Om man vill ha "lite" elvärme i ett garage ca 25-30 m2 (3 isolerade väggar, en "stenvägg" där det befinner sig en lite nyare garageport + ett par enkla fönster in till icke uppvärmda rum på några andra väggar)

Hur ska man tänka då? Hur stort element bör man ha (hur många..?)

En begagnad luft-luft hade kanske fungerat??. Annars är väll den gyllene regeln 70w/m2. Men då är det inomhusvärme som avses... :S

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja, jag skulle ha satsat på en luft-luftvärmepump. Det räcker gott för att hålla runt 10-15 grader i alla fall och är betydligt mer ekonomiskt än bara elradiatorer.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi hade hoppats på att kunna skjuta på en ev L/L tills vi vet lite mer om våra andra delar i närheten., vi funderade på en "tvilling" pump.. för vi har en gästsvit på 120 m2 ovanför.. som idag värms med olje/elradiatorer (vi har dock bara underhållsvärme, runt 10-12 grader, när vi inte har gäster..ökar på när de kommer).. Men vi har ytterligare rum på g..

Kan vara värt att vänta.. För det vankas ev en tredje L/L också..
Och vi har redan en i lgh (kan vara värt att tänka på en bättre värmekälla till allt?)

..om man ska ha ett element, hur dyrt blir det? Lär väl behöva en 2000w?

Hade funderat (oxå) på att ha element som grundvärme.. också kanske ha en gasolvärmare för att boosta upp när man är där (träningsrum..)

Snigla skrev:
Vi hade hoppats på att kunna skjuta på en ev L/L tills vi vet lite mer om våra andra delar i närheten., vi funderade på en "tvilling" pump.. för vi har en gästsvit på 120 m2 ovanför.. som idag värms med olje/elradiatorer (vi har dock bara underhållsvärme, runt 10-12 grader, när vi inte har gäster..ökar på när de kommer).. Men vi har ytterligare rum på g..

Kan vara värt att vänta.. För det vankas ev en tredje L/L också..
Och vi har redan en i lgh (kan vara värt att tänka på en bättre värmekälla till allt?)

..om man ska ha ett element, hur dyrt blir det? Lär väl behöva en 2000w?
Köp en sån här eller liknande. Jag har själv två av den modellen i skeppet som ligger i sjön över vintern. Med den kan du dimensionera ditt behov (uppskatta hur många watt du behöver) och sedan leta efter en passande lösning. Den återanvänds senare som släpbar stödvärme som ni säkert kommer behöva nån annan gång.

Om den går konstant på 2KW kostar den 730kWh/månad och med vetskapen om behövd dimension (max kW) kan du efter ett ganska kort tag (du behöver inte vänta till vintern, bara veta hur kallt det kan bli) beräkna vinsten i en L-L pump.

Måste bara gapa av mig lite... 5000 JÄ*LA spänn för en service på bilen??? den där försäljaren känner jag för att jaga med en plasthammare (jag är inte alltför elak..).. han sa att servicen vi var tvugna att göra varje år (nybil) kostade runt 1200.. det gjorde den.. FÖRSTA ÅRET.. efter det har det gått utför.. nu är vi inne på sista året typ.. och uppe på 5000 kr.. då är inte ens nått trasigt.. (förutom att det är dags att byta framdäck..)

Visst, de tar bara 1200 för undersökningen, sen är det dessutom miljoner småsaker som byts.. filter hit o dit.. oljan (mer förståelig..).. inget som sticker ut eg.. men 5000???

Jag har haft audisar (ja flera..och de beklagar sig alla över hur dyrt det är) och ford och merca.. ingen av dem har varit i närheten av 5000 kr för en vanlig service.. men Opel.. ja dom kan ta betalt dom *grrr*

*muttrar surt* .. bilar.. *suck*

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Snigla skrev:
Måste bara gapa av mig lite... 5000 JÄ*LA spänn för en service på bilen??? den där försäljaren känner jag för att jaga med en plasthammare (jag är inte alltför elak..).. han sa att servicen vi var tvugna att göra varje år (nybil) kostade runt 1200.. det gjorde den.. FÖRSTA ÅRET.. efter det har det gått utför.. nu är vi inne på sista året typ.. och uppe på 5000 kr.. då är inte ens nått trasigt.. (förutom att det är dags att byta framdäck..)

Visst, de tar bara 1200 för undersökningen, sen är det dessutom miljoner småsaker som byts.. filter hit o dit.. oljan (mer förståelig..).. inget som sticker ut eg.. men 5000???

Jag har haft audisar (ja flera..och de beklagar sig alla över hur dyrt det är) och ford och merca.. ingen av dem har varit i närheten av 5000 kr för en vanlig service.. men Opel.. ja dom kan ta betalt dom *grrr*

*muttrar surt* .. bilar.. *suck*
Förstår dig, sitter i samma sits där bilen fått fått det härliga felet: trasig blinkers SPAK! Hur har den gått sönder?! Kanske borde spara på den som BMW ägare brukar göra??;)

Med vänlig hälsning, fremax

Jaa. vad gör du med dina spakar fremax? ;)
Kan nog ärligt säga att nån spak har jag *peppar peppar* aldrig haft fel på.. om inte handbromsen räknas in!?

Däremot har vi airbagproblem på bil två på gården - det har jag heller aldrig varit med om innan (troligen /förhoppningsvis bara kontaktfel).. Bilar är bra o ha (och ganska kul o ha) när de funkar som de ska!

Annars inte kul alls.. :x

En vanlig service på Saab kostar 2000kr här hemma. Sen lite mer om det är en större service. Men den jag gör var 1500 mil har aldrig kostat mer än 2. 5000kr kostade det när jag gjorde den största (12k mil) på 9-3an

Mr R .. du minns den där stora du pratade om.. det var där någonstans vi hamnade o några hundralappar till.. :thumbdown:

Borde ha anat det när det kändes som om man hade några kronor över i plånboken, då blir det alltid sådär! Slår fasiken aldrig fel. när man får tillbaka på skatten och man är jätteglad.. samma sak då.. då går nått sönder eller oväntad megaräkning dyker upp *grr*

Hade planerat helt andra saker för de där extra kronorna i plånboken..........

Träplankor med fågelspillning och fläckar av björnbär eller svarta vinbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror vissa pippisar missuppfattat vår deal. Tror de skyldiga är duvor som gillar björnbär/svarta vinbär.. (Växer bakom)

Men hur fasiken får man rent det där?? Det är överallt..

Vi har ju inte ens hunnit bygga klart!

Minion med glasögon liknar Bermudatriangeln där information försvinner.

..en personlig liten notis :thumbup:

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Men hur fasiken får man rent det där?? Det är överallt..

Vi har ju inte ens hunnit bygga klart!
Rent: Lättast att byta ut dom nedskitna bitarna. Långsiktigt snyggt: avtorkningsbar färg. Coolt: skaffa ett par duvhökar e.dy :-)

Kanske fungerar att tvätta av virket med klorin. Inte helt lätt att få bort bärfläckar om trät sugit in det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.