Hej.
Jag ska bygga badrum och har byggt skellettet med 220 reglar med mellanrum på 30cm c/c. På det ska jag bygga 34mm golv och ovanpå ska jag ha 25mm spårad XPS 350kpa för vattenburen golvvärme. Ovanpå antar jag (men är osäker) ska jag lägga armeringsnät, 3cm avjämningsmassa och klinkers.
Jag hittar ingenting på nätet gällande dessa frågor:
1. Ska jag höja kortlingarna 25mm för att installera golvbrunnen på bättre höjd? (Räknar med att det blir ca 6cm till tätskicktet)
2. Ska jag limma xps-skivorna mot trägolvet? I så fall vad för lim bör användas?
3. XPS skivorna är belagda med aluminium skickt, ska jag skarva skivorna med alu-tejp?
Ska även installera inbyggd fördelarskåp. Kan man ha luckan mot hallen istället för badrummet (den är stor och kommer bli fult mot svart kakel/klinker i badrummet)?
Tacksam för konkreta svar.
Jag ska bygga badrum och har byggt skellettet med 220 reglar med mellanrum på 30cm c/c. På det ska jag bygga 34mm golv och ovanpå ska jag ha 25mm spårad XPS 350kpa för vattenburen golvvärme. Ovanpå antar jag (men är osäker) ska jag lägga armeringsnät, 3cm avjämningsmassa och klinkers.
Jag hittar ingenting på nätet gällande dessa frågor:
1. Ska jag höja kortlingarna 25mm för att installera golvbrunnen på bättre höjd? (Räknar med att det blir ca 6cm till tätskicktet)
2. Ska jag limma xps-skivorna mot trägolvet? I så fall vad för lim bör användas?
3. XPS skivorna är belagda med aluminium skickt, ska jag skarva skivorna med alu-tejp?
Ska även installera inbyggd fördelarskåp. Kan man ha luckan mot hallen istället för badrummet (den är stor och kommer bli fult mot svart kakel/klinker i badrummet)?
Tacksam för konkreta svar.
Redigerat:
Jag ska givetvis ha tätskikt på golvet
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
Bra jobbat så långt, det är roligt att bygga! Den enda fråga jag kan svara på är att du får ha fördelningsluckan utåt hallen. Men skvallerröret måste gå in till badrummet och får inte mynna ut i duschen. Även om det inte verkar helt ovanligt att det gör det. Golvvärme har jag inte pysslat med än.
Ville uppdatera lite kring utvecklingen. Då tvätt/duschrummet är inte färdigställt så kör jagpå direktverkande el.1v januari 4element 24/h 2000w=55000kr.
Arbeta med rör går sakta. Jag ska ha allt i fördelarskåpet; golvvärmedistribution, kall och varmvattenfördelning. Ett litet fördelarskåp ska installeras på övervåning för golvvärme badrum samt varm/kall -vattenfördelning.
Golvvärmeskivor och slang installeras så småningom i flera utrymmen.
Önskar tips och trix från kunniga.
Mvh
Arbeta med rör går sakta. Jag ska ha allt i fördelarskåpet; golvvärmedistribution, kall och varmvattenfördelning. Ett litet fördelarskåp ska installeras på övervåning för golvvärme badrum samt varm/kall -vattenfördelning.
Golvvärmeskivor och slang installeras så småningom i flera utrymmen.
Önskar tips och trix från kunniga.
Mvh
Redigerat:
Sjysst. Tack för svaret!lyckograbben skrev:
Golvet är färdigt och avloppet för tvättrummet också. Det är bara resten kvar
Klicka här för att svara










