P
Han vill få hela väggen ommålad och vill att jag skall står för kostnaden. Är det rimligt? Varför skall jag betala för något jag knappast kan hållas ansvarig för? Vad säger lagen. Han har ju en byggnadsförsäkring, men vem skall stå för självrisken? Täcks skadorna av mitt försäkringsbolag? hur agera?

enginolo skrev:
Han vill få hela väggen ommålad och vill att jag skall står för kostnaden. Är det rimligt? Varför skall jag betala för något jag knappast kan hållas ansvarig för? Vad säger lagen. Han har ju en byggnadsförsäkring, men vem skall stå för självrisken? Täcks skadorna av mitt försäkringsbolag? hur agera?
Inte lönt att blanda in försäkringsbolaget för detta.
Köp en burk färg och en pensel.
Kostar inte många hundralappar.

enginolo skrev:
Han vill få hela väggen ommålad och vill att jag skall står för kostnaden. Är det rimligt? Varför skall jag betala för något jag knappast kan hållas ansvarig för?
Hur menar du nu? Menar du på fullaste allvar att du inte har något som helst ansvar för att er studsmatta inte var förankrad utan kunde fara iväg i stormen?

• Gilla
Patrik_Hed och 16 till
  • Laddar…
Naturligtvis ska du "ersätta" grannen om du inte kan hålla reda på dina grejer så att dom förstör för grannen. Det var ju knappast nån överraskning att stormen kom och du borde ha förstått att studsmattan kunde flyga iväg. Att du då inte i förebyggande syfte demonterade den eller fäste den på ett säkert sätt, kan inte vara någon annans än ditt fel

• Gilla
Admirer och 10 till
  • Laddar…
Men att måla om hela väggen är att ta i (om det inte är så stora skador).
Om grannen har en färgburk över så kan du köpa en ny skvätt i rätt brytning, knalla över och måla och ta med en vinare som plåster på såren.
var glad att inga fönster eller ett växthus gick pga kringflygande ting.

I juridisk mening (och nu är ju det här juridikforumet) är det nog allt annat än självklart att du ska betala något över huvud taget.

Jag skickar även en ;) till de som hånade oss som tar in studsmattan på hösten.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
I juridisk mening (och nu är ju det här juridikforumet) är det nog allt annat än självklart att du ska betala något över huvud taget.

Jag skickar även en ;) till de som hånade oss som tar in studsmattan på hösten.
Jag tänker mer på att man är moraliskt skyldig att åtgärda då man inte surrat fast det trots att man inte borde ha ungått medias chockhysteristormvarning.

Jag anser att man inte alltid kan luta sig tillbak mot juridiken utan ibland får använda sunt förnuft och tänka på grannsämjan.

Men vem vet, grannen kanske ör en idiot , då kanske jag inte hade varit lika entusiatisk på att måla.

"hela väggen" vad innebär det, hur stor är den? Har viss förståelse att han kanske inte vill ha en nyansskillnad men det kan också vara så att han ser sin chans att få hela vägen ommålad, vilket jag förstår om man ändå ska måla den. Du kan dra in ditt försäkringsbolag och låter dem sköta det hela eller så köper ni en burk färg målar om och en urshäkt som följd.

Som sagt rent juridiskt tror jag inte att du har något ansvar. Moraliskt kan jag kanske hålla med om att det är lite klantigt att inte förankra den när det är känt att det skall blåsa.

Sedan att måla om hela väggen måste väl bero på hur det ser ut, och hur gammal målningen är osv.

Men vem är ansvarig om man har bilen på tomten i en backe glömmer handbromsen och bilen rullar ner å in genom grannens inglasade altan?

M
Kan du inte hävda force majeure? :p

Jo glömmer du handbromsen så är du ansvarig, det är ovarsamhet. Och troligen vårdslöshet i trafik, att inte lägga i handbromsen. Men det är lite skillnad, för det finns skrivningar om din skyldighet vad gäller handbroms i trafiklagar.

Men det var ett fall för ett antal år sedan där en parkerad lastbil rullade ner för en gata, och mosade en parkerad bil. Den skadan gick inte på lastbilens trafikförsäkring (och personbilen hade ingen vagnskadeförs.), eftersom man inte klarade att fastställa om det berodde på ett tekniskt fel eller om föraren hade varit ovarsam vid parkeringen. Om en handbroms plötsligt slutar fungera så är du inte ansvarig för de skador som din bil orsakar.

hempularen skrev:
Jo glömmer du handbromsen så är du ansvarig, det är ovarsamhet. Och troligen vårdslöshet i trafik, att inte lägga i handbromsen. Men det är lite skillnad, för det finns skrivningar om din skyldighet vad gäller handbroms i trafiklagar.

Men det var ett fall för ett antal år sedan där en parkerad lastbil rullade ner för en gata, och mosade en parkerad bil. Den skadan gick inte på lastbilens trafikförsäkring (och personbilen hade ingen vagnskadeförs.), eftersom man inte klarade att fastställa om det berodde på ett tekniskt fel eller om föraren hade varit ovarsam vid parkeringen. Om en handbroms plötsligt slutar fungera så är du inte ansvarig för de skador som din bil orsakar.
Sista meningen bör väl inte gälla om underhållet är eftersatt. Men det är ju kanske svårt att bevisa i vissa fall.

Hela kravet är ju löjligt. Det enda rimliga är att du målar på lite färg så att det ser bra ut, dvs reparerar skadorna. Kör du med samma nyans som grannen har på huset kommer det inte att synas någon skillnad.

Nu vet vi inte hur mycket färg som är avskrapad.

Men det är klart att man ska måla om det är dit fel (och det är ditt fel för du inte förankrat den)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.