nu handlar väll detta om en trasig säkerhetsventil en sådan köper Nibe färdig byggd. altså inget fabriken kan ha slarvet med o på så sett orsakat...

Måste lyfta tråden,
Har en Nibe 360P där jag är inne på 3:e säkerhetsventilen till pannsystemet, dvs 2,5 bars ventilen på ett år!

Installatören (garanti tackochlov) har sagt att jag inte ska motionera ventilen då detta ofta leder till att den börjar läcka. Den sista ventilen har jag inte ens titta på men misstänker dock att även den läcker. Har tappat ca 0,2 bar i tryck på 3 månader. Igår satte jag en plastpåse från säkerhetsventilen för att kunna konstatera att det verkligen är den som läcker, ocj det verkar som det är det. Är ju i och för sig skönt att det är ventilen som läcker och inte något annat. Men samtidigt illa att man har fått 3 taskiga ventiler på raken.

Jag har också haft en 310P och bytt säkerhetsventil 2 gånger. Cirkulationspumpen stannade några gånger mitt i vintern också med ingen hemma såklart. Därimellan fungerade den ju.. 10 år gammal nu.

Vilket fabrikat är det då på säkerhetsventilerna? Nån som har testat stoppa dit ventil av annat fabrikat? Det är ju inte direkt ovanligt att en tillverkare köper de billigaste komponenterna för att sätta ihop till en billig produkt. Sen kan jag nog hålla med om att man med fördel kan ge fan i att motionera säkerhetsventiler, det ger den längsta livslängden i 9 fall av 10. Men man gör antingen eller, det går inte att tro att det ska funka att motionera en ventil efter 1-2år om man inte gjort det tidigare. Det finns väl dock antagligen en risk att en omotionerad ventil inte öppnar när det väl behövs, men det har jag aldrig varit med om. Säkerhetsventiler är normalt den detalj som fungerar sämst ur läckagesynpunkt och har kortast livslängd i de flesta värmesystem (även nibes).

Fick byta säkerhetsventilen på min Nibe 360 och fick då se riktigt dålig placering av densamma. Min Nibe är 5 år och då satt säkerhetsventilen nere till vänster bakom den övre plåten. Den dåliga placeringen gör att elektronikboxen sitter nedanför bakom mellersta plåten så när vatten läckte ut efter att ha demonterat säkerhetsventilen så rinner det ut över elektronikboxen. De nyare 360 har flyttat ned säkerhetsventilen så att alla kranar och vred och ventiler sitter nere bakom den nedersta plåten...

Har en EVP230 som installerades 2008 och sen en F2026 som installerades 2011. Installerades av "proffs". Funktionen har varit otillförlitlig. Vi lämnar huset 5 månader på vintern och drar ner temperaturen till c:a 15 grader. Ibland går inte systemet alls och startar inte om. Värmepumpen installerades av Nibe auktoriserad firma som tog 3 hela dar på sig med mycket kliande i huvudet och en installationskostnad på 27000 (utan pumpen). Pumpen stannar ibland och går inte igång igen. Måste slås av och sen på igen. Under de här åren har vi tappat allt förtroende för Nibe's produkter. Har haft service men inget hjälper.

Hade en lång diskussion direkt med Nibe där jag efterfrågade förslag på någon som kunde komma och gå igenom hela installationen och se om något kan göras. Förslaget var att jag skulle ta hit samma företag som installerade pumpen men dom visade tydliga tecken på att inte veta vad dom gjorde. Fick av dom bl.a. höra att det inte "var så vanligt" att dessa två Nibe enheter var sammankopplade!!! Hm, alltså mitt fel kanske. Jag skulle inte ha trott på att Nibe's rekommendationer egentligen var riktiga.

Samtalen med Nibe slutade med att de rekommenderar att jag lägger ut 11500 kr plus installationskostnad för en fjärrstyrd tillsats så jag kan övervaka och styra systemet när jag inte är där. Tack Nibe! Som om jag skulle något som helst förtroende att detta nu kommer att lösa alla problem. Det enda jag ville var att få hit någon som verkligen kan dessa enheter och kolla att allt är rätt gjort!

Nu har jag tröttnat. Allt som heter Nibe slängs ut och jag får ett helt nytt IVT system installerat med garanti på funktionen i 3 år samt fjärrstyrning via Internet. Jag kan verkligen inte rekommendera Nibe till någon. Akta Er, dom har inget som helst intresse av att se till att kunderna är nöjda och dom har dålig koll på sina "auktoriserade" installatörers kunnande.

Jag har Autoterm luft-vatten samma Ivt .Bara skit bara strul.

D
Jag har en Nibe 1210-7 bergvärmepump som jag köpte på Blocket 2007 (då var den alltså redan några år gammal). Nu har den gått i 8 år utan några större problem. Kb-pumpen har jag bytt då den gav upp för ett par år sedan. Lika skönt det, så jag fick bytt den till en energisnål pump. Vb-pumpen har jag bytt trots att det inte var något fel på den, för att få en energisnål, En kontaktor bytte jag för att få mjukstart istället och motorskyddet bytte jag till en elektronisk istället som snabbare/tillförlitligare detekterar fasbortfall. Växelventilen har jag bytt insats på för ett par år sedan.

Så totalt har det varit en Kb-pump och en växelventil som behövt åtgärdas. Total kostnad ca 1,500:- på 8 års drift.

Jag är verkligen nöjd med min Nibe-pump och den har varit väl värd de 17,000:- den kostade.

Jag har över 120000 investerat i elpanna och luftvattenvärmare. Men nu åker det ut!

D
Vad är det som säger att ditt ivt system kommer fungera så strålande och utan tillsyn? Fast min fina Nibe ha förstås fungerat 1.5 år utan att jag ens tittat på den när jag varit stationerad utomlands. Känns verkligen bra att ha en pålitlig Nibe i källaren när man måstr låta huset vara obebott i 1.5 år. I normala fall har jag loggning av huset så jag ser om något händer med pumpen, men då jag sa upp bredbandet när vi åkte utomlands så slutade loggningen också. Men Niben fixade det ändå.

Nibe, det känns tryggt.... :D

Jag bara säger det en gång till. Värmepumpar är en sån sk@t som måste förbjudas. Det enda man får på köpet är krångel.

Ja IVT ger iallafall garanti på 3år. Men jag skall kolla in några andra också innan jag tar slutlgt beslut. Det är nog så att vissa Nibe produkter kan vara bra men har man blitt bränd en gång.....

D
smurfen72 skrev:
Vad var felet med säkerhets ventilen hur kan den gå sönder ?
Jag gissar att TS inte motionerade säkerhetsventilen (oavsett vad TS skriver) och sedan blev det av någon anledning övertryck i radiatorsystemet så att säkerhetsventilen fick anledning att släppa på trycket och sedan ville den inte stänga ordentligt. Och eftersom TS vet med sig att den inte motionerades, så trycker TS så hårt på att den motioneras 4ggr/år... Det finns ju ingen vettig människa som gör det, eller?

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.