Jag hoppas att du anmäler till elsäkerhetsverket så att dom kan ta ifrån honom behörigheten. Att det skulle vara jobbigt och ev ta tid kan ju inte vara orsaken det är ju det som är hans levebröd och den enda som skulle bli lidande är ju du som kund som fick ett farligt fusk att betala för. Så jag förstår inte varför en elektriker skulle vilja fuska med nått så allvarligt och elementärt. Har man bara fördragen slang så rycker man bara ur så mycket tråd som man behöver. den bit som han får kassera kostar inte många kronor.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Har stor respekt för de flesta elektriker här och ett fåtal som jag träffat på jobb men det finns många där ute som jobbar under överinseende av behörig som inte borde hålla i en avbitare ens tyvärr

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har stor respekt för de flesta elektriker här och ett fåtal som jag träffat på jobb men det finns många där ute som jobbar under överinseende av behörig som inte borde hålla i en avbitare ens tyvärr
Är det något specifikt för elektriker eller gäller det för många branscher?

Att tillfälligt isolera fria ledare med eltejp gör jag ibland. Skall det däremot gå någon som helst ström igenom dem är det riktiga kopplingar av valfri sort som gäller. Punkt.

Tvinna kablar och tejpa kan man göra när man kopplar in en lysdiod över ett motstånd till ett batteri med sin fyraåriga son/dotter eftersom de inte fått någon egen lödpenna ännu.

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Är det något specifikt för elektriker eller gäller det för många branscher?
Tror nog det är mest elektriker som jobbar med el? Antar att du är elektriker då?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tror nog det är mest elektriker som jobbar med el? Antar att du är elektriker då?
Som jag ser det är man elektriker om man har kunskap om el och jobbar med det någorlunda regelbundet. Detta innebär att de flesta elektriker har skolutbildning och innehar eller jobbar under någons behörighet eller auktorisation som det numera heter.

Det finns även de som lärt om el på egen hand och jobbar med el utan att följa statens lagar om auktorisation, har dessa gjort tillräckligt många olika typer av jobb och skaffat tillräcklig kunskap är även dessa elektriker i mina ögon.

Likadant finns det de som kallar sig elektriker, som har utbildning och jobbar under auktoriserad installatör som saknar kunskap om vad de egentligen gör dagligen, aldrig intresserat sig om bakgrunden till hur saker ska kopplas och varför, man kör bara på rutin, dessa är i mina ögon inte elektriker utan snarare någon slags löpande bandarbetare, dessa typer av montörer kan det förvisso finnas användning för inom exempelvis nybyggnation där man bara kan följa en ritning och mätningar och kontroller kommer avslöja fel innan anläggningen spänningssätts, detta behövs troligen övervakas i någon mån.

Min fråga gällde snarare om din åsikt var att just elektriker var något det fanns många av som var olämpliga till sitt yrke?

Jag har nämligen själv stött på många olika typer av människor, såväl låg- som högutbildade, inom många olika branscher som i min mening varit direkt olämpliga till sitt yrke, naturligtvis bara en minoritet inom sin bransch, ofta verkar anledningen vara rent ointresse för sitt jobb. Dessa personer har jag stött på både i Sverige och andra länder.

Läser ibland på detta forumet och på vissas kommentarer ibland verkar det så populärt att racka ner på vissa yrkeskategorier, i byggahus fall oftast hantverkare av olika slag, allt som oftast är detta baserat på ett möte med en person inom den kategorin, sen fylls det på med kommentarer om hur dåligt allt är o.s.v.
Min tanke är att är man nöjd med sin hantverkares arbete så sätter man sig inte och startar en tråd om detta på forum utan i säkert mer än 9/10 gånger är det ett missnöje som triggar energin som krävs för detta, därför kan läsning i dessa forum lätt ge en missvisande bild gissar jag.
Hade varit skönt, tycker jag, om man istället för att vräka ur sig en massa extrema argument kunnat hålla sig till de fakta som ges av TS, detta gäller naturligtvis bägge sidor, ibland kommer det in kommentarer av typen att elektriker aldrig kan göra något fel medan allt hempularen gör blir tokigt, denna typ av vinkling är lika tråkig att läsa i min mening.

Detta leder till att ett enkelt ifrågasättande av en faktura exempelvis som regel springer iväg till metervis med text om det ena extrema fallet efter det andra, som har absolut inget att göra med ursprungsfrågan, vore kanske vettigt att ha någon forumsregel att endast det som TS lägger fram som frågeställning får diskuteras på ett sakligt sätt eller något åt det hållet, exempelvis är antalet timmar rimligt eller är materialpriset rimligt o.s.v.

• Gilla
caanol och 5 till
  • Laddar…
Självklart finns dessa problem i alla yrkesgrupper dock så lyser dessa igenom mer av den sista kategori dom som inte är så intresserade av yrket utan bara jobbar på har inget emot elektriker eller övriga hantverkare är ju själv i branschen sen 22 år tillbaka och har träffat alldeles för många "som bara jobbar" men när det kommer till elektriker så blir det för mej mer uppmärksammat då det påverkar mitt arbete och framförallt min säkerhet när det bara rullar på inte min avsikt att racka ner på någon mvh Andreas

S Slugge skrev:
Likadant finns det de som kallar sig elektriker, som har utbildning och jobbar under auktoriserad installatör som saknar kunskap om vad de egentligen gör dagligen, aldrig intresserat sig om bakgrunden till hur saker ska kopplas och varför, man kör bara på rutin, dessa är i mina ögon inte elektriker utan snarare någon slags löpande bandarbetare, dessa typer av montörer kan det förvisso finnas användning för inom exempelvis nybyggnation där man bara kan följa en ritning och mätningar och kontroller kommer avslöja fel innan anläggningen spänningssätts, detta behövs troligen övervakas i någon mån.
Väl skrivet. I min inbillningsvärld skulle jag dock vilja lyfta bort montörer från denna ointresserade grupp. Ointresserade kan vara av alla slag. Montörer har jag uppfattat som de skickliga hantverkare som får något gjort! Där behövs ofta inte mer kunskap än att läsa en ritning. Och de flesta är nog lite intresserade i alla fall så att de gör en liten självkontroll under arbetet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.