Hej.

Jag ska bygga badrum och har byggt skellettet med 220 reglar med mellanrum på 30cm c/c. På det ska jag bygga 34mm golv och ovanpå ska jag ha 25mm spårad XPS 350kpa för vattenburen golvvärme. Ovanpå antar jag (men är osäker) ska jag lägga armeringsnät, 3cm avjämningsmassa och klinkers.

Jag hittar ingenting på nätet gällande dessa frågor:

1. Ska jag höja kortlingarna 25mm för att installera golvbrunnen på bättre höjd? (Räknar med att det blir ca 6cm till tätskicktet)

2. Ska jag limma xps-skivorna mot trägolvet? I så fall vad för lim bör användas?

3. XPS skivorna är belagda med aluminium skickt, ska jag skarva skivorna med alu-tejp?

Ska även installera inbyggd fördelarskåp. Kan man ha luckan mot hallen istället för badrummet (den är stor och kommer bli fult mot svart kakel/klinker i badrummet)?

Tacksam för konkreta svar.

Redigerat:
Jag ska givetvis ha tätskikt på golvet

Såhär ser badrummet ut i dagsläget

• Renovering av badrum med öppet golv, verktyg och byggmaterial synliga, inkl. såg, tejp och rör. Arbetare i orange byxor står på bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat så långt, det är roligt att bygga! Den enda fråga jag kan svara på är att du får ha fördelningsluckan utåt hallen. Men skvallerröret måste gå in till badrummet och får inte mynna ut i duschen. Även om det inte verkar helt ovanligt att det gör det. Golvvärme har jag inte pysslat med än.

Ville uppdatera lite kring utvecklingen. Då tvätt/duschrummet är inte färdigställt så kör jagpå direktverkande el.1v januari 4element 24/h 2000w=55000kr.
Arbeta med rör går sakta. Jag ska ha allt i fördelarskåpet; golvvärmedistribution, kall och varmvattenfördelning. Ett litet fördelarskåp ska installeras på övervåning för golvvärme badrum samt varm/kall -vattenfördelning.
Golvvärmeskivor och slang installeras så småningom i flera utrymmen.

Önskar tips och trix från kunniga.

Mvh

• Rum under renovering med träväggar och isoleringsmaterial i taket. Ett fönster är synligt. Verktyg och dammsugare på golvet.
    Skapa konto
  • Orenoverat rum med träribbor och isolering i taket, synliga rör, en stege, och en vit dörr täckt i plast.
    Skapa konto
  • Fördelarskåp med rörinstallationer i rum under renovering, verktyg och material synliga på trägolv.
    Skapa konto
  • Fördelarskåp för el- och vattendistribution i ett pågående byggprojekt, med synliga rör och verktyg, inklusive en hammare.
    Skapa konto
  • Installationsprocess av rör och fördelarskåp innanför en vägg, med exponerade vattenrör och verktyg på golvet.
    Skapa konto
Redigerat:
Farstatjej90
Har du en mer specifik frågeställning? Något du är osäker på? Tror du får bättre svar då...

lyckograbben lyckograbben skrev:
Bra jobbat så långt, det är roligt att bygga! Den enda fråga jag kan svara på är att du får ha fördelningsluckan utåt hallen. Men skvallerröret måste gå in till badrummet och får inte mynna ut i duschen. Även om det inte verkar helt ovanligt att det gör det. Golvvärme har jag inte pysslat med än.
Sjysst. Tack för svaret!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du en mer specifik frågeställning? Något du är osäker på? Tror du får bättre svar då...
Novis som jag kring renovering är är det svårt med frågor. Det är mer om någon ser om jag gör bort mig eller uppmärksammar detaljer som jag bör tänka på som jag är intresserad över.

Golvet är färdigt och avloppet för tvättrummet också. Det är bara resten kvar

• Ett fönster installerat i ett rum med isolering synlig runt om. Utsikt över en mörk skog genom det öppna fönstret.
    Skapa konto
  • Person arbetar i ett halvfärdigt rum med träväggar och tak, omgiven av byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med träväggar, stege, golv och fönster. Golvet är färdigt och tvättrummets avlopp klart.
    Skapa konto
  • Renovering av rum med nytt trägolv och synliga träväggar, ofärdigt tak och öppning mot entré och trappa.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med trägolv och öppnade väggar. Stege och verktygsslangar synliga, samt rörinstallation nära öppning i taket.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.