Blaha.. ett jäkla blåsande bara.. inte frestande att gå ut och pyssla i trädgården direkt! Men har beställt en del fröer för odling iaf.. Flera tomatsorter (ena är en bifftomat som får frukter upp till 500g!!!!).. Lite annat ätbart.. Och så blommor då :) nu ska det planteras oxå :thumbup:

Vad har ni för odlingar på g i år/sommar?

Till helgen sägs det bli sol, det hoppas vi på! Mysigt att pyssla och planera lite i trädgården ju.. (även om det innebär att vissa inneprojekt liksom blir avstannade ett tag - men det är väl därför vi har säsonger i sverige? vinter..? hehe).

Fick iaf leverans av våra specialbeställda (måttanpassade) svarta rullgardiner till sovrumsfönsterna häromdagen.. nu ska de bara upp oxå - vilket det är hög tid för nu.. det börjar bli ljust väldigt tidigt på morgonen kan jag tala om! Inte ens hunden vill vara vaken med mig.. :rolleyes:

2014-03-09 12.28.41-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självfallet, när man fått upp rullgardinerna så att man kan ta sovmorgon.. ja då försvinner solen :banghead:

Men vi blev nöjda med resultatet iaf.. de släpper in lite ljus längs sidorna när de är neddragna, men tillverkaren kan ju inte rå för att våra gamla fönsternischer inte är raka (diffar nån cm på sina håll..).

Nu kan jag med gott samvete köpa fler rullgardiner därifrån till de andra fönsterna (om vi anser oss behöva det framöver när solen börjar skina på allvar..).
:thumbup:

rullis.jpg
Skapa konto

Kikar igenom/sorterar papper för huset inför kommande "grävsäsong".. det är lika bra att kolla var alla rör och ledningar ligger på tomten på förhand.. (tyvärr verkar de givetvis ligga precis i trakterna av där vi vill ha ner plintar)..

Vi fick två pärmar med dokumentation av saker de gjort i/på huset.. ritningar/beskrivningar om hur de gjort osv (jättebra!).. dock är vissa mer uppdaterade än andra (därav min sortering nu..).. man lär sig en del om gården iaf :)

Det tog bara ett halvår och lista ut vad det var som växte runt gården, känner oss som riktiga storbönder här på landet haha. Okej, får väl erkänna att det var inte vi som kom på det, vi hade gett upp! Men vi hade våra fd grannar på besök och de sa bara "åh vilka fina rapsfält som kommer rama in er om några veckor".. och de har rääääääättt.. de börjar formas gula blommor.. och jag kan inte annat än studsa runt av förväntan.. som ett barn på julafton.. jag älskar rapsfält.. synd bara att de inte blommar så länge..

MEN TACK grannarna som välkomna oss i neighborhoodet.. med mina favvisar..:wow:

2014-04-11 20.28.54.jpg
Skapa konto

Rapsfält som är så fint. Grattis. :)

Marlen Eskilsson skrev:
Rapsfält som är så fint. Grattis. :)
Ja, de är extremt vackra när de står i full blom.. och himlen är klarblå :D Måste ladda systemkameran.. de börjar som sagt knoppas nu och det vankas sol över påsk.. så nästa vecka står de nog i full blom! :D

Synd bara att de nya sorterna inte luktar så mycket. Man känner sig lurad på konfekten när man kör förbi gula blommande rapsfält utan att man känner så mycket av den tunga söta doften som hör till. Men vackert är det.

P
Man är glad att det är så då det hade varit jobbigt då man bor mitt i ett....
Sen detta med att lära sig... En historia från vårt första år "här på landet" för ett par år sedan.
På hösten sådde dom något som vi trodde var sockerbetor Men det kom ju inte upp så mycket då. Sen på våren när det började växa så tyckte vi att det växte lite väl högt för betor men vi kunde inte bestämma ändå vad det var men vi började gissa på potatis men satte man verkligen dom på hösten?
Någon vecka till gick eller så och då kom det små gula blommar och då 'klick'.... .. Raps
Man lär sig alltid något..

Oldboy skrev:
Synd bara att de nya sorterna inte luktar så mycket. Man känner sig lurad på konfekten när man kör förbi gula blommande rapsfält utan att man känner så mycket av den tunga söta doften som hör till. Men vackert är det.
Jag har aldrig tänkt på att det luktat något speciellt.. därför visste jag inte heller att det skiljer på det nuförtiden.. men jag kan tänka mig att på nått vis är det kanske tur om det inte luktar så mycket när man har gården helt omringad av det (och lider av migrän av för blommiga dofter)..

Jag nöjer mig med den vackra vyn som snart kommer omgärda oss helt.. :thumbup:

TheStills skrev:
Man är glad att det är så då det hade varit jobbigt då man bor mitt i ett....
Sen detta med att lära sig... En historia från vårt första år "här på landet" för ett par år sedan.
På hösten sådde dom något som vi trodde var sockerbetor Men det kom ju inte upp så mycket då. Sen på våren när det började växa så tyckte vi att det växte lite väl högt för betor men vi kunde inte bestämma ändå vad det var men vi började gissa på potatis men satte man verkligen dom på hösten?
Någon vecka till gick eller så och då kom det små gula blommar och då 'klick'.... .. Raps
Man lär sig alltid något..
Jo, för blommiga och tunga dofter får jag migrän av tyvärr, så jag är glad om det "bara" är vackert att se på.. kunde bli lite jobbigt annars kanske (närmsta åkrarna runt hela gården väntar på att slå ut hehe)

Hahaha.. den där historian om ert första år.. haha kunde lika gärna ha varit jag som skrev det där.. vi tänkte precis likadant.. men kunde inte förstå varför de såddes då (när de andra typ plockade upp sina).. vi tom plockade upp en för att kolla om det var nån sockerbeta (ja.. vissa av oss provsmakade tom haha).. gissningarna och funderingarna var många..

Kan tala om (om ni inte provat) att det hm.. sägs.. att de där sockerbetsliknande rapsgrödorna smakar lite sött o kåligt (vi funderade på om det var nån kålaktig foderväxt till djur också där ett tag).. raps är tydligen nån kålsläkting tror jag!

Sen nu på våren efter bonden åkte runt ett varv med nån gödning.. så sa det pang så växte allt flera dm.. och nu börjar några få slå ut...

:wow:

P
:wow: Tänk vad "statsbor. lär mycket.....
En annan historia är vårt första möte med vår grannlantbrukare var att han sa att av stycket (betyder visst åkerbit har vi fått lära oss senare) närmst oss låg i vall..... Frun tyckte att ytan var rätt plan för att ha en vall....:confused:
För er som inte vet så är vall att man använder ytan till att skapa hö och sen kanske låta djuren beta på ytan....

Läser era inlägg och ler! Lycka till Sandra med hus, man och hunden :)

TheStills skrev:
:wow: Tänk vad "statsbor. lär mycket.....
En annan historia är vårt första möte med vår grannlantbrukare var att han sa att av stycket (betyder visst åkerbit har vi fått lära oss senare) närmst oss låg i vall..... Frun tyckte att ytan var rätt plan för att ha en vall....:confused:
För er som inte vet så är vall att man använder ytan till att skapa hö och sen kanske låta djuren beta på ytan....
Hehe.. ops.. Kanske inte det första man tänker på!
Men det brukar väl bara vara några år? Sen odlar de nått?
Eller har jag missuppfattat det hela?

Anders D skrev:
Läser era inlägg och ler! Lycka till Sandra med hus, man och hunden :)
Tackar! Det kommer förhoppningsvis att gå bra, bli kanon.. Har ju en hel säsong nu inför nästa vinter..

:thumbup: Stadsbor på landet ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.