företaget och påtala detta.

Är nog hårdare kring andra saker som tex att tränga sig, skita i stopplikt (händer väldigt ofta här) osv.

Det är ju faktorer som handlar som sunt förnuft och brist på ansvarstagande. Skulle jag vilja anlita någon som skiter i regler fullständigt när de kör? Nej.

Det som slår mig är att man är så blottad när man kör firmabil och vinsten man vinner på att köra som en idiot är ju minimal. Kör man 20km/h över hastighetsgränsen på 1 mil så "tjänar" man 1 minut... Den minuten kan omöjligt vara på liv eller död men den är tillräcklig för att man ska få onda ögat av flera.

När jag själv kört firmabil så sätter jag farthållaren. I regel kör man på arbetstid och om det tar en minut hit eller dit är i mina egna ögon inget att haka upp sig på, det får ta den tiden det tar. Dels har jag betalt när jag kör men framförallt så sticker jag inga i ögonen genom att bete mig som en dickface.
Om hen kör som en kratta behöver inte betyda att den gör ett dåligt jobb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.