Byggahus.se
Som tidigare har skrivits, hushållsbufferten är för oväntade utgifter och bör vara pengar som du snabbt kan komma åt vid behov utan att behöva sälja aktier eller fonder med en eventuell förlust. Sitt ner och tänk på vad hushållsbufferten skall användas till och hur stor den behöver vara, sätt sedan in det beloppet på en bank med bra ränta, en sida som förslag hittar du här.

Sätt sedan upp ett månadssparande till ett ISK konto hos t.ex. Avanza eller Nordnet, de har mycket låga avgifter och sätt in resterande pengar från hushållsbufferten där.

Avanza har en index fond utan avgifter som heter Avanza Zero som kan vara ett bra val för den som är nybörjare och inte kan så mycket om fonder och aktier.

Många av fonderna hos de traditionella svenska bankerna har en hög avgift utan att prestera bättre än en indexfond som måste följa börsens index.
Ett bra exempel på detta är "Swedbank Robur Sverigefond" som har en förvaltningsavgift på 1.25% (mot Avanza Zero som har en avgift på 0%). På 10 år har Avanza Zero gått upp 88.3% och Swedbanks Sverigefond 90.8%.

Mitt tips är att jämför alla fonder du tänker köpa mot en vanlig enkel (och gratis) indexfond och kontrollera att den har presterat bättre än indexfonden under en längre period.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Hushållsbuffert kör vi upp till 100‘ på vanligt konto.
Resten går in i samma månadssparande på avanza typ.
Men 100' känns tryggt att ha i ev kris.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Håller med, vi har c:a 100' på vanligt konto, 0,5% ränta på en nisch-bank kan jag vara utan, fördelen med att ha den i vår normala internet-bank överväger.

Långtidssparande ut på börsen. Ska testa Lysa tänkte vi.

T TheGame skrev:
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Håller med, vi har c:a 100' på vanligt konto
Det låter lite väl mycket i mina öron!
Vad är bufferten avsedd för?
Ersätta ett trasigt kylskåp, tvättmaskin eller spishäll?
Kanske ett pajat fönster eller något akut som kräver en elektriker eller rörmokare en dag?

Så 25.000 tycker jag vore en rimligare buffert.
Eller vad skall den användas till som kräver 100.000 kr menar ni? (Det är klart, bankerna blir glada :) )

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske ett pajat fönster eller något akut som kräver en elektriker eller rörmokare en dag?

Eller vad skall den användas till som kräver 100.000 kr menar ni? (Det är klart, bankerna blir glada :) )
Hur många månader hushållet klarar sig utan inkomst är en faktor att med. Och troligen den som bidrar mest till rätt stora buffertar. Själv tycker jag man borde klara sig ca 3 månader om båda skulle bli av med jobbet, sjuka eller olycksdrabbade.

B Byggtankar123 skrev:
Själv tycker jag man borde klara sig ca 3 månader om båda skulle bli av med jobbet, sjuka eller olycksdrabbade.
Bli av med jobbet?
Vi har ju arbetslöshetsförsäkringar, både fackliga och privata. Och i sista hand socialhjälp, som det hette förr.

Sjukdom och olycksfall?
Vi har sjukförsäkring, sjukpenning, fri sjukhusvård samt olycksfallsförsäkring privat och genom facket.

Nog klarar gemene man dessa problem utan 100.000 kr på banken?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Visst finns det ekonomiskt stöd. Men om det räcker till alla utgifter varierar nog starkt mellan hushållen. Många har höga omkostnader, kanske 2 SUV:ar i garaget, jisses-amalia-bolån, etc. Då blir raset kännbart om en plötsligt blir sjuk/permanent handikappad.

Kontot betalar även resor, mindre renoveringar och större köp typ. Det går upp och ner rätt kraftigt.

Sen bör man ha några månaders utgifter lätt tillgängligt anser jag. A-kassa, försäkringarutbetalningar mm kan ta tid.

Hjälp från socialen får man inte om man har tillgångar som kan realiseras.
Det kan ta tid att få ut pengar från både försäkringsbolag och försäkringskassan. Att då ha några månaders omkostnader i buffert är inte så dumt.

Bli av med jobbet?
Vi har ju arbetslöshetsförsäkringar, både fackliga och privata. Och i sista hand socialhjälp, som det hette förr.

Sjukdom och olycksfall?
Vi har sjukförsäkring, sjukpenning, fri sjukhusvård samt olycksfallsförsäkring privat och genom facket.

Nog klarar gemene man dessa problem utan 100.000 kr på banken?
Svaret skulle jag säga är nja- inte om du vill få de pengar du har rätt till utan att stressa järnet. Ska man ha någon kontakt med de du nämner så måste du räkan med att de första pengarna du kommer att få får du tidigaste 2-3 månader efter att du bett om dem - trots att du har rätt till dem. Det är min erfarenhet. Sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring får du nog inte på fören ca 1 år efter - för att de ska se att skadan är bestående.

tips med -har du två olycksfallsförsäkringar kommer du inte få dubbelt - så länge de inte omfattar olika saker.

Och för att svar atrådskaparen:

Vill du ha räntesparande din buffert - vilket är rimligt för åtminstone delar av den - så är bensinkorten relativt bra.

Både preem och OKQ8 har insättningsgaranto på sina kort, samt ränta och bonus ifall du handlar med korten.

Sedan instämmer jag tidigare skrivare.
Ni är gifta och ifall ni inte har en massa konstiga avtal så spelar det ingen roll vem kontona står på. Ni äger allt tillsammans, även om bara den ena kommer in på kontot. Sen håller jag med om att det känts mer rätt om vi stått båda två på sparkonto och dylikt istället för en,

Jodå, visst kan man få pengar från två eller flera olycksfallsförsäkringar.

Hos Avanza kan man med fullmakt ge sin partner tillgång till ISK kontot.
Är man gift ska pengarna delas upp vid skilsmässa , visst, men för oss handlar det även om att båda ska kunna se hela vår ekonomi. Förhoppningsvis slipper vi gå igenom skilsmässan.

Lutar åt att vi sätter den summa vi har idag på ett bra sparkonto och börjar sätta av pengar månadsvis på ISK.

A arasmus skrev:
Sen om ni är gifta så spelar det väl egentligen ingen roll vems namn som står på kontot?
Det spelar stor roll ända till man separerar! Så länge man är gifta bestämmer den som står på kontot över pengarna.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det spelar stor roll ända till man separerar! Så länge man är gifta bestämmer den som står på kontot över pengarna.
Om den personen som står på kontot på något sätt använder det faktumet för att själv bestämma över pengarna, så bör man snarast möjligt skilja sig ändå, då löser sig den biten.

Hoppas att andelen så dysfunktionella äktenskap är få.

engs
T TheGame skrev:
Samma lika, målet är ~100k för oväntade husrelaterade utgifter och renoveringar på vanligt bankkonto. Om vi inte rör pengarna på ett tag och de går en bit över 100k så för vi över till en KF. Används de så får det ticka på upp till 100k igen.

Kommer inte ihåg varför vi valde KF isf ISK nu. Kan det vara nått med arv? Vet att om jag avlider, (KF står på mig med sambon som fullmakt), går pengarna till sambon, ej barn. Trots att vi inte har tagit gift. Men det går kanske göra lika enkelt på en ISK så det var någon annan anledning.

Just nu står de dock bara och kostar skatt på KF'en. Kändes så skakigt att jag sålt av allt, är betydligt försiktigare med dessa medel än annat sparande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.