Hemmakatten skrev:
@Snigla. Vad ska du ha ekplantan till? Ska du utnyttja den trevliga formen med barken kvar? *nyfiken *
Tanken är det, iaf blev jag väldigt förtjust i formen! Har inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli.. har funderat på en bänk, ett soffbord.. en stor skylt i logen vi ska inreda med gårdens namn på.. eller hmm.. kanske ett par mindre bord? eller nått av varje (den är ganska stor) :)

Vi har sedan tidigare en planka (också ek) dedikerad till en bardisk (vi köpte ek med gården när vi flyttade in, därför maken har ekköpsförbud) också med lite "roligare form" men utan bark o så.. vi har hela tiden haft en framtidsvision att vi ska ha en engelsk pub i logen när vi kommer så långt att vi rensat och börjat isolera.. :) (första vi bestämde oss för när vi var på visning haha) :)

Hemmakatten: ahh.. hoppas allt gick bra!

Nä då är det inte mycket krypande och böjande närmsta tiden för dig, Men om du tillåter dig att"missa" ett år här med odling o trädgård,. så har förhoppningsvis operationen gjort dig piggare och du kanske orkar med att påta lite nästa år ost (om du vill och känner för det) - gäller att återhämta sig i lagom takt! Jag har själv rygg/ledproblem och det sucks.. allt tar mycket längre tid här att göra hemma.. men man tar ett steg i taget.

Försöker anpassa mina odlingar nu, till mina förutsättningar eller vad man ska säga. Dvs ryggen var skälet till att jag byggde pallkragarna 3 på höjd tex.. och rabatter som anläggs långt ner.. ska vara relativt självgående (inte behöva så mycket rensande).. vill inte ha växter som måste grävas upp och förvaras på annat ställe på vintern.. eller många stora krukor som ska bäras in på vintern (ett par-tre är ok, då kan jag göra det själv ifall maken inte vill/kan/hinner)..

Naturtomt är på gott o ont, men ska hållas efter den med.. växer snabbt igen med sly om man har otur.

Sent svar angående garageporten.

Frikopplingen som ni använde är mer en nödlösning för att kunna ta sig ut ur ett garage vid strömavbrott, det är ju inte tänkt att man ska använda den i dagligt bruk. Därför har dom inte bekymrat sig om att göra det på något vettigt sätt, vilket kan vara lite synd när man väl har strömavbrott och inte har nån snabbtving i närheten... :x

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Får hänga in en snabbtving i närheten!

Person som monterar de sista plankorna på en träkant vid en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på och slutför småsaker från "pågående" (tidigare?) projekt.. här fixar vi de sista plankorna på kjolen (på uteplatsen/golvet vi byggde för ett par år sedan..) - säger bara en sak, såna små saker är lika illa som att sätta de här "sista listerna" i ett rum man renoverat (dvs fem år senare).. varför gör man det inte direkt?!?! :x

En person skapar ett potatisland med en jordfräs i trädgården, jorden är uppluckrad.
Skapa konto

Insåg också att vi skulle skaffa oss ett potatis/odlingsland, mycket tack vare Mr mullvad grr..

Iaf fick vi för första gången chansen att se om jordfräsen vi hade (köpt med huset) fungerade! Och kors i taket, med lite soppa och avdamning så gick den igång direkt (då har den stått i garage i 4-5 år troligen.,) :eek:

Gräsklipparen startar typ aldrig när den ska!
Oavsett hur ofta vi använder den..

Iaf så ska grässvålen arbetas.. sicket skitjobb (blev lättare o lättare dock..)

Blommande magnolia med rosa blommor och gröna blad mot en vit vägg.
Skapa konto

Magnolian blommade äntligen, få men spektakulära blommor! Den sitter i en "kruka" och jag är glad att den klarade av vintern och sista "köldknäppen" som var här (när den börjat vakna).

Blommande tulpaner med pionliknande kronblad i nyanser av rosa och lila, planterade i en trädgård.
Skapa konto

I höstas köpte jag en del lökar från holland :) Det här är från en blandning som heter "Angelique och Shirley" (tror jag..).. varav Ms A är otroligt vacker i sin blomning.. ser ut som en pion eller ros.. inte nödvändigtvis som en tulpan!

Ett växthus med nytt golv omgivet av grönska och ett öppet fält i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto

Har pysslat lite med växthuset också.. det har fått nytt golv och nya gäster (har börjat flytta ut chilisar och tomater framför allt.. plus en lite ranglig äppelgurka..)

Ung äppelgurka på gren i vit kruka mot trägolvsbakgrund, med gula blommor och gröna löv.
Skapa konto

En lite kass bild på min rangliga äppelgurka som inte fått ny kruka än.. men ÄNDÅ levererar.. ser ni .. ser ni :D

Potatisplantor som växer i en grön pallkrage i en trädgård med soligt väder.
Skapa konto

Potatisen i pallkragen har tagit sig också, det ser faktiskt ut som om vi kommer få egen färskpotatis till midsommar! Om man bara kikar på blasten just nu, så verkar det inte skilja något på de som jag grott i äggkartong vs de jag grott i jord (som hade blast när vi planterade dem).

Jordgubbsplantor som växer kraftigt i en pallkrage i en trädgård med blommande blommor och grönskande lövverk.
Skapa konto

Jordgubbsplantorna växer så det knakar också..

Närbild av jordgubbsplantor med vita blommor och gröna blad i trädgårdsjord i solljus.
Skapa konto

..gubbarna har redan börjat knyta sig på sina håll :)

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
ROSBÅGARNA:

Bildcollage visar montering av rosbågar med impregnerat virke, inklusive jordspett och stolpar.
Skapa konto

Först skulle det köpas virke, blev impregnerat! Sedan skulle det sättas ner jordspett till stolparna (vitsen för oss, med rosbågarna, är att de skulle bli vindtåligare än metallbågarna vi provat med..).. och virket skulle sågas till och klyvas..

Konstruktion av trä rosbågar, hand sågning och montering av horisontella ribbor för klätterväxter.
Skapa konto

Sedan sattes stolparna på plats (45x45) och skruvades fast. Sedan tog vi och satte fast "klätterväggen" till rosorna, på sidorna mellan stolparna (vi klyvde en/några 45x45 och sågade dem ca 40 cm långa).

Sedan valde vi höjd på bågens "tak" och satte fast en/två överliggare ..

Övre bild visar manuell utformning av träkomponent med stämjärn, nedre bild visar pågående konstruktion av vindtåliga rosbågar i trädgården.
Skapa konto

Observera att vi gör tre stycken.. längs vår gång ned mot lusthuset! Efter att alla tre fått samma behandling var det dags att kapa stolparna och börja såga till de tvärgående ribborna uppe..

Här sågas de ut för hand (knackas loss med stämjärn) :)

Tre hemmagjorda trälådor för rosor med stödstolpar och horisontella överliggare under konstruktion i en trädgård.
Skapa konto

När de tvärgående "pinnarna" är klara så ska det sågas uttag uppe i luften (min andra halva ville göra det på plats då måtten inte var identiska..).. som o lägga pussel ;)

Trädgårdsvy med delvis konstruerade rosbågar av trä längs en gångväg, material och verktyg på marken.
Skapa konto

Sådär blev det.. nu ska växterna lossas från fd stödet och fästas i de nya..

Det ska oxå plockas bort sopor och rensas lite ogräs!

Mycket nöjd - och hoppas de jäklarna står bättre pall för vinden!

• Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! ... o den röda solstolen var din plats, när sambon sågade? :rofl:

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Haha nää.. det är faktiskt hans (soldyrkarens) stol! ;) Mig hittar man oftast på backen om jag sitter och tittar, i skuggan.. med ogräsrensningsutrustnig :cool:

(Han fick solstolen i födelsedagspresent för något år sedan då jag tröttnade på att flytta omkring en skittung träsolstol när det skulle klippas gräs)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Lila klotformad alliumblomma, kallad "Purple Sensation", i blom mot grön gräsbakgrund.
Skapa konto

En av mina favvisar blommar nu, älskar dessa "bollar" :)

Unga päron på träd med texten "Många päron ser det ut att bli" överlagrat.
Skapa konto

Kollade in päronträdet idag - och det verkar som om vi får några i år med! Trots hård beskärning förra hösten..

Jordgubbsland med skyddsnät i en trädgård med paviljong i bakgrunden.
Skapa konto

Visserligen hintade jag i en annan tråd, men den passar här med! Har satt nät på mina jordgubbar idag.. kände mig lite hotad av de 100-talet ettriga trastar som sprang omkring nedanför "gubbarna" idag!

Trädgårdsbild av en trärosbåge med klätterväxter och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Tog oxå en extrabild på en av rosbågarna.. gillar dem ju :love:

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Snygga rosenbågar! En nyfiken fråga: hur fäste ni dem i marken? Har ett liknande projekt på gång och diskuterar för eller emot gjutning.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Snygga rosenbågar! En nyfiken fråga: hur fäste ni dem i marken? Har ett liknande projekt på gång och diskuterar för eller emot gjutning.
Tack :)

Jordankare använde vi.. de/metallen blir ju tyvärr lite synliga (ovandelen), som synes på mina bilder, men man kan ju plantera blommor för om man vill (eller måla allt..).

Dessa köpte vi: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340623/

Vi funderade oxå på att gjuta, men kör en chansning med dessa "ankare". Om de börjar röra sig kommer vi gjuta på en klump.. (skälet till att vi byggde egna rosbågar är just lite vindproblematik).

Budgetvarianterna vi köpte vek sig, gick av..blev snea.. lite trist. Så nu hoppas vi dessa håller..(y)

Snigla Snigla skrev:
Tack :)

Jordankare använde vi.. de/metallen blir ju tyvärr lite synliga (ovandelen), som synes på mina bilder, men man kan ju plantera blommor för om man vill (eller måla allt..).

Dessa köpte vi: [länk]

Vi funderade oxå på att gjuta, men kör en chansning med dessa "ankare". Om de börjar röra sig kommer vi gjuta på en klump.. (skälet till att vi byggde egna rosbågar är just lite vindproblematik).

Budgetvarianterna vi köpte vek sig, gick av..blev snea.. lite trist. Så nu hoppas vi dessa håller..(y)
Tack f snabbt svar! Jo, liknande har vi också köpt. Bara banka ner i jorden sägs det. I alla byggbeskrivningar står gräva o gjuta. Eller köpa stolpfästen med vidhängande betongklump. Jag är skeptisk till att det håller med dessa ankare, man har å andra sidan inte lust att gräva stora hål..... Ja, vi får väl hålla tummarna för att det funkar!

Vi var som sagt i valet och kvalet..men det går att lösa med betong om det går åt helskotta!

Vi tänkte såhär: det måste bli stabilare när man bygger ihop något - än att bara ha två/fyra vingliga stolpar.. :) vi har ju både tvärgående och liggande..och dessutom så är rosbuskarna redan 1 m och de sitter i jorden OCH ska bindas fast i bågen..

Men ja.. helt säker kan man aldrig bli!
(Men det var fullt tillräckligt med sten ivägen när vi skulle ha ner "spetten")

Men vi bor verkligen blåsigt så överlever våra nått år kan nog alla ha sån konstruktion haha :)

Redigerat:

Hoho nu ska jag prova skicka upp en video.. (hm tror inte jag gjort det här innan iaf) några bilder från kvällskvisten här ..

Älskar skuggapelet i trädgården och vår utsikt (rogivande) :love:

-

(Kraschar jag hela byggahus.. så ber jag om ursäkt redan nu :geek:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.