39 550 läst ·
76 svar
40k läst
76 svar
Var vaksamma med NIBE produkter
Jamen, vad hjälper det dig? Inte hjälper det dig ett dugg när IVTn hänger sig och vägrar starta utan norsk reset, om inte någonting har gått sönder utan det bara är "lite buggigt"? Vad menar du med din Nibe-utrustning som du har påtalat skulle du ha åtgärdat med garanti?bmk43 skrev:
3 års garanti hjälper dig inte...
Har Nibe auktioriserade ombud vem som helst får köpa en Nibe vp. I stället för att gnälla på din vp kör en usb loggning och lägg in i en egen tråd så ska nog problemet lösas vad det nu beror på fast har du köpt nya grejer spelar det ingen roll.bmk43 skrev:Har en EVP230 som installerades 2008 och sen en F2026 som installerades 2011. Installerades av "proffs". Funktionen har varit otillförlitlig. Vi lämnar huset 5 månader på vintern och drar ner temperaturen till c:a 15 grader. Ibland går inte systemet alls och startar inte om. Värmepumpen installerades av Nibe auktoriserad firma som tog 3 hela dar på sig med mycket kliande i huvudet och en installationskostnad på 27000 (utan pumpen). Pumpen stannar ibland och går inte igång igen. Måste slås av och sen på igen. Under de här åren har vi tappat allt förtroende för Nibe's produkter. Har haft service men inget hjälper.
Hade en lång diskussion direkt med Nibe där jag efterfrågade förslag på någon som kunde komma och gå igenom hela installationen och se om något kan göras. Förslaget var att jag skulle ta hit samma företag som installerade pumpen men dom visade tydliga tecken på att inte veta vad dom gjorde. Fick av dom bl.a. höra att det inte "var så vanligt" att dessa två Nibe enheter var sammankopplade!!! Hm, alltså mitt fel kanske. Jag skulle inte ha trott på att Nibe's rekommendationer egentligen var riktiga.
Samtalen med Nibe slutade med att de rekommenderar att jag lägger ut 11500 kr plus installationskostnad för en fjärrstyrd tillsats så jag kan övervaka och styra systemet när jag inte är där. Tack Nibe! Som om jag skulle något som helst förtroende att detta nu kommer att lösa alla problem. Det enda jag ville var att få hit någon som verkligen kan dessa enheter och kolla att allt är rätt gjort!
Nu har jag tröttnat. Allt som heter Nibe slängs ut och jag får ett helt nytt IVT system installerat med garanti på funktionen i 3 år samt fjärrstyrning via Internet. Jag kan verkligen inte rekommendera Nibe till någon. Akta Er, dom har inget som helst intresse av att se till att kunderna är nöjda och dom har dålig koll på sina "auktoriserade" installatörers kunnande.
För att få lite balans i tråden och inte smutskasta ett märke så...
Installerade (helt själv alltihop) en Fighter 1230 år 2006...
Den har aldrig krånglat (peppar peppar) och är nog den bästa investering jag gjort.
/M
Installerade (helt själv alltihop) en Fighter 1230 år 2006...
Den har aldrig krånglat (peppar peppar) och är nog den bästa investering jag gjort.
/M
Och vad har du skrivit om för problem som du har sökt lösning för i den här tråden??? Kan inte se att du har eftersökt några råd utan bara redogjort för din erfarenhet av en viss tillverkares utrustning. Varför skulle det inte vara lika relevant att andra gör samma sak?bmk43 skrev:
Min Nibe 1210-7 fungerar SÅ BRA... jag är SÅ nöjd med Nibe och deras service!
Redigerat av moderator:
Tja... man har en förmåga att bara skriva om något inte fungerar... Vilket jag förstår! Men det blir lätt en skev bild av det hela.
Balans kanske löser problemet? Det kanske är anledningen till att det bråkar?
Trevligt att läsa att några är nöjda!
Balans kanske löser problemet? Det kanske är anledningen till att det bråkar?
Trevligt att läsa att några är nöjda!
I den här typen av trådar, där det varnas för en viss produkt eller företag är det helt i sin ordning att framföra positiva erfarenheter, förutsatt att man inte företräder företaget som det varnas för. /Mod
Då ska jag också passa på att framföra en positiv erfarenhet, av vår 4 år gamla Bergvärmepump från IVT, för att bidra med lite ljus i tråden - inte för att motsäga andras dåliga erfarenheter, utan bara för att vi totalt ska få ett lite större urval av åsikter och erfarenheter att relatera till.
När vi köpte vårt hus 2010 satt här en 20 år gammal elpanna som värmde vattnet till elementen. Under den extremt kalla vintern 2010 med flera veckor i sträck då det var mer än -30 grader kallt här i Stockholm kostade elen som mest 10.000 kr för en månad... det var tyvärr lika illa som vi befarat.
- Under sommaren 2011 bytte vi till en ny bergvärmepump och sedan dess har kostnaderna aldrig överstigit ca 2.000 kr/mån inkl. hushållsel och varmvatten. Bra köp.
IVT värmepumpen kostade drygt 125.000 kr totalt med installation, borrning m.m. Vi kan helhjärtat rekommendera IVT i Bromma som varit kanonbra att ha att göra med hela tiden!
Pumpen har haft ett (1) problem efter nåt drygt år då ett kretskort dog och hela maskinen stannade. Dagen efter var IVT på plats och bytte ut kortet utan kostnad samt ställde in maskinen igen åt oss, sedan dess har det bara fungerat och aldrig gjort något väsen av sig.
OBS! Jag har fullt upp med att försöka hinna motionera mig själv och har aldrig ens tänkt tanken att motionera några ventiler...
I vårt nya Eksjöhus som vi just har beställt och som "snart" (inte tillräckligt snart...) ska börja byggas blir det dock en NIBE 1255 Bergvärmepump med FLM frånluftsmodul och poolvärmemodul. Varför? Tjaa, ALLA husbyggare har NIBE som standard i sina nya hus, antingen bara Frånluftsvärmepump eller Bergvärme beroende på husets storlek, och vi har ingen anledning att tro att de är sämre än vår IVT har varit.
När vi köpte vårt hus 2010 satt här en 20 år gammal elpanna som värmde vattnet till elementen. Under den extremt kalla vintern 2010 med flera veckor i sträck då det var mer än -30 grader kallt här i Stockholm kostade elen som mest 10.000 kr för en månad... det var tyvärr lika illa som vi befarat.
- Under sommaren 2011 bytte vi till en ny bergvärmepump och sedan dess har kostnaderna aldrig överstigit ca 2.000 kr/mån inkl. hushållsel och varmvatten. Bra köp.
IVT värmepumpen kostade drygt 125.000 kr totalt med installation, borrning m.m. Vi kan helhjärtat rekommendera IVT i Bromma som varit kanonbra att ha att göra med hela tiden!
Pumpen har haft ett (1) problem efter nåt drygt år då ett kretskort dog och hela maskinen stannade. Dagen efter var IVT på plats och bytte ut kortet utan kostnad samt ställde in maskinen igen åt oss, sedan dess har det bara fungerat och aldrig gjort något väsen av sig.
OBS! Jag har fullt upp med att försöka hinna motionera mig själv och har aldrig ens tänkt tanken att motionera några ventiler...
I vårt nya Eksjöhus som vi just har beställt och som "snart" (inte tillräckligt snart...) ska börja byggas blir det dock en NIBE 1255 Bergvärmepump med FLM frånluftsmodul och poolvärmemodul. Varför? Tjaa, ALLA husbyggare har NIBE som standard i sina nya hus, antingen bara Frånluftsvärmepump eller Bergvärme beroende på husets storlek, och vi har ingen anledning att tro att de är sämre än vår IVT har varit.
Jag minns det som att det var minst 2 - 3 veckor i sträck i januari/februari under vilka temperaturen aldrig gick över -30 grader och att det var typ tre månader i sträck med under - 20 grader ute dygnet runt...Josth skrev:
- Det är i alla fall den historia jag kommer berätta för våra barnbarn, om vi har lyckan att få några...
Du har säkert rätt i verkligheten, men när jag tänker tillbaks känns det inte som om din version riktigt gör rättvisa till hur kallt det var, med Stockholmsmått... mer riktigt Norrlandskyla här nere det året.