41 529 läst ·
446 svar
42k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Jag har väl svårt att hålla med om att Windows skulle ha ändrat utseende särskilt mycket på 25 år, det ser i det stora hela samma ut.P Paxman skrev:Detta är verkligen ett reellt problem. Vartannat år är nog en överdrift, men även om det handlar om fem år så är det illa nog. Många äldre har ju svårt med nya grejer också, så ett nytt operativsystem i telefonen eller på datorn kan vara förödande. Här är dock Mac enastående iom att man alltid känner igen sig, även om det tillkommit många nya funktioner i den nya versionen.
Svärfar låter ofta snålheten bedra visheten så han envisas med PC. Han får alltid stora problem när det kommer uppdateringar av Windows och ringer mig. Jag som inte haft PC sen början av 00-talet är totalt vilse eftersom det är så mycket som förändrats i OS. Han borde följt rådet vi gav honom och skaffat en Mac istället, då hade han känt igen sig och kunnat få hjälp av alla runt honom som kör Apple-produkter de gånger han gått vilse.
När det gäller att app-stödet försvinner vet jag dock inte ifall ansvaret ligger på apputvecklaren eller på operativsystemutvecklaren.
Dock lite mer förändrat än Mac OS, det kan jag hålla med om. Däremot så har Mac nackdelen att de låser ut äldre hårdvara, där senaste Windows 10 faktiskt kan fungera på en 10 år gammal dator, eller äldre.
HM. Bytte generator på min och kan inte minnas att det var speciellt krångligt, dock tog det mig lite funderande hur få på remmen utan verktyget men kom på att sätta ett spännband kring spännaren så gick det super lätt utan verktyg.13th Marine skrev:
Äh, svenska ingenjörer är inte så mycket bättre.
Behövde byta generator på Saaben (ng9-3 2.0t) man börjar med att tömma kylarsystemet för att sedan ta sig in genom höger hjulhus för att använda ett specialverktyg för att lossa multiremmen. Sedan plockar man ut generatorn ovanifrån, fast först måste du lossa en kylarslang, en vacuumslang samt demontera ECUn...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nja och nja...håller med dig till viss del.M mickeforsberg skrev:Jag har väl svårt att hålla med om att Windows skulle ha ändrat utseende särskilt mycket på 25 år, det ser i det stora hela samma ut.
Dock lite mer förändrat än Mac OS, det kan jag hålla med om. Däremot så har Mac nackdelen att de låser ut äldre hårdvara, där senaste Windows 10 faktiskt kan fungera på en 10 år gammal dator, eller äldre.
Men när det kommer till kringutrustning så är windows ett rent hxxxxxte.
Behövs drivisar hit behövs drivisar dit.
Men båda systemen är ju gjorde ur kapitalistisk synvinkel. Det skall tjänas bara pengar!
Tycker det synd att Linux inte fått mer populäritet. Inget system är ju perfekt men många Linux distros är åtminstone gratis och fungerar lika smidigt som Mac. Dvs drivisarna installeras automatiskt, kan inte förstå hur ett os som används av så många ligger så i efterkant på sånt här.
En Mac dator kan man mycket enkelt koppla in till olika video projektorer etc likaså har jag märkt med några Linux distros.
Medans Windows datorer ska du hålla på och konfigurera och installera drivrutiner för att få saker fungera.
Irritationsmoment 2 med windows är att man håller som du säger till ett koncept som är 25år gammalt (om inte äldre). Visst man ska inte överge gamla saker som fungerar men i det här fallet har man behållit gammal konsept men krånglat till det gamla konceptet. T ex startmenyn i Windows 95/98 är enklare än startmenyn i windows 10. Ändå är det samma i grund o botten bara att man gjort sämre och krångligare.
jobbar som mekJ JohanLun skrev:HM. Bytte generator på min och kan inte minnas att det var speciellt krångligt, dock tog det mig lite funderande hur få på remmen utan verktyget men kom på att sätta ett spännband kring spännaren så gick det super lätt utan verktyg.Däremot var kvalitén på slutet på Saabarna dålig, gm sparade / snålade sönder Saab.
![]()
generator är väl inga problem
men bränsle filter på vissa diesel mazda samt kia där kan man snacka att plocka bort saker
bromsvätska på vissa bilar (tyska) tyst går inte byta utan plocka bort hjulen
bussningar på vissa bilar klagar folk på framvagnar men då skulle man veta hur bakvagnen ser ut den är ännu sämre.
helst på övre armar som man inte ser
ser absolut ett samband med bussningar och tider (antal upp och ner rörelser) det är inte ålder.
fusk kallar jag det.
sen ska vi inte prata om dom stora kjedjorna meka, mekonomen ,autoexperten mm
luftfilter är ca 10% billigare än original men mycket sämre kvalitet.
detta forsätter i all oändlighet. så mycket fusk för ören
börjar bli jävligt trött på detta och förbannad det borde bli olagligt att fuska på detta sätt
Redigerat:
Nya bilar tror jag antingen på att serva själv tätare än longlife, men troligen är det bästa att byta minst var tredje år... Eller hålla sig till en äldre typ v70...K kimmens skrev:jobbar som mek
generator är väl inga problem
men bränsle filter på vissa diesel mazda samt kia där kan man snacka att plocka bort saker
bromsvätska på vissa bilar (tyska) tyst går inte byta utan plocka bort hjulen
bussningar på vissa bilar klagar folk på framvagnar men då skulle man veta hur bakvagnen ser ut den är ännu sämre.
helst på övre armar som man inte ser
ser absolut ett samband med bussningar och tider (antal upp och ner rörelser) det är inte ålder.
fusk kallar jag det.
sen ska vi inte prata om dom stora kjedjorna meka, mekonomen ,autoexperten mm
luftfilter är ca 10% billigare än original men mycket sämre kvalitet.
detta forsätter i all oändlighet. så mycket fusk för ören
börjar bli jävligt trött på detta och förbannad det borde bli olagligt att fuska på detta sätt
Nya regler
Nu ska alla vara godkänd bilverkstad.
Är man inte det får man inte tillgång till systemen. tyvärr så kommer inte detta bli bättre utan sämre för kunderna.
dyrare pga av mer jobb och papper för verkstäder.
För får vi mera arbete så måste vi debitera någon för det.
För jävligt tycker jag
Vi har.stort sätt inga pengar på delar alls längre
Kunder har ibland mera rabatt än verkstäder. Och vi ska ändå hantera grejorna returer mm.
Nu ska alla vara godkänd bilverkstad.
Är man inte det får man inte tillgång till systemen. tyvärr så kommer inte detta bli bättre utan sämre för kunderna.
dyrare pga av mer jobb och papper för verkstäder.
För får vi mera arbete så måste vi debitera någon för det.
För jävligt tycker jag
Vi har.stort sätt inga pengar på delar alls längre
Kunder har ibland mera rabatt än verkstäder. Och vi ska ändå hantera grejorna returer mm.
Windows 10 har ju blivit betydligt bättre på att installera drivrutiner automatiskt. Sedan har det ju å andra sidan stöd för betydligt mer än vad Mac och Linux har. Vet inte riktigt vilken sorts kringutrustning du tänker på som kräver drivrutiner?kisumisu skrev:
Nja och nja...håller med dig till viss del.
Men när det kommer till kringutrustning så är windows ett rent hxxxxxte.
Behövs drivisar hit behövs drivisar dit.
Men båda systemen är ju gjorde ur kapitalistisk synvinkel. Det skall tjänas bara pengar!
Tycker det synd att Linux inte fått mer populäritet. Inget system är ju perfekt men många Linux distros är åtminstone gratis och fungerar lika smidigt som Mac. Dvs drivisarna installeras automatiskt, kan inte förstå hur ett os som används av så många ligger så i efterkant på sånt här.
En Mac dator kan man mycket enkelt koppla in till olika video projektorer etc likaså har jag märkt med några Linux distros.
Medans Windows datorer ska du hålla på och konfigurera och installera drivrutiner för att få saker fungera.
Irritationsmoment 2 med windows är att man håller som du säger till ett koncept som är 25år gammalt (om inte äldre). Visst man ska inte överge gamla saker som fungerar men i det här fallet har man behållit gammal konsept men krånglat till det gamla konceptet. T ex startmenyn i Windows 95/98 är enklare än startmenyn i windows 10. Ändå är det samma i grund o botten bara att man gjort sämre och krångligare.
Inga extra drivrutiner krävs för att driva en projektor i Windows heller, fungerar smidigt där också. Det är sällan man behöver installera drivrutiner till någonting man kopplar in, förutom intern hårdvara. Låter som att din senaste Windows-dator var med Windows XP eller så har du väldigt udda kringutrustning!
Startmenyn kan jag hålla med om att den är sämre, däremot mer lättanvänd om man använder Touch-skärm. Samma med alla nya appar och speciellt appen till inställningar, som konstigt nog fortfarande inte är komplett, ska ersätta kontrollpanelen men har långt ifrån full funktionalitet och länkar istället till kontrollpanelen... så det är ju rätt korkat.
Jag använder dock bara sökfunktionen precis som jag gör på Mac, även om Spotlight nog är bättre än Windows sök. Det kommer upp lite irrelevanta grejer ibland och man kan inte längre söka på funktioner i Kontrollpanelen t.ex. Störigt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Dessutom går startmenyn att konfigurera om man inte gillar den. Jag använder iofs nästan aldrig den
På jobbet har vi dockningslister som kopplas till datorn via usb. Flyttar man sladden till en annan usb-port så tycker Windows att man har anslutit en helt ny hårdvara och man får vänta tills programvaran har installerats...
Erkänner att Windows XP var sista jag körde.M mickeforsberg skrev:Windows 10 har ju blivit betydligt bättre på att installera drivrutiner automatiskt. Sedan har det ju å andra sidan stöd för betydligt mer än vad Mac och Linux har. Vet inte riktigt vilken sorts kringutrustning du tänker på som kräver drivrutiner?
Inga extra drivrutiner krävs för att driva en projektor i Windows heller, fungerar smidigt där också. Det är sällan man behöver installera drivrutiner till någonting man kopplar in, förutom intern hårdvara. Låter som att din senaste Windows-dator var med Windows XP eller så har du väldigt udda kringutrustning!
Startmenyn kan jag hålla med om att den är sämre, däremot mer lättanvänd om man använder Touch-skärm. Samma med alla nya appar och speciellt appen till inställningar, som konstigt nog fortfarande inte är komplett, ska ersätta kontrollpanelen men har långt ifrån full funktionalitet och länkar istället till kontrollpanelen... så det är ju rätt korkat.
Jag använder dock bara sökfunktionen precis som jag gör på Mac, även om Spotlight nog är bättre än Windows sök. Det kommer upp lite irrelevanta grejer ibland och man kan inte längre söka på funktioner i Kontrollpanelen t.ex. Störigt.
Men kör Win7 på jobbet och har vänner o bekanta + i min egen dator på en annan partition win 10.
Går ju förvisso ändra och tveaka menyn säkert. Har i ärlighetens namn behövt göra det även i Ubuntu. Gillar inte Unity gränssnittet. Sedan andra distros har dom flesta liknande som i windows en startmeny.
Där gillar jag Mac gränsnittet.
Menyer där uppe som har undermenyer.
Enkelt, Snabbt och framförallt logiskt i ordning.
Tänkte nu inte på något specifikt.
Men om nåt ska nämnas så får jag väl säga Skrivare, Kameror, Ljudkort (Har en vinylspelare som går koppla in via USB).
Windows börjar ju härja "hittade ny maskinvara. Var god välj från lista eller har du diskett eller cd." Sedan finns alternativet sök lösning online o den tuggar ett tag men hittar ingen lösning online. Alla dessa har bara helt enkelt fungerat bara plug and play åtminstone i Ubuntu.
Skulle Mac vara mer konsumentvänlig och pratar vi inte om menyer, priser och system.
Så skulle jag helt klart bytt mig till Mac.
Med projektor menar jag att när man varit på föreläsningar osv att dem som kopplar in sina mac verkar ha allt plug and play medans windowsanvändare måste ändra i skärminställningar. Men det här kan ju också vara gammalt xp groll nu. Men ändå så var dom iaf efter i utvecklingen då.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Du är för totalkontroll, eller?A Anders_Nilsson skrev:Men då vore ju problemet medpenningtvätt lätt att lösa genom mer kontanter!
Och jag undrar fortfarande hur bankerna kan låta en student från utlandet (speciellt från högriskländer) ta emot stora belopp och se på medans de förs vidare utan att larmet går. Detta borde ju föranleda polisanmälan. Sätt åt målvakterna och om det rör sig om studenter så stryk deras studieresultat.
Sedan borde ju banklerna även reagera när en pensionär plötsligt gör stora överföringar. Alla andra ifrågasätts ju.
Vad gäller Swish för betalningar så rör det sig typiskt om småsummor på några hundra och mottagarna är kända företag så dessa kan man släppa igenom.
När systemet upptäcker att en riskpåerson gör stora överföringar kan man ju kolla om personens telefon är upptagen och i så fall spåra baklänges genom systemet vem som ringer. dolt nummer skyddar iinte mot detta om det är myndigheterna som spårar. Är det en mobil kan den ringas in, men framför allt kan ju banken stoppa överföringen och bryta in i samtalet för att skydda mormor Agda.
En del kanske tycker detta är integritetskränkande men man kan ju erbjuda det på frivillig bas.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Väldigt märkligt att läsa om dina åsikter baserat på ett 18 år gammalt operativsystem. Jag måste nog rekommendera dig att prova dagens W10. Jag lovar att du inte kommer få några frågor om disketter. Den frasen du skriver om kom med W95 och kanske hängde med några generationer till men var sällsynt redan med W7kisumisu skrev:
Erkänner att Windows XP var sista jag körde.
Men kör Win7 på jobbet och har vänner o bekanta + i min egen dator på en annan partition win 10.
Går ju förvisso ändra och tveaka menyn säkert. Har i ärlighetens namn behövt göra det även i Ubuntu. Gillar inte Unity gränssnittet. Sedan andra distros har dom flesta liknande som i windows en startmeny.
Där gillar jag Mac gränsnittet.
Menyer där uppe som har undermenyer.
Enkelt, Snabbt och framförallt logiskt i ordning.
Tänkte nu inte på något specifikt.
Men om nåt ska nämnas så får jag väl säga Skrivare, Kameror, Ljudkort (Har en vinylspelare som går koppla in via USB).
Windows börjar ju härja "hittade ny maskinvara. Var god välj från lista eller har du diskett eller cd." Sedan finns alternativet sök lösning online o den tuggar ett tag men hittar ingen lösning online. Alla dessa har bara helt enkelt fungerat bara plug and play åtminstone i Ubuntu.
Skulle Mac vara mer konsumentvänlig och pratar vi inte om menyer, priser och system.
Så skulle jag helt klart bytt mig till Mac.
Med projektor menar jag att när man varit på föreläsningar osv att dem som kopplar in sina mac verkar ha allt plug and play medans windowsanvändare måste ändra i skärminställningar. Men det här kan ju också vara gammalt xp groll nu. Men ändå så var dom iaf efter i utvecklingen då.
Installerar saker och använder W10 dagligen, har mycket sällan problem och allt går automatiskt i de allra flesta fall, inklusive mer avancerade saker som skrivare. Mycket smidigt OS på flera sätt och jag hatade W8 när det kom, men Satya Nadella har gjort underverk med Microsoft.
Dags att lämna forntiden!
Värt är väl att notera att det inte åligger tillverkaren av Windows, Microsoft, att hålla koll på världens all ny hårdvara och dess drivrutiner. Det är tillverkarna av kringutrustningen som ska förse ”Windows Update” med det. Vissa sköter sig, vissa vill helt enkelt att man hämtar drivers manuellt från dem. Brukar stå i manualen.
Är windows 7 som härjar om disketter.MultiMan skrev:
Väldigt märkligt att läsa om dina åsikter baserat på ett 18 år gammalt operativsystem. Jag måste nog rekommendera dig att prova dagens W10. Jag lovar att du inte kommer få några frågor om disketter. Den frasen du skriver om kom med W95 och kanske hängde med några generationer till men var sällsynt redan med W7
Installerar saker och använder W10 dagligen, har mycket sällan problem och allt går automatiskt i de allra flesta fall, inklusive mer avancerade saker som skrivare. Mycket smidigt OS på flera sätt och jag hatade W8 när det kom, men Satya Nadella har gjort underverk med Microsoft.
Dags att lämna forntiden!
Såvitt jag vet så finns det support till Januari 2020.
Jag tycker win 10 är väldigt rörigt.
Enkla saker som tangentbordslayout verkar ej stanna i minne är väl närmaste negativa förutom knäppa menyer.
Den win 10 jag har är på engelska och nej det är ingen piratkopia. Men den tror jämt jag använder engelsk tangentbord fast jag ändrat till svenska. Allt okej när man ställer in men vid omstart är det engelskt igen.
Är säkert en inställning någon annanstans man måste ändra men var faktist data affären som ställde in allt enligt mina önskemål. Svensk layout dvs åäö, men övrigt engelska.
Men jag är ju mer van med Linux och har alla program jag behöver där som jag annars skulle behöva köpa till windows alternativt piratkopiera. Så finns ju ingen vits för mig byta från något som fungerar.
Blir väl så småningom tvungen ändå till win10 genom jobbet, förstår inte varför dom då envisats med win 7 om nu win 10 så mycket bättre...
Sedan är väl snart windows 10 också historia. Var det inte längesedan även den kom att borde väl vara dags för nåt nytt?
Varför jag jämgörde ett 18 år gammalt os var också delvis att flera Linux och Mac hade redan då funktioner som kom först med windows 7 eller 10.
Jag är ingen mac fantast, men om man ska vara ärlig hade vi kanske inte ens haft grafiska os. Linux har också kopierat mycket av grafiska från mac.
Redigerat:
Jag kanske bara hade tur, men stoppade i kabeln till min 11 år gamla Canonskrivare i en ny laptop, Win 10. Det tog ca 5 sekunder, så var den redo att skriva ut.
Men funderade efteråt på om det var för att jag loggat in på MS kontot, och att det per automatik installerats drivrutiner jag hade på gamla datorn ??
Men funderade efteråt på om det var för att jag loggat in på MS kontot, och att det per automatik installerats drivrutiner jag hade på gamla datorn ??