image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tulpanerna sjunger på sista versen i min nya rabatt (förra årets projekt), men de tog sig väldigt fint o likaså narcisserna! Hoppas att alliumarna också tar sig lika bra - mest ett virrvarr av stjälkar nu..

Allt annat växer och frodas runt om oxå.. :thumbup:
Märks att värmen kommit, både fint o fult växer så det knakar!

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Pysslar på här hemma, köket har fastnat lite då det kom andra saker i vägen ;) Men vi har inte så bråttom, så det gör inget. Det får ta den tid det tar.. Golvsocklar (både till kök o hall) är köpta och taklisterna (i köket) blir nog "kompletta" till helgen..

Ni kan ju få en tjuvtitt på vårt "plötsliga infall" så långt vi kommit.. i helgen ska rutorna in och allt ska kittas och målas..

13310564_10154168713588328_6651455002353878546_n.jpg
Skapa konto

Observera att detta var som sagt ett plötsligt infall utan direkta ritningar och inte så petnoga gjort. Vi skulle sätta upp ett "aluminiumväxthus" som låg och skräpade i garaget.. men det var för mycket delar borta i slutänden.. så vi beslöt oss för att använda rutorna och göra en liten stomme själva..

Vårt "riktiga" växthus bygger vi nog inte förrän nästa år (fick skjuta på det ett år då lusthuset här hemma förfaller och vi behöver renovera upp det i år ist)

Idag målade jag (framför allt) snesträvorna som nyss kommit dit.. de andra delarna målade jag häromdagen :) babe började montera glas,.,

image.jpeg
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

Det växer i pallkragarna..både bönor, potatis, lök, smultron och annat kul! Vissa saker verkar dock bara ta sig i få exemplar.. så vi ska så på lite mer (morötter och rädisor bland annat).

Rosorna har äntligen slagit ut också.. så mysigt (köpta och planterade förra året)..fortsätter de i den här takten kommer de snart ha snörat in rosbågarna!

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
image.jpeg
Skapa konto

Här skymtas lusthuset som skall renoveras (stora delar murket)

image.jpg
Skapa konto

Rosorna blommar som tusan,. (och har börjat klättra i våra bågar!)

image.jpg
Skapa konto

Vacker vy från huset, men rågveten har sina nackdelar - fasiken för tripsen/milimetrarna som invaderar oss just nu! Inte ens skörd och de kryper överallt.,

image.jpeg
Skapa konto

Av årets första hallonskörd blev det hallonmarmelad.. mm imorgon får vi provsmaka :thumbup:

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag vet, jag kanske inte publicerar så mycket husprojekt/byggprojekt just nu, men det är sommar och trädgården ligger i fokus.. och jag är ju lite trädgårdsnörd.. så husligheter publicerar jag massor av haha :rolleyes:

Blomstrande trädgårdsrabatt med vita vipphortensior och lila rudbeckior omgiven av grönskande landskap.
Skapa konto

Fascinerad över hur mycket växtkraft det finns i naturen (och i min trädgård). Visst, ibland beklagar man sig en del när saker "dör/vissnar" eller inte blir som man tänks sig.. men 95% av allt man gör/odlar blir ju trots allt bra!

Rabatten som syns på bilden.. gjorde vi i ordning förra året på höstkanten (2015) och den har skött sig exemplariskt.. först kom narcisserna och tulpanerna.. sedan alliumen. Nu har rudbeckian växt så mycket att den nästan tagit över hela rabatten haha (har den på fler ställen, där den är lika stor fast planterad i år, är en favvis..).. och blomningen på vipphortensian går inte av för hackor just nu.. trodde inte en sådan liten buske kunde producera så mycket blomster på en gång (ändå första året efter plantering..).

Skål med augustipäron, inlagda päron i glasburk och tallrik med nyskördad potatis.
Skapa konto

Vi har hunnit skörda en hel del också redan, flera omgångar med hallon (har fryst in flera kg och dessutom gjort både, paj och marmelader..), potatisen har vi också hunnit plocka upp och nästan äta upp haha.. vi satte 5 potatisar som grott i kylskåpet (från närmsta matbutik) och det blev 3 kg skördat :thumbup:

Augustipäronen är något vi närapå tröttnat på just nu, då det är ohyggligt många och de är lite halvjobbiga att göra saker på.. då de inte är större än plommon.. och att skala dem tar tid! Men vi har lagt in dem i sockerlag för att kunna servera i vinter.. gjort päronpaj med choklad.. årets provprojekt "päronlikör".. marmelad med päron och krusbär (skitgott!) ..och så har vi gjort päronsaft.. nu har resten blivit mogna (mer än halva trädet kvar..) pust..

Tur att maken börjat jobba, vi bjöd bort en del päron där förra året med hehe..

Nyss skördade rödbetor med jordrester, datumstämpel "31 juli 2016".
Skapa konto

I helgen så skördade vi lök, vitlök (hänger på tork), kryddor (hänger på tork) och rödbetor.. (och ytterligare en squash)..dags för inläggningar snart tror jag bestämt :)

Nu väntar jag på hösthallonen som blommar :D
Kommer få äta massor, då vi inte har plats för hur mycket som helst i frysen haha

TOPPPPPPNEWS:

Webbsida för byggprojekt med rubriker, text och gröna tumme upp-ikoner.
Skapa konto

:thumbup:

(Det var så maken fick reda på tråden haha..)

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tre gröna omogna äpplen hänger på en gren med frodiga gröna blad i ett äppelträd.
Skapa konto

Vi har massor av äpplen på g i år! Båda träden är översållade (i jämförelse med förra året då vi fick tre äpplen på ena och fem på andra typ) av äpplen i olika storlekar! De börjar så smått trilla av, men jag lärde mig förra året att man ska vänta några dagar längre än man tror - så smakar de ännu bättre :thumbup:

Två närbilder av 'Rudbeckia Magnus'-blommor med en fjäril på den övre och en humla på den nedre.
Skapa konto

Tre av mina favoriter i trädgården.. Magnus, humlorna och fjärilarna :D

Kryddor och lökar hängande på tork framför ett rött hus med en mysig veranda; blommor och vitlök bland verandans inredning.
Skapa konto

Här har vi hängt upp kryddor på tork.. salvia, timjan, rosmarin och oregano! Dessutom hänger lite vitlök på tork i ena hörnet och gullöken på bordet :thumbup:

Skördetider!

Vad fina bilder du tar på alla grejor..:thumbup:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tack! Lite nördig på många vis ;) ..gillar även fotografering :thumbup:

Hemmakatten
Jag har en torkolla som jag torkar mina kryddörter i. Torkar även äppelskivor, bananer, vindruvor mm

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Jag har en torkolla som jag torkar mina kryddörter i. Torkar även äppelskivor, bananer, vindruvor mm
Funkar det bra? Vilken modell? (Verkar finnas en mängd olika varianter /utseenden) :)

Hemmakatten
En vit torkugn Centurion fylld med skivor av äpplen och jordgubbar för torkning.
Skapa konto

Torkollan fungerar jättebra. Jag har ett 10-tal stora krukor utanför köket med örtkryddor som jag torkar. Har torkat massor med trattkantareller, gula kantareller går också bra, tar bara lite kängre tid.

Har inte torkat så mycket frukt, mest äpplen och bananer. (Inte vindruvor som jag felaktigt skrev i förra inlägget.) Men en svärdotter torkar alla möjliga frukter och bär, t o.m. vindruvor. Har dock tänkt att prova på att torka tomater, hmm, har faktiskt körsbärstomater hemma. Ska nog testa.

Min torkolla ser ut som den på bilden, min heter Centurion. Tror jag gav 300:- för den Det viktiga är att man ska kunna reglera temperaturen och kunna reglera den steglöst. En del ollor har bara en fast värme, andra tre steg. Örtkryddor t.ex. ska torkas på låg värme, svamp och frukt på högre värme.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kollage av gamla skadade och nya tvättstolpar, installationsprocess och slutresultat av projektet.
Skapa konto

Tvättlinan dog under en storm tidigare i år, eller ja inte själva linan.. men ena stolpen! Den gick av utan större ansträngning..

Nu var det dags att byta ut dem, stolparna :)

Woho nu kan jag hänga ut tvätten igen!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.