DIY_freak skrev:
Fast med vintern 2010 så får du väl ändå plotta dec-2010 till feb 2011.
Det hjälper inte. Vederbörande har tydligen gått tunnklädd.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matstj skrev:
/QUOTE]

Äh, vad fattar ni inte? Det var ju JÄTTEKALLT! :D

Förövrigt ska jag väl för tydlighetens skull tillägga att vi inte bor i Stockholms innerstad längre, utan huset ligger ute i Spånga och på en rätt blåsig och utsatt höjd... det är nog oftast ett antal grader kallare här på vintern än i innerstan där vi bodde tidigare.

Lumpen i Boden, bott i Norrland många år...nog kan jag klä mig för kallt väder allt... men det verkar tyvärr inte påverka värmeåtgången för huset så värst mycket.

D
Det var i alla fall -24 två nätter i december och -24 fyra nätter i februari... ;)

Martin E skrev:
Matstj skrev:
/QUOTE]

Äh, vad fattar ni inte? Det var ju JÄTTEKALLT! :D

Förövrigt ska jag väl för tydlighetens skull tillägga att vi inte bor i Stockholms innerstad längre, utan huset ligger ute i Spånga ...,,men det verkar tyvärr inte påverka värmeåtgången för huset så värst mycket.
Jag bor en station efter dig och haft el panna. Har aldrig fått mer än 2000kr/ månad. Inte ens vinter 2010. Dom höga värmeåtgång måste bero på isoleringen.

Stockholmare... :confused:

:)

Claes Sörmland
Matstj skrev:
Minus 21 som lägst har varit. Inte ens i närheten av minus 30.

[bild]
Stockholm måste definieras. Och visst, det blir inte kallt i innerstan eller några hundra meter från Mälaren. Men rör du dig ut i förorterna mot Roslagen och Södertörn och dessutom har hus i en dal så var det många som kunde rapportera nedåt -30 grader C som nattlägsta ett antal gånger den vintern.

Det här kan man också se på växtzonskartorna - Mälaren skapar ett gynnsamt klimat i sin omedelbara närhet och det gör Östersjön också. Men sen blir det väldigt kallt på bara några km.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Mikael_L
Öh, har vi inte gått ganska offtopic nu ...?

Jag har en IVT 490 som köptes begagnad för 4-5 år sedan, var väl 8-10 år gammal redan då men med nybytt kompressor då.
Den tuffar på bra än, kostade mig 5000:- + en del fraktbesvär och jobb att lyfta och puffa på plats. (Tunga pjäser det här, först trodde jag dom glömt tömma VVB i pannan ;))

Jag hade knappt trott den skulle hålla såhär länge, jag har en känsla att alla värmepumpar är skitdåliga, där kompressorer pajar med 6 års mellanrum, typ.

Men denna kan nog ses som avskriven nu, billigare och enklare uppvärmning och ventilation än såhär hade jag inte kunnat få på annat vis.

Pajar den så kommer jag kolla av marknaden och inte tveka mer att köpa en Nibe än en IVT.
Om jag har uppfattat kritik jag hört rätt så verkar de båda fabrikaten vara ungefär lika kritiserade.
Man kan ju kika på Comfortzone också, jag har hört mindre illa om dessa, men de har väl en betydligt mindre marknadsandel och blir mindre exponerade för dålig kritik.

Vad finns det för fler märken på FLVP?

I energimyndighetens test för några år sen (2012?) var det med ett märke som jag inte hört talas om innan: "Energiteknik i Teckomatorp". Men annars är det väl IVT, NIBE och ComfortZone man hör talas om i dessa sammanhang.

Jag bor i spånga utanför stockholm. Den nämnda vintern var lite kylig, men inte under -30 veckor i sträck :-)
Senast vi hade det var vintern 2002/2003 (typ) vi hade bytt vår ctc master flvp till en nibe fighter 310p. När det kröp ner under -30 stängde den av sig pga att det var för liten tempskillnad på nåt, och när vi vaknade vid 630 var det 10 grader utanför täcket. Det var en feaure sa nibe :-( tack och lov har det inte varit så kallt sedan dess.

sunqan skrev:
Det var en feaure sa nibe :-( tack och lov har det inte varit så kallt sedan dess.
Lätt flör de att säga så. Det var tur att du var hemma o kunde åtgärda det. Tänk om du var bortrest o kommer tillbaka till ett nedfruset hus med vattenskador. Skulle Nibe ta på sig ansvaret o stå för kostnaderna?
Nop, det tror jag inte!

D
Varför hoppade inte elpatronen in, eller räckte in 9kW till för att hålla högre än 10 grader?

Pannan stängde av sig helt :-)
klart fall av " hur tänkte ni där? Gör om gör rätt!"

Att kompressorn stänger av sig av nån anledning kan jag köpa men när det är så kallt som -30 lär elpatron gå hela tiden och varför den då skulle stänga av elpatron och inte återstarta om den stängde av för tex för hög framledning/retur vore intressant att veta.

Ni som har haft problem med läckande säkerhetsventiler på värmesidan, har ni kollat förtrycket i expansionskärlet? Och framför allt, är kärlet helt?
Och för att få lite balans i tråden; Jag jobbar med flera olika fabrikat på bl a värmepumpar, och de flesta får något fel förr eller senare. Alltså inget märkesspecifikt.
Framför allt, gör en årlig översyn innan vintern, antingen själv, eller anlita någon.

Det enda svar jag fick var att det var så det var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.