429 läst ·
6 svar
429 läst
6 svar
Lägga golvvärme i vardagsrum
Funderar på att lägga golvvärme i vardagsrummet.
Rummet är på ca 20m2 och det satt tidigare 2 fönster med element.
Tidigare ägare tog bort ena fönstret och det elementet och satte dit en altan dörr istället.
Så nu är det bara ett tunt element där och vi får ingen behaglig värme i det rummet.
Funderar på att lägga en golvvärme slinga.
Gamla element rören sitter kvar bredvid altandörren så tänkte man kunde koppla på en shunt som tar ner tempen och en termostat till golvvärmen.
Men hur tror ni det skulle funka med golvet.
Är källare under som inte är uppvärmd så mycket. Kanske 10 grader.
Sen är det trä bjälklag med gissningsvis sågspån som isolering och sen trägolv.
Om man skulle lägga eps skiva med golvvärme rör och sen laminatgolv tror ni det kan finnas risk för fukt i golvet?
Rummet är på ca 20m2 och det satt tidigare 2 fönster med element.
Tidigare ägare tog bort ena fönstret och det elementet och satte dit en altan dörr istället.
Så nu är det bara ett tunt element där och vi får ingen behaglig värme i det rummet.
Funderar på att lägga en golvvärme slinga.
Gamla element rören sitter kvar bredvid altandörren så tänkte man kunde koppla på en shunt som tar ner tempen och en termostat till golvvärmen.
Men hur tror ni det skulle funka med golvet.
Är källare under som inte är uppvärmd så mycket. Kanske 10 grader.
Sen är det trä bjälklag med gissningsvis sågspån som isolering och sen trägolv.
Om man skulle lägga eps skiva med golvvärme rör och sen laminatgolv tror ni det kan finnas risk för fukt i golvet?
Jag ser inte varför inte golvvärme skulle funka med golvet. Men är det inte enklare att byta det tunna elementet mot ett tjockt element. Det finns ju element med olika effekt.
Redigerat:
Jo kanske,
Har även funderat på att sätta dit en fläktkonvektor ovanför altandörren och koppla in på de rör som sitter där.
Har ju så kalla golv så vore skönt med golvvärme 🙂.
Men e klart med ett konvektor element får man nog varmare golv också har jag inbillar mig
Har även funderat på att sätta dit en fläktkonvektor ovanför altandörren och koppla in på de rör som sitter där.
Har ju så kalla golv så vore skönt med golvvärme 🙂.
Men e klart med ett konvektor element får man nog varmare golv också har jag inbillar mig
Det ska till tunna golv och en riktigt varm källare för att det ska bli någon märkbar skillnad med värmen därifrån.
Går det inte att sätta ett element bredvid altandörren? Jag har det, blir inte svinsnyggt, men det ger värme till rummet i alla fall.
Sen är väl pigga gummilister på själva dörren en nyckelfaktor med så du slipper onödigt drag.
Går det inte att sätta ett element bredvid altandörren? Jag har det, blir inte svinsnyggt, men det ger värme till rummet i alla fall.
Sen är väl pigga gummilister på själva dörren en nyckelfaktor med så du slipper onödigt drag.
Hemstället mitt var hela källaren uppvärmt utom ett rum med oljecistern å det rummet låg precis under köket. Å köket var alltid kallare på golvet än i övriga huset. Så för oss så kände vi skillnad. Sen så värme ju det inte rummet I sig utan man fick ju ha element som värmde luftenUnikt namn skrev:
Det ska till tunna golv och en riktigt varm källare för att det ska bli någon märkbar skillnad med värmen därifrån.
Sen är väl pigga gummilister på själva dörren en nyckelfaktor med så du slipper onödigt
Det jag menar är att det kostar mindre energi att värma ett rum än att värma rummet under och förlita sig på att värmeläckaget ska leta sig uppåt(även om såklart en mindre del av värmen tar den vägen).V Vector skrev:
Klicka här för att svara