42 081 läst ·
446 svar
42k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Kan bara hålla med daVinci om att den typen av fel är svåra att hitta och därmed också kostar. I det fallet berodde felet på någon sorts slarv i produktionskedjan. Det kanske går att komma åt med "Standard Operating Procedures", som typiskt används inom t ex läkemedelsindustrien.D daVinci skrev:Jag har jobbat som produktutvecklare i ca 30 år.
Den verklighet jag befunnit mig i är den diametralt motsatta. Det spenderas massor med pengar och arbetstid på att få ned mängden fel.
Och vi pressar våra underleverantörer på att de skall hålla ned såväl FIT som MTTBF. Och div andra livslängsmått. De blir pressade till teknologins ytterkant.
Men verkligheten är ganska brutal. Och produkterna komplexa. Vilket gör att det är närmast hopplöst att hålla ned felfrekvensen. Det är snarare ett under att det blir så bra som det blir.
Andra felkällor är ett medvetet fuskande, t ex genom att byta ut komponenter mot billigare varianter, som i längden inte håller måttet. Ett exempel: Sony digitalkamera Cybershot, modell DSC-J10, tillverkad i Kina. Två exemplar köpta i Sverige 2011 för 1000 kr/st, uppvisade båda efter ett år en batterikapacitet ca 1/10 av den ursprungliga. Sony kunde leverera ett nytt batteri för 1500 kr och en sprängskiss för att själv kunna byta ut detta inbyggda batteri. Jag kan inte se något annat än att den kinesiska underleverantören frestats till att byta ut det dyra inbyggda batteriet till en billigare, undermålig variant. Sony har gått på en nit och säljer kameran under halva det ursprungliga priset, men talar inte om att batteriet är defekt.
Kinesisktillverkade produkter må hålla god kvalitet, men dessvärre har jag alldeles för ofta stött på dålig eller urusel kvalitet. IKEA sålde tidigare gula 1,5 V vanliga batterier, tillverkade i Kina, som oanvända faktiskt började läcka före bäst-före datum. Sådan här urusel kvalitet gav Japan dåligt rykte tills man tog sig själv i kragen och verkligen lyckades förbättra kvaliteten på sina produkter. Det måste Kina också göra, men då måste man sluta betrakta kritik som politiska påhopp.
Nu är inte detta en tråd i forum politik, men det är ändå ett problem som enligt mig bottnar i majoritetens tro på att ekonomiska vinstintressen, full sysselsättning och god tillväxt är lösningen på världens problem.
Det är efter den kompassen företag egentligen styrs - oavsett vad som står i miljöpolicyn.
Lägg därtill människosläktets fåfänga, så finns alla ingredienser för att bara fortsätta slösa, slita och slänga.
Det är efter den kompassen företag egentligen styrs - oavsett vad som står i miljöpolicyn.
Lägg därtill människosläktets fåfänga, så finns alla ingredienser för att bara fortsätta slösa, slita och slänga.
Skall vi glida in på de politiska aspekterna av detta så bör man ta bort skatt på arbete och bara beskatta varor, då blir det billigare att laga och dyrare att köpa nytt. Samtidigt så försvagas innovationskraften.
Men, det är (kanske) ett steg i sidled i diskussionen...
Men, det är (kanske) ett steg i sidled i diskussionen...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
- Rubriken antyder "det var bättre förr". Det var det inte!
På 70-talet arbetade jag extra som TV reparatör, under gymnasietiden. Vi var en stor verkstad, en rekorddag hade vi 200 reparationr på en dag.
På den tiden utförde vi garantireparationer på 20 - 30% av alla sålda elektronikprylar under första året, och vi hade väldigt många reparationer även på lite äldre apparater.
Det var också så att i många av de äldre apparaterna som kanske var från sent 60 - tal (skrotades oftast), som vi reparerade så fanns där gott om komponenter som helt enkelt åldrades, isolering sprack med tiden, lödningar sprack rutinmässigt efter några år och skapade glappkontakter, som i sin tur orsakade transienter som dödade dioder och transistorer.
Dagens elektronik går normalt inte sönder alls under garantitiden, jag vet inte vad statistiken är, men gissningsvis långt under 1%. Dagens tillverkningsteknik, möjligjör för det första mer avancerade funktioner, men är också mycket mindre resurskrävande, mindre metaller, mindre plast osv. Om jag tänker tillbaka på de verktyg och mätinstrument vi hade då, så ligger en liknande uppsättning utrustning idag på kanske 100 000 per arbetsplats. Där jag nu arbetar som konsult, så behöver vi utföra ungefär samma typ av mätningar på modern elektronik i utvecklingsstadiet, som skulle behövas om det skulle repareras, och för detta behövs mäturustning på varje labbplats för 50 - 100 miljoner. Bara att på ett korrekt sätt demontera (löda av) och löda tillbaka en krets med BGA (Ball grid array) anslutning, som idag är standard, så behöver du utrustning för åtskilliga miljoner, måste ex. röntgas.
Den här typen av avancerad tillverkningsteknik finns inte där för att försvåra reparationer, utan för att kunna packa in mer funktioner, och för att kunna tillverka billigare, och för att hålla längre. Och de behöver nästan aldrig repareras.
I en del moderna apparater gör man det möjligt att reparera, genom att ha moduler. Internt är modulerna byggda med ex. BGA teknik, men varje modul kan pluggas ur och bytas vid reparation. I vissa typer av apparater är det ett bra teknikval. MEN kontakterna som modulerna är inkopplade med kostar i många fall mer än innehållet i modulen, och kontakten är den vanligaste felkällan. Så modulariseringen kan innebära dubbelt så hög tillverkningskostnad, mycket mer än dubbelt så mycket metaller och andra resurser, och kortare livslängd.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
I Kina konstrueras precis allting mot ett pris. Accepterar du att det kostar mer blir kvaliteten bättre.
Men komponenter säljs till världsmarknadspris. Grundproblemet är att ekonomer och inköpsfolk åker till Kina med rosa drömmar om att allting är gratis och de har fått orealistiska mål för sina bonusar. När de sålunda kolliderar med verkligheten får de panik och går med på att sänka kraven för att möta sina egna kostnadskrav. Detta mörkas bort och så skyller man på att allting är Kinaskit.
Köper du kinesiskt så köp ALDRIG L eller DL. Köp bara GL eller GLT. Det är där prisvärdheten ligger. Jag har bott och arbetat i Kina i flera år och det finns ALLTID en anledning till att vissa märken kostar 50% mer. Ofta är de mest prisvärda märkena utländska märken med lokal produktion. Även vissa kinesmärken är bra, t ex gör de bra, prisvärd optik.
Men komponenter säljs till världsmarknadspris. Grundproblemet är att ekonomer och inköpsfolk åker till Kina med rosa drömmar om att allting är gratis och de har fått orealistiska mål för sina bonusar. När de sålunda kolliderar med verkligheten får de panik och går med på att sänka kraven för att möta sina egna kostnadskrav. Detta mörkas bort och så skyller man på att allting är Kinaskit.
Köper du kinesiskt så köp ALDRIG L eller DL. Köp bara GL eller GLT. Det är där prisvärdheten ligger. Jag har bott och arbetat i Kina i flera år och det finns ALLTID en anledning till att vissa märken kostar 50% mer. Ofta är de mest prisvärda märkena utländska märken med lokal produktion. Även vissa kinesmärken är bra, t ex gör de bra, prisvärd optik.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Helt sant som du säger. På 70-talet skulle Philips göra modulära TV-apparater för att sänka garantikostnaderna (det var väl då IIC-bus uppfanns?) medans japanerna i stället gjorde ett stort kort och såg till att det inte gick sönder. Extrakostnader för alla moduler gjorde det totalt sett dyrare jämfört med japanerna konstruktioner.H hempularen skrev:
På 70-talet arbetade jag extra som TV reparatör, under gymnasietiden. Vi var en stor verkstad, en rekorddag hade vi 200 reparationr på en dag.
På den tiden utförde vi garantireparationer på 20 - 30% av alla sålda elektronikprylar under första året, och vi hade väldigt många reparationer även på lite äldre apparater.
Det var också så att i många av de äldre apparaterna som kanske var från sent 60 - tal (skrotades oftast), som vi reparerade så fanns där gott om komponenter som helt enkelt åldrades, isolering sprack med tiden, lödningar sprack rutinmässigt efter några år och skapade glappkontakter, som i sin tur orsakade transienter som dödade dioder och transistorer.
Dagens elektronik går normalt inte sönder alls under garantitiden, jag vet inte vad statistiken är, men gissningsvis långt under 1%. Dagens tillverkningsteknik, möjligjör för det första mer avancerade funktioner, men är också mycket mindre resurskrävande, mindre metaller, mindre plast osv. Om jag tänker tillbaka på de verktyg och mätinstrument vi hade då, så ligger en liknande uppsättning utrustning idag på kanske 100 000 per arbetsplats. Där jag nu arbetar som konsult, så behöver vi utföra ungefär samma typ av mätningar på modern elektronik i utvecklingsstadiet, som skulle behövas om det skulle repareras, och för detta behövs mäturustning på varje labbplats för 50 - 100 miljoner. Bara att på ett korrekt sätt demontera (löda av) och löda tillbaka en krets med BGA (Ball grid array) anslutning, som idag är standard, så behöver du utrustning för åtskilliga miljoner, måste ex. röntgas.
Den här typen av avancerad tillverkningsteknik finns inte där för att försvåra reparationer, utan för att kunna packa in mer funktioner, och för att kunna tillverka billigare, och för att hålla längre. Och de behöver nästan aldrig repareras.
I en del moderna apparater gör man det möjligt att reparera, genom att ha moduler. Internt är modulerna byggda med ex. BGA teknik, men varje modul kan pluggas ur och bytas vid reparation. I vissa typer av apparater är det ett bra teknikval. MEN kontakterna som modulerna är inkopplade med kostar i många fall mer än innehållet i modulen, och kontakten är den vanligaste felkällan. Så modulariseringen kan innebära dubbelt så hög tillverkningskostnad, mycket mer än dubbelt så mycket metaller och andra resurser, och kortare livslängd.
- Svara
- Bästa svar
Sedan det där med 50-100 miljoner per labbplats, är det aerospace vi talar om? Annars är det väl billigare att bara slänga det trasiga materialet och beställa nytt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Visst är det så. Å andra sidan ... Så går ju din högintegrerade BGA-krets bara sönder för att någon sparat två öre på en ellyt eller diod i nätdelen. Så det är ju inte utvecklingen i form av mer funktioner etc. som är problemet utan att man designar utan marginal för värmeutveckling, eller att man tar höjd för att digital elektronik är betydligt mindre känslig för komponentvariationer och åldrande än analog dito.H hempularen skrev:
- Den här typen av avancerad tillverkningsteknik finns inte där för att försvåra reparationer, utan för att kunna packa in mer funktioner, och för att kunna tillverka billigare, och för att hålla längre. Och de behöver nästan aldrig repareras.
(Jag har tom läst forskningsartiklar som visat på att Kineserna just tog ett större steg framåt inom digitalområdet än just analogområdet, eftersom det är betydligt lättare att kopiera digitala kretsar utan att förstå vad man gör, än analoga dito.)
Så lösningen på hållbarhet, servicebarhet osv. är ju inte att det skall bli lättare att löda loss en BGA, utan att man inte skall köra den så in in h-vete varmt att lödningen släpper med tiden (vilket hänt mig...) Gick dock att bonn-reflowa med en vanlig ugn.
Så jag hävdar att det går att få till ett happy medium här. Där man både kan dra nytta av moderna högintegrerade kretsar, samt inte bygger skit, eller iaf bygger skit som inte gör sönder resten av apparaten, eller om den går sönder, går att byta. Det är ju ofta nätagg som går (av förståeliga skäl), och om man bara har ett modikum av skydd på ingångar/utgångar, samt inte sprider dessa för vinden på kretskortet, utan exv lägger 20 öre på en kontakt (visst, de kan tom vara dyrare) på en pryl som kostar 1000:- ut i handeln, så skulle mycket vara vunnet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 857 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 857 inlägg
Det byts BGA-kretsar dagligen över hela världen med hjälp av vanlig varmluftstation, stencil och lödpasta för att göra nya, fina lödkulor, mikroskop för att se vad man gör och lite känsla för jobbet. Samt ESD-skydd såklart. Kostar långt under 100', kanske 50 om man inte är så kräsen. Röntga måste man knappast göra om du inte reparerar kritisk utrustning, men då är det såklart bra.H hempularen skrev:
- Svara
- Bästa svar
Ville mest få fram att reparera BGA i t ex mobiler, plattor eller laptops inte kräver några större investeringar.
Voyager 1 skickades ut i rymden 5 september 1977 och sänder fortfarande data.
Elektroniken utsätts förmodligen för kosmisk strålning och rätt "ogästvänliga" temperaturer.
Så visst går det göra elektronik hållbar - om man bara vill.
Elektroniken utsätts förmodligen för kosmisk strålning och rätt "ogästvänliga" temperaturer.
Så visst går det göra elektronik hållbar - om man bara vill.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Bank-id tvingar till mobilbyte eftersom appen måste vara uppdaterad för att fungera och allteftersom släpps inga uppdateringar till äldre versioner av Android, jag har råkat ut för det- tvingats till en ny mobil trots att den gamla funkade bra
Bedrägerier underlättas genom bank-id då allt kan göras i förväg på annan dator och när offret loggar in godkäns överföringen, detta sker även via swish
Överföringar går att spåra så det borde vara lätt att lagföra bedragarna ,med lite mer samarbete mellan polisen och bankerna
Bedrägerier underlättas genom bank-id då allt kan göras i förväg på annan dator och när offret loggar in godkäns överföringen, detta sker även via swish
Överföringar går att spåra så det borde vara lätt att lagföra bedragarna ,med lite mer samarbete mellan polisen och bankerna
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, så dumma är de inte. Det är lätt att se vem pengarna går till i nästa steg. Problemet är att det är inte bedragaren. Det är en s.k. "money mule". Dessa finns det en uppsjö av ("Föds en varje minut" som P.T. Barnum lär ha sagt.) och många är dessutom studenter från utlandet som redan är borta dvs hemma när brottet har kunnat undersökas.hsd skrev:
Sedan flyttas pengarna snabbt mellan utländska konton, brevlådeföretag, osv. osv. för att snabbt ha blivit tvättade och ospårbara (Varför tror du att det är ett sådant ofantligt tjat om penningtvätt idag? Det är för att det är ett stort och svårlöst problem.)
Så bedragarna är svåra att komma åt på det viset. De har sett till att skydda sig. Det främsta skälet till att banker idag fördröjer åtminstone vissa överföringar mellan sig (kanske 30 min idag) är just för att öht ha en chans att stoppa den. Har pengarna flyttats, så är de ur alla praktiska hänsyn, borta. Men alla kräver ju betalningar, Swish osv. på studs idag, vilket inte gör problemet lättare.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Men då vore ju problemet medpenningtvätt lätt att lösa genom mer kontanter!lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, så dumma är de inte. Det är lätt att se vem pengarna går till i nästa steg. Problemet är att det är inte bedragaren. Det är en s.k. "money mule". Dessa finns det en uppsjö av ("Föds en varje minut" som P.T. Barnum lär ha sagt.) och många är dessutom studenter från utlandet som redan är borta dvs hemma när brottet har kunnat undersökas.
Sedan flyttas pengarna snabbt mellan utländska konton, brevlådeföretag, osv. osv. för att snabbt ha blivit tvättade och ospårbara (Varför tror du att det är ett sådant ofantligt tjat om penningtvätt idag? Det är för att det är ett stort och svårlöst problem.)
Så bedragarna är svåra att komma åt på det viset. De har sett till att skydda sig. Det främsta skälet till att banker idag fördröjer åtminstone vissa överföringar mellan sig (kanske 30 min idag) är just för att öht ha en chans att stoppa den. Har pengarna flyttats, så är de ur alla praktiska hänsyn, borta. Men alla kräver ju betalningar, Swish osv. på studs idag, vilket inte gör problemet lättare.
Och jag undrar fortfarande hur bankerna kan låta en student från utlandet (speciellt från högriskländer) ta emot stora belopp och se på medans de förs vidare utan att larmet går. Detta borde ju föranleda polisanmälan. Sätt åt målvakterna och om det rör sig om studenter så stryk deras studieresultat.
Sedan borde ju banklerna även reagera när en pensionär plötsligt gör stora överföringar. Alla andra ifrågasätts ju.
Vad gäller Swish för betalningar så rör det sig typiskt om småsummor på några hundra och mottagarna är kända företag så dessa kan man släppa igenom.
När systemet upptäcker att en riskpåerson gör stora överföringar kan man ju kolla om personens telefon är upptagen och i så fall spåra baklänges genom systemet vem som ringer. dolt nummer skyddar iinte mot detta om det är myndigheterna som spårar. Är det en mobil kan den ringas in, men framför allt kan ju banken stoppa överföringen och bryta in i samtalet för att skydda mormor Agda.
En del kanske tycker detta är integritetskränkande men man kan ju erbjuda det på frivillig bas.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag kollade just, och visst, har fortfarande två sådana i en av mina fjärrkontroller. Inga tecken på läckage trots bäst före på 2014 (byter inte batterier i fjärrkontroller före man märker att de blir svaga; denna funkar ännu utmärkt). Men det kanske bara gällde om de låg oanvända?E EinarL skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 857 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 857 inlägg
Jag köpte och köper fortfarande de gula från IKEA (9V). Den serien var så vitt jag vet ett samarbete med Varta, iaf från början) och inte ett enda har börjat läcka för mig, även 5 år efter utgångsdatum. Använder en del gula 1,5V fortfarande (både AAA, AA, C och D). Till skillnad från ex Philips som har läckt för mig både i 9V (ovanligt!) och 1,5V.Magnus E K skrev: