Vi ska börja renovera nya huset och jag söker tips på bra och prisvärda parkettgolv. Gärna slittåligt och helst max 500 kr per kvadrat, kan vara flexibel på pris om det är för snålt.
Jag köper gärna något beprövat märkesgolv som man kan bygga vidare på över åren när fler rum görs om och även för reparation.
De här bitarna är no-name från Hornbach och tänker inte köpa de pga recensioner om att de ser trista ut efter 1-2 pga mjuka. Pris där är cirka 370 kr/kvm.
Tacksam för tips på golv i liknande utseende och som räknas gå att få tag på 7-8 år framåt också. Pris kan vara sekundärt då jag vet att man får vad man betalar för.
Jag köper gärna något beprövat märkesgolv som man kan bygga vidare på över åren när fler rum görs om och även för reparation.
De här bitarna är no-name från Hornbach och tänker inte köpa de pga recensioner om att de ser trista ut efter 1-2 pga mjuka. Pris där är cirka 370 kr/kvm.
Tacksam för tips på golv i liknande utseende och som räknas gå att få tag på 7-8 år framåt också. Pris kan vara sekundärt då jag vet att man får vad man betalar för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 276 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 276 inlägg
Jag tror att det är mycket vanligt att folk har skrivit att Kährs har bäst kvalitet.
Inget parkettgolv som har vanlig ek som slitskikt är slittåligt. Då finns det härdad ek (Bjelins?) om man fortfarande vill ha ek och annars laminat eller vinyl.
Inget parkettgolv som har vanlig ek som slitskikt är slittåligt. Då finns det härdad ek (Bjelins?) om man fortfarande vill ha ek och annars laminat eller vinyl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 276 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 276 inlägg
Vi la in stuvbitar från en heltäckningsmatta under kontorsstolarna när vi märkte att de nötte på parketten. Kostade kanske en tusenlapp i en mattbutik. Kontorsstolarna kommer från riktiga kontor, typ Kinnarps.
Är det såpass illa? Jag läser 4,5-5 stjärnor på ett gäng Kährs golv för 449-499 kr/kvm på Bauhaus och hade hoppats man klara sig undan med det. Jag har inte extrema krav men blir det hund i huset undviker man ju gärna furumjuka golv 🙂Discoman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 276 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 276 inlägg
Klorna på en hund har inga som helst problem med att repa ekparkett.
Vi la in parkett från Tarkett för 8 år sen i vardagsrum och korridor, och det syns ju att den inte är ny, och då är vi ju ändå bara två vuxna, men det blir lätt ett märke om man råkar tappa något hårt. I sov- och arbetsrum där en tidigare ägare la in parkett så är det färre skador, förutom från kontorsstolarna då. Men samma parkett i köket var ju väldigt skadad när vi flyttade in.
När det gäller omdömen om parkettgolv så är de väl ofta skrivna kort tid efter att de las in så att omdömena mer handlar om utseenden och hur lätta de är att lägga.
Vi la in parkett från Tarkett för 8 år sen i vardagsrum och korridor, och det syns ju att den inte är ny, och då är vi ju ändå bara två vuxna, men det blir lätt ett märke om man råkar tappa något hårt. I sov- och arbetsrum där en tidigare ägare la in parkett så är det färre skador, förutom från kontorsstolarna då. Men samma parkett i köket var ju väldigt skadad när vi flyttade in.
När det gäller omdömen om parkettgolv så är de väl ofta skrivna kort tid efter att de las in så att omdömena mer handlar om utseenden och hur lätta de är att lägga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 783 inlägg
Jag har köpt hornbachs billigaste parkett, både 2012 och 2017, däremellan hann de byta leverantör.
Den första hade jag inga problem att lägga, men det senare hade betydligt sämre klick på långsidan och kortsidorna hade inte klick alls.
Vad jag ville säga är att om man går på noname så kolla hur bra de faktiskt klickar.
Den första hade jag inga problem att lägga, men det senare hade betydligt sämre klick på långsidan och kortsidorna hade inte klick alls.
Vad jag ville säga är att om man går på noname så kolla hur bra de faktiskt klickar.
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Min sambos föräldrar la detta golvet https://www.byggmax.se/parkettgolv-ek-1-stav-vintage-130-mm-p134103 För cirka 10 år sedan, har hållt sig riktigt bra, självklart mörknat lite med åren men hållt sig bra genom både katt och hund alla år, Valde att lägga likadant golv nu på nedervåningen i vårat hus, Väldigt nöjd!nikasp skrev:
Vi ska börja renovera nya huset och jag söker tips på bra och prisvärda parkettgolv. Gärna slittåligt och helst max 500 kr per kvadrat, kan vara flexibel på pris om det är för snålt.
[bild][bild][bild]
Tänkte undvika no-name pga kanske inte så beprövat och liten chans att komplettera eller köpa likadant golv långt efter. Blir troligen Kährs eller13th Marine skrev:
Jag har köpt hornbachs billigaste parkett, både 2012 och 2017, däremellan hann de byta leverantör.
Tack för tips, det där ligger ganska bra till för båda barnrummen. Och stort plus om/att man kan köpa samma modell så långt senare i tid!rasmusandersson4 skrev:
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Ingen fara! Finns i olika toner och även en bredare modell om det önskas också!nikasp skrev:
Jag tror inte du ska räkna med att det går vad du än köper. Snarlikt så att det duger i ett annat rum hittar du säkert men lika kommer det antagligen inte att bli. Den förändring i utseende dit redan lagda golv kommer att göra är en orsak även om exakt likadant golv skulle finnas att köpa.nikasp skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 783 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 276 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 276 inlägg
När det gäller Barlinek-golvet så noterar jag att det slitskiktet är 2,5 mm jämfört med Kährs och Tarkett som vanligen har 3.5 mm. Det innebär att golvet kan slipas om bara 1-2 gånger i stället för 3-4 gånger.
https://www.kahrs.com/sv-se/produkter/konstruktion/
https://www.kahrs.com/sv-se/produkter/konstruktion/
Gör mycket jobb själv på mitt hus men har en kompis som är anställd på en större byggfirma som jag brukare konsultera. Ville ha parkett i alla mina rum och ställde frågan vilken parkett jag ska välja och varför kan man gå in i ett församlingshem eller annan lokal med blöta skor utan att parketten blir fuktskadad. Fick svaret att det enda som man kan klassa som parkett ÄR MASSIVA MATERIAL: PARKET PÅ SKITVIRKE I BOTTEN ÄR INTE PARJKETT !!!!. Så menar han att riktig massiv parkett ska inte lackas utan ska oljas in så trät inte suger åt sig vatten av blöta skor och solljus som får parketten att spricka och blir ful vid altandörren. Kanske dubbelt så dyrt att köpa lådor men en massa träpinnar som man själv får limma fast på golvet! Som att lägga ett evighetspussel till priset av ca 1000:- kvadratmetern.