39 550 läst ·
76 svar
40k läst
76 svar
Var vaksamma med NIBE produkter
Fanns en funktion på 310P, där man kunde blockera elpatron från att gå in om kompressorn inte gick. En liten gummiplupp som man skulle pilla bort bakom displaykortet. Kanske det man gjort på sunqans pump vid installation.
Kan tänka mig att kompressorn stannade pga för liten skillnad mellan frånluft och avluft pga att kompressorn inte pallade mer, sen gick inte elpatronen in för den var blockerad.
Elpatronen borde dock ha gått igång före detta, men kompressorns effekt + tillåten eleffekt kanske inte räckte till vid -30.
Kan tänka mig att kompressorn stannade pga för liten skillnad mellan frånluft och avluft pga att kompressorn inte pallade mer, sen gick inte elpatronen in för den var blockerad.
Elpatronen borde dock ha gått igång före detta, men kompressorns effekt + tillåten eleffekt kanske inte räckte till vid -30.
Redigerat:
Utetempen påverkar ju inte skillnaden mellan frånluft och avluft men jag tror nog att den bröt av nån anledning och att det var för klen eleffekt för att hålla värmen. Nån bra förklaring lär Nibe ha i alla fall om tom elpatron i en av deras pannor stänger av sig vid -30.
Jo, alltså, om kompressorn inte orkar ge något mera, så kyler den inte avluften, samtidigt som det blir kallare inne och då minskar skillnaden mellan från och avluft. Kanske suger in 16 grader och blåser ut 14 t ex.
Men om inte kompressorn orkar ge mera så måste den vara trasig annars ska den gå hela tiden. Är osäker på vid vilken temperatur men är frånluften för kall så går inte kompressorn i gång men har för mig att det är runt 15 grader.
16 grader är lägsta frånsluftstemp. Den kan ju stanna på för hög avluftstemp om inte kompressorn ger något. Den mäter differensen mellan från och avluft. Är då differensen för liten eller frånluften blir under 16 grader så stannar kompressorn. Har man då blockerat eltillskott vid stillastående kompressor så blir det totalstopp
Ponera att man har ställt max eltillskott till 6 kW. Då får man 6 kW + ca 2 kW kompressoreffekt i bästa fall.
8 kW totalt säger vi. Om huset då kräver 10 kW så sackar det efter tills det blir för kallt inne och kompressorn stannar.
8 kW totalt säger vi. Om huset då kräver 10 kW så sackar det efter tills det blir för kallt inne och kompressorn stannar.
Vi har en Nibe 1245 som tuggat på utan problem eller avbrott i 5 år.
Nyligen började en av de flexibla anslutningarna till köldbäraren att läcka. Efter ett par samtal skickar Nibe nya delar till en lokal rörmokare och rörmokaren skickar fakturan för arbetet till Nibe.
Jag är således väldigt nöjd med både produkt och service!
Nyligen började en av de flexibla anslutningarna till köldbäraren att läcka. Efter ett par samtal skickar Nibe nya delar till en lokal rörmokare och rörmokaren skickar fakturan för arbetet till Nibe.
Jag är således väldigt nöjd med både produkt och service!
Om man märker ord, så ja.
Du har 3 års garanti och därefter 3 års gratis försäkring som betalar självrisk och åldersavdrag på din villaförsäkring.
I praktiken innebär det att du går skadelös i 6 år.
Du har 3 års garanti och därefter 3 års gratis försäkring som betalar självrisk och åldersavdrag på din villaförsäkring.
I praktiken innebär det att du går skadelös i 6 år.
Jo, det stämmer ju, men det ingår också en 6-års trygghetsförsäkring (vilket inte är detsamma som 6 års garanti). Tror inte de kan ha tagit den aktuella reparationen på trygghetsförsäkringen om reparationsförloppet som beskrevs stämmer, då jag tror det krävs att kunden anmäler skadan till sitt försäkringsbolag och försäkringsbolaget reglerar skadan för att trygghetsförsäkringen skall hoppa in.Joens skrev: