A Anders_Nilsson skrev:
Men då vore ju problemet medpenningtvätt lätt att lösa genom mer kontanter!
Nej, de är ännu enklare att tvätta.

A Anders_Nilsson skrev:
Och jag undrar fortfarande hur bankerna kan låta en student från utlandet (speciellt från högriskländer) ta emot stora belopp och se på medans de förs vidare utan att larmet går. Detta borde ju föranleda polisanmälan. Sätt åt målvakterna och om det rör sig om studenter så stryk deras studieresultat.
De rör sig inte om så stora belopp att det triggar nivålarmen. Man har många "mulor". Skälet till att man väljer studenter är att dessa just ofta skickar pengar. Och många av de studenterna vi talar om har inga studieresultat. De är nämligen inte här för att studera.

Vi kan för övrigt inte underkänna en student bara för att vi inte tycker om dem, vi har inga moralklausuler i svensk undervisning (om man bortser från vissa speciella fall).

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan borde ju banklerna även reagera när en pensionär plötsligt gör stora överföringar. Alla andra ifrågasätts ju.
Pensionärer gör ofta stora överföringar sedan gåvoskatten togs bort.

A Anders_Nilsson skrev:
Vad gäller Swish för betalningar så rör det sig typiskt om småsummor på några hundra och mottagarna är kända företag så dessa kan man släppa igenom.
Många Swish-överföringar sker mellan privatpersoner, det går inte att stoppa alla dessa "bara för att".

A Anders_Nilsson skrev:
När systemet upptäcker att en riskpåerson gör stora överföringar kan man ju kolla om personens telefon är upptagen och i så fall spåra baklänges genom systemet vem som ringer. dolt nummer skyddar iinte mot detta om det är myndigheterna som spårar. Är det en mobil kan den ringas in, men framför allt kan ju banken stoppa överföringen och bryta in i samtalet för att skydda mormor Agda.
Ja, om vi kan få grundlagen ändrad först då... Om du först talar om vad en "riskpåerson" är så noggrant att vi inte får några falsklarm som fullständigt tar livet av oss, så skulle bankerna ta emot dig med öppna armar. De är nämligen skyldiga enligt lag att göra riskbedömningar osv. idag.

Men det är för svårt. Problemet är den s.k. "Base Rate Fallacy". Om jag får, så gör jag ju här gärna reklam för min, nästan, mest citerade, forskningsartikel som beskriver problemet: The base-rate fallacy and the difficulty of intrusion detection, Stefan Axelsson, ACM Transactions on Information and System Security (TISSEC), 3(3), pp. 186-205, ACM Press, ISSN: 1094-9224, 2000.

Och är du mer intresserad av hur det här ser ut inom olika områden inom bedrägeri så finns ju min doktorands avhandling inom området: Applying Simulation to the Problem of Detecting Financial Fraud, Edgar Alonso Lopez-Rojas, BTH, 2016.

Den är dock mera teknisk, och rör inte direkt den här typen av bedrägerier, men visar på svårigheterna med att detektera dessa, samt på bredden av problemet.

A Anders_Nilsson skrev:
En del kanske tycker detta är integritetskränkande men man kan ju erbjuda det på frivillig bas.
De flesta av dina förslag är olagliga idag, så det hjälper inte om man skulle ge sitt tillstånd... Men även så, så skulle det antagligen inte fungera något vidare, dvs till en rimlig kostanad. Första steget när man skall bedra någon är att välja sitt offer. De som har huvudet så med sig att de frivilligt skulle gå med på alla dessa begränsningar, har redan idag en låg risk att falla för motsvarande bedrägeri. Så det skulle inte ha avsedd verkan. Här behövs det andra lösningar, men de är komplicerade och kräver många ändringar inom många olika områden.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, de är ännu enklare att tvätta.

De rör sig inte om så stora belopp att det triggar nivålarmen. Man har många "mulor". Skälet till att man väljer studenter är att dessa just ofta skickar pengar. Och många av de studenterna vi talar om har inga studieresultat. De är nämligen inte här för att studera.

Vi kan för övrigt inte underkänna en student bara för att vi inte tycker om dem, vi har inga moralklausuler i svensk undervisning (om man bortser från vissa speciella fall).

Pensionärer gör ofta stora överföringar sedan gåvoskatten togs bort.

Många Swish-överföringar sker mellan privatpersoner, det går inte att stoppa alla dessa "bara för att".

Ja, om vi kan få grundlagen ändrad först då... Om du först talar om vad en "riskpåerson" är så noggrant att vi inte får några falsklarm som fullständigt tar livet av oss, så skulle bankerna ta emot dig med öppna armar. De är nämligen skyldiga enligt lag att göra riskbedömningar osv. idag.

Men det är för svårt. Problemet är den s.k. "Base Rate Fallacy". Om jag får, så gör jag ju här gärna reklam för min, nästan, mest citerade, forskningsartikel som beskriver problemet: The base-rate fallacy and the difficulty of intrusion detection, Stefan Axelsson, ACM Transactions on Information and System Security (TISSEC), 3(3), pp. 186-205, ACM Press, ISSN: 1094-9224, 2000.

Och är du mer intresserad av hur det här ser ut inom olika områden inom bedrägeri så finns ju min doktorands avhandling inom området: Applying Simulation to the Problem of Detecting Financial Fraud, Edgar Alonso Lopez-Rojas, BTH, 2016.

Den är dock mera teknisk, och rör inte direkt den här typen av bedrägerier, men visar på svårigheterna med att detektera dessa, samt på bredden av problemet.

De flesta av dina förslag är olagliga idag, så det hjälper inte om man skulle ge sitt tillstånd... Men även så, så skulle det antagligen inte fungera något vidare, dvs till en rimlig kostanad. Första steget när man skall bedra någon är att välja sitt offer. De som har huvudet så med sig att de frivilligt skulle gå med på alla dessa begränsningar, har redan idag en låg risk att falla för motsvarande bedrägeri. Så det skulle inte ha avsedd verkan. Här behövs det andra lösningar, men de är komplicerade och kräver många ändringar inom många olika områden.
Jo, det är brottsligt att tvätta pengar. Man kan mycket väl ogiltigförklara en examen även om det kräver lagändring. Högre utbildning infägår inte I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Men det krävs förstås att brottet uppdagas så snart att personen inte hinner lämna Sverige så att man kan sätta personen i fängelse.

Och on studenterna inte studerar lär de inte prestera studieresultat och det är ju en larmklocka. Sedan undrar jag hyr de kan skicka pengar om de är studenter? Varifrån kommer inkomsterna?

Givetvis kan inget system i världen fånga upp alla totalt naiva människor men utan internetbanken skulle vi inte ha den här plågan.

Vad som krävs är väl i vanlig ordning polisarbete.

Och jag tycker fortfarande att systemet skulle fånga upp om mormor Agda skickar 100 tusen till studenten Prins Lagos Nigeriasson som saknar släktskapsrelation.

Jag inser att inget system är perfekt men diskussionen behövs. Kanske skulle Utbildningsradion köra lite propaganda om det här?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Är det någon som påstått det?
Jag tycker att artikeln's konspirationsteori antyder det iom att den beskyller företag för att avsiktligt göra sina produkter dåliga så att folk köper nya. Det kan bara löna sig om kunderna är märkestrogna eller det i princip råder monopol inom området. Om istället konkurrensen fungerar och folk väljer fabrikat med omtanke vore det bäst för ett företag med måttlig marknadsandel att försöka vinna kunder ifrån konkurrensen genom att göra bra produkter. Det är förvisso sant att om alla gjorde så skulle nyproduktsmarknaden minska, men för de enskilda företagen var för sig är det dåligt att göra dåliga produkter. Om de inte bildar en kartell med de andra, men det är redan olagligt.
Jag tror artikelförfattaren är en kluns som har sönder sina saker och sen skyller på tillverkaren.
Sen finns ju garantier också. Om du får två års garanti och produkten inte håller så länge så får tillverkaren eller återförsäljaren fixa det. Och det vill de nog helst slippa för det kostar väldigt mycket mer med all hantering och dålig good will. Man bör inte heller förvänta sig att produkten ska hålla längre än garantitiden. Varför skulle man tro att den är bättre än vad tillverkaren tror?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag kollade just, och visst, har fortfarande två sådana i en av mina fjärrkontroller. Inga tecken på läckage trots bäst före på 2014 (byter inte batterier i fjärrkontroller före man märker att de blir svaga; denna funkar ännu utmärkt). Men det kanske bara gällde om de låg oanvända?
Jag undrar om inte IKEA har bytt leverantör av sina gula 1,5 V batterier. De jag refererar till hade ett bäst-före-datum ca 2015. En hel förpackning med AA-batterier hade börjat läcka före utgångsdatum. De var alla tillverkade i Kina enligt notering på varje batteri. Förvarades mörkt i vanlig rumstemperatur. Det är förstås tänkbart att produktionen av dessa batterier drabbats av något problem, som förorsakat att de börjat läcka före slutdatum. För övrigt börjar tomma batterier läcka tidigare än om de inte förbrukats.

Det är självklart förödande, om batterier börjar läcka i en dyr apparat och detta inte uppmärksammas i tid. Vis av erfarenheten använder jag numera enbart batterier jag tror att jag kan lita på, som Varta.

A Anders_Nilsson skrev:
Jo, det är brottsligt att tvätta pengar. Man kan mycket väl ogiltigförklara en examen även om det kräver lagändring. Högre utbildning infägår inte I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Ja, man kan avrätta folk med. Men det krävs som sagt en ganska stor lagändring. Så även här. Vi kan inte idag göra något liknande. Och vad skulle det tjäna till? Vi har rejält med studenter som inte klarar av sina studier som det är, och det verkar inte som om det är något problem.

Viljan att ändra den här lagen är nära noll, så håll inte andan.

A Anders_Nilsson skrev:
Men det krävs förstås att brottet uppdagas så snart att personen inte hinner lämna Sverige så att man kan sätta personen i fängelse.
Och det gör det som sagt inte.

A Anders_Nilsson skrev:
Och on studenterna inte studerar lär de inte prestera studieresultat och det är ju en larmklocka. Sedan undrar jag hyr de kan skicka pengar om de är studenter? Varifrån kommer inkomsterna?
Från samma ställe som du och jag får våra pengar; arbete. Och ja, vi rapporterar dessa studenter till myndigheterna; migrationsverket. Den enda effekten det får är att vi får ett dj-la problem med de studenterna som faktiskt studerar. De är ju de enda migrationsverket faktiskt kan komma åt att mobba.

De andra är ju polisens sak, och vi letar som bekant inte efter folk som uppehåller sig i landet olagligt.

A Anders_Nilsson skrev:
Givetvis kan inget system i världen fånga upp alla totalt naiva människor men utan internetbanken skulle vi inte ha den här plågan.
Nej, det är klart! Att lösa säkerhetsproblem är trivialt. Om du är rädd för kreditkortsbedrägeri så är det bara att inte ha något kreditkort. Om du är rädd för båtmotorstölder så ha ingen båt. osv.

Men det är ju ingen som ställer upp på de premisserna.

A Anders_Nilsson skrev:
Vad som krävs är väl i vanlig ordning polisarbete.
Och vi har inte de resurserna. Inte ens i Tyskland, där man har dubbelt så många poliser per capita som här, så har man löst det här problemet. Det är ett problem även där.

Att utreda bedrägerier är nämligen kostsamt.

A Anders_Nilsson skrev:
Och jag tycker fortfarande att systemet skulle fånga upp om mormor Agda skickar 100 tusen till studenten Prins Lagos Nigeriasson som saknar släktskapsrelation.
Det gör det redan idag. Det är inget större problem.

Men för att dina förslag skall fungera så måste din bank veta mycket mer om dig än staten (som redan vet mycket). Är det verkligen ett allvarligt menat förslag? Du ser inga risker med det? Det gör jag...

A Anders_Nilsson skrev:
Jag inser att inget system är perfekt men diskussionen behövs. Kanske skulle Utbildningsradion köra lite propaganda om det här?
Gör de inte det redan? Informationskampanjen mot våra äldre har ju varit så framgångsrik att bedragarna nu riktat in sig på unga istället. Farmödrarna är numera för smarta för att gå på de enkla knepen. Nu riktar man in sig på 20+ istället. De är mycket mera benägna att trycka på knappar på appar.

MEN nu är vi mer än lovligt OT. Så jag måste sluta där.

• Gilla
skaraborgsfakir och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
E EinarL skrev:
Jag undrar om inte IKEA har bytt leverantör av sina gula 1,5 V batterier. De jag refererar till hade ett bäst-före-datum ca 2015. En hel förpackning med AA-batterier hade börjat läcka före utgångsdatum. De var alla tillverkade i Kina enligt notering på varje batteri. Förvarades mörkt i vanlig rumstemperatur. Det är förstås tänkbart att produktionen av dessa batterier drabbats av något problem, som förorsakat att de börjat läcka före slutdatum. För övrigt börjar tomma batterier läcka tidigare än om de inte förbrukats.

Det är självklart förödande, om batterier börjar läcka i en dyr apparat och detta inte uppmärksammas i tid. Vis av erfarenheten använder jag numera enbart batterier jag tror att jag kan lita på, som Varta.
Det står "made in China" på mina också, men det verkar ju högst rimligt att det är/varit ojämn kvalitet så att vissa batcher varit okej men andra kass.

På Biltemas står inget tillverkningsland och inte heller på de av märket "Connect" som jag köpte på ÖoB senast. Har kanske haft tur men har inte haft några batterier som läckt utom för länge sen (80/90-tal) i någon pryl som blivit liggande bortglömd.

useless useless skrev:
Det är många fler delar på bilar som räknas som slitdelar i dag jämfört med för några decennier sen. Kamrem, kamkedja och alla bussningar i framvagnen t ex.
Kamrem har väl alltid varit en slitdel men kamkedja har väl inget bytesintervall. Jag förstår inte varför man bygger bilar med kamrem öht. särskilt inte att man sätter drivningen av vattenpumpen med samma rem. Men det är väl för att det ska säljas fler vattenpumpar.

J
P xxxscrabblexxx skrev:
Kamrem har väl alltid varit en slitdel men kamkedja har väl inget bytesintervall. Jag förstår inte varför man bygger bilar med kamrem öht. särskilt inte att man sätter drivningen av vattenpumpen med samma rem. Men det är väl för att det ska säljas fler vattenpumpar.
Tyvärr verkar kedjor idag i många fall hålla mindre än 20.000 mil. Hellre en kamrem som är gjord för att bytas än en kedja som riskerar rasa i förtid och som är ett hästjobb att byta. De bilar som har bra kedjor är det förstås bättre. Men inte generellt....

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är en billigare konstruktion. Att servicen blir dyrare nämner man inte i marknadsföringen. Men skall bo en säljas billigt får man göra så här. Personligen köper jag hellre begagnat av ett dyrare märke.

kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Det är en billigare konstruktion. Att servicen blir dyrare nämner man inte i marknadsföringen. Men skall bo en säljas billigt får man göra så här. Personligen köper jag hellre begagnat av ett dyrare märke.
H hempularen skrev:
  1. Rubriken antyder "det var bättre förr". Det var det inte!

På 70-talet arbetade jag extra som TV reparatör, under gymnasietiden. Vi var en stor verkstad, en rekorddag hade vi 200 reparationr på en dag.

På den tiden utförde vi garantireparationer på 20 - 30% av alla sålda elektronikprylar under första året, och vi hade väldigt många reparationer även på lite äldre apparater.

Det var också så att i många av de äldre apparaterna som kanske var från sent 60 - tal (skrotades oftast), som vi reparerade så fanns där gott om komponenter som helt enkelt åldrades, isolering sprack med tiden, lödningar sprack rutinmässigt efter några år och skapade glappkontakter, som i sin tur orsakade transienter som dödade dioder och transistorer.

Dagens elektronik går normalt inte sönder alls under garantitiden, jag vet inte vad statistiken är, men gissningsvis långt under 1%. Dagens tillverkningsteknik, möjligjör för det första mer avancerade funktioner, men är också mycket mindre resurskrävande, mindre metaller, mindre plast osv. Om jag tänker tillbaka på de verktyg och mätinstrument vi hade då, så ligger en liknande uppsättning utrustning idag på kanske 100 000 per arbetsplats. Där jag nu arbetar som konsult, så behöver vi utföra ungefär samma typ av mätningar på modern elektronik i utvecklingsstadiet, som skulle behövas om det skulle repareras, och för detta behövs mäturustning på varje labbplats för 50 - 100 miljoner. Bara att på ett korrekt sätt demontera (löda av) och löda tillbaka en krets med BGA (Ball grid array) anslutning, som idag är standard, så behöver du utrustning för åtskilliga miljoner, måste ex. röntgas.

Den här typen av avancerad tillverkningsteknik finns inte där för att försvåra reparationer, utan för att kunna packa in mer funktioner, och för att kunna tillverka billigare, och för att hålla längre. Och de behöver nästan aldrig repareras.

I en del moderna apparater gör man det möjligt att reparera, genom att ha moduler. Internt är modulerna byggda med ex. BGA teknik, men varje modul kan pluggas ur och bytas vid reparation. I vissa typer av apparater är det ett bra teknikval. MEN kontakterna som modulerna är inkopplade med kostar i många fall mer än innehållet i modulen, och kontakten är den vanligaste felkällan. Så modulariseringen kan innebära dubbelt så hög tillverkningskostnad, mycket mer än dubbelt så mycket metaller och andra resurser, och kortare livslängd.
    • Svara
    • Bästa svar

Intressant höra saker från före min tid.

Förstår också ditt inlägg. Är själv född på 80 talet och man såg inte så många 80 tals tv på ens halva 90 talet och då syftar jag på de med runda bildrör med "svart" runt om.
Ändå var det väl sådan typ som var det enda i början av 80 talet?

DVS tv höll inte ens 15år?!

Har idag en CRT från 2000 som använts flitigt men som helt enkelt inte dör. Visst har bilden blivit sämre men den fungerar.
Har en känsla att man inte heller gjort nåt planerat åldrande här när man tänkt "tja CRT är ju gammal teknik dom byter ut den ändå nu när vi har platt tv på gång"....

Kommer ihåg att tv gick sönder på 90 talet, mina föräldrar fick tom på garanti och då var det just nån del som en reparatör bytte till bättre, den tv:n hade mina föräldrar runt 15 år efter den reparationen tills dom typ tröttnade och bytte till en LCD.
Nu har deras platttv varit med om samma sak paijade och lagades och har nu hållt 8år från lagning :crysmile::crysmile:

Tycker själv bara att 70-80 tal var en cool era med häftiga saker!
Kanske inte tv men vitvaror höll väl då mest också (eller så hade inte folk på 50-60 talet kylskåp), har själv också en typ "dumpsterdive" kanske inte riktigt men en skulle ändå skrota frysbox.
Den må dra el och låta, men den håller kylan och med tanke på energibesparing har den som gav mig frysen redan tvingats byta pga "nya frysen" gick sönder efter 5år. :crysmile:

Personen gjorde nog ingen besparing energimässigt under den tiden...med tanke på inköp, installation osv.

Redigerat:
MultiMan
P xxxscrabblexxx skrev:
Förr var det så ja, inte längre. Finns massor av bilar numera där kedjorna inte håller 20' mil, ibland inte ens 10. Gäller olika Opel, BMW och Audi t ex men verkligen inte begränsat till bara dessa.
Det beslutades om oljebytesintervaller på 3000 mil utan några som helst marginaler (finns flera olika anledningar). Som Audis V6 av vissa år kunde det räcka att köra över intervallet ett par hundra mil för att de FYRA kedjorna skulle sträcka sig så pass att de var tvugna att bytas, vilket kräver att hela motorn lyfts ur på vissa modeller. BMW som jag kan en del om hade skottsäkra kedjor förr, kunde hålla 80' mil. De senaste 20 åren har det funnits åtskilliga motorer där kedjorna (eller i besparingsivern glidskenorna istället för löphjul) går sönder (eller sträcker sig så ventiltiderna blir fel) innan 20', trots rätt skött service.
På den SAAB 9-5 jag kör nu så infördes 3000-milaservice som tillsammans med GM:s besparingsiver, förändrad vevhusventilation och övergång till lågfriktionskolvringar (spara bensin/miljöskäl) som släpper förbi mycket mer förbränningsgaser, smutsar ner oljan som tappar sina egenskaper långt innan 3000 mil. Den svenska motorn hade dessutom balansaxlar som drivs med kedja men snurrar dubbla varvtalet mot kamkedjan och vi har ett mycket dåligt utgångsläge där massor av motorer inte överlevde 20' mil. Mitt ex hade körts av någon som bytte olja var 1000e mil och därför är motorn fortfarande ok.

Bortsett från detta finns det ju många andra katastrofala saker i miljöiver med långa bytesintervall på vätskor eller att spara några kronor vid konstruktionen och med bristande kvalitetskontroll i en värld där bilens delar kommer från världens alla hörn. Den BMW 535 jag hade, tillverkad 1990, var samtliga delar utom AC-kompressorn (japansk) gjord i Tyskland. Idag är en BMW ett lapptäcke och därför inträffar så katastrofala fel som nu med EGR-ventilens kylare som börjar läcka, det kommer glykol i insuget som tillsammans med sot kan fatta eld. Många bilar har brunnit, fler kommer det bli tills alla är utbytta, men det är mycket stora mängder över flera år och modeller så resservdelstillgången och verkstadstider har varit problematiska ett bra tag.

Redigerat:
  • Gilla
skaraborgsfakir och 2 till
  • Laddar…
Generellt vill jag säga att trots alla konspirationer från tillverkarna (som oftast helt enkelt är att man tagit fram högt integrerade specialdelar som inte går att byta själv) så är dagens produkter oerhört mycket bättre än gårdagens. Dagens produkter går helt enkelt inte sönder.

Bilar, ja. Lågprismärkena har ofta tveksamma lösningar men så har det alltid varit. Man måste komma ihåg att på 70-talet var FIAT och VAZ inte heller sådär jättebra. På den tiden var 20000 mil en hög körsträcka även med en Volvo och bilen var i princip slut. Endast Mercedes klarade längre sträcka och den listade därefter. Dagens Dacia är en drömbil jämfört med 80-talets skräpmärken.

MultiMan
I min värld är inte Audi eller BMW lågprismärken men antagligen är jag inte lika välbeställd som en del andra i forumet.

• Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I min värld är inte Audi eller BMW lågprismärken men antagligen är jag inte lika välbeställd som en del andra i forumet.
Kommer du ihåg Audi på 70-talet? Ett verkligt katastrofmärke som Volkswagen skulle lägger ner pga rost- och kvalitetsproblem. Så fick de en sista chans med den nya helgalvaniserade Audi 100 som kom 1983 och resten är historia. BMW var inte mycket bättre. Efter att Mercedes lagt ett bud på dom 1959 återhämtade sig märket lite men var ett säkert kort för genomrostning under hela 70-talet. På 80-talet kände man igen en BMW på blåröken.

Så dom har bättrat sig en hel del.

Jag är inte gammal så men när jag började med bilar i typ 16 års åldern 1988 så tyckte man redan då att bilar som hade gått 10k mil hade gått oerhört långt........när jag var 17 så hade jag en äldre kompis som gick bilplåt på amu och började laga rost åt folk lite smått och då lagade vi upp en opel rekord åt en gubbe. Vi bytte allt. Skärmar, infästningar, trösklar, skärmkanter och lackade sen hjälpligt. Så här efteråt har man ju funderat på det där och bilen var nog en -82 eller nåt. Alltså sju år gammal.............och lika var det i övrigt också. Bilarna blev ju inte särskilt gamla. Att det ändå finns överlevare beror ju mest på antalet tillverkade och sålda. Mindre udda märken försvinner såklart fortast men i folkmun heter det ju att de rostade mest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.