Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Mågen var här och kopplade ur några vägguttag i vardagsrummet för att jag ska måla. Han satte ihop kablar med samma färg i wagos. Nu har vi ingen ström på något uttag på nedervåningen och spisen har belysning men ingen värme. Någon som vet vad han har gjort för fel?
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Kanske dags att kolla Wagosen först, har du klämmor med eller utan testhål?
Låter som om fasen är glömd någonstans, spisen är den 230 eller 400? Om spisen får en fas kan den lysa, vid jordfel kan den också lysa, har han pillat fel i elskåpet?
Bryt strömmen, ta bort wagon, testa annan klämma där första uttaget är.
Har han kopplat in elen igen eller sitter wagon som ett tillfälligt skydd?
Bild?
Låter som om fasen är glömd någonstans, spisen är den 230 eller 400? Om spisen får en fas kan den lysa, vid jordfel kan den också lysa, har han pillat fel i elskåpet?
Bryt strömmen, ta bort wagon, testa annan klämma där första uttaget är.
Har han kopplat in elen igen eller sitter wagon som ett tillfälligt skydd?
Bild?
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Lyckades med hjälp av en avbitare ta mig in i elskåpet och det har mycket riktigt gått en huvudsäkring. Har ingen att byta med så jag vet inte förrän i morgon vad som händer, risken är väl stor att den går igen när man byter den? Jag har målat runt uttagen nu, så det kanske är bäst att sätta tillbaka dem innan vi byter säkringarna? Han kollade wagosen en extragång, men jag upptäckte inte då att det finns testhål i dem... och mågen, ja, han är på eltejpsnivån 
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Såg nu att han tydligen plockade bort wagosen och satte eltejp i stället... men det blev det ju inte bättre avNancy Alke skrev:
Lyckades med hjälp av en avbitare ta mig in i elskåpet och det har mycket riktigt gått en huvudsäkring. Har ingen att byta med så jag vet inte förrän i morgon vad som händer, risken är väl stor att den går igen när man byter den? Jag har målat runt uttagen nu, så det kanske är bäst att sätta tillbaka dem innan vi byter säkringarna? Han kollade wagosen en extragång, men jag upptäckte inte då att det finns testhål i dem... och mågen, ja, han är på eltejpsnivån![]()
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Vad vore livet utan detta forum <3
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Satte han ihop trådarna med brytare i centralen frånkopplad? I så fall har han troligen kopplat fel och då kommer säkringen gå igen.Nancy Alke skrev:
Lyckades med hjälp av en avbitare ta mig in i elskåpet och det har mycket riktigt gått en huvudsäkring. Har ingen att byta med så jag vet inte förrän i morgon vad som händer, risken är väl stor att den går igen när man byter den? Jag har målat runt uttagen nu, så det kanske är bäst att sätta tillbaka dem innan vi byter säkringarna? Han kollade wagosen en extragång, men jag upptäckte inte då att det finns testhål i dem... och mågen, ja, han är på eltejpsnivån![]()
Gjorde han jobbet med spänning på men råkade hålla fas emot nånting så säkringen gick är det möjligt han har kopplat rätt och att det bara är en ny säkring som behövs.
Dessa kan du köpa i butiken, så du har fortfarande en stund på dig att inhandla säkringar, annars är det nog bäst att kolla så kyl/frys har spänning och invänta morgondagen.