321 841 läst ·
1 708 svar
322k läst
1,7k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
ODLINGSSÄSONGEN HAR BÖRJAT:
Fröer ska sorteras och läggas in i mitt såschema.. (Feb 2017)
Har försått:
- tomat (3-4 sorter)
- gurka (slang och äppel..)
- squash (2 sorter)
- aubergine (2 sort, misslyckats tidigare)
- pak choi
- basilika
- ruccola
- xx antal chili..
- paprika (en från frö, en från en bit kärnhus!)
- nyzeeländsk spenat
..bland annat
har oxå sått tagetes (ätbara), rosenskära, jätteprästkrage, vitsippa, rudbeckia och petunia..
Än så länge följer jag schemat, men köpte några nya påsar igår hmm..
Men jag glömde majs förda året - så nu när jag hittade (deras sista påse) så kom jag på det.. Måste prova
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fröer ska sorteras och läggas in i mitt såschema.. (Feb 2017)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har försått:
- tomat (3-4 sorter)
- gurka (slang och äppel..)
- squash (2 sorter)
- aubergine (2 sort, misslyckats tidigare)
- pak choi
- basilika
- ruccola
- xx antal chili..
- paprika (en från frö, en från en bit kärnhus!)
- nyzeeländsk spenat
..bland annat
Än så länge följer jag schemat, men köpte några nya påsar igår hmm..
Men jag glömde majs förda året - så nu när jag hittade (deras sista påse) så kom jag på det.. Måste prova
Logga in
Skapa konto
Våra nya ytterdörrar har kommit (för ett par veckor sedan) och skall nu målas med linolja
Givetvis kom det snö lagom till leveransen (vi var så glada att "vintern" äntligen var över.. igen..).. dörrarna vägde 100 kg
.. och som om det inte räckte med problem den dagen - så var det givetvis strömavbrott också!
..OCH VEM TROR NI HAR EN AUTOMATISK / ELEKTRISK GARAGEPORT?
Hade aldrig tänkt på det där med automatisk öppnare till garaget innan vi fick en på köpet i huset (vi använder det inte som garage dock).. det blev lite snopet när vi hade strömavbrott och vi visste inte om det ens var möjligt att öppna dörren manuellt..
Utifrån sett finns inget handtag eller liknande, bara en kodbox.. och på insidan hittade vi tillslut ett snöre i taket (typ som en sån där man drar igång båtmotorn/gräsklipparen med).. och inget mer.. med den kunde man dra upp porten.. men det gick inte att få dörren att fästa i öppet läge så att säga..
.. vi pallade upp dörren, det funkade men kändes lite opraktiskt haha, borde ha funnits nått sätt att "haka fast öppnare" i ett läge (?)
*funderar på om det är olikalösningar på olika dörröppnare*
Utifrån sett finns inget handtag eller liknande, bara en kodbox.. och på insidan hittade vi tillslut ett snöre i taket (typ som en sån där man drar igång båtmotorn/gräsklipparen med).. och inget mer.. med den kunde man dra upp porten.. men det gick inte att få dörren att fästa i öppet läge så att säga..
.. vi pallade upp dörren, det funkade men kändes lite opraktiskt haha, borde ha funnits nått sätt att "haka fast öppnare" i ett läge (?)
*funderar på om det är olikalösningar på olika dörröppnare*
Jodå, mycket fint härnere! ..vissa år har man bara lite otur med vädret (men det har man ju överallt).. sedan beror det väl på hur/var man bosätter sig.. man kan få lite mer otur med "vädret" om man bosätter sig på landet mitt ute bland åkrarna..
(där det alltid blåser, mullvaden härjar och vägen snöar igen..)
firar tio år härnere nästa år.. 
Hemmakatten - funderar på om det är ditt fel att det snöade här imorse (som tog upp det 'onämnbara' vädret haha). Vaknade kvart över sex, tittade ut och allt var vitt :x blev sur och kröp ner under täcket och tänkte soliga tankar.. två timmar senare hade snön smält iaf (även om de faller lite snöblandat slask nu)
Dagen började med ett vitt snötäcke :x (det är ändå senare delen av mars.. i skåne)
Men det smälte relativt snabbt och dagen kom faktiskt att visa lite solsken :eek:
Kikade ut genom fönstret några gånger och blev glad, kanske våren är på intågande snart (ignorerade vädermesset om varning för snö söndag). Växthuset lyste fint utanför och väntar på lite rensning (och en grund.. haha). Blev lite innepyssel istället.. målade första lagret färg på dörrpar ett (de tar plats, får ta varje sida lite pö om pö,. och så torktider osv.. kommer ta ett tag innan alla är klara!)
Men det smälte relativt snabbt och dagen kom faktiskt att visa lite solsken :eek:
Logga in
Skapa konto
Kikade ut genom fönstret några gånger och blev glad, kanske våren är på intågande snart (ignorerade vädermesset om varning för snö söndag). Växthuset lyste fint utanför och väntar på lite rensning (och en grund.. haha). Blev lite innepyssel istället.. målade första lagret färg på dörrpar ett (de tar plats, får ta varje sida lite pö om pö,. och så torktider osv.. kommer ta ett tag innan alla är klara!)
Förstår vad du menar med garageporten, då jag jobbar som portmontör. Frikopplingen som ni använde är en nödlösning, och förhoppningsvis behöver man inte använda den särskilt ofta. Enklaste lösningen på hur man får porten att stanna helt i öppet läge är att låsa fast den med en snabbtving i ena hjulskenan. Nu vet ni det till nästa gång. 
Dagens fynd!
En rolig ekplanka
..brukar hålla koll på blocket åt min andra halva också .. ifall jag hittar en bra deal och det gjorde jag igår - ruggigt billigt finträ!
Han köpte ask och körsbär - och jag själv hittade världens coolaste ekplanka (han har 'ekköpsförbud' .. men det gäller ju givetvis inte mig.. haha
Logga in
Skapa konto
En rolig ekplanka
..brukar hålla koll på blocket åt min andra halva också .. ifall jag hittar en bra deal och det gjorde jag igår - ruggigt billigt finträ!
Han köpte ask och körsbär - och jag själv hittade världens coolaste ekplanka (han har 'ekköpsförbud' .. men det gäller ju givetvis inte mig.. haha
Läser lite avundsjukt om allas vår- och sommarplaner. Själv blir det inget sått alls. Genomgick en stor ryggoperation för snart 2 veckor sedan. Kunde gå ut på 500meterspromenad idag. Men att gräva land är uteslutet, likaså stå framåtböjd och så eller rensa ogräs. Så nåt sånt blir inte i år.
Tur att jag har en väldigt fin och omtänksam make som kommer att fylla alla krukor med jord och hjälpa till med blomplantering där. Hoppas att jag om några veckor kan krångla mig in i bilen så vi kan åka till en handelsträdgård och inhandla blommor och örtkryddor.
Resten av tomten är en 13' naturtomt och det arbetet (det krävs mycket arbete att hålla en naturtomt i fint skick) har maken redan.
Tur att jag har en väldigt fin och omtänksam make som kommer att fylla alla krukor med jord och hjälpa till med blomplantering där. Hoppas att jag om några veckor kan krångla mig in i bilen så vi kan åka till en handelsträdgård och inhandla blommor och örtkryddor.
Resten av tomten är en 13' naturtomt och det arbetet (det krävs mycket arbete att hålla en naturtomt i fint skick) har maken redan.