Hej! Jag gör iordning garaget i vårt första hus. Huset är från 50-talet och planlösningen är inte riktigt anpassad till dagens större bilar, knappt till dåtidens heller... Garaget är väldigt smalt och jag vill undvika att placera saker längs långsidorna. Idag är det ingen radiator inkopplad men det finns framdragna rör och spår av en större radiator längst in på kortsidan.
Min plan är att försöka hitta en tidsenlig stor sektionsradiator och placera ungefär som det suttit tidigare. Dock vill jag helst ha en arbetsbänk där längs kortsidan. Lämnar i så fall öppet över radiatorn och inga bänkskåp framför. Hade helst även haft överskåp på väggen över elementet.
Ur ett värmeperspektiv hade väl typ två mindre radiatorer under källarfönstrena varit det bästa men då blir garaget så smalt att det blir omöjligt att få in ens en liten bil. Även om det inte kommer bli något mek-garage så skulle jag gärna ha möjligheten att få in en bil.
Vad tror ni, är det en ok lösning? Bör jag tänka om? Är villig att offra en optimal värmelösning för att behålla en vettig bredd på garaget.
Garaget är 2,6m brett där det är som smalast och 7,4m djupt.
Min plan är att försöka hitta en tidsenlig stor sektionsradiator och placera ungefär som det suttit tidigare. Dock vill jag helst ha en arbetsbänk där längs kortsidan. Lämnar i så fall öppet över radiatorn och inga bänkskåp framför. Hade helst även haft överskåp på väggen över elementet.
Ur ett värmeperspektiv hade väl typ två mindre radiatorer under källarfönstrena varit det bästa men då blir garaget så smalt att det blir omöjligt att få in ens en liten bil. Även om det inte kommer bli något mek-garage så skulle jag gärna ha möjligheten att få in en bil.
Vad tror ni, är det en ok lösning? Bör jag tänka om? Är villig att offra en optimal värmelösning för att behålla en vettig bredd på garaget.
Garaget är 2,6m brett där det är som smalast och 7,4m djupt.
Blir nog i ditt fall, att sätta ett konvektorellement av större storlek längst in och hoppas på att det räcker för att hålla frostfritt eller dräglig värme i garaget. Ska då helst blåsa ut nertill, värme stiger uppåt. Men ett sådant kommerr att äta mycket värme, så räkna med ökande kostnader på den delen.
Jag skulle nog välja en Purmo Termopanel V4 typ TP22 under vardera fönster med samma längd som respektive fönster och begränsad höjd så att radiatorerna sitter ovanför bilens "midja". En Termopanel V4 TP22 sticker ut 135 mm från väggytan, radiatorn är 100 mm djup. Går det att hitta begagnade sektionsradiatorer med lämpliga mått så blir nog det ungefär lika bra. Nya sektionsradiatorer skulle jag inte kosta på i ett garage.
En fläktkonvektor är väl patentlösningen när det inte går att klämma in en radiator. Nackdelen är att den väsnas och kräver el.
Fundera på om du känner dig trygg med brandskydd och ventilation också innan du parkerar bilen där.
Personligen skulle jag nog använda ytan till något annat.
Fundera på om du känner dig trygg med brandskydd och ventilation också innan du parkerar bilen där.
Personligen skulle jag nog använda ytan till något annat.
Jag skulle verkligen vilja undvika radiatorer på långsidan. Fläktkonvektor kanske är lösningen. Iom att det är ett garage bör inte ljudet vara ett så stort problem, i värsta fall kan jag slå av fläkten vissa perioder om jag vill ha tyst. Kan ett sådant vara ett bra alternativ? https://www.rinkabyror.se/artikel/ul-11-flaktkonvektor/
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kör Luft/luftvärmepump i mitt garage idag men har dragit fram en kulvert från huset så när den ger upp har jag tänkt byta till en fläktkonvektor.
Har tilluft vid värmepumpen och en utsugsfläkt i andra änden så det drar aldrig kallt men bra ventilerat.
Har tilluft vid värmepumpen och en utsugsfläkt i andra änden så det drar aldrig kallt men bra ventilerat.
Det jag såg framför mig var mer en variant som monteras högt på väggen på kortsidan och kastar varmluft längs taket mot porten. Dvs. där du redan har värmerören. Behöver ju inte heller nödvändigtvis vara någon modell som är anpassad för möblerade rum, beroende på vad du har för krav.T theCarl skrev:
Typ mer åt det här hållet: https://www.eveco.se/produkt/flaktluftvarmare/savana-ec/
Men vad som helst som har rätt funktion, tillräcklig effekt, osv.
Visst är det ett garage, men risken är ju att den sprider irriterande stomljud i huset. Beroende på förutsättningarna och hur känslig man är.
Fungerar säkert, men alla dessa fläktkonvektors är bäst med högtempsystem. Men går att ha på lågtemp med. Avger då inte så mycket värrme och är rätt törstiga med att svalna vatten till returen. Brukar finns en termostat på dom, ssom kan ställas in.T theCarl skrev:
Efter att sett vad som finns, så är alla i princip med blås uppåt och då stannar värmen i taket, bäst är om det blåser ut nertill. Sugs det in nertill, så är det kanske riktigt kall luft genom det och då kan dom inte lyfta tempen riktigt. Sugs det in uppifrån så är den luften varmare och lyftet blir högre på tempen. Men vad göra, en del sätter små fläktar på vanliga ellement och dom kan med lite besvär monteras att blåsa nedåt.
Har inte gjort sådant själv, så ingen direkt svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden