6 109 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Var tog strömmen vägen?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Tur att säkringen gick dåH hempularen skrev:Att använda eltejp för att skrava ihop trådar som det faktiskt går ström i är direkt livsfarligt.
Här har alltså trådar skarvats på ett undermåligt sätt. Antag att någon av de här går vidare till ett annat rum där det driver något som drar mycket ström. Då kan det bli uppemot 600W effektutveckling under eltejpen, pga. dålig kontakt. Med en så hög effektutveckling i en så liten punkt så har du en brand, inom någon minut.
Nu skall man ha en sanslös otur om en koppling blir precis så lagom dålig att exakt halva den möjliga effekten hamnar i kopplingen, men även om det bara blir 50 eller 100w i kopplingen så kommer det att brinna.
Många som sett gamla torixkopplingar tror att det är OK att tvinna ihop trådar och få en bra kontakt.
Torixkopplingen tvinnar ihop trådarna. MEN den gör det mha. en metallinsats med vassa gängor inne i plasthatten. De vassa kanterna på gängorna skär in i koppartråden, så att de bildas en gastät koppling mellan gängan och tråden. Där kommer inte luften åt att oxidera koppartråden. Det är en enorm skillnad mot att bara tvinna ihop två trådar, och tro att man har en bra koppling.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Happ, vetetusan vad som hade hänt i alla fall. Jag bytte huvudsäkringen och då funkade allt. Sedan kopplade jag ihop ett uttag i taget och testade strömmen mellan, för att göra en felsökning ... men ja, allt funkade hela vägen... Hur som helst har jag all el tillbaka och allt är frid och fröjd, tack alla för hjälpen, utan er hade det både tagit tid och blivit dyrt förmodligen!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Blir ändå lite smått nervös när jag ser kompetensnivån hos befolkningen som ändå tycker att de ska hålla på med el själva.
Lagen finns där av en anledning, sen kan jag tycka att det inte är hela världen om någon som kan el, utan att vara behörig, byter ett par vägguttag.
Men installationen i den här tråden har med väldigt stor sannolikhet utförts på ett farligt vis på ett eller annat sätt nu.
Lagen finns där av en anledning, sen kan jag tycka att det inte är hela världen om någon som kan el, utan att vara behörig, byter ett par vägguttag.
Men installationen i den här tråden har med väldigt stor sannolikhet utförts på ett farligt vis på ett eller annat sätt nu.
Tror du verkligen det? Det man ser från bilderna är att det är två eller fyra trådar på varje ställe. Färgerna verkar ok (svart/blå). Att koppla färg mot färg på alla uttag borde vara svårt att få till på något farligt sätt. Det finns inte ens jordbleck i uttagen att koppla fas mot. Enda som är lite tveksamt är den där strömbrytaren men där var det troligen en kronkopplare så det blir svårt att få till det på något farligt sätt även där.S SueCia skrev:
Den stora risken är om några anslutningar är dåligt dragna, alla kardeler inte är i eller om det gjorts brottanvisningar i ledarna. Förhoppningsvis kollade TS detta.
Jag tycker att det är att dra det lite för långt att säga som du gör.
I sak håller jag dock med dig, ska man hålla på med hempul är det bra att läsa på ordentligt själv, använda vettigt materiel och öva på ett gäng uttag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Det är just "Den stora risken är om några anslutningar är dåligt dragna, alla kardeler inte är i eller om det gjorts brottanvisningar i ledarna. Förhoppningsvis kollade TS detta."tommib skrev:
Tror du verkligen det? Det man ser från bilderna är att det är två eller fyra trådar på varje ställe. Färgerna verkar ok (svart/blå). Att koppla färg mot färg på alla uttag borde vara svårt att få till på något farligt sätt. Det finns inte ens jordbleck i uttagen att koppla fas mot. Enda som är lite tveksamt är den där strömbrytaren men där var det troligen en kronkopplare så det blir svårt att få till det på något farligt sätt även där.
Den stora risken är om några anslutningar är dåligt dragna, alla kardeler inte är i eller om det gjorts brottanvisningar i ledarna. Förhoppningsvis kollade TS detta.
Jag tycker att det är att dra det lite för långt att säga som du gör.
I sak håller jag dock med dig, ska man hålla på med hempul är det bra att läsa på ordentligt själv, använda vettigt materiel och öva på ett gäng uttag.
Som jag misstänker kan vara riktigt illa, det baserar jag på TS kommentarer här i tråden angående eltejp kontra WAGO.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Det gör jag så klarttommib skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Då är det en elektriker som du inte bör anlita.Andreas_kalmar skrev:
Det är inte ok att skarva i ett rör, men skall man ändå ge sig på det, så får man skarva med något som är elektriskt ok. Ex en presshylsa.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nä det va hos polaren efter jag bad honom påpeka detta så så han att om jag va så jäkla duktig kunde jag ju fixa det bättre själv..
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Nu var det väl en tråd som satt fast, om jag fattade inlägget rätt. Jag vet inte om en elektriker skulle skarva ens under den förutsättningen. Som hempulare skulle jag aldrig våga göra det. Då får man hellre riva väggen och lösa stoppet, men jag som hempulare skulle kanske höra efter om en elektriker möjligen kan tänka sig att skarva, om alternativet är att riva väggen.E elmont skrev:
I samband med att vi i somras byggde ut behövde elektrikern (behörig) förlänga matningen till ytterlampan. Han förklarade att han skulle göra en skarv som var 99% säker, jag tolkade att han menade skarven mellan 20mm och 16 mm slang som var aktuell och kände att risken att slangarna får isär kan jag leva med. När han var färdig och hade åkt hittade jag tre avklippta skarvhylsor på golvet... det kändes lite konstigt så jag grävde i isoleringen för att se vad han gjort. Hittade då att FK och EK var ihopbuntade och isolerade med enbart eltejp löst i isoleringen. Den kändes som lite större risk än vad jag tänkt mig även om det bara är en ytterlampa med LED på några watt. Jag tog en tur till bauhaus som har skarvar för 16/20mm slang och drog om hela vägen. Jag gissar att ”problemet” var att elektrikern inte hade sådana i bilen samt att han använde färdigdragen slang, det blev väl helt enkelt för jobbigt. Jag vet inte varför han klippte bort skarvhylsorna, den tvinnade FK och EK satt inte ihop särskilt bra.E elmont skrev:
Det är lätt att missförstå varandra men jag kunde drömma om att en behörig skulle göra en sådan skarv. Jag glömde tyvärr att ta en bild till tråden värsta elkopplingar.