MultiMan
Jag är en bra bit över 50 så jag vet om hur det var men pratar vi inte om hur märkena är idag?

För övrigt var BMWs motorer från 1960-talet, inklusive kamdrivning, trots enkelradig kedja, tämligen skottsäkra. Ventiltätningarna kunde börja läcka men det gällde faktiskt väldigt många märken från den tiden, inklusive VW och Ford t ex utan att motorerna gick sönder för det. BMWs hela serie med M10-M20-M30 där särskilt M10 och M30 kan hålla väldigt länge. M10 som grund användes på 80-talet med turboladdade F1-motorer som kunde ge över 1000hk, ur en 4-cylindrig 1,5-litersmotor. Mer än dagens större V6 med alla extra elektrisk hjälp.

Finns en i forumet som kört en 3L M30 över 70' mil. Med enkelradig kamkedja, har dock något svagt minne att han bytt kedjan vid något tillfälle (från annat BMW-forum) men kan minnas fel. Körde själv en 535 med 3,5L M30-motorn under 17 år. Fortfarande min favoritmotor alla kategorier och oavsett prisläge (och jag har kört rätt mycket dyra bilar).

Det som kännetecknar de flesta bilar och motorer som gått långt är att de är välskötta och välservade av intresserade ägare. Det är oftast de som finns kvar idag också.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Bilar har genomgått en enorm teknikförbättring och ökad livslängd.
Någon som minns bilar som stannade pga is i förgasaren och man var tvungen att köpa K-sprit när det blev kallt?
Jag trodde inte då när elektronisk insprutning kom att elektronikboxar skulle hålla så länge som de faktiskt gör.
Bilindustrin lyckades höja kvalitén långt över konsumtionselektronikens nivå trots värme, kyla, fukt och vibrationer.
Där sammanföll ny teknisk för emissionskrav med förbättrad teknik och livslängd.

En gammal sanning är att köp en bil med lite större motor. Den belastas relativ sett mindre och håller längre.
Nu kommer bilar med små motorer med dubbelturbo. Slimmade på vikt, höjda serviceintervaller, allt för att hålla ner både produktion och servicekostnader. Små supertrimmade motorer i de dyra bilarna. Det återstår att se vilka motorer som håller bäst. Glöm bara inte byta oljan...

C
blackarrow blackarrow skrev:
Nu kommer Fairphone3
Det finns ett ännu ambitiösare projekt: Librem5 med utbytbart batteri och modem samt fysiska brytare för kamera, mikrofon och radiokommunikation. Ska börja levereras i slutet av månaden.

Det finns även Librem bärbara datorer men ej med svenskt tangentbord. Klarar man sig med stationär dator finns dock Blackbird som man som köpare faktiskt kan äga! Man köper moderkortet med POWER9-processor och kompletterar sedan med ATX-chassi, DDR4 ECC-minne, svenskt tangentbord mm.

Vad ska man då skaffa för apparat för att använda enbart som BankID-dosa givet att alla ens behov av telefon och dator redan är tillgodosedda? iPod toch enligt H@ttifn@tt. Även Nokia har föreslagits.

• Älska
b8q
  • Laddar…
Kempa_swe
blackarrow blackarrow skrev:
Skrivare är något som säljs för att tillverkarna ska få sälja bläckpatroner. :oops:
Det är på bläckpatronerna tillverkarna tjänar pengar. Priset på skrivare är allt för pressat.

Min föra skrivare funkade jättebra i flera år. Äh, tänkte jag, nu är den så gammal. Jag köper piratbläck. Funkade inte, funkade inte ens när jag stoppade i en originalpatron igen. Printern var felfri innan patronen tog slut.
Jag vill påstå att det är svårt att göra en sådan programvarubugg.
Köpte en HP allt i ett skrivare för 5 år sedan. Har kört med pirat patroner sen de medföljande original tog slut. Beställde en storpack pirat från England och skrivaren reagerar ej att de är pirat.

Efter uppdatering av fw, så spottade min Samsung-laser ifrån sig och godkände inte längre de piratpåfyllda tonerkasetterna :(
Det borde väl räcka med att garantin inte skulle gälla , kan man tycka? Det är ju också en funktionsförändring mot hur den var vid köpet, så jag övervägde att ta det till ARN, men orkade inte.

• Ledsen
civilingenjören
  • Laddar…
F
P Paxman skrev:
Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag?
Alla mina ThinkPads funkar fortfarande finfint, tillbaka till min X300 från 2008, några med betydligt sämre batteritid än när de var nya, men det gäller även din Mac och allt annat batteridrivet.

P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
Tja, min Dell Precision M4600 med i7-2760QM av Anno 2011 som jag köpte beg för 5000 spänn för tre år sedan går som en raket och skärmen i FHD med 100% AdobeRGB är underbar. Uppgraderade till Win 10 och la på 1809 så nu går den som den skall, allting fungerar. Har även bytt WiFi/BT till AC vilket går lätt i det modulära chassit.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har lagat en torktumlare vars överhettningsskydd inte gick att återställa. Med ett tunt borr och sedan ett gem i hålet så fungerade den igen. Att byta överhettningsskyddet skulle ha kostat nästan lika mycket som en ny torktumlare då utkörning mm snabbt drar iväg i tid.
Om Du på detta sätt kör utan överhettningsskydd så lär inte brandförsäkringen vara beredd att betala för skadan om huset brinner ner - Torktumlare är en av de vanligaste brandstartarna, och skyddet sitter inte där för att kosta pengar... Laga gärna "det mesta", men inte genom att ta bort säkerheten!

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om Du på detta sätt kör utan överhettningsskydd så lär inte brandförsäkringen vara beredd att betala för skadan om huset brinner ner - Torktumlare är en av de vanligaste brandstartarna, och skyddet sitter inte där för att kosta pengar... Laga gärna "det mesta", men inte genom att ta bort säkerheten!
Överhettningsskyddet finns kvar och det fungerar alldeles utmärkt, jag återställde det bara! Det har löst ett par gånger till efteråt.

Detta är ett bra exempel på hur de bygger maskinerna för att gå sönder, ett överhettningsskydd för några kronor mer hade haft en återställningsknapp. Det är då samma skydd, men man har satt in en röd plastknapp (på den modellen) på skyddet som gör att man kan återställa (det är ett bimetallbleck som böjer över när det blir för varmt, det jag gjorde var att trycka tillbaka det i ursprungsläget). Nu fick jag istället "tillverka" samma lösning själv. Informationen om att det fanns en ersättningskomponent med återställning hittade jag när jag googlade problemet på nätet (den satt i en dyrare modell av samma torktumlare).

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Man kan också ifrågasätta varför man ska behöva öppna upp maskinen för att komma åt denna knapp.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Man kan fråga ännu mer varför en bimetall behöver återställas. Borde ske automatiskt när maskinen svalnat.

A Anders_Nilsson skrev:
Man kan fråga ännu mer varför en bimetall behöver återställas. Borde ske automatiskt när maskinen svalnat.
Kan i o för sig vara en säkerhetsaspekt för att för att förhindra att en felaktig, obevakad maskin står och slår till och ifrån tills nåt annat går sönder (kanske rentav själva bimetallbrytaren)

M MagHam skrev:
Kan i o för sig vara en säkerhetsaspekt för att för att förhindra att en felaktig, obevakad maskin står och slår till och ifrån tills nåt annat går sönder (kanske rentav själva bimetallbrytaren)
Precis. Regelverket för hur och när säkerhetsmekanismer får automatåterställas är komplext. Av förståeliga skäl.

Det är betydligt enklare att sätta maskinen i permanent felsäkert läge, och så får utbildad personal göra en riskbedömning.

Det är bara när bortfall av tjänsten skulle kunna leda till större fara som man kan tänka sig något sådant. Men då är vi redan i dyra och komplicerade högsäkerhetssystem.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Har ett svagt minne ... men konsumentverket stoppade väl fem års garanti. På 80-90talet
Jag vill minnas att jag köpte en Seagate hårddisk under tidigt 2000tal som hade minst 5års garanti men det kanske är en annan sak med importerade varor än svensktillverkade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.