Passar också på att varna er, getingarna här på lantsidan är dopade!
De är ohyggligt stora!

:thumbdown:

P
Snigla skrev:
Hehe.. ops.. Kanske inte det första man tänker på!
Men det brukar väl bara vara några år? Sen odlar de nått?
Eller har jag missuppfattat det hela?
JA precis.. växelbruk heter det..

TheStills skrev:
JA precis.. växelbruk heter det..
Phu.. tur jag hade koll på nått :D

Passar också på att varna er, getingarna här på lantsidan är dopade!
De är ohyggligt stora!
Då är det förmodligen bålgetingar. :thumbup:
De är bra, och fridlysta. De kan kriga bort de vanliga ettriga getingarna. Bålgetingar är lugna och fina som humlor, även om de låter som försvarets vertolhelikoptrar.

Oldboy skrev:
Då är det förmodligen bålgetingar. :thumbup:
De är bra, och fridlysta. De kan kriga bort de vanliga ettriga getingarna. Bålgetingar är lugna och fina som humlor, även om de låter som försvarets vertolhelikoptrar.
Ah de hade jag glömt av att de fanns, hur bor dom? har nämligen hittat flera inomhus (inte i bostadshuset tack och lov, men iaf där de inte ska vara).. frågan är om de har ett bo nånstans (som vanliga getingar, eller om de huserar på annat vis?)

Kan lägga till att humlorna också är dopade!!!! haha :D

Googlade på bålgetingar (från wikipedia):

"Föda: Bålgetingen är en rovinsekt och äter bland annat vanliga getingar och andra leddjur, men även trädsav och fruktsaft. Bålgetingen dödar även bin och humlor samt tar deras larver och honung som föda. Den använder gadden för att döda byten, och eftersom den inte förlorar gadden när den sticker kan de upprepa stingen till dess att bytet är död."

Vilka elakingar! :eek:

P
Oldboy skrev:
..... låter som försvarets vertolhelikoptrar.
Inte alls då... :) Vertolen finns liksom inte i försvaret längre men vi förstår vad du menar.. I alla fall vi som har hört vertolen dagligdags under uppväxten...

Men ett stick, om nu bålgetingarna gör det, är väl lika illa som från en vanlig geting?

Men ett stick, om nu bålgetingarna gör det, är väl lika illa som från en vanlig geting?
Det är det säkert, om inte värre eftersom de är större.

Vi har haft bålgetingar här till och från, samt de vanliga, och även om bålgetingarna är respektingivande, särskilt inomhus, så är de inte besvärliga och påflugna som de vanliga. De verkar inte alls lika sugna på sötsaker som de vanliga getingarna som ofta är besvärliga om man tuggar på något ute, eller bara har tuggat/druckit något när man var inne och sedan gått ut. Men det är inte så roligt att vara utsedd till förste getingförpassare när de har kommit in genom öppna dörrar/fönster...

Jag tror att bålgetingar boar ungefär som vanliga getingar. Vi har haft bon i ett gammalt träd, (hålighet efter en gammal borttagen gren), och på vinden.

De är inte heller lika kvällströtta som de vanliga getingarna. Ofta surrar bålisar runt utelampor, och ibland försöker de stånga sig in genom fönster för att komma in i ljuset inne. När det är mörkt alltså.

Edit: Vi har fäbromsar också. De är betydligt värre.

Redigerat:
Om jag förstod saken rätt är de ungefär lika giftiga, bål vs vanliga getingar, men skillnaden är att bålisen inte tappar sin gadd när den sticker..och kan således sticka flertalet gånger på rad..

Snigla skrev:
Om jag förstod saken rätt är de ungefär lika giftiga, bål vs vanliga getingar, men skillnaden är att bålisen inte tappar sin gadd när den sticker..och kan således sticka flertalet gånger på rad..
Det gäller väl vanliga getingar också. Det är väl bara bin som har hullingar på sin gadd och därmed tappar den när de sticker.

Nå, skönt att sticket inte är lika mycket värre som storleken då iaf.

Oldboy skrev:
Det gäller väl vanliga getingar också. Det är väl bara bin som har hullingar på sin gadd och därmed tappar den när de sticker.

Nå, skönt att sticket inte är lika mycket värre som storleken då iaf.
Jo det stämmer har jag för mig, alltså att vanliga getingar också kan sticka fler gånger.. problemet med dem alla är att man inte hinner se vad de är för några när man skriker viftar och springer ;)

Hmm, nu har jag funderat ett tag.. och tänkte fråga lite lätt härinne om en tanke är god eller ej (eller om någon har någon annan idé).. och se om nån har nått annat att säga/tipsa om saken ifråga..

Frågan är denna..

Vi har ett rum i vårt uthus som av tidigare ägare var planerat att bli två badrum (de har alltså dragit rör och avlopp lite här och var som sticker upp..och gjutit igen sedan - sen kom de inte längre).. vi har dock tänkt göra en tvättstuga i rummet först och främst.. och sedan även en duschmöjlighet och liten wc.. so far so good.. planeringen för rummet är inga problems.. men nu till det lilla kruxet..

Då allt är draget nere i plattan har vi ingen aning om hur och var de lagt saker och ting.. som om det inte är nog med att det är 3 golvbrunnar, 2 toalettavlopp, 2 handfatsavlopp, 10 vattenanslutningar som kommer upp ur golvet.. så har vi nu fått lära oss av rörmokaren att vi dessutom har golvvärme därinne (who would have known..).. känns inte som det finns en millimeter golv kvar att skruva i.. utan att riskera att sabba nått (rummet är inte SÅ stort)..

Så min tanke var (för säkerhetsskull).. skulle man kunna mura fast en rad av lecablock där man vill ha väggarna och sedan skruva fast stålreglarna i den och bygga väggarna som vanligt? då riskerar man ju inte att skruva i nått som man inte ska (oavsett om skruvarna eg inte ska nå ner till nått väsentligt..)

Nån tanke?
/Sandra

Snigla skrev:
Hmm, nu har jag funderat ett tag.. och tänkte fråga lite lätt härinne om en tanke är god eller ej (eller om någon har någon annan idé).. och se om nån har nått annat att säga/tipsa om saken ifråga..

Frågan är denna..

Vi har ett rum i vårt uthus som av tidigare ägare var planerat att bli två badrum (de har alltså dragit rör och avlopp lite här och var som sticker upp..och gjutit igen sedan - sen kom de inte längre).. vi har dock tänkt göra en tvättstuga i rummet först och främst.. och sedan även en duschmöjlighet och liten wc.. so far so good.. planeringen för rummet är inga problems.. men nu till det lilla kruxet..

Då allt är draget nere i plattan har vi ingen aning om hur och var de lagt saker och ting.. som om det inte är nog med att det är 3 golvbrunnar, 2 toalettavlopp, 2 handfatsavlopp, 10 vattenanslutningar som kommer upp ur golvet.. så har vi nu fått lära oss av rörmokaren att vi dessutom har golvvärme därinne (who would have known..).. känns inte som det finns en millimeter golv kvar att skruva i.. utan att riskera att sabba nått (rummet är inte SÅ stort)..

Så min tanke var (för säkerhetsskull).. skulle man kunna mura fast en rad av lecablock där man vill ha väggarna och sedan skruva fast stålreglarna i den och bygga väggarna som vanligt? då riskerar man ju inte att skruva i nått som man inte ska (oavsett om skruvarna eg inte ska nå ner till nått väsentligt..)

Nån tanke?
/Sandra
Varför inte mura innerväggarna helt i leca block?

Goteborg skrev:
Varför inte mura innerväggarna helt i leca block?
Snålhet :o..

När vi köpte huset/gården köpte vi även materialet de hade kvar också (de var inte klara med alla projekt).. dvs alla plåtreglar och en hel hög med våtrumsgips ligger redan i rummet ifråga.. redo att användas.. och vi har inget annat användningsområde för dem.. så det känns som vi vill göra nått av dem.. :)

Annars hade nog "hela" lecablockväggar helt klart varit ett bra alternativ!

Mvh Sandra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.